Ik ben benieuwd of jullie me met het volgende probleem/idee kunnen helpen. Heb verder niet veel ervaring met dit soort dingen.

De laadstroom van mijn buitenboordmotor blijkt niet werken. Ik meet na de gelijkrichter maar circa 5 volt (fluctueert erg) stationair. Als ik meer gas geef valt het terug naar 1 volt.
Aangezien ik op de (twee) draden vanuit de laadspoel wel een voltage meet van 20-30 volt vermoed ik dat de gelijkrichter kapot is. Kunnen jullie dit bevestigen?

Een nieuwe gelijkrichter kost circa € 175,-. En voor dit bedrag lijkt het me wel de moeite om zelf iets te maken. Maar is dit mogelijk?

Er komen dus 2 draden vanaf de laadspoel die stationair richting de 20 volt (wisselspanning) gaan, een beetje meer gasgeven gaat richting de 30 volt. Dit is nog lang geen vol gas.
Ik moet uiteindelijk naar een uitgangspanning om te laden van 13-14 volt. De laadstroom volgens de Yamaha specificaties is 6 Ampere.

Hopelijk heb ik de situatie zo voldoende uitgelegd.

Ik zit zelf te denken aan deze gelijkrichter http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=501123 en dan daarachter een spanningsregelaar. Maar daar houdt het voor mij ook echt op.

Ik zou erg geholpen zijn met wat advies hieromtrent. Bedankt voor de moeite alvast!

hallo,

die gelijkrichter is volgens mij wel ok
meet de spanning op de dynamo eens bij vol gas dn weet je zeker of de gelijkrichter sterk genoeg is

het enige wat je zou moetten maken is

gelijkrichter ==> afvlakcondensator==> 10A-voeding(vn de site) =>

stroombegrenzing zal je er ook nog moetten bij zetten vermoed ik

jean

[Bericht gewijzigd door elektrojean op (27%)]

Belast je de uitgang van de gelijkrichter?
Heb wel eens meegemaakt dat een totaal lege accu niet geladen wordt, maar een goede accu wel. De uitgang moet kennelijk belast worden om goed te werken.

Ontzetttend bedankt voor je tip Paul Welther!
Ik had er idd niks aanhangen. Heb er zojuist een accu op aangesloten en toen ging het voltage wel netjes richting de 13,8 volt. :)
Thanks!!

Ik ben ook een tijdje bezig geweest met die gelijkrichter voor een yamaha 15pk maar bleek dat die er al in zat. Maar weet je wat het is, zo’n gelijkrichter stop op gegeven moment met laden als de accu vol zit en ik dat die gelijkrichter van conrad gewoon door laad dus ik denk als je pech hebt dat je de accu opblaast en dat is wel link die gas brand als een gek.
Mvg Mitch