Waarom zou je je startkabel willen zekeren? Dat heb ik nog nooit gezien... Wel een hoofdzekering van 40A voor alle gebruikers, maar meestal loopt de startkabel rechtstreeks naar de startmotor...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
veel huidige auto's hebben een zekering in de startstroom zitten , vaak 100amp . is ook handig als de startmotor vastloopt of bij een aanrijding waarbij het blok verplaatst wordt en er weer een file staat door een autobrandje .
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik heb het niet over een zekering gehad, hoor!
Heb je overigens wel eens een kapot geschuurde draad in je auto gehad? Je weet niet hoe snel je de accu klemmen moet loshalen!!
Inderdaad heb ik die leiding afgezekerd op de maximale stroom van de alternator en dat is 150A, maar dat terzijde.
De kabel naar mijn startaccu is af fabriek ongezekerd, maar ook veel korter. Ik denk dat de startstroom vann mijn 2l diesel wel wat hoger ligt dan die 150A; eerder in de orde van 400A of daaromtrent.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (14%)]
Oh ok, ik rij een Chevy en die hebben startmotoren van 1,5 a 2 pk... soms 3, vandaar mijn vraag
100A lijkt me dan een beetje weinig...
Hangt natuurlijk ook van je compressie af, hoeveel stroom er loopt...
Op 11 augustus 2010 17:18:16 schreef Tidak Ada:
Ik heb het niet over een zekering gehad, hoor!
Er waren anderen die dat zeiden...
[Bericht gewijzigd door knapestaart op (32%)]
testman
voornamelijk de buitentemperatuur doet veel , zowel aan de startstroom als de accucapaciteit . alles gaat vaster zitten , olie is net stroop enz . je hebt een 9volt nodig voor starten , start maar eens op 12v rond , net of er een andere startmotor inzit ineens .
een 3pk startmotor is wel erg veel , daar reed op mijn werk een accukar mee rond met 9 horeca warmhoudkarren erin van 120kg elk ,die kar kon ledig nog 30km/h halen .
een 3pk model zal eerder voor de 12 cylinder modellen zijn .
Hoge compressie (>11,5:1) big blocks gebruiken zo'n ding. 3 Hp High torque starter... Normaal zijn de aftermarket starters 1,5 a 2 Hp... Maar we dwalen een beetje af 
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Zo'n heel grote vaart zal het allemaal wel niet lopen. Startstromen zijn in de regel redelijk groot, van 100...450A (en een benzinemotortje van 120kg start je met minder stroom dan een vette diesel) maar het gaat over niet continue belasting. Het is maar tijdelijk, en als je de duty-cycle zou uitrekenen zou die heel laag zijn.
Kijk maar naar startkabels om over te starten vanaf een andere accu, daar heb je een goede richtmaat. Lengte is ook iets van een 3 a 4m. Die zijn zeker dunner dan 25mm². Ik heb de mijne zelfgemaakt van 25mm² laskabel en zware tangen eraan, dat werkt altijd.
In de laswereld werken ze bij lastoestellen ook altijd met massakabels en tussenpakketkabels (halfautomaat-draadstuwer) met de maten 25mm²/35mm²/50mm²/70mm². En er zijn tussenpakketten tot 50m, bij stromen tot 300...400A, soms tot 500A, maar dan wel kortere kabels.
Dus we kunnen faan geruststellen: pak een 25mm², dat werkt, en een 35mm² zeker. En een laskabel is zeker geen gekke keuze, de isolatie is idd beter (rubber i.p.v. plastic), het is ook redelijk oliebstendig. Op schermpe plaatsen zet je er idd. een opengeknipte persluchtslang/waterslang over, goed vasttrekken met tyraps op plaatsen waar het ergens kan schuren, hier en daar een beetje kit over een scherpe kant kan ook worderen doen.
- - big bang - -
Ga naar de sloop en probeer de accukabel van een mercedes W210 te bemachtigen. Deze Mercedes, de "dubbele ronde koplampen" taxi-benz werd in grote aantallen gemaakt van 1995 tot 2002 en had de accu rechts onder de achterbank.
benleentje
Golden Member
Kijk maar naar startkabels om over te starten vanaf een andere accu, daar heb je een goede richtmaat. Lengte is ook iets van een 3 a 4m. Die zijn zeker dunner dan 25mm²
Je heb ze ook die gewoon TE DUN zijn. Dan moet je de donor auto eerst een flinkte tijd je lege accu laten bijladen alvoren je daarmee kan starten. Met 2 van die te dunne startkabels samen lukte direct starten nog niet eens.
Een goed setje startkabels is dan ook van 25mm2 gemaakt en is dan ook een dure aanschaf.
testman
jep de 6mm2 kabels hebben niet het probleem in de kabel zitten maar de draad zit geklemd in de knijper tegen de isolatie van de draad zelf . gevolg is dat als deze warm wordt de draad los komt en gewoon smelt . zet je er meteen oogjes aan met een schroef in de knijper dan werken ze veel beter . maar ze zijn ook alleen voor benzineauto's gemaakt . ik heb zo'n slechte set eens voorzien van laskabels 50mm2 en dat werkt goed .
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 11 augustus 2010 21:48:55 schreef benleentje:
[...]Je heb ze ook die gewoon TE DUN zijn. Dan moet je de donor auto eerst een flinkte tijd je lege accu laten bijladen alvoren je daarmee kan starten. Met 2 van die te dunne startkabels samen lukte direct starten nog niet eens.
Dat klopt helemaal. Ik kocht eens een setje, buitenmaat van de kabel: 10mm. Ik gebruikte ze voor iemand in nood s'nachts een keer uit de nood te helpen en het lukte gewoon niet. Tot ik thuis eens bekeek welke connectie er slecht was. Mijn kin viel tot op de werkbank toen ik zag dat het een kabel was met 4mm dikke isolatie en vanbinnen een paar sprietjes koper, misschien 1.5mm² bijeen. Ik heb ze van regelrechte colère in de afvalbak gesmeten.
Vandaar die 25mm² gevallen die ik gefabriekt heb.
En testman zit ook goed, knijp daar van die zware 'Klauke'kabelogen aan en met een deftige bout op de klemmen vasttrekken.
- - big bang - -
Ik denk dat je hier goed je materiaal kan vinden voor de Accu van je auto & de auto zelf.
ook kabel schoenen ANL zekeringen zekeringboxen enz.
http://www.rdae.nl/draad-en-kabel/accukabel/index.php/cPath/33_89
Ondertussen heb ik een en ander al eens uitgetest. Eerst 4,5 meter 6 mm² ertussen. Dat ging natuurlijk niet goed. De spanning aan de starter was slechts 7 tot 8 Volt.
Vervolgens die kabel vervangen door een stuk van 25 mm² (en rubber isolatie om kabelbrand te vermijden). Startte direct; spanning over de startmotor een dikke 10 tot 11 Volt. Beide metingen bij een buitentemperatuur van zo'n 20 graden en "koude" motor. In de herfst test ik het nog eens als ik er aan denk. (Als het vriest, gebruik ik hem toch niet. Strooizout en Kevers, dat gaat niet goed samen.)
Ik heb de kabel waar nodig netjes beschermd met 2 lagen spiraalband
waar nodig en een rubberen doorvoer. Zo'n geribde buis ging echt niet. Zo lijkt het me veilig en dus denk ik dat ik geen zekering aan de accu ga plaatsen.
Ik heb de wagen niet gewogen en stuurgedrag is iets subjectiefs, maar mijn indruk is toch dat de Kever vooraan iets minder omhoog gaat bij volgas accelereren. (Originele McPhersons vooraan.) Vooral het stuurgevoel bij stevig gas geven is nu niet meer zo licht als vroeger. (Hoewel ik mijn Kever vooral gebruik om relax te "cruisen".) Ik ben tevreden met die aanpassing.
big bang
Das goed nieuws.
Als je tijdens het starten niet alleen meet over je starterklemmen maar ook eens over een kabel, dan weet je direct wat je kwijt bent, en dat zal niet veel zijn, als je al 11V aan je starter overhoud, vertrekkende van een batterij die ook ietsje zakt tijdens het starten.
En keurig afgewerkt ook, das echt nodig, je wil geen vonken door doorgeschuurde kabels op dat niveau.
Op 14 augustus 2010 13:46:02 schreef faan:
Ik heb de wagen niet gewogen en stuurgedrag is iets subjectiefs, maar mijn indruk is toch dat de Kever vooraan iets minder omhoog gaat bij volgas accelereren. (Originele McPhersons vooraan.)
Anders kan een wheeliebar achteraan ook nog altijd... 
- - big bang - -
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 14 augustus 2010 13:46:02 schreef faan:[....] Zo'n geribde buis ging echt niet. Zo lijkt het me veilig en dus denk ik dat ik geen zekering aan de accu ga plaatsen. [....]
Kwestie van talkpoeder in de buis en op het rubber. Vindt het rubber sowieso prettiger.....
Fredjuhh
"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Zo'n geribde buis ging echt niet
Op 14 augustus 2010 17:38:56 schreef Tidak Ada:
[...] Kwestie van talkpoeder in de buis en op het rubber. Vindt het rubber sowieso prettiger.....
Of gewoon de goede maat nemen: die maten geven ze ook wel eens weer met pg9 of pg16 of etc. Je gaat me toch niet vertellen dat het niet door een pg36 mantelbuisgaat he ??
Of een trekveer wil ook wel eens helpen 
Maar goed, spiraal werkt ook goed, en gewoon zorgen dat je kabel niet los ligt, dat is eigenlijk wel het meest belangrijke.....
Tidak Ada
Ik was uitgegaan dat hij de goede maat had genomen (en dat doe ik nog steeds), omdat ik al verteld had dat de binnen diameter de maat is (itt tot bijvoorbeeld elektriciteits-, waterlreiding- en gasbuis.
Die talkpoeder is een glijmiddel, dat de wrijving tussen het neopreen en de buiswand vermindert. Bij mij ging het indertijd prime over de 3 meter naar mijn tweede accu.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (10%)]
Fredjuhh
"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Dat talkpoeder werk i.d.d. ook erg goed. Ik zelf wil stiekum nog wel eens siliconespray gebruiken: dat stuift wat minder 
Tidak Ada
TAlkpoeder is beter voor het rubber. Als je rubberkabel stript (vynyl overigens ook) zie je het ook tussen de individuele aders zitten.
testman
siliconenspray werkt erg goed , maar in huis geeft het erg gladde vloeren door de nevel die overal neerkomt . afwasmiddel of bakboter is ook goed maar in leidingen in huizen gaat het vastzitten met de jaren .
big bang
Talk conserveert de draden ook goed door de jaren. Bij het trekken van kabels door een tussenpakket bij halfautomaten wordt het ook gebruikt.
- - big bang - -