32PFL 7332/10 gaat niet aan

Hallo,

Heb vandaag een Philips 32PFL 7332/10 gekregen.
Zou leuk zijn voor op de slaapkamer.

Het probleem is, als ik hem aanzet klikt de relai's en na enkele seconden gaat het rode standby ledje rood branden gevolgd door 2x korte knipper. Dit herhaald zich continu.
Ik hoor wel dat trafo piept (op de groene print).

Ik heb zitten zoeken in service manual, en zover begrijp ik dat het met de 12v voeding te maken heeft.

Heeft iemand nog tips waar en wat?

Edit:
Ik ben aan het meten geweest en kan nog niks vreemds ontdekken.
Ook heb ik op de voeding print een 50 tal solderingen hersoldeerd.
Wat me opviel was dat 1 kleine trafo (2x1cm) was voorzien van klodders( met gaten) tin, die net wel net niet sluiting onderling maakten.Deze heb ik hersteld.

Ik weet niet of de foutcodes van philips tv's allemaal het zelfde zijn. Maar ik dacht dat de foutcode 2 stond voor +12V protection error. 12V missing or "low".
Maar dit is voor een LC7.2E Chassis.
Heeft deze chassis ( volgens mij BJ3 ) de zelfde foutcode's?

[Bericht gewijzigd door Dynamo op dinsdag 31 augustus 2010 22:20:36 (38%)

Staat het chasis nummer ergens in de behuizing o.i.d.?
Omdat ik nou niet zeker weet wat die foutcode is, weet ik niet goed waar ik moet zoeken.

op het typeplaatje achter op tv.

gr, weetal

als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!

LC serie is voeding welke eenvoudig te herstellen.
BJ , dan heb je een probleem

Het is dus een BJ3.1E LA
En de transformator op de standby/audio bord piept. ( piept net te hard )

Don, Hoe bedoel je een probleem?
Is het zo erg? SSB?

Ik heb een service manual gevonden, en de code is dan 12.
Kom ik toch uit op 12v power supply.

Iemand tips?

B.t.w ik had niet verwacht dat er 320v DC naar dat audi/standby bordje ging. Hoezo zo'n hoge spanning?

Hallo.

Die 320V is de gelijkgerichte netspanning die naar het audio/stby printje gaat. De gelijkrichter zit op het grote voedingspaneel.
Op het audio/stby printje zit de 5V standby voeding.

Groeten, Ron.

[Bericht gewijzigd door Rontronix op woensdag 1 september 2010 08:53:25 (15%)

Ok, en dat lijkt allemaal in orde, op het gepiep van de 5v standby voeding na.

Ik ben toch benieuwd wat Tv Don nou bedoeld dat ik een probleem heb als het een BJ chasis is.

Ik zit namelijk een beetje met mijn handen in het haar...

Hallo.

De voedingen in het BJ chassis met een plasma scherm zijn een drama om te repareren. In dit geval is het een BJ3.1E AA chassis. Dat is er alleen met een LCD panel. Niet echt simpel maar wel te doen als je goede kennis van deze voeding hebt.

Groeten, Ron.

Hmmm, ik kan me wel aardig redden.
Maar niet zoals jullie ervaren monteurs doen.
Verschil moet er wezen he?!

Wat ik nog moet proberen is ( volgens service manual ) "Disconnect CN 1M02 To Audio part" dit zal ik vanavond proberen.
Volgens de service manual moet dit uitsluitsel geven over welke board kapot is. De SSB of de Audio print.

Ron: Zou het dan nog evengoed de voeding kunnen zijn?
En wat is drama? Ic's vervangen etc?

Ik heb de kabel los, en merk geen verschil.
Nu is volgens de service manual de SSB defect.

Hoe weet ik dit zeker? Straks koop ik een nieuwe en dan hoop ik wel dat dat het ook was.

Iemand trouwens 1 te koop? :)

bjokal

Golden Member

Dat is nu precies het "drama", er zijn volgens mij geen gerepareerde ruilmodules meer van de BJ3.1ELA.

Als je een ander SSB board wilt kopen, kijk dan goed uit. Ze zijn niet zomaar uit te wisselen.
Het kan zomaar zijn dat je aansluitingen van kabels mist, of dat de voeding naar het LCD panel 12V is ipv 5V (of andersom natuurlijk).

Het zou dan een SSB moeten worden uit EXACT hetzelfde type toestel in EXACT dezelfde productie uitvoering.
Van de 32PFL7332/10 zijn er 3 versies, 2 met een LG LCD-panel en 1 met een CMO LCD-panel.

Er is nog een kabel die je los kan halen, de LVDS kabel naar het LCD-panel. Ik heb wel eens sluiting gehad in het TCON boardje van het LCD-panel, dan kan ook de 12V plat gaan.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
maartenbakker

Golden Member

Op het SSB staat een 12 cijferig artikelnummer op een stickertje. Het lijkt me dat als dat overeenkomt, het zal passen. Maar zelfs dan zou de software nog ander kunnen zijn. Gelukkig weinig ervaring met deze toestellen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

LVDS helaas geen succes.

Zal echt SSB worden...
Ik ken iemand met zelfde type tv die SSB verkoopt. ( 100 Euro )
Ik zal is vragen af dat de "zelfde" is.

Hoe kan ik zien welk type LCD hier in zit?
Ik zit al 3 uur te turen naar de printen met een zaklamp, maar ook dit kon ik niet vinden :)

bjokal

Golden Member

Het is vrij eenvoudig om te achterhalen of het dezelfde uitvoering van het toestel is, de eerste 4 karakters van het serienummer moeten overeen komen.

Het LCD typenummer staat achter op de LCD. Helaas zit hier vaak de metalen plaat voor waar de printen allemaal op zitten.
Bij sommige toestellen staat het type van het LCD op het typeplaatje. Anders heb je nog het kleine stickertje wat ergens onderop de achterkap van het toestel zit. Daar staat een nummer van 3 cijfers op in een zwart kadertje. Dat is de display option code.

Met die codes en deze lijst kun je het type LCD achterhalen.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Als de display option code's overeenkomen is het dus al voldoende.

Bedankt voor de uitgebreide info.

maartenbakker

Golden Member

Wat betreft het serienummer is het wel logisch dat de eerste 4 karakters overeen moeten komen (had ik niet aan gedacht). Dit geldt natuurlijk voor onverknutselde toestellen. Als je een los bord koopt of bord met onbekende herkomst, zal je wel op de 12NC op het stickertje van het bord zelf moeten terugvallen.

Die display options is ook wel een handig lijstje, heb wel eens hier en daar in een service manual wat zien staan, maar nooit zo uitgebreid. Dankjewel! Waar komt dit lijstje trouwens uit? (vanwege dat er geen voorblad op zit bedoel ik)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Helaas.... net 2 uur wezen rijden voor ( bijna ) niks.

Heb mijn tv meegenomen naar iemand die heel veel onderdelen heeft voor tv's.

We hebben SSB en Standby/audio print vervangen.
Helaas met het zelfde resultaat.
Ik heb alleen de voeding niet kunnen proberen.

Zou het toch in de voeding zitten? Service manual geeft wel 12V supply aan bij foutcode 12.

Wel een flinke puzzel deze tv.

maartenbakker

Golden Member

Het zal dus toch (ook) nog in de voeding zitten. Dat betekent niet dat de andere printplaten niet meer verdacht zijn, helaas... Was het adresje waar je bent geweest in Utrecht?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 2 september 2010 20:35:22 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Jep! bekende van je?
Hij zou nog verder voor me kijken ergens bij Philips op de site of er nog meer gevallen zijn met dit type tv en dezelfde klachten.

Ik heb vanmiddag een nieuwe multimeter gekocht, had per ongeluk die 320v DC gemeten met meter op AC.... Ik wist niet dat er licht uit een multimeter kon komen... :)

Zit op dit moment flink te meten, maar alles is zo punt gaaf.
Kan helemaal niks geks vinden op de printen, geen verkleuringen of wat dan ook.
En ook meet tot nu toe alles naar behoren.
Ik kan niet alles meten, maar ga toch ergens denken dat er misschien een software probleem zit. Aan de andere kant... Hij kan toch niet zomaar kapot gaan?

[Bericht gewijzigd door Dynamo op donderdag 2 september 2010 21:26:11 (96%)

bjokal

Golden Member

@maartenbakker:

Die display option code lijst word tegenwoordig ook als complete lijst uitgegeven. Scheelt in ieder geval een hoop bladeren in servicemanuals ;-)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
maartenbakker

Golden Member

Software, maarja waar... De print met de processor heb je vervangen gehad. Die zou ik ook verdacht hebben. Ik moet wel zeggen dat ik geen ervaring met deze toestellen heb. Ik loop altijd wat jaartjes achter met kennis, en de rest doe ik hier op. Met het toestel onder handen zou ik ongeveer gedaan hebben wat jij ook gedaan hebt, met het verschil dat zelf meten wel wat vlotter gaat dan erover schrijven :P

@bjokal: handig! Ik durf het bijna niet te vragen, maar ik miste bij die lijst iets van een voorblad. Zat dat er oorspronkelijk al niet op? Ik archiveer docs namelijk altijd op 12NC, vandaar. Maar ik ben hier ook al blij mee hoor, begrijp me niet verkeerd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bjokal

Golden Member

Nee helaas, deze lijst heeft geen 12NC. Ook geen voorblad.
Docs archiveren doen we niet meer, alles na een bepaalde datum staat op typenummer online.

[Bericht gewijzigd door bjokal op donderdag 2 september 2010 22:56:10 (44%)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
maartenbakker

Golden Member

Ik archiveer wel, ook voor later. Behalve part-time reparateur ben ik namelijk ook verzamelaar met hoofdgebieden TV en alles van Philips...

Maar dan stop ik hem gewoon met een duidelijk naampje weg :-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je platvorm voeding (5 V) piept.
Hoe hoog is deze spanning?
Schakelt het relais van de main voeding nog wel in?
Dit gebeurt via de ssb naar de platvorm voeding waar een lijntje het relais inschakelt.
Zo nee verbind de relais even door.
ALs je de steker al los hebt genomen , meeste rechts en de voeding draait dan , dan is de kans groot dat de SSB defect is.
MAAR je 5 v piept, dat kan duiden op een te hoge belasting van de SSB.
Controleer of de controle leds in de module branden!
Nee , ga de module extern voeden met een stevige voeding en controleer stuk voor stuk de dc/dc convertors welke dikwijls defect waren (sluiting SMD condensatoren van ik meen 10 uf)
Zo ga je verder, de hdmi ic kan bijvoorbeeld al oorzaak zijn als die in volle sluiting ligt.
In deze genoemde gevalen en nog wel meer is de SSB te herstellen.
Viper en andere IC zijn niet te bestellen en derhalve niet te vervangen.
Module is zeker nog leverbaar, is alleen een retour artikel

Op 2 september 2010 20:26:17 schreef AlexxelA:
Helaas.... net 2 uur wezen rijden voor ( bijna ) niks.

Heb mijn tv meegenomen naar iemand die heel veel onderdelen heeft voor tv's.

We hebben SSB en Standby/audio print vervangen.
Helaas met het zelfde resultaat.
Ik heb alleen de voeding niet kunnen proberen.

Zou het toch in de voeding zitten? Service manual geeft wel 12V supply aan bij foutcode 12.

Wel een flinke puzzel deze tv.

Dit had ik niet gelezen SORRY.
Ja je 12 Volt zit op de main voeding, is een eitje als het dat is.
MAAR vergeet niet dat de SSB printen niet zomaar uitwisselbaar waren, die van een plasma kon dus echt niet in een LCD en sommige LCD units konden ook echt niet uitgewisseld worden!!