Hey
Ik ben momenteel bezig met een klein projectje van mijn achterlichten maar nu denk ik dat mijn schema niet helemaal klopt.
Mijn achterlicht bestaat uit 3 gedeeltes. Het meest aan de buitenkant zit mijn knipperlicht, daarnaast zit mijn remlicht en normaal licht (met deze 2 doe ik ver niets.) en helemaal aan de binnenkant zit mijn mist achterlicht. Dit is het lampje waar ik de aanpassen aan wil doen.
De bedoeling is dat het lampje dat nu functioneerd als mistlicht (12v 21W)ook zal gaan functioneren als remlicht en normaal licht. Normaal licht is momenteel 12v 5w en mijn remlicht is 12v 21w. Remlicht en mistlicht branden dus inprencipe even vel.
Maar nu als ik mijn mist licht aanzet moet dit lampje alleen nog maar als mistlicht werken.
Ik heb het een beetje uitgewerkt met een schema
Zwart is orgineel
groen is aanpassing/nieuw
Ik zou graag willen weten of het met dit schema zou gaan werken en of het een betrouwbare schakeling is niet dat de componenten hier snel stuk door zullen gaan.
Alvast bedankt voor het antwoord
Met vriendelijke groet,
Ron Dondorp
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Behalve dat, is een extra remlicht aan 1 kant van de auto verwarrend, en zijn mistlichten aan beide kanten van de auto dat ook.
Of gaat het om zo'n ding in het midden van de bumper? Kan charmant staan om dat als derde remlicht te gebruiken, maar is alsnog verwarrend omdat het een afwijkend beeld geeft.
Zoiets heb ik ook gedaan bij mijn vorige auto (Mazda Mx-3)
Wat je kan proberen is om te kijken of de fitting van de rem / licht lamp ook past in de mistlamp unit.
Zoja kan je op de sloop 2 fittingen er bij halen en dan gewoon een 21/5 watt lamp gebruiken.
Dan ben je alleen met een paar diode's klaar.
Ik heb er nooit problemen mee gehad met de politie of apk.
er zijn auto's die standaard al rondrijden met dubbele lichten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die hebben dan wel daarvoor goedgekeurde lichtunits, en bovendien vind ik ze nog steeds onhandig (en dat is niet in wetten te vatten) 
even om duidelijk te laten zien om wat voor achterlichten het gaan. (de auto heeft aan beide zeide mistlampen
Er zijn meer auto's die dit zo hebben en kan me niet voor stellen dat er auto's zijn waar dit verwarrend is. het kan alleen maar duidelijker zijn aangezien er 2 extra lampen gaan branden.
*Xtremer
Mijn bedoeling is om een blokje te maken orginele male en female stekker zodat ik zonder de kabelboom hoef aantepassen dit ertussen kan prikken. maar daarom wel mijn vraag een 21w lampen dempen tot 5w gaat dit problemen opleveren met het lampje.
dus het schema dat ik heb gemaakt gaat werken en ik zal geen rare dingen krijgen?
nog even terug komen op de weerstand van 10 ohm. ik kwam erop via deze berekening
spanning 12V
Mistlicht 21w
normaal licht 5w
21-5=16 watt verschil
16watt/12volt= 1.333ampere
12volt/1.333ampere = 9 ohm
aangezien ik geen 9ohm weerstand kan vinden heb ik het afgerond naar 10 ohm
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (21%)]
jokohoko
vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig
is het dan mischien niet simpeler die 2 mistlampen door de relais in serie te laten schakelen.
dan hebbe ze ook nog maar 6W
(6V per lamp en dubbele weerstand dus 1/4de vermogen)
want ik vrees dat die weerstand bij 1A en 7V teveel warmte gaat genereren die onnuttig is
jokohoko
vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig
en pas op met uw theorie dat 5W geven aan een 21W lampje nog steeds 5W licht gaat geven
ik vrees dat dat lampje slechts gaat gloeien en dus geen degelijk licht gaat geven.
mischien kan je er nog wel zo'n lampje met dubbele aansluiting insteke ( 5 en 21W ineen moet je wel effe de fitting ombouwen.
maartenbakker
Golden Member
Onhandig is niet hetzelfde als verwarrend, maargoed.
In serie schakelen zou naar mijn idee inderdaad tegen kunnen vallen.
ik heb besloten toch voor 21w/5w fitting/lamp te gaan. Net als wat jokohoko idd zegt dat lampje niet zal branden als hoe ik in gedachten heb.
Bedankt voor de hulp zover en ik zal een aantal foto's plaatsen van het eindresultaat
Een kleine update.
heb het schema veranderd en zal dus nu helaas wel moeten knippen in de kabelboom. Het bestaande lampje dat Enkel 21watt geeft vervalt en een 21watt/5watt combinatie komt hiervoor in de plaats
Ben klaar met de achterlichten. Alles werkt zoals het hoort en het ziet er een stuk beter uit nu
http://www.mr2club.nl/forum/showthread.php?t=12981
hier is de howto hoe ik het heb gedaan. Bedankt voor de informatie en hulp
maartenbakker
Golden Member
Op dat filmpje doet het binnenste rechterlicht niets (behalve als mistlicht). Dat doet het visuele effect van verbreden juist een beetje teniet (ik had zelf de functie precies andersom gedaan, omdat ik voorstander ben van asymmetrisch mistlicht, maar gewoon alles symmetrisch was ook logischer geweest lijkt me).
Anoniem
Dit zal door een OPLETTENDE APK keurmeester worden afgekeurd evenals dit door politieagenten met kennis van zaken (daar schort het nog wel eens aan) zal worden beboet. Dit is een ingreep die rechtstreeks verband houdt met begrippen als typegoedkeuring, veilgheid etc. Er is geen verschil tussen remlicht en mistachterlicht. Als oud elektro medewerker van een nederlands automerk weet ik waar ik over praat.
Als je dan ook zou kunnen vertellen waarom dit niet goed zal zijn zou ik er wat aan hebben. maar het mistlicht heb ik niks aan gedaan alleen een remmende functie meegegeven. als ik nu rem brand er een bredere balk zet ik mijn mistlicht aan ziet het er uit alsof het orgineel is. Het kan nu dus alleen maar veiliger zijn. Daarbij hebben verschikkelijk veel auto's die van de fabriek af.
De mistlicht is standaard al symetrish. het filmpje is links aangepast en rechts orgineel.
maartenbakker
Golden Member
Ja, maar de vraag was, waarom heb je de rest niet ook symmetrisch gemaakt? Nu is het net alsof het mooie effect maar half is.
Zoals in een vorige post al werd gesuggereerd: De kans om een oplettende APK-meester te treffen is zeker aanwezig. Mijn idee is dan ook om een schakelaartje/stekkertje in de bedrading op de nemen, zodat de modificatie kan worden uitgezet voor de apk, scheelt een hoop gelazer. Kleine moeite, zeker als het lamphuis er toch uit ligt.
Ik neem aan dat TS de rechterunit nog gaat aanpassen, want alle achterverlichting (m.u.v.knipper- achteruitrij- en mistlampen),moeten symetrisch zijn.
Je mag dus niet aan de linkerzijde 2 lampen laten branden en aan de rechterzijde 1 lamp.
Resultaat als je het zo laat:
Boete van oom agent.
Afkeur bij APK.
maartenbakker
Golden Member
Ik hou niet van op regeltjes vastprikken en gooide het vooral op het mooie, want daar was het hele verhaal natuurlijk om begonnen!
Inderdaad zou je in de huidige toestand een prent kunnen krijgen omdat de agent zegt dat je een achterlampje stuk hebt. Moet dan wel een dienstklopper zijn, maar die heb je er zeker bij zitten.
Dat ik zelf die rechtermistlamp geen mistlampfunctie zou geven is meer een persoonlijke keuze als achterligger (behalve herkenbaarheid/makkelijker inschatten afstand/dichtheid mist ook nog een stukje minder ogen dichtknijpen als je bij het stoplicht staat- maar voor die 2 keer per jaar toch niet echt boeiend). Ik noem het nu alleen nog een keer omdat mijn argumentering verkeerd begrepen werd. Die reden heeft niets met de wet te maken, die vindt symmetrisch ook goed, dus kan ik niet meer doen dan zeggen waarom ik het minder geslaagd vind. Fabrikanten zijn het er ook niet allemaal over eens.
Anoniem
Op 10 augustus 2010 19:23:51 schreef DJ_Roxxz:
Als je dan ook zou kunnen vertellen waarom dit niet goed zal zijn zou ik er wat aan hebben. maar het mistlicht heb ik niks aan gedaan alleen een remmende functie meegegeven. als ik nu rem brand er een bredere balk zet ik mijn mistlicht aan ziet het er uit alsof het orgineel is. Het kan nu dus alleen maar veiliger zijn. Daarbij hebben verschikkelijk veel auto's die van de fabriek af.De mistlicht is standaard al symetrish. het filmpje is links aangepast en rechts orgineel.
Ik bepaal ook niet of het wel of niet goed is, dat doet de wetgever.
Je hebt geen idee hoeveel regeltjes die heeft bedacht voor alleen al jouw achterlichtunit. Lichafstraalhoeken ( onder hoek A moet er op afstand B nog een X hoeveelheid lumen worden gemeten ), zichtbaarheidshoeken, reflectiehoeken, het is allemaal voor jou uitgedokterd. Voor koplampen en allerlei andere lampen en reflectoren zelfde verhaal.
Nu ga jij niet zozeer iets aan je achterlichtunits zelf veranderen maar aan de aansturing ervan. Ook daar zijn allehande zinnige en minder zinnige regeltjes bedacht. En die stroken lang niet altijd met jou en mijn interpretatie van logica en veiligheid.
ik geloof dat de tekst boven het filmpje een beetje onduidelijk is maar links is aangepast en rechts was nog orgineel om het vershcil te laten zien
inmiddels doen beide lamp units het zelfde
Bovendien worden exact dezelfde achtlicht units ook in america geleverd op de auto en daar is de mistlicht apart van de unit waar ze dat binnenste gedeelte ook rem/normaal licht hebben gemaakt. Dit is dus het zelfde als daar alleen met mistlicht ingebouwt. qua lumen zit dit dus allemaal wel goed
[Bericht gewijzigd door DJ_Roxxz op (44%)]
maartenbakker
Golden Member
Volgende keer bij het solderen het tin laten vloeien en niet plakken.
dit :
Mogenlijke oorzaken; bout met een telaag vermogen gebruikt of geen vloeimiddel in je soldeer.
vooor de rest netjes gedaan
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (19%)]
Auto's speciaal voor de Amerikaanse markt zijn niet vaak voorzien van mistachterlicht. Dat zie je bij auto's die via parallel-import hier belanden, het mistlicht is achteraf bijgeplaatst.