Mensen, ik heb een vraagje.
mijn opa heeft mij gevraagd zijn meterkast te vervangen. de huidige meterkast is extreem oud, mn opa is 70, woont dr volgens mij al dik 50 jaar, en de meterkast zat er al voordat hij er kwam te wonen. (dacht hij, was hij niet helemaal zeker over). nu heb ik kennis van elektra, op mijn werk sluit ik continu dergelijke meterkasten aan, alleen niet voor huisinstallaties maar in machines en dergelijke. nu kan heel goedkoop een kant en klare holec meterkast met alles er in, helemaal bedraad, krijgen. de kast bestaat uit:
hoofdschakelaar,
3x aardlek,
6x 220v 16A
2x 380v 20A
1x kookgroep.
wat nu mijn vraag is,
kan ik deze zomaar ophangen.
de meter is (hoogstwaarschijnlijk) verzegeld, en de rest niet. kan ik dat nu ophangen, zonder dat er later problemen komen met verzekering, mocht er wat gebeuren, waar we uiteraard niet van uit gaan? is het slim dit zelf te doen? ik kan deze kast goedkoop krijgen, en voorbedraad, van een erkend bedrijf, (elektramat.nl) en daardoor is het vele malen goedkoper dan als ik dit allemaal zal moeten laten doen. alleen het materiaal al is een stuk goedkoper, en dan komen de uren van de monteur daar nog eens bij.
wat is wijsheid, en wat zijn dingen waar ik op moet letten wat betreft verzegeling en dergelijke?
alvast hartelijk bedankt!
edit:
nog een vraag, mag ik gewoon zonder problemen het gedeelte van de meterkast wat niet verzegeld is aanpassen?
mijn opa woont een 200 km bij mij vandaan, dus heb zelf nog niet in de meterkast gekeken. volgende week vrijdag 23 juli ga ik kijken, maar ik dacht dit al even te vragen. ik ben benieuwd naar jullie reactie!
jokohoko
vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig
de eerste kast die binnenkomt is de meterkast, deze is van de energiebeheerder en mag niks aan worden gedaan. ( bij defect komen zij deze vervangen) ( soms een kleine schakelaar er vooraf)
de 2de kast is normaal uw verdeelkast waarin alle losse zekeringen van uw huis hangen. Hier mag u alles verandere wat u wilt
dus met andere woorden Verzegelde kasten onaangeroerd laten, al de rest mag je mee knoeien wat je wilt.
en als je al een kast hebt is het veel goedkoper en beter de componenten te vervangen dan heb je ook geen probleem met foute bedrading
zoals ik zei, de kast is enorm oud. een stuk of 5 van die kastjes met drie grote stoppen dr in. en een groot kastje met n schakelaar en een meter. alles op meter na moet vervangen worden, foute bedrading ben ik niet direct bang voor, dat kan ik wel voorkomen. wat meer mijn vraag is,
in zon oude installatie, is zeerwaarschijnlijk nergens aardedraad te vinden, wat zijn hiermee de risico's/problemen?
en gebeurd het wel eens dat de kast zelf ook verzegeld is?
Ik wil je opa niet op kosten jagen, maar kijk ook even naar de bedrading. Waarschijnlijk is deze nog uitgevoerd met elektriciteitskabel met stoffen mantel. Om veiligheidshalve deze dan door het hele huis ook vervangen.
De kleuren van de bedrading zal ook niet up to date zijn. Deze goed labelen voordat je het loshaalt.
In principe is het zo dat de installatie moet voldoen aan de NEN-normen die gelden in de tijd dat het huis gebouwt is. Ik zou niet weten wat je kan verwachten, behalve de bedrading + kleuren ervan. Ik zou wel, als je de bedrading vervangt, ook de stopcontacten in natte ruimtes vervangen door exemplaren die geaard zijn. En een fatsoenlijke aarding (laten) maken.
Mvg Stefan
[Bericht gewijzigd door Stefanh001 op (35%)]
jokohoko
vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig
de aardedraad zal er wel liggen maar vast met zo'n oude pen in de grond,
indien merendeel van de stopkontacten geen aarding hebben dan is dit wel een aanrader om dit bij te werken( indien het kostenplaatje dit toelaat)
en die grote stoppen kan je vervangen door 6moderne zekeringen per kast ( kast kost meer dan de inhoud)
en als deze kastjes zelf verzegeld zijn dan zijn het zeer oude smeltzekeringen waaraan je zelf geen schakelaar of hendeltje ziet, in dit geval kan je best de energieleverancier opbellen want zijn moeten deze komen weghalen en een vakman moet de nieuwe hoofdzekering plaatsen.
geen aarding geeft trouwens alleen soms eens een lelijke schok als een apparaat niet 100% oppereerd , wel oppassen met pc's en dergerlijke want deze kunnen erdoor in de war raken ( en dan bedoel ik kapot gaan)
okee, het is allemaal best mogelijk. hij woont 200 km verderop, en daar rij je dus niet ff heen om te gaan kijken. ik wilde gewoon van te voren even wat informatie hebben, zodat ik niet heen en weer blijf rijden.
stefan, bedankt voor je tip, uiteraard labelen, in machines (mijn vakgebied) is dat een must, aangezien het daar vaak om nog veel uitgebreidere dingen gaat. wat de kabels betreft, zal ik ook bekijken als ik volgende week vrijdag ga kijken.
hoe groot is de kast dat er overal aarde heen is getrokken? nihil?
jokohoko
de kast '' kans'' is bij dergerlijke oudere bedrading relatief klein ik verwacht meetstal enkel aarding op de belangrijke plaatsen als badkamer, keuken en werkhuizen als deze er zijn.
de aarding zal wel in de kast hangen ( hoort verplicht te zijn) maar vrijwel nergens op aangesloten
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als het huis gebouwd is na ~1948 zit er al gewone vddraad in ( groen rood grijs ) de buizen . als de kast nog bestaat uit losse kastjes met een draaiknop en zekeringkoppen . dan is het wel oud , de vierkantie modellen zijn nieuwer als de modellen met afgeronde hoeken . die zat er bij m'n ouders ook nog 1 die stammen uit de 60s .
vervangen is wel nodig met zo'n oude toelie , let wel of je opa 400v kracht heeft , daar je vervangende kast het wel heeft anders moet je de aardlek anders bedraden vaak en de krachtautomaten skippen .
tegenwoordig zit er ook een plank onder de groepenkast , dit is verplicht in nieuwbouw en bij vervangen ook gok ik .
veel kans dat je geen aarde hebt op een aantal groepen maar dan moet je alles veranderen en dat hoeft niet meteen . de keuken zal wrs een aarde hebben .
bij vervangen is dit niet verplicht geloof ik. Schiet me niet af als ik het mis heb, maw zoek het even na.
Voor zover ik weet is moet de installatie voldoen aan de NEN-norm die in het bouwjaar van het huis van kracht was. Alleen als je een aanbouw maakt, bijvoorbeeld een garage, dan moet het aanbouwgedeelte aan de NEN-norm van nu voldoen. Maar alleen in dat gedeelte.
Maar, om zeker te zijn, zoek het nog even na.!
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
De nieuwe kast is nu al oud, wij hebben al een jaar of 12-13 230 en 400 Volt.....
Je geeft niet aan wat voor een aardlekschakelaars het zijn (30 of 300 mA)
Nu hoef je bij een oud huis geen 30mA of 300 mA aardlekken te plaatsen, maar het maakt er wel een stuk veiliger op.
De huisaansluitkast zit onder de meter. Vraag toestemming aan de netbeheerder of je het zegel mag verbreken. Dan kun je hier de zekeringen uit halen, en kun je spanningsloos werken. Dat is een stuk veiliger.
Laat na je werkzaamheden de kast verzegelen.
Misschien moet je de draden vanaf de kW.h meter vervangen, kontroleer dit. Deze draden behoren bij de huisinstallatie. De draden tussen de huisaansluitkast en de kW.h meter zijn van de netbeheerder.
Het is al opgemerkt, waarschijnlijk ook rubber, met katoen omsponnen bedrading, deze moet je ook maar vervangen, dat zal nog wel slechter zijn als de meterkast.
En denk ook aan je aarding, meet deze na als je toch aan het werk ga.
Niet onbelangrijk is:
Door het plaatsen van aardlekschakelaars kunnen fouten in de installatie naar voeren komen, die al jaren in de installatie zitten. Nooit opgemerkt,
Voorbeeld, de nul ligt ergens tegen aarde aan, of de nul en aarde zijn ergens gewisseld. Dit kan al jaren zo zitten. Maar je aardelkschakelaar springt er elke keer uit.
TIP: Neem een megger (isolatieweerstandsmeter) mee, en kontroleer eerst de isolatie van alle groepen. Pas als dat goed is, de meterkast vervangen.
Let op met de hoogte van je nieuwe kast. Als deze hoger is, dan moet je alle buizen boven de kast inkorten. Dedze zijn waarschijnlijk nog van metaal. Is de kast korter, dan moet je alle buisjes een stukje verlengen. dit gaat goed met een stukje flexibele buis. maar je zult van elek groep dan de eerste lasdoos moeten vinden.
Wat is de waarde van de huidige zekeringen in de huisaansluitkast. De dikte van de bedrading, en je hoofdschakelaar moet je hier op aanpassen!
Dus niet maar zo je nieuwe kastje kopen.
Heeft opa echt een (of zelfs 2) 3 fasen groepen nodig?
Zelf een kastje in elkaar bedraden kost afgezien van een paar uurtjes, die je voor opa wel voor noppes doet, niet zo veel.
Misschien toch een kastje zelf samen stellen??
Euh.... wat is het merk van de nieuwe meterkast, en het merk van de komponeten.
T is een eind rijden, vergeet de houtschroefjes niet......
Voorbeeld, de nul ligt ergens tegen aarde aan, ....
Dit kun je dus namelijk krijgen door gietijzeren lasdozen en stoffen isolatie. Wij hebben thuis dit ook vervangen. Ik kreeg spontaan grijze haren toen ik de eerste draad eruit had. 10cm geisoleerd, en dan zo'n halve meter niet meer geisoleerd.
testman
dat doet cv met stoffen draad , maar ik denk niet dat er die nog inzit want dan was er allang uitval geweest . een wcd vervangen zou al sluiting geven door het bewegen van draad in de buizen .
tevens zouden er dan maar 10 amp of 6amp zekeringen in de kast zitten daar stoffen draad maar 1mm2 of 1,5mm2 is . als de kast uit de 60's stamt zitten er nog 10 amp zekeringen in dat was toen nog standaard .
als je het goed wilt doen moet de hoofdschakelaar ook vervangen worden , wat betekent dat de hoofdzekering(en) eruit moeten .
zozo, bedankt voor al die snelle reacties!!
dit is wat mn opa vertelde over de huidige installatie:
je hebt zon meter, dan n kastje met alleen een hoofdschakelaar. en daarboven zitten 4 (ja die met afgeronde hoeken) kastjes met zekeringen.
2 kastjes hebben beide 3 zekeringen van 16A, dan zijn gewoon 6 220v groepen.
de 2 andere kastjes zijn zekeringen van 20A, dat zijn twee 380v groepen. deze heeft hij inderdaad nodig, aangezien het een boer is met ook o.a. landbouwmachines op kracht, en ook doet hij veel in de metaalbewerking. ook daarvoor heeft hij kracht nodig. later is de keuken vervangen, en een bijkeuken bij gebouwd. deze zijn vrij nieuw, denk dat dat wel gewoon normaal bedraad is. de rest van het huis, geen idee. deze bijbouw heeft ook gewoon pvc. heb namelijk zelf daar de wcd's gemonteerd. maar net wat is zeg, het overige huis, zoals de woonkamer, zit nergens wcds met RA, en kan idd maarzo ijzeren pijpjes zijn. de schuur is ook pas 10-15 jaar oud. kracht zit alleen in de schuur, dus ik denk dat dat ook allemaal wel rederlijk goed is aangelegd. de meterkast kan ik zelf samenleggen, op www.elektromat.nl. ik kan ze daar gratis helemaal laten bedraden. dus ik kan gewoon zelf zeggen van, zoveel groepen, zoveel krachtgroepen, enz enz. alles van het merk eaton holec.
ik wil er idd wel 3 ALS tussen zetten. en dan de 30mA verzie. maargoed, dat zou ik dus eerst even moeten meggeren.
wat misschien wel een optie is,
het kastje met de hoofdschakelaar is niet verzegeld. dat kan ik open halen en de bedrading controleren,
als dat nog gewoon goed is, kan ik toch gewoon die hoofdschakelaar intact houden, en een groepenkast zonder hoofdschakelaar monteren? dus ee nnieuwe groepenkast met de oude hoofdschakelaar?
op die manier heb ik ook geen gezeur met de netbeheerder, hoofdzekeringen hoeven dr nie uit, en kan tog zonder spanning werken.
maargoed. ik probeer zo snel mogelijk gewoon te gaan kijken, en dan weet ik precies hoe of wat. zal ik dan ook gelijk hier posten. evt fototje dr bij van die antieke meterkast. 
Op 17 juli 2010 08:01:34 schreef djteese:
het kastje met de hoofdschakelaar is niet verzegeld.
Dat is ook nooit verzegeld, want dat behoort tot het domein van de verbruiker.
Alleen de huisaansluitkast (waar de hoofdzekeringen zitten) en het meterbord behoren tot het domein van de netbeheerder. Die zijn dus verzegeld. Alles daar achter, dus te beginnen met de hoofdschakelaar, is de verantwoordelijkheid van de eigenaar/bewoner.
Dus als de hoofdschakelaar nog in orde is kun je van daar af opnieuw opbouwen. En dan heb je ook een mooi afschakelpunt om veilig te kunnen werken.
testman
ik heb onlangs de kast thuis ook vervangen en heb de 3x 25 amp eruit gedraaid , waardoor ik ook de draden vanaf de meter kon vervangen voor soepele draad . die ziet er zo uit . wat heeft je opa als hoofdaansluiting gezien de 2x 20amp 400v ?
als je opa de krachtstroom een heel eind van de meterkast heeft zitten en bij uitval ver moet lopen zou ik eerder de kracht van aardlek voorzien in de schuur zelf ( in een ip66 kastje ). zorg wel dat als de kracht achter aardlek komt de verlichting niet op dezelfde aardlek komt te zitten .ook in huis dit zien te overbruggen als wcd's in dezelfde ruimte gescheiden van het licht zijn .
onlangs viel bij ma thuis de aardlek uit waar eerst geen aardlek zat , bleek door mieren in een buitenlamp te komen en een kapotte grondkabel . dus de aardlek deed z'n werk . heb ook de groepenverklaringen gekopierd zodat ik bij mij ook weet wat er op de groepen hangt met een storing . gezien jij 200km moet rijden ook wel makkelijk als je opa een storing heeft .
wat ik zal doen is de schakelaar van de energie verdeler uitschakelen
dat is veiliger dan pas uw nieuw verdeelbord plaatsen , waar het verdeelbord komt als het een buitenmuur is ook een multiplex plaat van 12mm , geen buitenmuur niet nodig verder de oude kabels vervangen door xvb 3G1.5 en 3G2.5mm en anders door VOB draad en voor het wasmachine en afwas 4mm en het fornuis 6mm ook zien dat er in uw nieuw bord een dif inzit van 0.3A 40amp en ene van 0.03A 40amp deze dient voor was en vaatwas ook voor de badkamer en andere vochtige lokalen , wat ik ook zal doen om zeker te zijn is alles noteren wat schakelt en welke draad of kabel voor wat dient en dan alles naar behoren aansluiten en nadien de instalatie laten keuren voor een aangepaste bestaande instalatie , wel eerst zien dat de aarding nog goed is en dat er geen kabels aangesloten liggen aan de waterbuis.
Op 17 juli 2010 11:39:11 schreef testman:
ik heb onlangs de kast thuis ook vervangen en heb de 3x 25 amp eruit gedraaid , waardoor ik ook de draden vanaf de meter kon vervangen voor soepele draad .
Dat kan uiteraard alleen met toesteming van de netbeheerder. En die moeten dan na de werkzaamheden een keer komen om de boel opnieuw af te zegelen. Dat kan je mogelijk geld gaan kosten, afhankelijk van het beleid van de netbeheerder.
Wat is eigenlijk de zin van soepele draad? Dat is zeer ongebruikelijk.
Ik zie ineens nog iets vreemds op je foto. De draden aan de 2e, 5e en 8e klem van de meter, waar gaan die naar toe? Daar horen normaal geen draden aan te zitten.
[Bericht gewijzigd door KlaasZ op (13%)]
KlaasZ VOB en XVB is geen soepele draad hier dat wordt regelmatig hier toegepast en nu ook in Flex en wat betreft het uitschakelen van de teller dat mag men wel doen en dat moet men niet aanvragen , alleen mag men niet aan de teller zelf werken voorbeeld als men van het nieuwe verdeelbord een kabel moet aansluiten 4X10 of 16mm dan is het nodig om de maatschappij te verwittigingen om aan te sluiten maar dan moet er een document zijn van de keuring , als het niet gekeurd is sluit de maatschappij wel aan maar schakelt niet in.
testman
@klaasz , soepel draad is normaal tegenwoordig , elke kast die ik bouw op t werk moet worden voorzien van 40cm soepele 6mm2 ( bij huisaansluitingen ) . tevens werk ik bij een installatiebedrijf dus heb ik de kast door een collega laten nazien .
de 2 ,5 ,8 draden op de meter zijn voor de omschakelkast die de meter naar dag en nachttarief schakelt . de kast is uit 1970 dus dat zat nog niet in de meter ingebouwd toen.
de draden op de hoofdzekeringen rechts gaan naar de buren toe , dat was in 70' goedkoper blijkbaar .
stugge draad is leuk maar gaat vaak los zitten door trillen van vrachtwagens ed . als ik kasten bouw maak ik die met een accuboor op afslag stand 3 ( van 5 ) dat zit veel vaster als met de schroevendraaier aandraaien .als een ander de kast bouwt kan ik vaak schroeven nog 1-1,5 slag aandraaien .
mensen, ik kan denk ik niet op alle vragen antwoord geven, ik denk dat ik beter eerst even kan gaan kijken, wat zit er, alles even op de foto zetten, de leidingen doormeten, ( ik heb daar n megger ding voor). daarna zal ik hier de informatie die heb dan heb posten, zodat ik verder kan kijken wat mogelijk is. ik weet te weinig over de situatie bij mn opa om te antwoorden nu. ik probeer zo snel mogelijk alles te bekijken op locatie!!
iig bedankt!
djteese zie eens hier.
http://img710.imageshack.us/i/openstaandeverdeelbord.png/
[Bericht gewijzigd door Rapperder op (51%)]
Op 17 juli 2010 12:24:22 schreef Rapperder:
wat betreft het uitschakelen van de teller dat mag men wel doen en dat moet men niet aanvragen ,
Er is in dit opzicht een verschil tussen installateurs en particulieren. Een instalateur mag de zegels verbreken om er bij te kunnen, en moet na afloop het werk gereed melden. Maar een particulier mag zonder toestemmning helemaal niet met zijn vingers aan verzegelde delen zitten.
Ik heb ook niet gezecht de zegel te verbreken alleen teller uitschakelen en dat doet men niet met een zegel te breken.
testman
t land der regels kent ook mazen....... zolang je alles veilig maakt , en de hoofdzekeringkast dichtdoet tijdens de vervanging van de kast ( kunnen er ook geen dingen invallen of tegenaan lopen ).
en de zekerigen zijn er wel uitgedraaid maar ik heb niks veranderd VOOR de meter .
sommige hoofdschakelaars die al 40 jaar instaan doen het na 1x uitschakelen op 1 draad niks meer ( vooral die ronde witte ) en in mijn geval was het ding roestig en kwam ik beter uit met de kast zonder het losse hoofdschakelaar kastje .
[Bericht gewijzigd door testman op (18%)]
Gewoon Klaas
Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"