Ik heb een kapotte toerenteller van een Honda VTR1000

R1 is compleet doorgefikt, maar ik weet de waarde natuurlijk niet. Hij lijkt vast te zitten aan een zener, het zou kunnen dat het een begrenzing vormt voor het inkomende signaal, waardoor er nu dus niks meer op de teller gebeurt.

Iemand enig idee van de waarde van R1, of misschien de datasheet van de TB9226AN (Toshiba?) waaruit ik zelf wat zou kunnen herleiden?

e:/ Iets te vroeg geblaat, ik zie hier dat het waarschijnlijk 30 ohm is. Iemand die met zekerheid de waarde van zener ZD1 kan vertellen? Goed kans dat die er bij mij ook uit ligt, maar degene van het forum in de link zegt alleen dat hij 18V heeft gebruikt, maar dat lijkt me een gok. Misschien is het de stabilisatie van de voeding voor het IC, dan zou ik wederom geholpen zijn met de datasheet van het IC.

[Bericht gewijzigd door Jochem op (38%)]

Het lijkt me stug dat het alleen die weerstand is die stuk is. Dat ding fikt niet zomaar af.

Probeer eens te onderzoeken wat er in de directe omgeving van die weerstand zit. Je hebt het over een zener, maar is dat zeker? Goede foto's misschien?

Ja, zener is zeker, en ik zie nou ook Z18A erop staan (de plaat van de teller zit er nog op dus ik zie het wat moeilijk). Nu zie ik dat ineens ook in de discussie op dat andere forum, die 18V was dan dus geen gok.

Normaal zou ik ook denken dat er MEER stuk is dan dat, maar aangezien de motor ooit gevallen en (half) gerepareerd is sluit ik niet uit dat dit het enige is.

Een spanning die tijdelijk wat hoger opliep dan 18V zou natuurlijk zo die zener/weerstand mee kunnen nemen, dat is eigenlijk een beetje hun doel.

Ik moet nu even weg (vandaar deze iets te haastig geposte vraag) maar ik denk dat ik eens begin met een nieuwe zener en weerstand. Wie weet..

Effe tijd gehad en een nieuwe zener van 18V en een 33Ω weerstand gepakt ipv die 30Ω.

Alles werkt weer.