Als relatieve leek en newbee op dit forum vraag ik jullie mee te denken. Uiteraard heb ik het forum al doorgespit op antwoorden en ben al weken aan het experimenteren. Na het opblazen van een geschakelde voeding zou wat hulp cq. tips&truuks welkom zijn... Als relatieve leek heb ik wat veel tekst nodig het uit te leggen. Sorry als het wat te lang is geworden.

Het is de bedoeling een aandrijving te maken voor een vertikaal draaiende as (een zgn. klapschijf). Na aktiveren door een schakelaar (mechanisch, onderbreken lichtbundel oid.) draait deze as na een random aantal sek. in ca. 0,5-1 sek. 90 graden en staat dan ineens weer stil. Na weer een random aantal sek. draait de as nogmaals 90 graden. Een Arduino Duemilanove (aan een iMac) doet de aansturing mbv. relais. Daarvoor is een ruitenwissermotor (RWM) gemonteerd in een stalen frame. Dmv. een 1:4 overbrenging met tandwielen en een ketting draait de motor 1 volle slag en de as dus een kwart.

De RWM heeft 5 draden: De witte en rode komen direkt uit het motorhuis, de blauwe, grijze en zwarte komen uit de vertragingskast. Als ik 12 V zet tussen de witte draad en de massa draait de motor. Wit+rood aan de massa is sneller draaien. Als ik de grijze draad tijdens het draaien op de witte zet stopt de motor keurig na 1 volle slag op hetzelfde punt.

Dus is het plan om de motor op 12 V te houden en een relais de grijze stopdraad te laten aansturen. Relais aan = motor stop op vast punt en bij 1:4 vertraging draait de as de gewenste 90 graden. Perfekt!

In de praktijk werkt dit helaas niet goed genoeg... ;(

Ik had een geschakelde voeding die 10 A kon leveren. Na aansluiten was er een eenmalig en erg duur vuurwerk. Kennelijk vraagt de RWM bij de start een grote piekstroom. Nu gebruik ik een notebookvoeding die bij 14 V 4,7 A levert. Het gekke is dat als het relais afvalt de RWM eerst even een zetje krijgt, dan 1-2 sek. wacht en daarna pas de slag afmaakt. Het tweede gekke is dat de motor in de ruststand toch steeds een miniem zetje krijgt en na een serie zetjes ineens zomaar weer een slag maakt en de as 90 draait.

Samengevat: Het exakte moment van starten krijg ik niet goed voor elkaar, er zit een hinderlijke en niet konsekwente vertraging in. En als de 12 V aan blijft staan staat de motor toch niet helemaal stil.

Mijn idee is dat de RWM kennelijk bij aanvang een grote stroom nodig heeft die de ontplofte voeding niet KON leveren en de huidige voeding niet KAN leveren. Als experiment ga ik de boel aan m'n auto-accu hangen. Blijft dat de motor niet echt stilstaat in de ruststand.

Wie-o-wie heeft slimme ideeën?

Gebruik zelf vaak ruitenwisser motoren, maar ik bouw ze altijd om.

Haal het mechaniek eruit plus de derde borstel, de twee borstels die tegen over elkaar zitten blijven zitten natuurlijk. :)

Voor het positieoneren gebruik ik eindschakelaars of encoders.

Voor het aansturen van de motor gebruik ik een H_BRUG, voor links en rechtsom draaien, maar als dat niet nodig is kan het ook met relais natuurlijk.

(na het opblazen van een geschakelde voeding) Dat is vreemd, meestal zijn die dinggen goed beveiligd tegen overstroom of kortsluiting.

Als die 10A voeding kapot gaat, dan verwacht ik niet zo lange lol van de 4.7A voeding.

Die even draaien dan even stilstaan klinkt mij in de oren dat de overstroombeveiliging van het ding aanslaat. Sommige schakelende voedingen proberen het dan vanzelf evenlater nog een keer...

gebruik je juiste aansluitingen op de ruitenwissermotor? Ik heb ook zoiets een keer aan de hand gehad, en wel het volgende:

de ruitenwissermotor heeft twee aansluitingen. Eén voor lage en één voor hoge snelheid. Je sluit dus de positieve kant van de voeding aan op één van deze twee draden. De negatieve kant zit aan de behuizing van de motor zelf.
Als je beide draden gebruikt voor zowel positieve als negatieve voeding, dan draait de motor wel, maar loopt er ENORM veel stroom en wordt de motor vreselijk heet....

He lekker dat er mensen zijn die er echt verstand van hebben.

De voeding klapte er uit toen de RWM aangesloten werd. De ingebouwde zekering bleek nog heel! Eén van de grote zwarte driepotige componenten op een koelplaat (eindtransistoren?) heeft rondom een zwart randje met gesmolten koelpasta. Die zal wel stuk zijn.

Terwijl ik dit schrijf staat de RWM doorlopend op de hoogste snelheid te draaien op de 14 V/4,7 A notebookadapter. Deze wordt nauwelijks warm. De motor wordt nu wel wat warm. Doorlopend draaien lijkt dus wel goed te gaan alleen wil de RWM niet goed op gang komen. En dat is juist wat'ie moet doen. Steeds 1 slag draaien en dan weer stoppen. Deze voeding kan daar uiteindelijk niet goed tegen denk ik. Nog afgezien van het moeilijke opstarten. De overstroombeveiliging zal de piekstroom bij het starten tegen houden denk ik. Dus hier hebben we eigenlijk niets aan.

Als ik de rode draad gebruik draait de RWM sneller dan met de witte draad. Als ik ze kombineer draait de RWM juist langzamer. De witte draad kan er dus af, die zal wel naar de extra borstel lopen.

Als ik de RWM op mijn auto-accu aansluit draait'ie wat langzamer ivm. de 12 ipv. 14 V. Hij start en stopt wel steeds keurig abrupt als ik de grijze stopdraad op de 12 V zet. Het gekke is dat als ik de grijze stopdraad met 10 m verleng dat de RWM wel stopt maar dan direkt weer doordraait. Kennelijk moet de weerstand echt 0 ohm zijn om te blijven stoppen. De konstruktie komt nl. aan het eind van de zaal te staan en de aansturing vooraan in de zaal. De zaal kan wel 50 m lang zijn. Hoe ik dit moet oplossen?

Zou ik een 12 V accu (hoge piekstroom mogelijk) kunnen gebruiken die tegelijkertijd aan een acculader hangt (13,8 V). Of blaas ik die dan ook op?

Het ombouwen van de motor spreekt me wel aan. Inderdaad er af slopen wat niet nodig is. Elders op dit forum zag ik wat een H-brug is, slim bedacht zeg! Kijken wat ik er mee kan. Misschien de draairichting omdraaien. Een kwartslag naar R en later terug naar L is wel zo fraai bij onze toepassing.

Wat een encoder is kan ik niet goed vinden, ik zie ze bij Conrad voor een paar euro maar ook wel van 200 euro.

Een eindschakelaar klinkt als een schakelaar waar een bewegende as in een bepaalde stand tegen aan komt waardoor de schakelaar aan (of juist uit) gaat. Die info kan terug naar de Arduino. Of misschien zelfs kan dit onderdeel van de H-brug zijn. Alhoewel mijn machine na een kwartslag een aantal sek. moet stilstaan en dan pas weer een kwartslag moet draaien. Het nadeel van de motor aan- en weer uitzetten is dat je dan moeilijk exakt een kwartslag kun krijgen. Het moet echt steeds 90 graden zijn en na een aantal keren draaien niet verlopen.

Ik ga een poging doen een motor te slopen om te bouwen en deze aan een accu-lader te hangen. Daarna laat ik hier horen wat er is gebeurd.

Met een H_BRUG kan je niet alleen de draairichting bepalen, maar je kan ook het toerental regelen. Dat doe je met een PWM signaal.

Hier kan je er wat meer over vinden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation

Als je de motor ombouwd laat dan de twee koolborstel die tegenover elkaar staan zitten. Even een tip doe voorzichtig met het in elkaar zetten ivm de borstels. (even een tapeje er over, als de borstels in de behuizing zitten en daarna het tapeje weg trekken als het deksel er bijna op zit)

Bij het openen van de RWM kwam ik dit tegen:
https://dl.dropbox.com/u/6279831/foto%204.jpg https://dl.dropbox.com/u/6279831/foto%207.jpg

Schematisch:
https://dl.dropbox.com/u/6279831/Bedrading%20Renault%20RWM.jpg

Na enig puzzelwerk heb ik dit schemaatje bedacht.
https://dl.dropbox.com/u/6279831/Aansluitschema%20Renault%20RWM%20%28rem%29.jpg

Het is de bedoeling dat de schakelaar/relais even op A gezet wordt. Als de motor gaat draaien moet de schakelaar naar B. Na 1 slag wordt de 12 V afgeschakeld en de beide polen van de motor kortgesloten. Dit is dan de rem. Het relais staat dus eigenlijk altijd op B. Om te draaien even naar A.

Denken jullie dat dit gaat werken? Moet ik ergens nog één of andere component tussen schakelen om problemen te voorkomen??

Met ombouwen bedoel ik, alles er uit twee borstels laten zitten en twee nieuwe draden op de borstel huizen solderen.

Dus er komen dan twee draden uit de motor, dus de massa is dan ook los van de behuizing.

Maar als je het anders wil doen kan dat ook natuurlijk. :)

OK, die kabels er uit slopen zodat ze vrij zijn van de massa is een goed idee. Nu zit het hele ding in een stalen frame gemonteerd waarbij het frame onderdeel is van de stroomkring.

Ik heb de boel nu aan zo'n gesealde 12 V blokaccu (12 Ah) hangen en eindelijk werkt het goed. Deze kan met gemak de startstroom leveren voor de RWM. De accu hangt aan een lader. Even aan het frame tippen met de plus geeft een vonkenregen... Wel mooi maar niet veilig.

Mag ik iedereen bedanken voor het meedenken en de tips?

Hier nog even de uiteindelijke werking en schemaatjes voor anderen die met die wat lastige RWM iets leuks willen doen:

https://dl.dropbox.com/u/6279831/RWM%20draait.jpg

https://dl.dropbox.com/u/6279831/RWM%20stop.jpg

https://dl.dropbox.com/u/6279831/RWM%20start.jpg