Hallo mensen,

Ik weet dat een rood koper plaatje weleens wordt gebruikt voor het bouwen van een HF kastje.
Vandaar dat ik in deze sectie post.

Ik ben op zoek naar een rood koper plaatje van 200 x 200 x 0,8 mm.
Enig idee waar dit te koop is?
Bij de Technische Unie kan ik een plaat aanschaffen van 1 x 2 mtr voor 1600,-
Teveel voor een klein stripje.

Uiteindelijk heb ik een stripje nodig, om de koeling van een GPU in een laptop te verbeteren.

Conrad heeft best een aardige verzameling metalen platen (alu, almg3, messing, fosforbrons, koperplaat). Max afmetingen zijn alleen 400x200mm.

Overigens heb ik bij kokkelink wel eens wat alu plaat gekocht, maar dat is een ander type dan dat van conrad (kokkelinks alu is veel taaier, bewerkt minder prettig).

Kijk eens in de Shops afdeling van CO. Daar staat het adres van Metaalwinkel b.v. Ze hebben werkelijk alles en 'op maat'! Verzenden ook per post.

Hier de URL: www.metaalwinkel.nl

Vestiging in Rotterdam *), Amsterdam, Utrecht.

Ook op zaterdag

Verder kan je ook bij de bouwmart kleine plaatjes van 250×500mm kopen, maar schrik niet van de prijs!!

EDIT:

@Hugo:
Jammer, dat ze geen katalogus op de site hebben.
Heeft Metaalwinkel wel!
(Was vroeger MIKO op de Bierkade en Metaalwinkel Groothandelsgebouw Rotterdam)

*)
Vlak bij Feijenoord, dus vlak bij Dort!!

Je kunt ook eens gaan kijken bij een bedrijf dat monumentenpanden restaureert. Daar kan je nog wel eens afknipsels kopen voor de kiloprijs.

De trucks van schoonmaken ken ik.
Ik heb ongeveer 13 jaar een eigen pc reparatie bedrijfje.
Uiteraard ben ik daarmee begonnen.

De 2 cpu's komen nauwelijks boven de 35 graden.
Alleen de gpu met zijn eigen heatpipe naar de koelfan wordt 62 graden.
Of soms hoger, maar dan kapt de laptop ermee.

De fan gaat niet harder draaien, omdat deze meet vanaf de cpu.

Het is een bekend euvel in dit type laptop.

Vandaar mijn oplossing om een koper plaatje tussen de cpui en de heatpipe te leggen, en daar een piepkleine fan onder te leggen.

Maar we dwalen af van het onderwerp.
De koper-plaat is geregeld / besteld.

Case closed.

Na kort overleg met 1 van de moderators heb ik besloten om jullie verder op de hoogte te houden.
Kennelijk is CO niet zo "streng".

De laptop: HP Pavilion DV9085EA
2 hdd's, 1 cpu, 1 co-cpu en 1 gpu.

De cpu wordt rond de 30 a 35 graden.
De hdd's tegen de 40 tot 45 graden.

NA 10 min is de gpu rond de 60 graden.
Wanneer deze richting de 65 gaat, krijg je stippels en strepen in het beeld.

Zo heb ik deze laptop eens hersteld van een defecte gpu.
Met een gas-brander. :) http://www.youtube.com/watch?v=bnkQNmKauEc&feature=related
Oorzaak: te warme gpu, koeling vol met stof.

Deze video toont zijn kleine broer, de DV9000
Verschil: de GPU zit op de plaats waar bij mij de co-cpu zit.
Op de print is een lege plek zichtbaar, daar zit bij mij de gpu.

Echter, het probleem is terug gekomen, en de klant wil de laptop niet nog eens laten herstellen. Ze hadden al een nieuwe gekocht.

Ik heb deze laptop als defect overgenomen.
Wederom de truck met de gasbrander. Werkte weer prima.

Nu is het dus zaak, om de koeling te verbeteren.
De fan gaat niet harder draaien, omdat deze de cpu tempperatuur meet, en niet de gpu temp of de heatpipe temp. Jammer.

De cpu en co-cpu hebben samen 1 heatpipe naar de fan.
De gpu heeft zijn eigen heatpipe naar dezelfde fan.

Een oplossing kan zijn, om tussen de gpu en heatpipe een stukje koper te leggen wat net iets uitsteekt.
Bij mij hgeeft dat wel een lagere temp, maar niet afdoende.
Ik kan nu 15 min laptoppen.
Het kopertje had ik gemaakt met een opengezaagd stukje waterleiding.
Platgeslagen. Helaas, het blijft iets gebobbeld, waardoor het contact oppervlak niet voldoende is.
Ook zit er maar weinig koelpasta op. Teveel heeft een averechts effect.

Nu wil ik het koperen plaatje wat verlengen, en aan 1 kant laten uitsteken.
Dan heb ik een piep-klein fannetje gekocht, die op 5 volt werkt, en iets van 8mm dik is.
|Die leg ik onder het vlaggetje van het koperen plaatje. Voeding tap ik af van (waarschijnlijk) een usb-poort.
Als de gpu nu rond de 50 graden gaat komen, ben ik tevreden.

Koper plaatje is onderweg vanaf conrad.

Dankjewel voor het uitgebreide verhaal! Mijn nieuwsgierigheid is in elk geval bevredigd, ik snapte toch niet helemaal wat het koperen plaatje nou moest gaan doen, maar als ik de originele heat-pad op het filmpje zie (komt heel snel voorbij), snap ik wel waarom het ding z'n warmte niet kwijtraakt. Alles bijelkaar gewoon geen efficiente koeling, en een stukje koper zou dan inderdaad wonderen kunnen doen.

Dit verhaal doet me ook heel sterk denken aan de koelproblemen die Don tegenkomt in veel LCD-televisies, alleen kan je daar vaak nog wel een gewoon koellichaampje op een IC kwijt.

Het los gaan zitten van die BGA's wijt ik zelf aan een combinatie van warmte en een slecht loodvrij soldeerproces en/of slechte balling door de chipsbakker. Ik heb wel weer gehoord van iemand die die dingen tegen redelijke prijs professioneel kan reworken, maar geen idee hoe professioneel en hoe betrouwbaar. Misschien ook gewoon met open vlam, of met een verfstripper. Zou ik natuurlijk ook eens kunnen proberen, er ligt hier nog een Asus, met wellicht een losse noordbrug.

Hier dus alvast een tweede CO-lid dat graag wil weten hoe goed het in de praktijk werkt ;-)

Er zijn ook mensen die een soldeerstation hebben met hetelucht, ik heb er hier ook 1 staan, met alle mogelijke mondstukken, daarmee kun je dus ook heel goed BGA's hersolderen. Dus er zijn meer mogelijkheden om het toch wel professioneel aan te pakken. Die gebruiker van dat youtube filmpje heeft nu zelfs een infrarood reflow apparaat. Dus tja, tis maar wat men in huis haalt om dit soort reparaties te doen. Je zou die iemand kunnen vragen hoe hij/zij het doet.

@TS: Ik kan dus aannemen dat de koelpasta van de GPU ook al vervangen is? Ik heb vaker gehoord dat dat in de fabriek wel eens verkeerd aangebracht wordt met alle hitte problemen van dien... Daarmee is dus vaak nieuw koelpasta al voldoende om het probleem op te lossen.

Neehoor, geen lekkage.
Alhoewel, hek dak is van 1935, en af en toe lek.

We doen met 20 koophuizen in de hele straat de pannen vervangen.
De eerste 8 naast mij doen mee.

En je wilt niet weten hoeveel zwarte stof er op zolder ligt, alwaar mijn werkplaats is gevestigd.....