Hallo mensen,

Voor een feest dat ik ga geven wil ik twee aardige luidsprekers aansluiten op een stereoversterker.

Waar moet ik op letten wanneer ik luidsprekerkabel ga aanschaffen? de luidsprekers zijn van B&W (??) en op het luidsprekerpaneel staat alleen 2.0A aangegeven, maar geen vermogen.

Het geluid klinkt als om en nabij de 100W, maar dat weet ik niet zeker.

Kan iemand me vertellen waar ik op moet letten voor de kabels? ik heb ongeveer 2x 15m nodig.

Alvast bedankt!

15 meter en er gaat wel laag doorkomen of is het meer achtergrond ?

in het eerste geval 2x 2,5mm2 gebruiken en in het 2e is 2x1,5mm2 al genoeg . speakers kunnen wel wat hebben maar zorg dat de muziek niet gaat clippen anders zijn ze snel verbrand . staat er geen typenr op de speakers ? ( soms onderop )

1,5 mm2 zal genoeg zijn.

Wel een waarschuwing: Misbruik geen consumentenapparatuur voor meer professionele toepassingen.
Hoe goed het mogelijk ook is, het is niet gemaakt om langdurig op vol vermogen te draaien en zal sneuvelen. Koop of huur liever een goedkoop PA setje als dat nodig is, dan ben je goedkoper uit met beter resultaat. Alles heeft zo zijn eigen toepassingsgebied :)

waar baseren jullie die informatie op? mijn kennis van luidsprekers is angstvallig klein, dus een klein beetje achtergrond informatie zou welkom zijn voor een eventueel volgende kwestie

30 meter koper (heen en terug) geeft bij 8 ohm 0.35 ohm en dus net geen 5% verlies, bij 4 ohm iets meer, maar niets om wakker van te liggen.

Die 5% verlies is een vuistregel, vermoedelijk gebaseerd op dat je niet wilt dat de kabel opwarmt en nog meer verlies gaat geven. Zoals alle vuistregels moet je hem direct overboord zetten als daar reden toe is.

Kabel is imo duur genoeg, maar als je dat mooier vind is zeker bij 4 ohm 2.5 mm2 ook goed, nog geen verspilling :)

de luidspreker ziet er als volgt uit:
http://img827.imageshack.us/img827/4126/29072010.jpg

en het opschrift achter op het typeplaatje is als volgt:

B&W
Loudspeakers
Worthing
England
DM5 No. 52938 (op de tweede speaker is dat 52937)

en op het luidspreker paneel zelf staat een frequentieresponsie grafiek, en nogmaals hetzelfde als het achterpaneel, met daarbij nog het toeschrift 2.0A.
deze karrakteristiek kan ik helaas niet fotograferen omdat het zich achter het frontpaneel bevindt, maar de karakteristiek zie je er doorheen schijnen. (loopt van 20Hz-20kHz)
Aangezien de luidsprekers geleend zijn en die persoon het frontpaneeltje heeft dichtgespijkerd (??) kan ik dat dus niet fotograferen.

EDIT: misschien niet oninteressant om te vermelden: de luidsprekers wegen exact 10KG per stuk en dus behoorlijk gewichtig

@ Aart: vuistregels zijn toch altijd zomaar iets?:P

Na een paar minuutjes googelen hier de specsheet:
http://audio.manualsonline.com/manuals/mfg/b_w/dm5.html
Impedantie 8 ohm
Vermogen 10 a 25 W, dus wel een beetje minder dan je dacht.

ik heb ook de link maar het is veel minder idd . http://assets.bowers-wilkins.co.uk/med/Libraries/3/DM5_Archive_l2_w0_h…

beter wat grote boxen van mp plukken of huren ergens .

Niet gebruiken voor een feest. Daar lijken ze me echt niet geschikt voor, tenzij het slechts achtergrondmuziek betreft...
Voor feesten koop/huur je PA speakers. Als je op een budget zit, koop je een hele berg bruine philipsen

10W bij 8 ohm is ongeveer 1A. ALs je 1.0mm^2 neemt, heeft dat ongeveer 16 ohm per km (http://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge) Dus als je 30m van dat spul neemt (heen + terug) ongeveer 0.5 ohm. Da's 1/16e van 8 ohm. Je verliest dus 6% van wat je versterker levert. Iets dikker is natuurlijk beter.

"Het geluid klinkt als om en nabij de 100W, maar dat weet ik niet zeker"

LOOOL, das een goeie, vooral aangezien het kabaal dat een speaker maakt meer te maken heeft met de gevoeligheid van de speaker (een lagere klasse speaker heeft tot 10x meer vermogen nodig om hetzelfde aantal dB te maken dan een goeie speaker).

luidspreker kabel mag je dik genoeg nemen. hoe dunner de kabel, hoe minder vermogen er op de luidsprekers aankomt. als je nu een stel goeie kabels koopt (2,5mm² of meer) dan kan je die de rest van je leven nog bijhouden. zo duur is het nu toch ook allemaal niet

met 10watt ECHT vermogen kan je toch al wat muziek maken, maar een dancinginstallatie nabootsen zullen je speakers niet overleven. houd ook regelmatig de versterker in het oog. als daar een koelplaat opstaat, af en toe eens aan voelen. als je je vingers verbrand, is het tijd om de muziek wat stiller te zetten

Leuk om alleen dat zinnetje te citeren;) misschien beter geweest als je ook erbij geciteerd had dat ik niet veel van luidsprekers afweet;) maar goed.

ONTOPIC:
De versterker die ik heb is een vierkanaals Pioneer Stereo Amplifier Model SA-5300 van 85W.
http://www.classic-hifi.net/data/pdt/1266547507631.jpg

Misschien nog zo'n stomme vraag...
heeft het zin om zwaardere luidsprekers van bijvoorbeeld 100W op een dergelijke amp aan te sluiten? of gaat dan een van beiden stuk?
logische redenatie is als een amp niet meer levert dat de luidsprekers en de amp daar beiden niet stuk van gaan? of zit dat anders?

het idee van het feest is ook niet om een dancing na te bootsen, maar achtergrond geluid is ook niet de bedoeling... niet voorgrond, niet achtergrond... "middengrond" dan???:P
het geluid is bedoeld voor een tent van 5x10m.

[Bericht gewijzigd door Verbatim op (15%)]

Als je gewoon "lekker hard" de muziek aan wilt dan lijkt me er niks mis mee om deze combo te gebruiken. (Wel binnen?)

Uitgezonderd dan het feit dat er iemand aan die volumeknop kan gaan jassen en dat dan niet alleen je boxen naar de K kunnen gaan, maar dat ze ook nog eens geleend zijn.

10W is hard zat. En 1,5mm2 is ook meer dan zat joh.

kijk daar kan ik wat mee haha!

en ja het is in een tent, dus semi-binnen

maar stel dat ik zelf luidsprekers ga aanschaffen (tweedehands uiteraard van MP ofzo) tot hoever kan ik dan gaan voordat voor dat vermogen een andere versterker nodig heb?

Het zal geen vierkanaals versterker zijn, dan zou er naast de links/rechtsbalansregeling nog een voor/achter balansregeling zijn...
Ik kan er weinig over vinden. Volgens mij is het vermogen 2x 15w, en is die 85w het opgenomen vermogen. Niet echt een feestversterker dus.
Je moet altijd oppassen voor lolbroeken die het geluid stiekem zelf harder gaan zetten...

Ik zou dit setje lekker als huiskamerset gebruiken of bij de computer ofzo, en iets zwaarders zoeken voor in een feesttent.
Zoek op marktplaats en in de kringloopzaken naar een setje bruine rechthoekige Philipsspeakers uit de jaren '70. De driewegmodellen zijn best geschikt voor een tent. De drieweg met dubbele woofer gaat helemaal hard. Een equalizer is wel aan te raden.
Ik zou ze niet aan een 2x 15w pioneer hangen. Mijn Pioneer SX-440 (2x 20w gemeten) trok het niet en is overleden toen ik 't spul een paar minuten voluit had staan...
(komt wel weer goed, zodra ik zin heb om 'm te repareren...)

is het toegestaan om over producten op MP hier te discussieren? ik zou anders wel wat linkjes willen neerzetten om combinaties voor de toekomst aan te schaffen... feest is pas over een maand dus...

Voor zover ik weet wel.
Wat ik nog over het versterkertje vond:

The 5300 is of 1976-77 vintage; despite its chuncky looks and build it's only
2 x 18W into 8 ohms, not "meaty" really. it's also pretty typical of a 70's
amp: only modest power increase into lower impedances

Je kan altijd even proberen of het hard genoeg gaat, maar houd er rekening mee dat het spul niet bedoeld is om een hele avond lang veel geluid te produceren.

De volgende luidsprekersetjes leken me wel enigsins interessant:

Eltax:
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/luidsprekers/363260743-eltax-boxen…

Iets zonder titel, maar voor €30
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/luidsprekers/363165579-2-geluids-b…

Life:
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/luidsprekers/362142546-life-passie…

En wat versterkers betreft de volgende: (alleen wel vrij prijzig...)

Akai AM59:
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/versterkers/363839793-te-koop-akai…

Rotel RA935BX:
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/versterkers/362771579-rotel-ra-935…

Kenwood KA3050:
http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/versterkers/362134378-kenwood-ka-3…

Iemand een idee of dit aantrekkelijk is voor een dergelijk feest? (en evt verdere feesten in de toekomst?)

de kenwood heb ik ook gehad , danwel de 5040r , die had er zat vermogen inzitten (2x 110 watt rms ) je kunt op google gewoon op de typenr's zoeken dan vind je de specs over de versterkers en boxen .

voor een tent van 10x4 mtr met ? mensen erin mag je wel 100watt rms rekenen , anders staat deze vol open wat meestal niet haalbaar is gedurende een avond lang .

die kenwood leek me ook wel interessant idd...

maar hoe gaat dat dan als je 4 luidsprekers wil aansluiten? want de tapinstallatie staat in een andere ruimte van ongeveer dezelfde grootte alleen dan vierkant. deze wil ik ook van muziek voorzien. is het dan 2x 2x110? en die 110 is bij 8ohm als ik me niet vergis toch?

welke luidsprekers zou jij er bij kiezen?

deze versterker heeft een a en b systeem die samen gebruikt kunnen worden . dan moeten er per uitgang 8ohm boxen aangesloten worden . want a en b samen wordt voor de versteker 4 ohm .

dus kun je er 4 boxen op aansluiten mits 8 ohm ( is bij huishifi normaal ) er kan ook wel 4 ohm op maar dan niet tegelijk het a en b systeem gebruiken .

de speakers met de laagste impedantie nemen het meeste vermogen op dus zul je toch moeten zorgen dat ze per box al het uitgangsvermogen van de versterker aankunnen . een technics su-vx700 bijvoorbeeld is ook een fijne versterker met flink vermogen maar ook aan de prijs 2ehands .

toch is een oude versterker met een nasoldeerbeurt/ contactspraybeurt per definitie beter als een mediamarkt versterker van nu , die kunnen sowiso niet aan wat de specs zeggen in de handleiding .

en bij een contactspraybeurt heb je t natuurlijk over het schoonmaken van de regelaars en de eindcontacten aan de achterzijde toch?

de knoppen en schakelaars bedoel ik dan , is vaak nodig bij oude versterkers .

Maar nooit contactspray in potmeters spuiten.

Op 29 juli 2010 16:04:42 schreef Verbatim:
Iemand een idee of dit aantrekkelijk is voor een dergelijk feest? (en evt verdere feesten in de toekomst?)

Geen, het is al eerder gepost maar ik wil het nog eens benadrukken. Dergelijke versterkers zijn ongeschikt voor feestjes buiten de huiskamer, of je moet de volumeknop vastlijmen (maar dan zit je nog met volumeverschillen van uit de geluidsbron).

En al is die Kenwood bijvoorbeeld een hele degelijke versterker, het kan snel kapot.

Waarom?
Dergelijke versterkers hebben geen geforceerde koeling of thermische beveiliging, het koelprofiel en trafo zijn ook helemaal niet berekend op zwaar gebruik.

ik heb het ding toen op het uitgangsvermogen getest met een sinusbron van 120hz , en idd ging de brugcel na een 5 minuten stinken . heeft het wel overleefd maar zonder koelvin op de brug is continu open muziek draaien geen optie . alleen als er weining laag in de muziek zit is dit haalbaar gezien de voeding en de eindtorren dan minder hebben te verstoken .

omdat je in een tent toch geen goed laag zal krijgen kun je ook een oude equalizer aan de versterker hangen die je wat knijpt met de lage tonen . de eq stop je weg uit het zicht en dan is de overlevingskans van de apparaten ook veel hoger .