Lijnsignaal naar meerdere versterker ingangen?

Hallo allemaal,

Ik wil graag van 1 3,5mm plugje vanaf een regelbare uitgang op lijnniveau naar 3 verschillende eindversterkers met lijningangen.

hoe zou ik dit het beste en eenvoudigste kunnen doen?
gewoon 3 snoertjes parallel aan elkaar verbinden lijkt me niet probleemloos.

alvast erg bedankt.

Netjes bufferen met opamps, versterking is meestal niet nodig.
Spanningsvolger als buffer, daarachter voor elke versterkeringang nog een spanningsvolger.

Maar meestal kun je gemakkelijk 3-5 hoogohmige ingangen verbinden aan 1 laagohmige uitgangen zonder problemen als het niet hele lange kabels zijn.

spanningsvolger met een opamp? kom je met 3 opampjes en een kleine voeding er van af.

als voeding kan je best posietief en negatief voeden. Ik weet niet tot hoeveel V die signalen gaan, maar waarschijnlijk kan je een LM78XX als positieve voeding en een LM79XX als negatieve voeding gebruiken.
Beetje info over de voeding: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.h…

Als opamp kan je een LM741 of LM358 gebruiken. De opamp zou je dan best als volgt schakelen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:OP_Impedanzwandler.png

de voeding moet je maar 1X bouwen, de opamp ga je 3 keer moeten toepassen. Met die voeding kan je wel alle 3 de opamps voeden.

succes

Ojeke

[Bericht gewijzigd door ojeke op (78%)]

De hamvraag lijkt mij: kunnen die drie versterkers er mee leven dat hun massa's worden doorverbonden?
Zoniet hang je eraan voor galvanische scheiding met alle complicaties vandien.
Indien wel (en dat lijkt het meest waarschijnlijk, met de spaarzame info waarover we beschikken) dan kan het simpel: een handvol weerstandjes als je lijnsignaal voldoende laagimpedant is, anders zal er moeten gebufferd worden zoals reeds aangegeven.

Je geeft ook niet aan of het mono of stereo is: in het laatste geval zal de gekozen oplossing dubbel moeten uitgevoerd worden.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (13%)]

Allereerst bedankt voor al jullie informatie heb weer wat geleerd.

@big_fat_mama:
Ja daar kunnen ze mee leven,het gaat om mono.
hoe groot moeten de weerstanden dan zijn en hoe zou de schakeling er uit zien?, het signaal kan van een mp3 speler of pc komen.

Op 23 juli 2010 00:02:46 schreef nijhuisr:
Maar meestal kun je gemakkelijk 3-5 hoogohmige ingangen verbinden aan 1 laagohmige uitgangen zonder problemen als het niet hele lange kabels zijn.

Dat klopt helemaal.

Op 23 juli 2010 00:10:00 schreef ojeke:
spanningsvolger met een opamp? kom je met 3 opampjes en een kleine voeding er van af.

Eén TL074.

als voeding kan je best posietief en negatief voeden. Ik weet niet tot hoeveel V die signalen gaan, maar waarschijnlijk kan je een LM78XX als positieve voeding en een LM79XX als negatieve voeding gebruiken.
Beetje info over de voeding: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.h…

Idd symetrisch, anders heb je weer condensators in je signaalweg.
2 keer 15V voeding, niet te krap nemen wat veel opamps zijn niet rail to rail.

Als opamp kan je een LM741 of LM358 gebruiken.

Dat zijn geen audio-opamps, minimaal de genoemde TL's gebruiken.

Op 23 juli 2010 19:01:03 schreef Mervin:
Ja daar kunnen ze mee leven,het gaat om mono.
hoe groot moeten de weerstanden dan zijn en hoe zou de schakeling er uit zien?, het signaal kan van een mp3 speler of pc komen.

Een maximale opzet lijkt mij:
-) alle massa's doorverbinden (1 ingang en 3 uitgangen)
-) een spanningsdeler vanaf het aangeboden lijnsignaal naar massa.
-) vanaf het 'middenpunt' van deze spanningsdeler drie weerstanden, eentje naar elke uitgang.
Dit is dus een maximale opzet (passief, althans), als je hier iets werkends mee opgezet krijgt kun je stapsgewijs vereenvoudigen door weerstanden weg te laten.

Over de weerstandwaardes valt niet veel te zeggen zonder dat we de impedanties van de aan te sluiten apparaten kennen. Kies je ze te groot dan ga je brom en andere ongerechtigheden beginnen oppikken, Vooral als de kabels wat langer worden.

Oke bedankt allemaal ik snap het nu.