Autoradio (bouwradio), problemen na een tijdje op hoog volume.

Hallo allemaal.

Gister heb ik voor het eerst mijn zelf gemaakte bouwradio mee genomen de bouw op.
Voordat ik hem mee nam heb ik hem thuis paar uur aan gehad. Hij deed het perfect. Alleen toen ik hem gister zon 1,5 uur op de bouw aan heb gehad, en hem harder wilde zetten ging hij na zon 1 minuut steeds zachter en zachter, tot er geen geluid meer uit kwam.
Het display etc bleef gewoon door gaan alsof er geluid zou moeten zijn. Aan de volume knop draaien had geen effect.
De reset knop ingedrukt achter het frontje, stroom er paar tellen af gehad en toen weer aan gezet. De volume knop gaat van 0 tot 45 maar toen ik hem thuis aan had gesloten en aan had gezet kwam er al meer db uit bij 10 dan nadat ik hem op de bouw had staan. Om het zelfde aantal volume te kunnen krijgen moest ik hem op 20~25 zetten.

De autoradio is aangesloten op een computer voeding die meer dan 10A kan leveren. In de autoradio zelf zit een zekering van 10A.
Op de autoradio zijn 2 speakers van 100watt aangesloten en 2 tweeters van zon 65watt, de tweeters zitten op de front (links en rechts) en de speakers zitten op de rear (links en rechts), de radio heeft een uitgang van 4x45watt.

De geheugen aansluiting van de radio zit op een accutje van 2x 3,4ah 6V.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of enige idee hoe ik dit snel makkelijk en kostenloos op kan lossen?

Alvast bedankt allemaal,
ik hoop dat ik maandag weer mee kan nemen naar mijn werk.

Groeten,
Twan.

De radio werd te warm en het vermogen werd door het eindtrap-IC automatisch afgeknepen ??

ik denk dat ie thuis ook harder klinkt dan op de bouw, zeker in een grote ruimte.

Als het een AT/ATX voeding is, moet ook de 5v belast worden, anders werkt de boel onbetrouwbaar.
(Geldt niet voor ATX2)

steeds minder geluid klinkt idd als een oververhittende versterker in de radio , beter een 12v fan erin zetten of de voeding zo plaatsen dat de fan ook de radio koelt .

er zijn radio's die weleens vastlopen maar dit klinkt niet als een reden .

als je er 4 ohm speakers op hebt zitten , zit de versterker al aan z'n max , een hittevermijdende oplossing is de lage tonen laag zetten die veten veel stroom en dissipatie op versterker .

Op 21 augustus 2010 13:28:41 schreef plankgas:
De radio werd te warm en het vermogen werd door het eindtrap-IC automatisch afgeknepen ??

Zoveel verstand heb ik er niet van. Maar stel dat deze opstelling in een auto zou zitten. Dan zou dat toch ook gebeuren? Behalve dat er een pc voeding voor zit ipv een auto accu.

Op 21 augustus 2010 13:42:34 schreef Oane:
ik denk dat ie thuis ook harder klinkt dan op de bouw, zeker in een grote ruimte.

Dat maakt niet zo veel uit. Ik stond in een ruimte te werken die ongeveer net zo groot is als de serre bij mij thuis waar ik hem had aan staan. De ruimte was niet leeg, er stonden spullen van ons bedrijf in.

Op 21 augustus 2010 13:56:55 schreef Arco:
Als het een AT/ATX voeding is, moet ook de 5v belast worden, anders werkt de boel onbetrouwbaar.
(Geldt niet voor ATX2)

De 5v is onbelast. Hoe weet ik of het een at/atx of atx2 voeding is? Het formaat is van een gewone midi-tower.

Alvast bedankt allemaal,

Op 21 augustus 2010 14:04:59 schreef testman:
steeds minder geluid klinkt idd als een oververhittende versterker in de radio , beter een 12v fan erin zetten of de voeding zo plaatsen dat de fan ook de radio koelt .

er zijn radio's die weleens vastlopen maar dit klinkt niet als een reden .

als je er 4 ohm speakers op hebt zitten , zit de versterker al aan z'n max , een hittevermijdende oplossing is de lage tonen laag zetten die veten veel stroom en dissipatie op versterker .

Oke, ja hij wordt wel warm, maar het is net zo warm als een computerscherm die al een uur of 3 aan staat.

Hij is niet dicht ingebouwd, de onderkant van de radio is zon 2..3 mm vrij van de onderkant, en de zij en boven kanten zijn vrij.

De kist waar hij in zat gebouwd was ook nog niet dicht aan de boven kant, en daar zat de radio ook in.
Als ik nou eens een ventilator aansluit op de 5v aansluiting?
Dan is de 5volt belast, en er zit een koeling in voor de radio.

Zou dit een oplossing kunnen zijn?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (4%)]

ATX heeft 20 pins connector, ATX2 is 24 pins. Fan is te weinig belasting.

Ik heb een accu voor het geheugen.
De accu had ik alleen op het geheugen aangesloten en ik denk dat de geheugen input van de radio ook aardig wat stroom wil freten als ik de radio harder ga zetten.

Ik heb namelijk de accu losgehaald, en de geheugen aansluiting op de pc voeding er bij aangesloten. En de radio kan en blijft nu op zijn allerhards door spelen zonder problemen!

Het is toch nog een accu van 2x 3,2ah 6V en naar mijn weten was hij nog goed opgeladen.

Ik ben hem nu even op aan het laden, over een half uurtje ga ik hem weer terug op de geheugen aansluiting zetten en post ik hier het antwoord wel.

Iedereen bedankt!
Twan.

dat zou weleens kunnen , diedraad gaat idd meer stroom voeren als de radio aan staat , dan is de spanning gezakt en valt er een stuurdeel uit . wel raar dat het display dan blijft werken .

je zet de radio thuis neer en de accu's zijn weer wat opgelopen dus werkt de radio weer .

je kunt beter een laadsysteem maken om de accu's te laden , anders ben je het geheugen kwijt steeds. de spanning van de atx voeding is te laag om ze op te laden maar kan wel de accu's op 12v houden om te blijven werken tijden hard spelen op de bouw.

Op 21 augustus 2010 14:48:16 schreef Arco:
ATX heeft 20 pins connector, ATX2 is 24 pins. Fan is te weinig belasting.

Dat is niet waar. ATX2 was ook al in 20 pins. 24 pins is een nieuwere revisie van de ATX2-norm. Wel moet er bij ATX2 altijd een extra 4 pins 12V connectortje los aanzitten, vaak aangeduid met "P4".

Op 21 augustus 2010 17:10:37 schreef testman:
dat zou weleens kunnen , diedraad gaat idd meer stroom voeren als de radio aan staat , dan is de spanning gezakt en valt er een stuurdeel uit . wel raar dat het display dan blijft werken .

je zet de radio thuis neer en de accu's zijn weer wat opgelopen dus werkt de radio weer .

je kunt beter een laadsysteem maken om de accu's te laden , anders ben je het geheugen kwijt steeds. de spanning van de atx voeding is te laag om ze op te laden maar kan wel de accu's op 12v houden om te blijven werken tijden hard spelen op de bouw.

Ja dat is wel raar, het enige wat langzaam weg valt is het volume door de speakers.

Op 21 augustus 2010 17:23:40 schreef maartenbakker:
[...]Dat is niet waar. ATX2 was ook al in 20 pins. 24 pins is een nieuwere revisie van de ATX2-norm. Wel moet er bij ATX2 altijd een extra 4 pins 12V connectortje los aanzitten, vaak aangeduid met "P4".

Het is een 20pins, met een losse 4pins stekker er bij (2xZW 2xGL)

Als ik hem eerst op laat laden via de voeding, en daarna op de voeding ga spelen werkt hij gewoon goed.
Als de accu niet vol is (bijna leeg) en ik ga er op spelen, dan gaat de radio, inclusief display etc uit en gaat na 2 tellen weer aan. Ik vermoed dat de spanning door de aan staande radio in zakt (radio gaat uit), nu de radio uit is gaat de spanning weer wat omhoog (radio gaat weer aan) het is steeds een wisseling van 2 seconden aan, 2 seconden uit.

De accu's heb ik er alleen in zitten voor het behouden van het geheugen, omdat ik er een SD kaart in heb zitten en daar nu al 190 nummers op heb staan. Ik zet random aan en wil de nummers die ik al gehoord heb pas weer na alle 190 nummers weer horen. Als ik de voeding van het net los haal is het geheugen natuurlijk weg, en ik verzet de radio zon 3 of 4 keer op een dag.

Bedankt iedereen voor de hulp.
Mijn collega zal maandag ook blij zijn om weer naar mijn goede muziek te kunnen luisteren :D

Groeten,
Twan.

hang een schottkey diode tussen de accu en de + 12v van de voeding , anders gaat de radio doordraaien op de accu's als je geen scheiding hebt tussen de acc draad en de geheugendraad . dat zal niet lang houden en een diode zorgt dat de accu wel op niveau blijft maar niet de versterker gaat voeden .

Als je er nu nog een adapter bij zet kan je die gebruiken om de accu op te laden.
Op de meeste radio's zit een remote uitgang om een versterker e.d. een signaal te geven. Als je hier een relais aanhangt kan je deze laten schakelen op de geheugen draad. Als her relais uit is staat de accu op de geheugen en als het relais aan is krijgt die spanning van de voeding.
Let er wel op dat de belasting van het relais kleiner is dan wat de remote uitgang mag leveren anders gaat het kapot.