Een kennis van mij wilt leds plaatsen in zijn nummerplaatverlichting. Hierbij zijn twee problemen, die hij heeft opgelost door een weerstand van 1500 Ohm in parallel te zetten, maar waar ik vragen bij heb:
1) Boordcomputer zegt dat verlichting stuk is, omdat led te weinig stroom trekt (0,02 A) --> oplossing: weerstand in parallel zorgt voor grotere belasting, zodat het lijkt dat er een gewone lamp aanwezig is, dat begrijp ik. Maar moet die weerstand niet kleiner zijn? Berekening van mij met gewoon lampje van 5W en batterij van 14V:
I = P/U = 5W/14V = 0,36A
Om een stroom van 0,36A te trekken moet een weerstand parallel met de led geplaatst worden waardoor 0,36A - 0,02A = 0,34A loopt. De weerstandswaarde wordt:
R = U/I = 14V/(0,34A) = 41 Ohm
Het verschil tussen 1500 Ohm en 41 Ohm is toch wel groot? Wellicht is dit gekozen omdat de weerstand niet te veel vermogen mag dissiperen?
P = U.I = U.(U/R) = 14V.(14V/1500Ohm) = 14V.0,01A = 0,13W voor weerstand van 1500 Ohm
P = 14V.(14V/41Ohm) = 14V.0,34A = 4,8W voor weerstand van 41 Ohm
2) De ledjes blijven lichtjes gloeien als het contact van de wagen uitgezet wordt --> oplossing: weerstand in parallel zetten, omdat de stroom dan het pad van de kleinste weerstand volgt en dus door de weerstand van 1500 Ohm gaat. En de ledjes branden inderdaad niet meer. Stel dat door de led 0,02A gaat. Dan wordt de voorschakelweerstand:
R led = 14V/0,02A = 700 Ohm
Ik snap niet dat de makkelijkste weg van de stroom door de weerstand van 1500 Ohm is wanneer het contact uit is en de schakelaar op de schets open staat?
Waarom zo moeilijk doen als het resultaat waarschijnlijk niet bevredigend is? Dit werkt denk ik beter.Altans ik heb het ook op de auto en werkt toppie.
Mvg:
Martijn
De grootte van de parallelweerstand hangt af van de stroom die nodig is om de boordcomputer tevreden te stellen.
Als 1k5 genoeg stroom trekt, waarom zou je dan een kleinere weerstand kiezen?
En als de boordcomputer echt 0,34A wil zien, dan heeft het toepassen van een led weinig toegevoegde waarde.
loopycoaster
Mijn youtube profiel: http://www.youtube.com/user/PicBasicMaster
Dat er normaal 0,36A getrokken wordt door het lampje wil niet zeggen dat dat ook de minimale stroom is om de boordcomputer aan te laten geven dat het lampje werkt. Dat punt is dus bijv. op de 0,03A; te weinig voor 1 led, maar een 1500 Ohm weerstand parallel is genoeg.
Op 21 augustus 2010 20:14:52 schreef KlaasZ:
De grootte van de parallelweerstand hangt af van de stroom die nodig is om de boordcomputer tevreden te stellen.
Als 1k5 genoeg stroom trekt, waarom zou je dan een kleinere weerstand kiezen?
En als de boordcomputer echt 0,34A wil zien, dan heeft het toepassen van een led weinig toegevoegde waarde.
Ok, bedankt voor het antwoord. Dat is wat ik al vermoedde, maar hoe zit het dan met het 2de geval? Waarom zal de led helemaal niet meer oplichten na het afzetten van het contact door het parallel zetten van de 1,5 kOhm weerstand? Zonder die weerstand gloeien de ledjes namelijk nog een beetje?
Als de leds nog gloeien na het uitzetten van het contact, dan kan dat alleen als er ergens een sluipweg is voor de stroom.
Extra stroom trekken uit de sluipweg door een parallelweerstand zal de spanning over de led zoveel doen dalen dat die uitgaat.
Maar het is beter om uit te zoeken waar die sluipweg zit. Kan b.v. door vocht in de bedrading.
Maar ik snap niet hoe het trekken van meer stroom door een parallelle tak de spanning doet dalen? Theoretisch gezien blijft de spanning over parallelle takken toch gelijk?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (57%)]
Als er ergens stroom "doorlekt" kun je dit ook zien als een tamelijk hoge weerstand. Je originele lampen zullen hiervan niet zijn gaan branden, maar die paar mA is wel voldoende voor je LED's.
Met een weerstand parallel over die LED's zal de spanning volledig instorten omdat de weerstand van je "lek" al erg hoog is.
Jij rekent vanaf de accu met een LED en één weerstand, in werkelijkheid is het dus een weerstand, en daarna nóg een weerstand en een LED.
noone
483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
voeg een weerstand en een bc547 toe, die de led naar GND trekt,
dan is het nagloeien ook over.
mvg,
noone.
Op 21 augustus 2010 20:58:13 schreef GJ_:
Als er ergens stroom "doorlekt" kun je dit ook zien als een tamelijk hoge weerstand. Je originele lampen zullen hiervan niet zijn gaan branden, maar die paar mA is wel voldoende voor je LED's.Met een weerstand parallel over die LED's zal de spanning volledig instorten omdat de weerstand van je "lek" al erg hoog is.
Jij rekent vanaf de accu met een LED en één weerstand, in werkelijkheid is het dus een weerstand, en daarna nóg een weerstand en een LED.
Ik begrijp niet waarom de spanning volledig zal instorten? Hij vermindert toch alleen maar? Klopt mijn volgende redenering?
Om te begrijpen waarom de leds niet meer branden, heb ik het schema aangepast wanneer de schakelaar open staat en heb ik een voorbeeldberekening gemaakt. De open schakelaar wordt hier weergegeven door een weerstand van 10k.
Als de 1,5k weerstand wordt weggelaten loopt er een lekstroom van:
I lek = 14V/10,7k = 1,31mA
De spanning over de led is:
U led = 0,00131A.700Ohm = 0,917V
Als de 1,5k weerstand parallel op de led wordt gezet loopt er een lekstroom van:
I lek = 14V/[10kOhm+(700//1500)kOhm] = 14V/(10477Ohm) = 1,34mA
De verklaring dat de leds dus niet meer branden met de parallelle weerstand, is het feit dat de stroom verdeeld wordt in I1 en I2:
I1 = 1,34mA.[1,5k/(700+1,5k)] = 0,914 mA
I2 = 1,34mA.[700/(700+1,5k)] = 0,426 mA
De spanning over de led wordt:
U led = 700.0,00914 = 0,639V
I1 = 0,914 mA is de stroom door de led en dat is zo'n 30% minder dan 1,34 mA. Dat betekent dan toch dat de leds nog altijd niet volledig zullen uitgaan, maar 30% verminderen?
Op 22 augustus 2010 17:59:55 schreef misterTTT:
Ik begrijp niet waarom de spanning volledig zal instorten? Hij vermindert toch alleen maar?
Mja, ook goed 
Overigens word het werkelijke probleem natuurlijk alleen maar erger met die weerstand (grotere lekstroom), alleen de symptomen verdwijnen (de LED gloeit niet meer).
je hebt het probleem dat de verlichting door een boordcomputer wordt geregeld en niet door een ouderwetse schakelaar.
mogelijk is het de controleschakeling van de lampen die een kleine lekstroom laat vloeien (de schakeling die effectief detecteerd als een lamp kapot is).
een gloeilamp licht niet op van die paar mA maar een led heeft er genoeg aan.
trouwens een felle led brand al zichtbaar met 1mA stroom, dus om ze zwak te laten branden zit je al in de 100den µA's bezig.
door nu een weerstand parallel te zetten, is de lekstroom gesplitst en zie jij de led niet meer gloeien (maar die zal dat ongetwijfeld nog altijd doen.
je zou het ook kunnen oplossen met een 2de led parallel. dan wordt de stroom verdeeld over 2 leds en zie je het ook niet meer. zo verstook je tenminste een deel niet meer op in warmte, maar heb je 2x licht
Je rekent nergens de brandspanning voor de LEDs.
In je eerste post, bijvoorbeeld, zeg je dat er 14/700 A = 0,02A gaat lopen.
Dat is niet zo, omdat de LEDs zelf ook spanning gebruiken.
Wat je nu met die extra parallelweerstand bereikt, is dat de spanning over de LEDs lager wordt dan de drempelspanning.
De stroom wordt dan vééééééél kleiner (voor het gemak zeggen we, dat onder de drempelspanning de stroom nul is) en de LEDs branden niet meer.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Volgens mij meet ie of de spanning na z'n 10k weerstand nog voldoende laag is. Een normale lamp trekt z'n uitgang dan naar nul V.
(reken maar na, die normale lamp had een weerstand van rond de 40 ohm als ik je berekening mag geloven).
Zet je dan een led en een weerstand in serie, dan krijg je ongeveer 1.5V over de led (z'n drempelspanning HMMM witte led, dat moet 3.5V zijn!). Die 3.5V wordt dus als "lamp kapot" gedetecteerd.
(de spanning over een diode gaat met ongeveer 75mV omlaag als je 20x minder stroom laat lopen. Dus als je van 20mA naar 1mA gaat met die 10k weerstand, zakt de spanning minder dan 1 tiende volt!).
In ieder geval, met de 1.5k weerstand zal de spanning naar rond de 1V zakken. Dat is in ieder geval veel minder dan eerst, en kennelijk voldoende om de computer te overtuigen dat er nog een lamp in zit die het doet.... 
(in werkelijkheid denk ik dat die weerstand die ze gebruiken om het te testen nog vele malen groter is dan die 10k die je voor het gemak hebt gekozen).
Op 22 augustus 2010 20:43:27 schreef Frederick E. Terman:
Je rekent nergens de brandspanning voor de LEDs.
In je eerste post, bijvoorbeeld, zeg je dat er 14/700 A = 0,02A gaat lopen.
Dat is niet zo, omdat de LEDs zelf ook spanning gebruiken.
Bedankt voor de verbetering, ik leer bij.
Dus met de spanning nodig voor de leds (bv. 3,5V) wordt de stroom dan:
(14-3,5)/700 A= 0,015A?
Op 22 augustus 2010 20:43:27 schreef Frederick E. Terman:
Wat je nu met die extra parallelweerstand bereikt, is dat de spanning over de LEDs lager wordt dan de drempelspanning.
De stroom wordt dan vééééééél kleiner (voor het gemak zeggen we, dat onder de drempelspanning de stroom nul is) en de LEDs branden niet meer.
Kan je dit nog eens uitleggen?
Mijn idee is dat door de toevoeging van de parallelle weerstand de stroom door de led kleiner wordt. Daarna kan je dan aflezen op de exponentiële U-I-karakteristiek van de led wat de spanning wordt. Onder de drempelspanning zakt de stroom inderdaad zeer veel bij geringe spanningsvermindering, maar we regelen toch in feite de stroom door de led (bv. van 1,3mA naar 0,9mA) en daaruit volgt de spanning en niet omgekeerd?
Ik wil het niet ingewikkelder maken dan jij nu al doet 
Of je spanning of stroom 'regelt' is een rare vraag; je regelt weerstand en kijkt gewoon wat de alle spanningen en stromen overal in het circuit worden.
Stel: de LEDs hebben een drempelspanning van 4V (ik heb eerlijk geen idee, het hangt er van af wat voor LEDs het zijn, en hoe ze geschakeld zitten. Laten we even als voorbeeld 4V nemen).
Laat de LEDs nog even niet aangesloten.
Stel dat de totale weerstand met open schakelaar 100k is (dus niet oneindig, zoals de bedoeling eigenlijk is).
Stel dat je over de aansluitingen voor de LEDs een weerstand van 10k zet.
Dan zal de spanning daar dus 1/11 van 14V worden, dus bijna 1,3V.
Nu sluiten we de LEDs aan. Omdat de drempelspanning 4V is, en 1,3V daar ver onder zit, zal er door de LEDs geen stroom gaan lopen. De spanning blijft dus gewoon die 1,3V.
---
Zònder parallelweerstand gebeurt er het volgende.
Met de LEDs nog niet aangesloten, is de spanning op de aansluitpunten voor de LEDs 14V, ook met open schakelaar. Die 14V zit dan 'achter' de totale 100k weerstand.
Nu sluit je de LEDs aan. 14V is meer dan de drempel van 4V, dus er kan nu wèl stroom lopen.
De spanning over de LEDs zakt tot 4V, en over de totale weerstand blijft dus 10V over. De stroom is dan dus 0,1mA.
NB dit zijn alleen maar voorbeelden.
---
Overigens is het misschien een goed idee toch uit te zoeken waarom je bij open schakelaar zo weinig weerstand hebt. Normaal gesproken moet je met een schakelaar een LED gewoon uit kunnen zetten.
De lek is nu misschien niet groot, maar als je niet weet wat het is, wie zegt dan dat die lek niet het begin van een rampje is?
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (11%)]
Ik had dezelfde probleem met onze Mercedes E klasse (2003) maar dan met stadslichten.
Ik heb deze lampjes besteld, 2 kleine 12v relais gehaald en 2 T10 fittingen.
De relaisspoel komt aan de lampdraad uit de auto en ook de fitting komt daaraan met een gloeilamp erin.
Nu schakel je ook met de relais het ledje aan wat in de koplamp zit.
Werkt perfect hier, net in elkaar gesoldeerd aan de auto.
(Je moet of stekkers vinden die tussen fitting en lamp komt of solderen aan kabelboom van auto.)
foto's en schema komen zsm (Wacht tot het nacht is)
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Lees de post van fcapri nogeens dit zal echt de reden zijn waarom je een "lekstroom" hebt. Het kan nog gekker, als lampcontrole module een minimale stroom gemeten heeft de stroom daarna wel 0 wordt.
Op 23 augustus 2010 20:21:50 schreef Frederick E. Terman:
Stel dat de totale weerstand met open schakelaar 100k is (dus niet oneindig, zoals de bedoeling eigenlijk is).
Stel dat je over de aansluitingen voor de LEDs een weerstand van 10k zet.Dan zal de spanning daar dus 1/11 van 14V worden, dus bijna 1,3V.
Mooi, ik begrijp het. Stel dat de voorschakelweerstand van de leds 700 Ohm is, hoe moet je dat dan in rekening brengen?
Niet. Die 700 ohm is de moeite niet, vergeleken bij de 'open' weerstand van de schakelaar.
Maar 700 ohm is weer laag vergeleken bij de parallelweerstand, zodat de parallelweerstand maar weinig van de LED-stroom afsnoept.
Met de wet van Ohm moet je eruit kunnen komen, als je eenmaal de karakteristiek van de LEDs weet.
Wel ik wil graag die 700 Ohm in rekening brengen, maar met de led weet ik niet precies wat ik moet doen. U haalde eerder al aan dat ik de brandspanning van de led ook in rekening moest brengen. Ik wil deze berekening tot in de puntjes juist hebben en begrijpen waarom. De correcte waarden zijn niet belangrijk, het gaat niet over mijn auto, maar de auto van een kennis. Ik ben geïnteresseerd in het correct oplossen van dit (simpel) elektrisch schemaatje, want momenteel zie ik het niet helder omwille van die led.
Klopt volgende berekening?
De resultante weerstand van de parallelle weerstanden (700 en 10k) wordt:
700.10000/(10000+700) Ohm = 654 Ohm
Dus de spanning over de led en de voorschakelweerstand wordt:
14V.654/(654+100k) = 0,091 V
De totale stroom door de hele kring wordt:
14 /(654+100k) = 0,000139 A
De stroom door de led en voorschakelweerstand wordt:
0,000139.10000/(10000+700) = 0,000129 A
Hoe moet ik de brandspanning van de led hierbij in rekening brengen?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]
Zorg eerst dat je de gegevens van de LEDs weet, en de manier waarop je ze schakelt (serie, parallel, gemengd?).
Voor die tijd is nauwkeurig rekenen niet zo zinvol.
Ik wil gewoon weten hoe je dit schema moet berekenen met één led in. Puur theoretisch, zou ik van iemand willen weten of mijn berekening van mijn vorige post van de spanningen en stromen klopt, en hoe ik de brandspanning van de led in rekening moet brengen.
Ik ga dit dus niet in werkelijkheid toepassen in een auto, het gaat mij nu gewoon om de techniek van het oplossen van een elektrisch schema. De getallen mogen onrealistisch zijn.
Gegevens van fictieve led:
Brandspanning Uf = 2V
If = 20mA.
OK, we kijken eerst naar de schakeling met 1k5 en 10k.
Onbelast wordt de spanning over de 1k5 gelijk aan 1,5/(10+1,5) x 14V = 1,82V.
De 'inwendige weerstand' voor die spanning is 10x1,5/(10+1,5)k = 1,3k.
Nu sluiten we de LED met de 700 ohm aan. Hij gaat niet branden, omdat de aanwezige spanning daarvoor te laag is.
Hij neemt dus ook geen stroom, zodat de spanning ook niet verandert.
--
Ander voorbeeld: in plaats van de 1k5, nemen we daar ook eens 10k.
De onbelaste spanning zou dan 7V zijn. De inwendige weerstand wordt 5k.
Nu kan de LED wel gaan branden als je hem aansluit. De spanning zal dan wel zakken.
Nu zouden we eigenlijk de spanning over de LED moeten weten voor iedere stroom, niet alleen 20mA. Normaal neem je dan de grafiek van de LED.
Maar we kunnen de boel aardig schatten door ervan uit te gaan dat de brandspanning niet veel van 2V zal afwijken.
De stroom door de LED zal dus worden: (7-2)/(5k+0,7k) = 5/5,7 mA = 0,88mA.
Dat is heel wat minder dan 20mA, dus die 2V zal in feite wel minder zijn, maar we moeten toch aardig in de buurt zitten.
Dat de stroom ook in dit nieuwe voorbeeld nog steeds zo laag is komt natuurlijk vooral door die 10k weerstand in serie met de 14V.