De vraag is eigenlijk eenvoudig: op welke manier wordt de informatie opgeslagen op een minidisc? (bekend o.a. van de Sony Walkman).
Is dat magnetisch in analoge of digitale vorm, of misschien toch nog iets anders?
Timmestein
Website -- Slopen is ook een kunst...
Die was niet echt heel moeilijk heh?
Eerste hit google:
http://en.wikipedia.org/wiki/MiniDisc
Dat was inderdaad niet moeilijk, want dat had ik ook kunnen vinden.
Maar... zie jij kans om het in eigen woorden uit te leggen? Want wat daar staat begrijp ik niet helemaal. Dus als jij het wel begrijpt, graag een beetje onderwijs.
heel simpel : In oudere spelers werd de muziek magnetisch op de schijf gezet maar na de introductie van de cd-r zijn ze de speelers gaan uitrusten met een digitaal systeem te vergelijken met de cd-r met nog steeds de oude manier ter beschikking
de naam van het medium zecht al genoeg : Magneto-optical disc
[Bericht gewijzigd door bramsky op (22%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nou, van zo'n uitleg zal KlaasZ blij worden zeg... Die roept alleen maar meer vragen op, en op de punten waar hij niet vaag is, klopt hij niet. En dan zet je er nog "heel simpel" boven 
Mijn uitleg hier gaat geheel over het oorspronkelijke systeem. Latere ontwikkelingen hebben alleen op de capaciteit invloed gehad. Er is dus niet zoiets als eerst was er zus en toen was er zo.
De schijfjes worden optisch uitgelezen, net als een CD. Voorbespeelde schijfjes worden dan ook net als CD's geperst en zijn niet overspeelbaar.
Opname geschiedt met behulp van een magneetkopje dat boven de disc zit op de plek waar eronder de laserkop zit. De laser verhit het te beschrijven bitje tot het curiepunt, waarna het magneetkopje de richting van het veld op die plek bepaalt. Bij het afspelen is de reflectie van het materiaal afhankelijk van de richting van het veld tijdens het opnemen.
Overigens is het digitale audioformaat niet geheel te vergelijken. Een CD-speler gebruikt PCM terwijl een MD-speler ATRAC gebruikt. Probleem van PCM is dat het geen compressie gebruikt, dus dat 1 seconde stereogeluid altijd 88200 bits in beslag neemt. Voor zo'n klein schijfje werkt dat niet qua opnametijd, dus werd er gezocht naar een MP3-achtig systeem, en dat is ATRAC geworden.
Kijk Maarten, jouw uitleg komt al dichtbij wat ik zoek.
En de andere reacties,daar werd ik inderdaad niet blij van want die waren niet echt concreet. B.v. bij de kreet magneto-optical denk ik: ja, vertel eens verder?
Timmestein
Website -- Slopen is ook een kunst...
Op 10 augustus 2010 16:27:25 schreef KlaasZ:
B.v. bij de kreet magneto-optical denk ik: ja, vertel eens verder?
Dan denk ik: http://en.wikipedia.org/wiki/Magneto-optical_drive

Op 10 augustus 2010 16:27:25 schreef KlaasZ:
Kijk Maarten, jouw uitleg komt al dichtbij wat ik zoek.
En de andere reacties,daar werd ik inderdaad niet blij van want die waren niet echt concreet. B.v. bij de kreet magneto-optical denk ik: ja, vertel eens verder?
Of zoek eens verder... maarten's post staat vol termen: Curiepunt, laser, PCM, ATRAC, mp3... 
Het is me intussen een stuk helderder.
Dus de data wordt digitaal opgeslagen? Dat brengt me op een volgende vraag. Ik heb hier zo'n Sony Walkman, en die heeft een USB-aansluiting. Maar als ik die aan mijn PC hang kan ik er niks mee.
Elk ander apparaat met een USB-aansluiting, zoals een HDD, een digitale recorder of een mp3-speler meldt zich spontaan als een externe dataopslag, maar die Walkman geeft geen sjoege. Wat mis ik hier?
Ik denk dat de Minidisc standaard gewoon niet herkend wordt als externe schijf. Waarschijnlijk zul je Sony software of drivers moeten installeren.
En dan is nog de vraag of deze software misschien bepaalde vormen van kopiëerbeveiliging ingebakken heeft waardoor je niet zomaar over en weer kunt slepen.
Een uitgebreide faq vond ik op:
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sony houdt heel erg van eigen standaarden (nog een wonder dat er USB opzit, en niet het -toen opzich technisch superieure- firewire, waar Sony ook weer een eigen naampje voor had), dus er is een beste kans dat je iets van drivers nodig hebt.
Er is zelfs een kans dat het hele ding niet bedoeld is om data op te slaan (maar die units bestonden wel, zo'n 100MB per minidisc, dus dit kan er eentje van zijn).
Overigens moet ik zeggen dat je vraagstelling wel heel erg ongericht was en is, als dit is wat je eigenlijk wilde weten. Een typenummer zou dan ook al wonderen kunnen doen om de mogelijkheden van jouw specifieke apparaat te weten te proberen te komen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (24%)]
Sorry dat ik wat verwarring sticht door mijn gefaseerde vraagstelling. Maar ik wilde eerst zeker weten of de opslag digitaal is. Nu dat zo blijkt te zijn was mijn volgende vraag dus: waarom kan ik mijn zelf opgenomen geluidsbestanden niet gewoon overhevelen naar mijn PC?
Ik had geen handleiding bij het apparaat, maar die heb ik inmiddels online gevonden. En daarin staat feitelijk het antwoord. Om het apparaat te laten communiceren met de PC heb je specifieke software nodig. Ik heb het apparaat tweedehands en de software is er niet bij.
Verder blijkt uit de handleiding dat je met behulp van die software wel muziek kan overhevelen van de PC naar de MD, maar over de omgekeerde richting wordt met geen woord gerept.
Als ik de USB kabel aansluit dan geeft de PC het bekende bloep-bliep signaal wat je altijd hoort als een apparaat wordt aangesloten, maar in de verkenner wordt hij niet getoond.
Op de display van de MD verschijnt de melding PC>>MD.
Kortom, beide apparaten herkennen dat er een verbinding is, maar ik kan er verder niks mee.
Wat mij betreft is de zaak hiermee afgesloten, ik ga er niet verder naar zoeken. Wie toch zin heeft om er verder in te duiken, het type is SONY NET MD Walkman MZ-N710.
Helaas, het overzetten van op de MD opgenomen muziek gaat niet. Zelf heb ik jaren geleden een portable MD recorder van de laatste generatie gekocht, juist omdat ik zelf gemaakte opnames wilde overzetten. Ging dus niet
Sony heeft de boel aardig dicht getimmerd wat dat betreft.
Die laatste generatie (HI-MD) kan overigens 1Gb aan data kwijt.
Opnemen zonder compressie was hier ook mee mogelijk.
Heb je al rondgekeken bij minidisc.org? Daar staat ook veel leesvoer over dit onderwerp.
maartenbakker
Golden Member
Wat betreft je redenatie dat een apparaat data in digitaal formaat moet opslaan om het van of naar de computer te zetten: dat is niet waar; een VHS recorder kan het net zo goed, of denk maar aan de cassettes die je vroeger op computers gebruikte, of aan basicode. Een analoog medium laat zich heus wel digitaal beschrijven. Die inleidende vraag had je dus gerust achterwege kunnen laten, behalve dan dat bijleren altijd leuk is 
Hoe dan ook, als je op minidisc.org niets zinnigs kan vinden houdt het een beetje op vrees ik.
Zelf heb ik in elk geval weer wat bijgeleerd: HI-MD gebruikt toch weer een iets ander opnameprincipe dan ik voor de gewone MD beschreef, dus er zat meer ontwikkeling in dan ik dacht. Dat is ook weer typisch Sony: ze kunnen opzich heel mooi spul bedenken, alleen merk je er vaak niks van.
Als je minidisk een optische of digitale (coax) uitgang heeft kun je dat wel degelijk (in real time) naar een PC overbrengen.
Alleen heb je de kans dat het antikopieersysteem van Sony roet in het eten gooit.
maartenbakker
Golden Member
Dan heb je het over SPDIF, inderdaad hebben PC's dat tegenwoordig vaak ook, en anders neem je er een geluidskaart voor die dat kan. Mijn ervaring is ook dat het serial copy management systeem roet in het eten kan gooien (een kennis heeft ooit MD gebruikt in zijn studio), maar het lijkt me de beste optie.
joopv
Golden Member
Ik heb op die manier wel eens een digitale kopie van een zogenaamd zwaar beveiligde audio cd gemaakt: gewoon met s/pdif de pc in laten lopen. Het scms bitje kun je in de driver naar believen negeren of uitsturen.