Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Dat rubber tussen de elco en de print is de afdichting van de elco, dus als dit zichtbaar is dan is de huls omhoog gekomen. Is ook te zien, het ding staat bol. Gewoon vervangen en het zal weer werken. Let wel op de + en - van de elco en controleer eerst ook de aanduiding op de print voordat de elco er uit gaat. Soms staat het verkeerd aangegeven.
Groetjes Hans.
Idd de condensatoren vervangen. Is in 90% vd gevallen het probleem bij deze decoders.
Wel low-ESR exemplaren gebruiken, en allemaal vervangen (Dus niet alleen degene die op het oog bol staan)
ik heb de vier elco's vervangen, ( volgens de winkel onzin omdat er maar 1 zichtbaar stuk) maar goed het werkt nog niet. het kan natuurlijk vanalles zijn, ok een diode of wat anders. helaas heb ik geen schema dus heb ook geen id wat ik moet meten.
Als je voor de diodes 230V meet, en daarna ook, is je primaire elco kapot. Daar moet 310V staan. Vervangen, die elco.
ik zal even gaan meten, is je primaire elco die hele grote?
ik ben met print en al naar radio elco gewees in Alkmaar. ik neem aan dat ik daar geen rommel mee krijg. dus ik weet niet wat voor een type elco's het zijn. (low-esr???)
ik heb nu 4 grote elco's vervangen.
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Ik vrees dat het geen low-ESR elco's zijn. Kan je een foto plaatsen, of het complete opschrift van de elco's hier neerzetten?
type die er uit komen;
SAM YOUNG 105 graden KXL 10V 1000µF vervangen door KSC 105 graden 16V 1000µF.
Capxon GL105 graden C503 VENT 1000µF 10V vervangen door KSC 105 graden 16V 1000µF.
Capxon KM105 graden C530 VENT 330µF 50V vervangen door J.D.CD11T 105 graden 63V 470µF.
Capxon KM105 graden C536 VENT 330µF 25V vervangen door N.A.105 graden 35V 470µF.
deze elco's moesten volgens hen goed de werking overnemen van de bestaande.
type van de grote die er nog in zit = Capxon 82µF-400V LP VENT 85°C
Op 17 juli 2010 15:13:35 schreef Chicken_georgee:
ik heb de vier elco's vervangen, ( volgens de winkel onzin omdat er maar 1 zichtbaar stuk) maar goed het werkt nog niet. het kan natuurlijk vanalles zijn, ok een diode of wat anders. helaas heb ik geen schema dus heb ook geen id wat ik moet meten.
Zonder ESR meter kun je dat niet zomaar stellen dat het onzin is om die andere elco's niet te vervangen.
Een defecte condensator kan prima nog (voor het oog) in prima staat zijn, ze hoeven niet verplicht bol te staan. (Al is dat wel vaak het geval).
ik heb geen ESR meter, dus kan het niet controleren, helaas. ik vindt het wel jammer dat ik het (nog) niet kan oplossen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Van de nieuwe elco's kan je die N.A. er zonder meer meteen weer uitgooien, die is niet goed genoeg en zal het maar kort uithouden. De Jd is op het randje. De KSC types ken ik niet. Gebruik liever Yageo low ESR of Panasonic FC of FM reeks.
Opzich _denk_ ik dat hij er normaal wel mee zou moeten kunnen opstarten, dus mogelijk is er in het primaire deel van de voeding nog wat aan de hand. De grote elco is doorgaans nog goed, maar er zitten ook een paar kleintjes in meen ik.
Heb je de haardroger er als test al eens opgezet?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (38%)]
ja die test heb ik geprobeerd. geen reactie van de print, ja ok wordt heet. ik zie geen sporen van defecten dat is het rare. (op die ene echt kapotte elco).
ik vindt het raar dat radio elco dan een N.A. elco geeft als het geen goeie is. maar goed dat is dus K***e als ik er zelf niet veel kaas van gegeten heb. ik kan die kleintjes ook nog wel vervangen maar is dat het dan? tuurlijk ben ik blij als het wel zo is... maar zonder esr meter vindt ik klakkeloos vervangen een beetje overbodig.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zeker omdat het warmstoken niet helpt, is er een kans dat er meer stuk is dan alleen elco's. Klakkeloos verder vervangen heeft dan waarschijnlijk geen direct nut. Je zal je een beetje thuis moeten maken in de principes van kleine schakelende voedingen, zodat je metingen kan doen en de resultaten hier bespreken.
P.S. Ik vind het niet vreemd dat je slecht geschikte elco's meekrijgt, dat is al jaren een plaag in de losse onderdelenhandel. Dergelijke elco's zijn geschikt voor kleine signalen en buffering onder normale omstandigheden. Schakelende voedingen stellen hoge eisen aan elco's, en daar is de handel grotendeels niet in meegegaan.
ja ik denk ook dat er meer aan de hand is dan alleen die elco's maar goed ik vindt het wel leuk om te onderzoeken. ik wil ook meer te weten komen over dit soort principes.
jammer dat de onderdelen handel zo laks doet met onderdelen. het is juist een uitdaging om voor een redelijk prijs weer onderdelen aan de praat te krijgen, met de goeie onderdelen. het is lijkt wel op geld verdienen en de rest interesseert niet.
ik heb een fluke 87 III deze heeft een µF stand voor condensatoren. de elco's dit ik eruit heb gehaald geven geen waarde aan als ik die meet.....beetje vreemd.
Soms ontbreekt de kennis ook, in die zaken. Die mensen zijn handelaars en geen technici. Heb je nu die dikke elco reeds vervangen? Volgens jouw meetresultaten zou die kapot moeten zijn. Dat gebeurt trouwens wel vaker in dei decoders. Schreef je niet 68µF 350V?
ja jammer is dat.
nee ik heb die grote nog niet vervangen, had geen tijd meer om hem op te halen.
wellicht heb ik morgen nog een gaatje om er 1 te halen. maar als ik die vervangen heb, zal het wel een beetje over zijn met hetsimpelweg vervangen van onderdelen.
het is trouwens een 82µF 400V.
maartenbakker
Golden Member
Die condensator is trouwens weer niet kritisch qua vervanging. In principe kan je alles van 82 of 100u, 400 of 450V gebruiken, merk of type maakt nauwelijks uit.
Klopt. Die condensator staat direct na de gelijkrichter, en krijgt 'slechts' 50Hz te verwerken. Geen low-esr variant dus nodig. Je kan er prima eentje uit een oude pc voeding of ander apparaat met een geschakelde voeding halen. Praktijk is wel dat deze condensatoren een stuk minder vaak defect raken. (maar goed, als je er 1 hebt liggen is het natuurlijk even te proberen)
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]
ik moet nog wel een voeding van een pc ergens hebben leggen. ik ga het zeker proberen om die ook nog te vervangen.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Nu zit ik met dezelfde decoder met een voedingsprobleem daarom denk ik deze topic te mogen (moeten) gebruiken
maar mijn probleem is de primaire deel vd voeding
bij deze voeding is het IC defect (erg heet geweest) en de massa weerstand pr17 op punt 3 van B0565 en massa doorgebrand
nu wil ik het IC vervangen en de weerstand vPR17 van 0.68 Ohm(2w)
alle condensaters zien er goed uit en diodes zijn heel
maar ik zie dat zenerdiode ZD03 (20v) ontbreekt die op massa en punt 7 van IC B0565 en zo te zien nooit aanwegig is geweest
Hallo Mensen,
Ik heb ook zo'n kapotte decoder, of liever gezegd had. ik heb eerst dat eerder besproken ic vervangen, dat haalde niet veel uit. maar toen ik de opto vervangen had, ging er opeens weer een ledje branden XD
geen garantie dat dat bij alle decoders het geval zal zijn, maar het is te proberen.
die elco heb ik ook vervangen, was wel nodig als het kapje loslaat.