Om een betere gewichtsverdeling te hebben in m'n Kever, ga ik de accu vooraan in de kuip van het reservewiel zetten, in plaats van onder de achterbank.
Probleem is wel dat ik daarvoor 4 meter extra kabel moet aanleggen. Dit zal ongetwijfeld een extra spanningsval opleveren, wat vooral bij het starten misschien problematisch zal worden.
Om de overgangsweerstanden zo laag mogelijk te houden, zou ik rechtstreeks van de nieuwe accu plus naar het startrelais gaan. Van daar gaat het via de afgekoppelde oude accu plus naar de rest van het boordnet.
Nu heb ik een paar vraagjes:
1/ Hoeveel spanning is er nodig om betrouwbaar te starten? En dus de draaddiameter, uitgaande van 12V accuspanning en ongeveer 90A startstroom.
2/ Bestaat er soepele kabel van rond de 25 mm²? En hoe kan ik die best beschermen op de plaatsen waar deze langs de carrosserie gaat? Op de plaatsen waar de kabel door een gat gevoerd wordt, ga ik rubberen doorvoeren gebruiken. Maar wat op de plaatsen waar de kabelboom achter een metalen lipje geklemd zit en zo?
3/ Zou ik een zekering van 100A of meer aan de accu kunnen zetten of geeft dit teveel extra weerstand? Welke types zouden evt. geschikt zijn?
Gewichtsverdeling van een Kever ?? Je gaat me toch niet zeggen dat die met het opschrift "53" toevallig in je bezit is ?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
bij het starten in de winter bij -10 graden is de kabel een weerstand als de accu al 20% minder vermogen heeft . overigens zit de accumassa ook direct op het blok bij de startmotor , dit zal ook nodig zijn om spanningsval over het chassis tegen te gaan .
90 amp is normaal maar onder 0 graden gaan die stromen oplopen , ook omdat een kever niet zo snel aanslaat als een recente auto .
vanwege de lengte is een dikkere kabel als 25mm2 beter . 35mm2 is dan beter ook voor de min gebruiken dan . in huidige auto's zit idd een 100amp zekering bij de accu dit kun je ook maken maar dan wel een laagspanningszekering gebruiken , daar een 500v mespatroon er niet voor gemaakt is .
Fredjuhh
"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Niet die van de Gamma, want die wordt bros bij lage temp. Je moet dat bij een betere dealer voor garage materialen kopen. Hij is zwart van kleur en de binnendiameter wordt opgegeven (I.t.t. tot electrabuis, waar de buitendiameter is opgegeven)
Is dit niet een beetje zever.En ga je benzine tank ook verplaatsen. en je dikke Oma op het dak vastbinden.@faan ik zit hier al 4jaar op CO maar dit is wel ongelofelijk.
[Bericht gewijzigd door overslag op (23%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ben ik met je eens 25kg accu t.o.v.een motorblok legt niet veel zoden aan de dijk. Net als vergulde pennen aan de netsteker van een HiFi installatie 
@tidak ada: het 1600cc blokje weegt zo'n 120 kg; die 110 Ah accu weegt 35 kilo. Het is in ieder geval nuttiger dan een zak zand in de koffer (zoals vroeger werd gedaan). Met die 110 Ah hoef ik me waarschijnlijk geen zorgen te maken als ik de radio de hele dag laat spelen en de frigobox aangesloten laat. 'k Had die grote accu overigens al staan, maar toen de vorige ('normale') accu kapot ging, bleek dat de nieuwe niet past. (Veel te groot voor onder de achterbank. En in de 'kattenbak' lukt ook niet goed.)
@overslag: de benzinetank moet ik enkel voltanken, want die zit standaard al vooraan. Voor de duidelijkheid: het gaat over een oude Kever (1971). Oma's heb ik helaas niet meer...
In ieder geval bedankt voor de tips! Zal eens gaan zien in de handel van automaterialen.
@intake: Nee, het is een 12 Volt. Jammer genoeg met een dynamo en nog geen alternator. Dat verander ik later nog wel eens.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (8%)]
Tidak Ada
Kunnen je dynamo en spanningsregelaar de laadstroom van die 110Ah accu aan?
Anders ben je wel héél snel an die alternator toe 
testman
dezelfde startstroom dus bijladen is geen probleem , dat doet een auto overigens niet met 10amp maar met wat er kan lopen maximaal .
een oom van me had in een 35 jaar oude benzine opel ook een 90ah accu omdat hij die nog had en is altijd goed gegaan met laden .
maar bij dit soort gewichtsverdelingen ga ik denken dat je zelf maar 65kilo weegt anders doet het ook weinig .
fast4ever
VHDL... jazeker, das pure hardware. Maar ach, de softwareprogammeurs zullen dat nooit snappen!
Op 11 augustus 2010 01:38:16 schreef overslag:
Is dit niet een beetje zever.En ga je benzine tank ook verplaatsen. en je dikke Oma op het dak vastbinden.@faan ik zit hier al 4jaar op CO maar dit is wel ongelofelijk.
De beste man heeft een goed idee, en ik vermoed dat het meer af doet dan jij denkt! Ga hem dus niet afzeiken als hij een goede vraag heeft!
Bij raceauto's worden ook vaak van die maatregelen getroffen, en uit ervaring weet ik dat die kabels niet de goedkoopste zijn... Anders eens op de sloop gaan kijken of je ergens een kabel uit een oude auto kan halen, voor zover ik weet zijn er heel veel BMW's die de accu ofwel onder de achterzetel of in de koffer hebben zitten (en de motor uiteraard vanvoor). Als hij te lang is eventueel een ander klemmetje aan laten zetten. Die kabel is in't algemeen lekker soepel, en zeker dik genoeg!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Mee eens, zeker bij een auto als de kever (ooit als budgetoplossing ontworpen dus hoefde niet ideaal te zijn) maken dit soort dingen een slok op een borrel uit voor de wegligging! Gewoon doen dus en je niet laten ontmoedigen.
Als je voor de gein eens bij een dure BMW kijkt, zelfs die deden dit soort truukjes om de gewichtsverdeling zo goed mogelijk te krijgen. Motor voorin, maar zover mogelijk achter de vooras. Accu onder de achterbank. Dat soort werk. Alfa Romeo (75) en Volvo (340) gebruikten transaxles, maar daar heb je voor een kever weinig aan 
Voor de mensen die niet in zulke oplossingen geloven en toch een dergelijke auto willen rijden zonder hun schoonmoeder op het dak, zijn er nog altijd Tatra's en Porsches (in die volgorde). Die zijn allebei veel verder op hetzelfde concept doorontwikkeld en komen veel dichter in de buurt van een ideale gewichtsverdeling en wegligging.
in mijn auto zit de accu ook achteraan, in de koffer (het is een break)
Er is ook wel een paar meter kabel nodig om die te verbinden met de voorkant van de auto.
De dikte valt vrij goed mee, ongeveer 14 mm diameter met isolatie en extra kunststof beschermbuis er rond.
Daarmee moet de auto het doen om te starten (2l diesel).
De min van de batterij hangt met een veel dunnere kabel aan de carosserie.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik heb ook een kever, en bij een auto van 700kg maakt dit echt wel uit. Je merkt 't al als je tank leegraakt... Stuurt ie lekker licht 
Mercedes heeft trouwens bij sommige types ook de accu achterin, in het spatbord...
Dus, accu voorin, zandzak (25kg )eruit 
testman
35mm2 is best aan de prijs voor 5 meter http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=607417
je kunt de massa ook aan het chassis hangen maar dan moet je wel een dikker stuk gebruiken met goede bevestiging in het chassis , dus schoonmaken en tandringen gebruiken en met plasticspray inspuiten tegen vocht of corrosie .
[Bericht gewijzigd door testman op (19%)]
Technische specificaties: Kleur: blauw???? 
Ik zou gewoon een sloper zoeken met zo'n lengte accukabel...
Of laskabel,die hebben een supersterke isolatielaag (ligt in werkplaatsen op de vloer tussen scherpe staalplaten etc).
testman
laskabel moet veel dikker zijn omdat de koperdraad heel soepel is wat extra weerstand geeft .
de koperkwaliteit bepaalt de productiedikte dus goede koper is dunner bij dezelfde draaddikte als slechte kwaliteit koper .
overigens heeft conrad ook rode draad , zoeken is gewoon ruk op hun site .( ik gebruik gewoon direct bestellen en nummers uit de catalogus )
Op 11 augustus 2010 16:25:56 schreef testman:
dus goede koper is dunner bij dezelfde draaddikte als slechte kwaliteit koper .
Bij de dezelfde draaddikte? Dus bij een goedkopere (niet goede kopere:P) draad is 25mm2 dikker dan een duurdere 25mm2 ?
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Bij mij staat de accu achterin 80ah één touwtje zit aan het blik van auto.
Het andere touwtje loopt naar voren waar het onder de motorkap pas een zekering tegenkomt (beter gezegd 5 zekeringen)
Motortje is een zespitter van krap 300 pk.
Toch is het niet een overdreven dikke kabel.
testman
het gaat om het aantal cilinders en de tijd dat de motor aanslaat ,een vw kever is zo oud dat er amper cylinder compressie over is zonder een recente fikse revisie ,dus de startstroom is ook lager dan . er zijn ook auto's met een 6mm2 als startkabel , maar dat zijn vaak 3 pitters .
de uitleg van de betere kwaliteit koper bij dunnere kabel heb ik van een producent van draad in limburg tijdens een tour in de fabriek .
Rpobeer eens bij je locale watersportboer. Die heeben vaak goede soepele kabels. Als je goede verbindingen maakt, dus met kabelschoenen en de goede tang, hoef je je niet zo druk te maken over overgangfsweerstanden hoor. T is maar een auto.
Eventueel goed invetten met zuurvrije vaseline.
Goede soepel kabel is idd duur. 35mm² kost hier voor een particulier € 9,00 de meter.
Ik doe altijd stukken (tuin)slang over de plaatsen waar ik langs scherpe delen moet,(slang in de lengte insnijden dan hoef je er van tevoren niks overheen te schuiven)die ik dank weer vastzet met een deugdelijke tie-wrap. De slang vastzetten aan het chassis en hij kanb nergens schavielen/schuren.
Je kunt eens overwegen om een anl-zekering te nemen. Die zijn niet zo duur. Wel goed vastzetten en afdekken anders trilt de rommel kapot.
succes
Tidak Ada
Ik heb 25 mm2 3 m laskabel voor m'n woonaccu naar de alternator. De min met hetzelfde spul via een 200A shunt naar een moer, die aan een kokerbalk is vastgelast. de kabel is door zo'n flexibele PE buis geleid en tussen het chassis loopt hij in slagvast PVC. Werkt perfac, maar ik hoef er natuurlijk geen diesel mee te starten