Hoi, ik heb tegenwoordig een bus van de zaak.
Nu is het bij mij in de straat lastig parkeren.

Ik loop al een tijdje met het idee om 2 parkeersensoren in te bouwen en dmv Led-rijen de afstand te laten zien in een nog te maken paneel boven de autoradio.

Nu had ik al her en der gzocht, maar ik kan niet echt een sensor vinden voor wat ik in gedachten heb.

Bij Conrad zijn deze te koop, maar die schakelt bij 80 cm.
Onder 80 cm geeft hoog signaal, boven de 80 cm geeft laag signaal.

Daar kan ik toch niks mee, aangezien ik de leds in de led rijen evenredig met de gemeten afstand wil laten oplichten.

Dus 1.50 meter = led1
1.25 meter = led2, led 1 blijft branden.
1.00 meter = led3, led 1 en 2 blijven branden.
enzovoorts.

Kan iemand me even een zetje in de goede richting geven?
Alvast bedankt.

Het kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld:
1) gebruik ultrasoon. Maak een puls en wacht tot je deze weer 'hoort'. De tijd ertussen meet je en geef je weer op een led balk. Dit kan geheel zonder microcontrollers worden gemaakt.
2) gebruik ultrasoon. Dit keer maak en meet je de puls met een microcontroller en geef je het resultaat weer.

Verdere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld lasers, kant en klaar gekochte afstandsmeters die je zelf ombouwt (hoef je alleen nog maar regelmatig te 'triggeren'.

Oke.
Zo'n kant en klaar ding is natuurlijk het makkelijkste, maar zelf bouwen is natuurlijk mooier.
Mocht ik er niet uitkomen, kan ik dan het setje wat Arco voorstelt ombouwen dat ik op een 10 digit led bar de afstand weergeef i.p.v. 3 leds?

@mbbneon: Kun je mij iets meer vertellen over optie 1?
Staat hier ergens een schema van op het www?

Mvg

EDIT: ik zoek eerst zelf wel. Als ik er niet uitkom, zien jullie het wel weer.

Gegroet.

[Bericht gewijzigd door R-Tronic op (13%)]