In het verleden heb ik een een koptelefoon aangepast. Mijn ouders vangen een aantal kinderen op en die kennen maar 1 volume stand. (100% aan). Om de oren veilig te stellen heb ik door middel van een weerstandsnetwerk je gezorgd dat dit ding meestal niet te hard kon. echter bij stille opnames van een mp3 was er bijna geen geluid.

Nu is de hoofdtelefoon fysiek stuk. Dus ga ik een nieuwe verbouwen. Het mooist zou een actieve limiter zijn. maar dat heeft voeding nodig en is te omzeilen.

iemand een beter idee als een paar weerstanden?

Veel MP3-spelers hebben een een limiter ingebouwd tegenwoordig. Die is soms met een password te beveiligen en soms is het een knopje buitenop (die kun je natuurlijk overbruggen of vastlijmen).

Als je toch persé een koptelefoon wilt aanpassen: misschien een passieve limiter in de vorm van een goed gekozen PTC?

serieweerstand en (schottky)diodes serie/antiparallel als "clamping" limiter? Het klinkt vreselijk als het hard staat, maar het volume is begrensd en er is ook een manier om het beter te laten klinken: zachter zetten.

diodes zat ik ook al aan te denken. eens kijken wat experimenten uitvoeren.

sloop je de luidspreker van de hoofd telefoon niet met afgeknotte pieken?

En diodes geven een redelijk zachte vervorming.
Meerdere in serie antiparallel als het nivo tè laag wordt.

Deze kwam ik een tijdje geleden op het WWW tegen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/limiter.jpg
(heb wel vier diodes gebruikt)

Heb het gekke ding in elkaar geknutseld en de house "muziek"
van mijn vriendin haar zoon werd iets minder ondraaglijk...

De beste methode voor mij blijft nog steeds de serieweerstand waarbij bij de max.volumestand van de regelaar van de speler nog net geen extra vervorming introduceert wordt, maar ja, ik ben misschien een audio purist.
Door vervorming in iemands oren te stoppen verpest je de gewoonte om naar normale onvervormde muziek levels te luisteren en bovendien gaat vervorming gewennen waardoor het als normaal beschouwd gaat worden en deze kinderen op latere leeftijd niet meer weten hoe echt muzikaal geluid hoort te klinken en steeds verder gaan in wat zij denken als kick te ervaren.
Het is tegenwoordig al zo dat de meerderheid al niet meer weet wat echte goede geluidskwaliteit is en alles maar voor lief neemt want men weet gewoon niet beter. (mogelijk ook door ongeïnteresserdheid, als er maar lawaai uitkomt, dan is het al goed)
En daardoor doe je de fysieke eigenschappen die je lichaam bezit heel erg tekort. En dat is jammer.
Maar dat is natuurlijk mijn mening hoor!
Groeten,
Mac.

Met een serieweerstand heb je, zoals gezegd, het probleem dat een zacht stuk muziek TE zacht wordt.

Het is voor de computer. Er is heel veel verschil in opname volumebij youtube filmpjes

Voor de computer?! Waarom geen softwarematige oplossing dan? (Ohjee, vloeken in de kerk :+)

[Bericht gewijzigd door Jochem op (21%)]

Dat hebben die kids in 2 seconden ongedaan gemaakt natuurlijk.

Dan moet je die kids wat minder rechten geven :D

Maar eh, een actieve limiter in de kast kan natuurlijk ook prima. Voeding en alles voorhanden.

Ik geloof meer in een hardware oplossing (goh).

In de kast computer mag/kan niet gezien deze pc eigendom en onderbeheer valt van een organisatie.

nu ben ik al wat aan het experimenteren geweest. dat met de diodes werkt natuurlijk maar, gezien de common sense soms ontbreekt bij de kinderen. en dus harde herrie geprefereerd word boven muziek ben ik eens wat aan het kijken geweest om het geheel af te schakelen.

ik ben er nog niet geheel uit, maar stel ik richt de spanning gelijk en pak dan een elko dan krijg ik een beetje spanning, ongeveer 500mv. daar moet toch iets mee te doen zijn.

Op 30 juli 2010 10:22:48 schreef Jan klaasen:
In de kast computer mag/kan niet gezien deze pc eigendom en onderbeheer valt van een organisatie.

Ah, dat valt dan af ja, ik had begrepen dat het om privé-eigendom van je ouders was.

Maar als je een hele schakeling aan de koptelefoon wilt knopen om het geheel af te schakelen, is het dan nog een probleem om een netadaptertje te gebruiken om die schakeling te voeden? Je kunt natuurlijk niet al te veel vermogen trekken uit die audio-kaart. Daarbij is het zo dat je misschien wel 500mV ziet, maar als je een keer hele zachte muziek hebt, of een periode van stilte, dan heb je geen spanning. Daar dien je dan wel rekening mee te houden.

Zoals ik het nu begrijp wil je dus niet (alleen) een limiter, maar wil je het geluid gedurende een bepaalde periode uitschakelen als het te hard gaat?

Dat zou ik een hele mooie limiter vinden. straft lekker af. niemand gaat hem harder zetten als dan stukken wegvallen.

Wat ik tot nu toe heb

|--/\/\/\ ----|>|-------* a
  |                       |
  |                elko -----  
  |+                    -----
ls koptelefoon            |
  |-                      |
  |                       |
  |-----------------------* b

tussen a en b meet ik 500mv. nu heb ik geprobeerd de schakeling van de witte led op 1,5 volt toe te passen. maar die start pas op vanaf ongeveer 0,7 volt