Op 17 juli 2010 12:24:22 schreef Rapperder:
wat betreft het uitschakelen van de teller dat mag men wel doen en dat moet men niet aanvragen ,

Er is in dit opzicht een verschil tussen installateurs en particulieren. Een instalateur mag de zegels verbreken om er bij te kunnen, en moet na afloop het werk gereed melden. Maar een particulier mag zonder toestemmning helemaal niet met zijn vingers aan verzegelde delen zitten.

Ik heb ook niet gezecht de zegel te verbreken alleen teller uitschakelen en dat doet men niet met een zegel te breken.

t land der regels kent ook mazen....... zolang je alles veilig maakt , en de hoofdzekeringkast dichtdoet tijdens de vervanging van de kast ( kunnen er ook geen dingen invallen of tegenaan lopen ).
en de zekerigen zijn er wel uitgedraaid maar ik heb niks veranderd VOOR de meter .

sommige hoofdschakelaars die al 40 jaar instaan doen het na 1x uitschakelen op 1 draad niks meer ( vooral die ronde witte ) en in mijn geval was het ding roestig en kwam ik beter uit met de kast zonder het losse hoofdschakelaar kastje .

[Bericht gewijzigd door testman op (18%)]

wellicht off topic maar:

krachtsroom is toch 380V ipv 400V?

het was 380v toen het ook nog 220v was maar 230v zorgt ook voor hogere spanning tussen de fasen . 400v is eerder laag daar het meer tegen de 408 a 410 volt zit met 235v netvoeding .

nee sinds 220 230V is geworden is automatisch 380V 400V geworden

Hier is het 3X230Volt of 230/400Volt L1,L2,L3 of L1,L2,L3,N of pen

oud krachtstroom was 220V x wortel 3 = 380V
nieuw krachtstroom is 230V x wortel 3 = 400V

Op 17 juli 2010 14:48:40 schreef Rapperder: pen

De kreet "pen" heeft niets met krachtstroom te maken, alleen met de wijze en waar nul en aarde gekoppeld zijn.

off topic,
er zijn nog steeds gebieden in Rotterdam en Amsterdam waar een zgn. oud gebied 220v is,
dat wil zeggen 3 fasen 127V, er is geen nul aanwezig en tussen de fasen meet u dan weer 220 V.
Wilt u dan een krachtstroom aansluiting 3 phasen 400V hebben, dan zult u met een trafo moeten werken.

over amsterdam weet ik het wel
maar heb bijna overal in rotterdam wel gewerkt daar ben ik het nog nooit tegen gekomen kunt u mij een gebied noemen waar dit nog zo zou zijn?

tilburg ook nog dacht ik . maar we gaan steeds verder offtopic...

Op 17 juli 2010 13:40:22 schreef Rapperder:
Ik heb ook niet gezecht de zegel te verbreken alleen teller uitschakelen en dat doet men niet met een zegel te breken.

Dan mag je mij eens uitleggen hoe je dat doet. De hoofdzekeringen zijn verzegeld, en het klemmendeksel van de meter ook.

ok bedankt voor de info mbt 380/400V krachtstroom

wat maakt het uit, 380 of 400, het doet allebij pijn als je ut aanraakt.;)

mare ik weet al hoe ik het ga doen denk ik. al is het natuurlijk nog wel btj afhankelijk van de situatie. ik laat de huidige hoofdschakelaar intact. daarboven bouw in een nieuwe meterkast, incl. nieuwe hoofdschakelaar. ook ga ik nieuwe draden trekken, want waarschijnlijk is het van die oude bende met heel verkoolde isolatie. daar trek ik allemaal nieuwe kabels in. ik heb n megger apparaat, dus kan de isolatieweerstand controleren als dat gebeurd is. als dat gebeurd is en ook de nieuwe meterkast, heb ik dus twee hoofdschakelaars in serie, de oude en de nieuwe schakelaar. dan laat ik een monteur komen, en die laat ik de hoofdzekeringen even weghalen en de oude schakelaar verwijderen. op die manier bespaar ik een hoop kosten van de monteur betreft, die is dan tog maar ff bezig. bedankt allemaal voor de vele reacties!

Op 17 juli 2010 17:12:52 schreef scarfixcia:
over amsterdam weet ik het wel
maar heb bijna overal in rotterdam wel gewerkt daar ben ik het nog nooit tegen gekomen kunt u mij een gebied noemen waar dit nog zo zou zijn?

Noordsingel, oude noorden

Op 17 juli 2010 17:25:05 schreef KlaasZ:
[...]Dan mag je mij eens uitleggen hoe je dat doet. De hoofdzekeringen zijn verzegeld, en het klemmendeksel van de meter ook.

Hier in België heeft zowat elke elektriciteitsmeter een hoofdschakelaar. In de nieuwere tellers is dit een installatieautomaat, in de oudere tellers is dit een zogenaamde "Teko", die ook ongeveer hetzelfde werkt als een automaat. Bij een stevige kortsluiting kan deze er dus uitvliegen en bij werkzaamheden kan je hiermee de volledige installatie spanningsloos maken.

Ja Jurgen dat bedoel ik er mede , als men bij de nieuwe modulus de 4 polige automaat uitschakelt dan is de Hoofd dif of schakelaar van het verdeelbord uitgeschakeld dan kan men gerust meten op de kringen denk ik

Op 17 juli 2010 19:36:42 schreef djteese:... ook ga ik nieuwe draden trekken...

Nieuwe draden trekken in een oud huis kan wel eens veel moeilijker zijn dan het lijkt. Eerst het isoloment meten met de megger en kijken of alle aftakdozen te openen zijn. Mogelijk is alles met ijzeren buizen en dozen gebouwd. Is het wel nodig om de draden te vervangen?

Op 18 juli 2010 15:56:25 schreef NV_Lambik:
[...]
Nieuwe draden trekken in een oud huis kan wel eens veel moeilijker zijn dan het lijkt. Eerst het isoloment meten met de megger en kijken of alle aftakdozen te openen zijn. Mogelijk is alles met ijzeren buizen en dozen gebouwd. Is het wel nodig om de draden te vervangen?

tjah dat is een goede vraag. dat weet ik dus niet. mijn vader vertelde dat hij dacht dat maar drie groepen nog met die oude bende is bedraad, dat de rest al een keer vervangen is met een verbouwing. dus dat zou betekenen dat het niet zo heel veel is. maar uiteraard eerst meten, maargoed. als het even kan wel, want netals al eerder werd verteld in dit topic, weet even niet wie, dat heel de isolatie verteerd was. maargoed, daar komen we vanzelf achter tijdens het meten. maar aan de ene kant denk ik van, ook al is het nog goed, zal nooit lang duren voordat het x foutga met die oude bende. beter gewoon alles vervangen. maar ik ga eerst de situatie bekijken en meten.

Op 18 juli 2010 13:23:37 schreef Solfur_:
Hier in België heeft zowat elke elektriciteitsmeter een hoofdschakelaar. In de nieuwere tellers is dit een installatieautomaat,

Aha, je bedoelt de hoofdautomaat, die in plaats van hoofdzekeringen in de huisaansluitkast wordt geplaatst.
Ja, dan heb je inderdaad geluk, want die kan je uitschakelen zonder de zegels te verbreken. Maar bij smeltveiligheden zoals op de foto van testerman lukt dat dus niet.

Overigens zorg je wel voor wat verwarring doordat je praat over een installatieautomaat in de teller. Die zit niet in de teller, maar er onder.
In de teller zelf zitten geen beveiligingen, dat is niet toegestaan.

Nou mensen. gisteravond ben ik dus langsgeweest.

hieronder fotos van het geheel:
http://img695.imageshack.us/img695/2402/p1070288w.th.jpg

Zoals jullie zien: links onder de meter met daarnaast de dag/nacht stroom schakelaar. dan zit links de hoofdschakelaar, en daarboven zit links 4 gewone 16A groepen, en een kookgroep. daarnaast zit onder een enkele later bijgeplaatste groep met schakelaar, en daarboven zitten de twee krachtgroepen.

een closeup van de groepen:
http://img840.imageshack.us/img840/3238/p1070286.th.jpg

zoals jullie zien heb ik geluk: bedrading allemaal nog goed intact, en gewoon pvc. de installatie is volgens mn opa gebouwd in ongeveer 1950-1955. daar ergens in de buurt.

dan nog een closeup van de krachtgroepenen de losse bijgeplaatste groep:
http://img63.imageshack.us/img63/9658/p1070285.th.jpg
zoals jullie zien is het een behoorlijk rotzooitje. die bruine fasedraad is ook gewoon een extra groep bijgeplaatst, ff snel van een van de drie fase gejat zegmaar.

hieronder de hoofdzekeringen:
http://img686.imageshack.us/img686/8922/p1070280.th.jpg
er zat geen zegel op. volgens mijn opa was een van deze zekeringen al een gesprongen, en heeft hij die moeten vervangen. dit maakt voor mij het werk een stuk makkelijker, ik kan dus gewoon alles wegslopen, en deze stoppen er uit draaien, zodat ik spanningloos kan werken.

een ander probleem kunnen jullie zien onder de hoofdzekeringen.
het probleem met die zeeuwen is dat ze op kleigrond wonen, en in dat gebied is het erg lastig om een goede aarde te slaan. wat ze dus vaak doen is de aarde aan de nul hangen. dat is hier dus ook gebeurd. elke nul en aarde draad zit aan elkaar geknoopt. dus dan meet ik -logisch- 0 ohm tussen nul en aarde. een aarde pen slaan is geen optie, waarschijnlijk moet ik dan maar zo een meter of 50 diep. heb ik dus geen zin in. nu kan ik deze ook gewoon aan elkaar laten, en dan voor de als met elkaar verbinden. dan gaat het tog goed? als ik deze na de aardlek verbind, dan klapt hij dr uit volgens mij tog.

maar wat ik me afvraag. als ik nu een nieuwe meterkast plaats, dan moet deze voldoen aan de eisen van nu. maar struikelen ze dan over het feit dat de kleuren niet kloppen? dat het de oude kleuren zijn?
of, waar kunnen ze de nieuwe meterkast op afkeuren?

De plaatjes zijn niet helemaal duidelijk, maar wat wel duidelijk is, dat er best wat aan gedaan mag worden.
Zijn er 3 krachtgroepen?

De Nul en Aarde mogen in de huisaansluitkast (onderste kast) aan elkaar gemaakt worden. Dat bepaalt (en doet) de netbeheerder.

Het al dan niet gebruik maken van een eigen aarde, of de aarde van de netbeheerder ligt aan de netbeheerder, je zult dus toestemming moeten vragen.
Als je de aarde van je netbeheerder krijgt, dan heb je een zogenaamd TN stroomstelsel (met eigen aardpen een TT stelsel). Soms moet je dan nog aanvullend een hulpaarde slaan van 3, soms 6 meter, soms een ringaarde. Dus even navragen bij de netbeheerder.
Niet zelf maar zo doen!!!!!

Met de kleigrond denk ik dat je met 6 meter al onder de 160 Ohm zit, dus dan zit je goed voor een hulpaarde, tenminste als alles beveiligd wordt met aardlekschakelaars < 300 mA. Maar wel weer meten!

Oude en nieuwe kleuren mogen door elkaar gebruikt worden, maar wel overzichtelijk. Niet bij elke doos overgaan van oud naar nieuw, en omgekeerd, en niet een oude fasedraad-kleur en een nieuwe nuldraad-kleur in 1 buis toepassen. Gelukkig is het wel VD draad. Kontroleer ook hier en daar eens een lichtschakelaar of stopkontakt, of de hele installatie met VD gemaakt is.

Op 24 juli 2010 22:23:39 schreef djteese:
een ander probleem kunnen jullie zien onder de hoofdzekeringen.
het probleem met die zeeuwen is dat ze op kleigrond wonen, en in dat gebied is het erg lastig om een goede aarde te slaan. wat ze dus vaak doen is de aarde aan de nul hangen. dat is hier dus ook gebeurd. elke nul en aarde draad zit aan elkaar geknoopt. dus dan meet ik -logisch- 0 ohm tussen nul en aarde. een aarde pen slaan is geen optie, waarschijnlijk moet ik dan maar zo een meter of 50 diep. heb ik dus geen zin in. nu kan ik deze ook gewoon aan elkaar laten, en dan voor de als met elkaar verbinden. dan gaat het tog goed? als ik deze na de aardlek verbind, dan klapt hij dr uit volgens mij tog.

Dat aan elkaar knopen van nul en aarde is in Zeeland de gangbare praktijk. Dat doen ze niet alleen vaak, maar dat doen ze altijd. Je ziet ook aan de binnenkomende kabel bij de hoofdzekeringen dat er maar 4 draden binnenkomen. Aarde en nul zijn tot dat punt gewoon dezelfde ader.

Wat ook standaardpraktijk is, maar wat ik op je foto's niet zie, is dat er een hulpaarde wordt geslagen die wordt verbonden met de nul-aarde knoop in de hoofdzekeringkast. Maar dan niet via het aarderailtje in de hoofdzekeringkast, maar via een aardblok naast die kast. Dus vol in het zicht.
Op dat aardblok moeten ook de gas- en waterleiding geaard worden. Dat zie ik op je foto's ook niet.

De hulpaarde hoeft echt geen 50 meter diep, gebruikelijk is ongeveer 3 meter. Dat zijn staven die je bij de Technische Unie kunt kopen. En 3 meter kan je met een zware hamer in de grond slaan, daar heb je geen speciale apparatuur voor nodig. Bedenk dat elke aansluiting zo'n hulpaarde heeft, en samen komen ze makkelijk aan de vereiste aardweerstand. Collectieve aarding noemen ze dat hier in Zeeland. Daarnaast is die Zeeuwse klei tamelijk vochtig, zodat je al gauw aan een lage aardweerstand zit.

In feite mag je die zekeringen waar de kabel toekomt niet zelf uitdraaien. (toch in Belgie niet).
Meestal niet enkel en alleen om fraude te voorkomen maar ook om de veiligheid te garanderen.
Er moet maar zo een porseleinen voet breken...
Zou er niet willen bijstaan in geval van kortsluiting in deze metalen aftakdoos.

Op 24 juli 2010 22:55:23 schreef Toeternietoe:Zijn er 3 krachtgroepen?

Nee twee, als je het plaatje opent waarboven staat closeup van de krachtgroepen zie je twee krachtgroepen, en daaronder een extra groep met schakelaar.

over de nul en aarde: op de foto met de hoofdzekeringen zien we de grote insteeklasdop met een heel stel nul en aarde draden aan elkaar. wat niet te zien is, is dat de lasdop met een klein stukje bruine fasedraad (verkeerde kleur) is verbonden met de waterleiding.kan ook gasleiding zijn, lastig te zien op het plaatje. doet er ook niet toe. verder is in het kastje met de hoofdzekeringen te zien dat de grijze en rode draad (nul en aarde) beide via de zelfde rail aan de nul liggen die binnenkomt.

dan het punt aardepen, hulpaarde. ik he geen idee of deze er is. kan het zijn dat deze gewoon ergens zit, en ter plaatse verbonden is aan de water/gasleiding? aangezien ik dat best mogelijk acht, omdat de rest ook een zooi is?

verder is het geen TN of TT stelsel, aangezien er geen aarde van het energiebedrijf komt, alleen een nul. dat die zeeuwen dat combineren daarnaast gelaten.

Op 24 juli 2010 22:55:23 schreef Toeternietoe:De Nul en Aarde mogen in de huisaansluitkast (onderste kast) aan elkaar gemaakt worden. Dat bepaalt (en doet) de netbeheerder.

dit is dus gebeurd. door netbeheerder? geen idee. maar ik denk dat ik dat dan gewoon zo kan laten? lijkt me wel, denk niet dat iemand zelf dit in de huisaansluitkast heeft aangesloten. dus lijkt dat me gewoon goed?

Op 24 juli 2010 22:55:23 schreef Toeternietoe:Oude en nieuwe kleuren mogen door elkaar gebruikt worden, maar wel overzichtelijk. Niet bij elke doos overgaan van oud naar nieuw, en omgekeerd, en niet een oude fasedraad-kleur en een nieuwe nuldraad-kleur in 1 buis toepassen. Gelukkig is het wel VD draad. Kontroleer ook hier en daar eens een lichtschakelaar of stopkontakt, of de hele installatie met VD gemaakt is.

Ik denk dat dit wel in orde is. heb het verder niet op andere punten gecontroleerd, maar ga daar wel vanuit. uiteraard controleren als ik weer ter plaatse ben.

Op 25 juli 2010 13:39:54 schreef klaas10304:In feite mag je die zekeringen waar de kabel toekomt niet zelf uitdraaien. (toch in Belgie niet).
Meestal niet enkel en alleen om fraude te voorkomen maar ook om de veiligheid te garanderen.
Er moet maar zo een porseleinen voet breken...
Zou er niet willen bijstaan in geval van kortsluiting in deze metalen aftakdoos.

lijkt me ook niet zon fijn idee. maar datzelfde kan een monteur overkomen, certificaat of niet. over fraude e.d. gesproken, om die reden is normaal het kastje ook verzegeld. en dat is hier dus al verbroken. gewoon voorzichtig zijn. denken aan je kindertjes misschien dat het helpt?
nee dat is onzin, maar natuurlijk is dat (levens)gevaarlijk, maar als je dat goed beseft en in je achterhoofd houd als je in die kast begint, denk ik dat dat goed moet komen.