Hallo,
Ik heb een aerox en wil voor bij mn benen speakers in bouwen, ik kan maximaal 13 kwijt. Ik wil speakers waar zo veel als mogelijk bas uit te halen is, ik weet dat het nooit veel kan zijn maar k wil er wel zo veel mogelijk uit kunnen halen. Weet iemand welke speakers die daar geschikt voor zijn ik dacht zelf aan vifa speakers of zo, mn budget gaat tot ong 70 euro. En weet iemand wat voor een versterker ik dan het beste kan kopen ze zeggen dat dit wel een goede versterker is TA2024 maar ik denk dat, dat te zacht gaat dus ik wou m misschien bruggen. Dus als iemand iets weet hoor ik het graag.
Mvg Mitch
[Bericht gewijzigd door Sine op (88%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
dat is al het 3e topic over speakers in je scooter. ik ga ervan uit dat de andere gesloten worden en je met deze verder mag gaan.
het gaat over audio dus hier sta je (lijkt me) op de juiste plek
maar goed.
om alles even bij elkaar te houden:
je kunt maximaal 13 inch speakers kwijt. en je wilt veel bas. met alleen die gegevens kun je niet zoveel.
welke vorm is die bak (foto?). hoeveel luchtinhoud heeft de bak(buddy) (daar komen ze in denk ik), dat is heel belangrijk. een speaker heeft namelijk een klankkast nodig. zeker als je een goede bas wilt.
ga je niet blindstaren op wattages en dat soort specificaties. dat zegt niet zoveel. een 10w systeem kan veel harder gaan als een 100w systeem. je hebt bijvoorbeeld het rendement van een speaker (dB/w dacht ik). hoe hoger het rendement hoe minder vermogen je nodig hebt voor een bepaalde geluidsdruk.
een ander voordeel daaraan is dat je minder hoeft te koelen. sterker nog die ta2024 hoef je voor zover ik weet niet/amper te koelen. als je gaat voor 'goedkope' speakers moet je een hele grote versterker nemen die alleen maar nutteloos hitte genereerd.
Ik heb hier een 30w versterker op een stel leuk rendement pioneers. hij is nog niet op max volume geweest. ook tijdens het testen niet. dat trokken me oren echt niet.
en nog een puntje bij die hoog vermogen speakers. er wordt heel veel uit de duimen gezogen. Ben net terug van vakantie. daar waren jongeren met een complete skytec (daar heb je het al) installatie. ca 40cm sub. en nog 4 overige speakers (volgens mij). vol trots vertelde ze me dat het een 2000w systeem was. Hij ging niet noemenswaardig harder als mijn 'ghettoblaster' van krap 25w'. en sowieso betekende die 2000w niks aangezien je maar 8-900w stroomaansluiting had. die 2000w is een hele korte piek (waarschijnlijk dat nog niet eens), totaal niet interessant.
Dus zoals ik hierboven zei. graag eerst wat meer info.
wat is de luchtinhoud van je buddy?
evt foto van de vorm
maten?
dan kun je gaan kijken wat je een beetje kan doen. op je scooter heb je natuurlijk ook geen oneindige stroomvoorraad. en als je naast de bas ook nog tonen wilt horen zit je vrijwel direct vast aan meerdere speakers (of 2-, 3-weg speakers).
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb in de kuip van mijn goldwing bermuda de stanaard honda speakers en installatie. Dat is helemaal geen mega vermogen. De stand van de speakers en ruimte erachter zijn veel belangrijker. Ik kan bij 120 KM/uur nog steeds gewoon gesproken dingen zoals het nieuws verstaan. Muziek klinkt goed en volume gaat automatisch omhoog met snelheid. Hij staat niet eens hard want als ik afstap om het hek open te doen hoor ik de muziek niet meer als ik voor de motor sta. De speakers zijn gewoon goed gericht. Overigens gebruik ik meestal een helmset ipv de kuipspeakers.
Als je ze onder je zadel ogzo ergens plaatst veroorzaak je alleen een hoop overlast en hoor je zelf nog steeds niets.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik ben bang dat TS zijn gebonk graag drie straten ver wil laten horen....
Is het niet veel practischer om om uit te kijken naar goede helmpspekers? Daar heeft dan niemand last van en TS kan zijn geluid desnoods tot ver over de pijngrens opvoeren.
Ah, Fred was me voor
Ik wil de speakers voor bij mn benen hebben, (ik kan geen foto van de scooter ben nog op vakantie ) ik ga er wel een klakkastje achter maken maar ja die is niet zo heel groot. Dat met die wattages geloof zie ik zelf regelmatig ook. Het richten van de speakers word het bij mij ook niet want ik moet ze naar beneden richten voor tegen het water. ik wil t geluid ook wel wat verder kunnen horen. Maar ik wil eerst die wat kleinere speakers voorin en als ik zeker weet dat ik mn buddy niet ga gebruiken (ben 15, dus heb nog niet veel op de scooter gereden)dan wil ik nog wel een grote sub of zo in de buddy. Ik hoop dat ik zo genoeg info heb gegeven over wat ik wil.
jokohoko
vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig
even ter zijde aan fred 101 hoe heb je die volumeregeling gemaakt want dat zou ik in m'n geitje (2cv) ook wensen
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Je zou kunnen proberen het geluid van motor en uitlaat me teen microfoontje op te nemen, gelijk te richten, uit te middelen (integrator) en en die spanning een automatische volumeregeling te laten sturen.
Er zijn speciale sets te koop, die zo iets doen, misschien gestuurd door het snelheidssignaal van de teller, zoals ik bij Fred vermoed.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Zoek bij Conrad op 300161-89. Waterdichte speakers met diameter 13. Prijs is per paar, dus valt mee! (Ze zijn er ook in het wit)
Deze kun je dus wel iets beter richten, geen probleem met vocht en kunnen tegen een stootje. Ook zitten er tweetertjes in. Klinken best aardig als je de kast goed luchtdicht maakt. Een paar liter lucht in de kasten erachter en wat dempingswol en je hebt best een leuk basje...
Benadski
Zie de post boven je. Als versterker zou ik gewoon zo'n 2x100W (wat ie nooit redt) autoversterker nemen van de Kijkshop. Geeft iets meer vermogen (2x25W RMS) en is gemaakt voor boordspanning van voertuigen. Kost ook nog geen 20 euro! Ik heb daar mijn boxje mee gemaakt. Elk oud en nieuw staat ie bij het vuur (al een jaar of 6). Om een uur of 2 komt de politie meestal vragen of ie ook zachter kan. 
Voor 55 euro totaal ben je dus klaar! 
Wat denk je van PC-speakers(2.1)? Heb je speakers van klein formaat en versterker en alles in een. Voor nog geen 50euro heb je prima speakers.
Neem je de volumes over van de originele behuizingen, kastje bouwen op maat voor in je scooter, speakers der in, aansluiten en klaar.
Neem je zelfde voltage als je scooter produceert, aansluiten op accu en klaar(voor zover ik weet, ik ben electro amateur:P)
(Nadeel: pc speakers zijn (nog) niet waterdicht)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik had vroeger al radio , via speakers in mijn helm, op mijn brommer omdat ik iedere dag 2 uur op dat ding naar de hts moest. Gewoon een autoradio. Het grootste probleem was de storing die zo'n tweetakt maakt. Het gebeurd nu nog regelmatig dat ik een brommer in haal en dan een berg geknetter opvang.
OT: bij een goldwing zit dat fabriek af er op dus die avc zit in de radio ingebouwd, volgens mij werkt het op de snelheidsmeter, het varieert niet met toerental.
Zou je niet eerst goed leren rijden , als je 16 bent, voor je dingen gaat opbouwen waar je onderweg mee gaat zitten spelen. Ik denk ook niet dat het dynamotje of laadspoel van zo'n ding blij wordt van een grote stroomslurper.
Tidak Ada
Op 15 augustus 2010 14:22:50 schreef Tomas 50:
(Nadeel: pc speakers zijn (nog) niet waterdicht)
Moet je naar tuinpeakers kijken (Intratuin, e.d., Boerenbond)
En inderdaad, wat Fred zegt: Ga eerst eens leren rijden, daar heb je voorlopig al je aandacht voor nodig, ook de jaren daarna.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (23%)]
Op 15 augustus 2010 14:08:32 schreef Benadski:
Zie de post boven je. Als versterker zou ik gewoon zo'n 2x100W (wat ie nooit redt) autoversterker nemen van de Kijkshop. Geeft iets meer vermogen (2x25W RMS) en is gemaakt voor boordspanning van voertuigen. Kost ook nog geen 20 euro! Ik heb daar mijn boxje mee gemaakt. Elk oud en nieuw staat ie bij het vuur (al een jaar of 6). Om een uur of 2 komt de politie meestal vragen of ie ook zachter kan.Voor 55 euro totaal ben je dus klaar!
Sorry ik had niet op vernieuwen gedrukt dus had ik je reactie niet gelezen, maar waterdichten speakers zijn niet zo heel goed ik heb ze ook in mn bootje maar zelfs al heb je hele dure speakers (rond de 100 euro ) dan komt er nog niet zo’n mooi geluid uit voor de prijs die je er voor betaald en normale speakers klinken beter in zijn in verhouding goed koper voor wat je er voor terug krijgt, ze gaan dan wel niet zo heel lang mee maar n jaar of 2 is lang genoeg. Dat met die marquant versterker lijkt me wel een goed idee ze hebben ook nog een grotere versie zouden deze speakers dat aan kunnen Pioneer TS-A1303i. Tomas 50 ik denk dat t wel zou werken met die computerspeakers maar misschien is dat iets voor extra er bij het idee is wel goed. En dan voor fred101 en Tidak Ada bedankt voor Jullie zorgelijke opmerkingen maar dat is toch mijn probleem, en die dynamo van mn scooter die trekt dat wel kijk maar eens op scooter-freaks.nl daar zie je wel wat sommige er in hebben liggen dan is dat van mij nog niets.
Tidak Ada
Heb ik gisteren nog aan den lijve ondervonden:
Een heel plein was gevuld met Corrie en de Rekels en dat kawam uit één klein scooterje 
Benadski
De kwaliteit zal nooit mooi worden in je scooter, de klankkast is namelijk verre van "OK". Welke speakers je ook pakt! De kast is nog veel belangrijker dan de speaker zelf! Een hele goede speaker kan heel slecht klinken in een verkeerde kast. En een hele goedkope kan heel redelijk klinken in de goede kast!
Die waterdichte van Conrad klinken super als je ze in een op maat berekende kast bouwt. Aardig basje en goed volume! Maakt van onze werkplaats een "discotheek" op "slechts" 2x25W.
klopt, de klank kast is niet veel maar ik kan ook niet veel meer kwijt, als je de zelfde klank kast hebt dan klinkt een goede speaker alsnog beter dan een slechte speaker toch? maar wat nou mijn vraag is wat voor een niet waterdichten speaker is goed en welke versterker moet ik daar bij nemen, ik dacht dus zelf aan:
Pioneer TS-A1303i en een 1 of 2x een marquant versterker.
Wie weet of dat het nodig is om 1 of 2 versterkers aan te sluiten en of dat die speakers wat zijn ?
waarom 2x?
het is toch een 2 kanaals versterker? en je wilt 2 speakers (meer kan je niet kwijt).
en die 2x25w versterker is zo ongeveer de basis van de meeste kratradio's (iets luxer is de ta2020 etc).
fred101
Golden Member
Op 15 augustus 2010 16:22:50 schreef mitchstraten:
[...]En dan voor fred101 en Tidak Ada bedankt voor Jullie zorgelijke opmerkingen maar dat is toch mijn probleem,.
Als je niet oplet en onder mijn landrover terecht komt is het jouw probleem ook niet meer, tenminste het zal geen langdurig probleem zijn, maar als je mijn zoontje van zijn fietsje rijdt dan zou je willen dat je mijn landrover was tegen gekomen
Maar gezien het feit dat je nu al ( en dus onverzekerd) rond rijdt zegt al genoeg over je instelling en verantwoordelijkheidsgevoel. Maar ja, een kind van 15 kan je dat niet echt kwalijk nemen, dat doet de rechter dan ook niet, die laat je ouders er daarom ook voor opdraaien als jij er een puinhoop van maakt.
weet u wat het voordeel is, ik rij alleen op eigen terrein dus kan ik u niet tegen komen, en dat over u kind vind ik rond uit schoft, denkt u dat ik het fijn zou vinden als ik een kind aan rij …? Ik weet niet waar u naartoe wilt, maar rijdt u lekker in je geleased schooier bak verder, let wel zorg dat u een carkit in uw auto heeft en alleen op de weg let en dus niet op iets anders.
Vriendelijke groet;-)
Maar even verder over dit topic timberleek klopt de versterker is een 2 kanaals versterker maar dan wou ik hem gewoon brugen zo dat ik wat meer wattage heb, maar wat denk je dat ik voor een speakers moet hebben?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (35%)]
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Op 15 augustus 2010 19:29:14 schreef mitchstraten:
[...]maar rijdt u lekker in je geleased schooier bak verder,
Vriendelijke groet
Waar baseer jij lease op?
Voor de rest WHAHAHAHAHAHA....................... kleuter
fred101
Golden Member
Een 34 jaar oude LandRover 101FC leasebak, komiek 
Je hoeft alleen niet te schelden, we houden het wel netjes.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (37%)]