Samsung decoder DCB-9401R voeding probleem / defect.

Soms ontbreekt de kennis ook, in die zaken. Die mensen zijn handelaars en geen technici. Heb je nu die dikke elco reeds vervangen? Volgens jouw meetresultaten zou die kapot moeten zijn. Dat gebeurt trouwens wel vaker in dei decoders. Schreef je niet 68µF 350V?

ja jammer is dat.

nee ik heb die grote nog niet vervangen, had geen tijd meer om hem op te halen.
wellicht heb ik morgen nog een gaatje om er 1 te halen. maar als ik die vervangen heb, zal het wel een beetje over zijn met hetsimpelweg vervangen van onderdelen.
het is trouwens een 82µF 400V.

Die condensator is trouwens weer niet kritisch qua vervanging. In principe kan je alles van 82 of 100u, 400 of 450V gebruiken, merk of type maakt nauwelijks uit.

Klopt. Die condensator staat direct na de gelijkrichter, en krijgt 'slechts' 50Hz te verwerken. Geen low-esr variant dus nodig. Je kan er prima eentje uit een oude pc voeding of ander apparaat met een geschakelde voeding halen. Praktijk is wel dat deze condensatoren een stuk minder vaak defect raken. (maar goed, als je er 1 hebt liggen is het natuurlijk even te proberen)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]

ik moet nog wel een voeding van een pc ergens hebben leggen. ik ga het zeker proberen om die ook nog te vervangen.

Nu zit ik met dezelfde decoder met een voedingsprobleem daarom denk ik deze topic te mogen (moeten) gebruiken
maar mijn probleem is de primaire deel vd voeding
bij deze voeding is het IC defect (erg heet geweest) en de massa weerstand pr17 op punt 3 van B0565 en massa doorgebrand
nu wil ik het IC vervangen en de weerstand vPR17 van 0.68 Ohm(2w)
alle condensaters zien er goed uit en diodes zijn heel
maar ik zie dat zenerdiode ZD03 (20v) ontbreekt die op massa en punt 7 van IC B0565 en zo te zien nooit aanwegig is geweest

Hallo Mensen,

Ik heb ook zo'n kapotte decoder, of liever gezegd had. ik heb eerst dat eerder besproken ic vervangen, dat haalde niet veel uit. maar toen ik de opto vervangen had, ging er opeens weer een ledje branden XD

geen garantie dat dat bij alle decoders het geval zal zijn, maar het is te proberen.

die elco heb ik ook vervangen, was wel nodig als het kapje loslaat.

Wat is een rode tekst?

http://www.uploadarchief.net/files/download/stout.jpg

De kreet opto was gemakkelijk op te zoeken.