Ja, hier ben ik weer met mijn XLR-kabel, maar nu anders:
Er dient een kabel gemaakt van enkele tientallen meter, die de uitgang van een mixer (achterin de zaal) naar de ingang van een versterker voert (op het podium). De uitgang van de mixer is symmetrisch (XLR), de ingang van de versterker echter assymetrisch (jack). Hoe sluit ik dit best aan?

Ik dacht:
mantel = ground = 1 XLR = gnd jack
ene ader = sig. hot = 2 XLR = tip jack
andere ader = sig. cold= 3 XLR = in de jack naar massa met een weerstand.

Dit teneinde enige vorm van symmetrie in de kabel te behouden. De ingangsimpedantie van de versterker is helaas onbekend (iemand zal die op de dag zelf uit zijn schuurtje gaan halen...)

Ideetjes?
Bvd,

Lastige vraag...

Het kan zijn dat je het op de genoemde manier oplost...

Maar eigenlijk is het een "omgekeerde DI-box" die je zoekt.

Anders is het misschien zinvol om een bufferversterkertje te bouwen met een gebalanceerde ingang en een jack-uitgang. Volgens mij kun je anders misschien problemen krijgen met signaalniveaus en impedanties.

[EDIT]

Dit zegt Wikipedia:

If balanced audio must be fed into an unbalanced connection the electronic design used for the balanced output stage must be known. In most cases the negative output can be tied to ground but in certain cases the negative output should be left disconnected.

@Big_Fat_Mana:
Is bekend welk merk geluidstafel gebruikt wordt??
Dan kijk ik het ff na in mijn documentatie of ik iets trg kan vinden... (just to be shure...) in 9 van 10 gevallen gaat het goed...
alleen de ubergoedkope geluidstafels zorgen wel eens voor problemen...

En zoals Wiki zegt:

XLR1=> MANTEL => MASSA JACK

XLR2=> HOT    => TIP JACK

XLR3=> COLD   => MASSA JACK

Hoop dat het zo duidelijk is :)

Red-E, het signaal komt van de mixer, maar gaat nog door een equaliser, een Yamaha GQ2015; van daaruit vertrekt dus de lange kabel.
En ja, de aansluiting die je geeft komt overeen met wat ik dacht, alleen wou ik pen3 van de XLR aarden via een weerstand - waarvan ik me de waarde nog afvraag, ik dacht aan 600 ohm of daaromtrent.

Reeds bedankt voor je goede intentie!

Let wel, die weerstand in de return wordt wel eens geplaatst als compromis, om te zorgen dat een sy-asy verloop bij alle mogelijke symmetrische uitgangen (o.a. trafo, inverterend, pseudo-, electronic balanced) bruikbaar is en niets defect raakt.
Hij maakt de verbinding echter niet beter oid, eerder slechter.

Een gewone DI zet in de eerste plaats de impedantie om (1:10 oid) en is meestal niet zo een aanrader voor de toepassing.

Echte oplossingen: Modernere / professionelere versterker, lijntrafo, extra sy ingangsschakeling. Persoonlijk ben ik dol op trafo's als eenvoudige probleemoplosser, het laatste restje audiokwaliteit is vaak minder belangrijk dan een flinke CMRR.

[edit]
Bent u er zeker van dat de jack asymetrisch is ? Een line (dan TRS-) jack aansluiting is tegenwoordig vaak gewoon symmetrisch. Tip load, ring return.

[Bericht gewijzigd door Aart op (11%)]

Aart, graag met u akkoord dat dit maar een knutsel-oplossing is. Voor een eenmalig evenement ga ik toch de moeite niet doen om trafo'tjes in te kapselen &C - om nog maar te zwijgen van een balanceerversterker die dan weer een aparte voeding nodig heeft &C &C.

Tegenwoordig zie je inderdaad volop stereo-jacks voor gebalanceerde lijnen, mijn mackie-mengtafeltje heeft zo'n aansluitingen hier en daar. Maar voor de effecten zijn de stereo-jacks dan weer tip-receive / ring-send ... zucht.

De gebruikte versterker is zo'n zogenaamde zangversterker, een zestal micro-ingangen met beperkte toonregeling, een 5- of 7-bandsequaliser en dan een eindtrap van misschien 100 of 200 watt, allemaal samen in één grote lompe kist. Ik denk dat het een Peavey is maar stel me van de kwaliteit niet teveel voor. En hij is behoorlijk oud, zeker een jaar of 10, ik denk niet dat die mode toen al bestond van stero-jacks voor gebalanceerde lijnen. Ik verwacht trouwens niet dat er in apparaten van die klasse ook maar één aansluiting gebalanceerd is, tenzij misschien de micro-ingangen, als ze op XLR zitten. Ook al omwille van de matige kwaliteit van de front wil ik voor de rest van het verhaal niet de onderste steen bovenhalen.

Toch bedankt voor het meedenken!

Een simple DAP stagecube lost dit voor je op:

http://www.new-line.nl/nl/di-box-stagecube/dap-stage-cube-sc-13_11445.…

Kost echt niks & werkt echt prima

Ook een simpele passieve DI is 'omgekeerd' te gebruiken:

http://www.new-line.nl/nl/di-box-stagecube/dap-stage-cube-sc-23_11451.…

(nee ik heb geen aandelen, ben alleen wel een tevreden gebruiker van beide units)

fripster

@b.f.m. : wat u bedoelt met een sym. ingang met jacks dat kwam 30 jaar geleden al voor in D&R mengtafels ook uitgangen daar van waren zo.
Maar als ik het verhaal begrijp is het een complete verrassing wat er voor een versterker aangesloten moet worden, dan zou ik geen risico nemen.
Zorg voor een di-boxje (of maak die zelf) die kun je altijd blijven gebruiken als je nog eens zo,n verrassing tegen komt, beter mee als om verlegen!!
Gr. Hans.

Op 6 augustus 2010 15:35:26 schreef big_fat_mama:
Ik denk dat het een Peavey is maar stel me van de kwaliteit niet teveel voor. En hij is behoorlijk oud, zeker een jaar of 10, ik denk niet dat die mode toen al bestond van stero-jacks voor gebalanceerde lijnen. Ik verwacht trouwens niet dat er in apparaten van die klasse ook maar één aansluiting gebalanceerd is

Ik denk het wel!

Je gaat nu ervan uit dat het niet gebalanceerd is omdat het misschien een peavy van 10 jaar oud is.

Weet je nu zeker of het gebalanceerd in is of niet?

Op 6 augustus 2010 15:35:26 schreef big_fat_mama:
En hij is behoorlijk oud, zeker een jaar of 10,

10 jaar is helemaal niet oud. Ik zou eerst maar eens proberen het schema te achterhalen, dan weet je zeker waarmee je te maken hebt.

Als sy XLR microfooningang ook van een line input op jack voorzien is wordt deze heel vaak gemaakt door simpelweg via een 30 dB verzwakker naar de microfooningang te gaan.

Sy of niet scheelt dan twee weerstanden, een c en een paar cent voor een jack met ring. Zelfs budget fabrikanten doen dat graag :)

Als er wel een sy xlr is kun je die verzwakker ook zelf maken. Neem iets van 2x 10k boven 100 ohm, geeft -23 dB. Let wel op een eventuele fantoom.

We hebben de versterker maar eens uit het schuurtje gaan opgraven, blijkt een Laney Theatre 6150 te zijn. Aux ingang = 22K assym.