Op 2 september 2010 20:26:17 schreef AlexxelA:
Helaas.... net 2 uur wezen rijden voor ( bijna ) niks.Heb mijn tv meegenomen naar iemand die heel veel onderdelen heeft voor tv's.
We hebben SSB en Standby/audio print vervangen.
Helaas met het zelfde resultaat.
Ik heb alleen de voeding niet kunnen proberen.Zou het toch in de voeding zitten? Service manual geeft wel 12V supply aan bij foutcode 12.
Wel een flinke puzzel deze tv.
Dit had ik niet gelezen SORRY.
Ja je 12 Volt zit op de main voeding, is een eitje als het dat is.
MAAR vergeet niet dat de SSB printen niet zomaar uitwisselbaar waren, die van een plasma kon dus echt niet in een LCD en sommige LCD units konden ook echt niet uitgewisseld worden!!
Op 1 september 2010 21:23:34 schreef AlexxelA:
LVDS helaas geen succes.Zal echt SSB worden...
Ik ken iemand met zelfde type tv die SSB verkoopt. ( 100 Euro )
Ik zal is vragen af dat de "zelfde" is.Hoe kan ik zien welk type LCD hier in zit?
Ik zit al 3 uur te turen naar de printen met een zaklamp, maar ook dit kon ik niet vinden
Ruilmodule PHILIPS kost ca 126 euro met garantie dus 100 euro is NIET goedkoop!!
Hallo Don,
Het zit namelijk zo:
De onderdelen kwamen uit een nieuwe defecte tv.
Deze was zo hard gevallen o.i.d. dat het scherm was gebarsten en de main voeding in meerdere stukken was gebroken.
Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat de SSB en de Standby/audio printen nog goed waren.
We hebben ze wel alle 2 er in gezet en de stdby trafo piepte ook.( beide tv's waren LCD en hadden de zelfde optie code (046)
En ook de rest was precies hetzelfde als voor de wissel van printen,
de zelfde error.
Helaas...
Verder:
Ik zie geen led branden op de SSB.
Het relais op de main voeding schakeld al in als ik de stekker in het stopcontact doe. Dan brand er een blauwe led voor ca. 3 seconden.
Dan schakeld het relai's weer uit, en vervolgens gaat de rode led 1x langzaam en 2x snel knipperen. Dit gaat continu. Als ik op de power knop ( zijkant tv ) drukt begint het weer van voor af aan.
Moet wel 2x op aan drukken, maar dat is zeker dat kwaaltje van de knoppen waar ik wel is over gelezen heb? ( software matig aangepast )
Mijn stndby trafo heb ik nog niet gemeten, weet niet precies welke van de 5 poten.
Ook moet ik nog uitzoeken waar precies de 12v voeding zit, en waar ik moet meten. Heb de schema's maar is voor mij wat puzzelwerk.
Die smd meten bij de DC to DC op SSB, wat is dit klein zeg.
Heb nog niks kunnen vinden...
Don, doe jij ook in je eigen tijd reparaties?
De 5 V kan je zonder meer meten vanaf de diode op de platvorm voeding.
De 12 Volt wordt pas hoog na het bedienen van de relais.
Ledje,s gaan NIET branden op de SSB als de 12 V niet aanwezig is.
Oorzaak is dus de main PSU.
Misschien is de ene gewoon defect en heeft de andere een printscheur van het vallen.
Ja ik repareer ook prive
Ik heb een ongeijkte voltcraft meter, dus de waardes kunnen iets afwijken.
Ik heb 5.2v op de diode op de standby/audi board.
Ik neem aan dat dit de goede diode is? ( is gekoeld met koellichaam )
Zoals je al zei kom je dus op de mains supply 12v uit.
Nu heb ik van een schema dat er een Audio standby ( 1M64 ) kabel loopt van de Main supply naar de standby/audio board.
Hiervan moet pin nr 1 t/m 3 12v leveren.
Ik meet hier 0.3v, en deze lijkt vanaf de audio/standby board te komen. vanaf de mains supply meet ik 0.
Wanneer en waar staat er hier die 12v op?
Ik heb het gemeten voor en na de relai's schakeling.
Dit is ook de enige kabel die ik over heb van de Mains supply naar de rest van de printen.
De rest is dus 1 kabel voor audio ( deze kan ik dus verwaarlozen )
2 kabels voor de inverters. ( ook te verwaarlozen? )
1 kabel van de stekker ( 230 v )
1 kabel ( 3 aderig ) om relai's in te schakelen. ( deze werkt naar behoren )
en 1 kabel waar +/- 300V DC op staat voor de standby/audio print. ( deze werkt ook )
Heb ik het zo goed? Dus als dat zo is kom ik alleen dus uit op de kabel waar ik nu dus mee bezig ben, de 12v supply.
Alleen moet ik nu er dus achter komen waarom ik maar 0.3 volt meet.
Edit: die pin 1 t/m 3 gaan via de print van de main supply naar de connectoren van de inverters. Heeft dus indirect met de voeding zelf te maken.
Ik denk dat ik er niet uit kom.
Don, hoe kan ik met je in contact komen?
Even update:
Ik had zover ik kon meten een defect mosfet pfv218n50, hier zitten er 2 van naast elkaar en meten onderling verschillen ( uit de print )
Heb deze vervangen door 2 zwaardere jongens van 25 Ampere, dit kon volgens de electronica medewerker.
Dus, alles netjes er in gezet. Stekker er in en FLITS! zekering eruit.
Achter elkaar, heb alle kabels los. Behalve van de Audio/standby board. Zodra ik dus de zwart en rode draad ( 300vdc ) en de 3 aderige kabel die dus deze spanning inschakeld aansluit dan klapt de zekering weer.
Zie ik wat over het hoofd? Kan er nog meer defect zijn rondom de mosfet's?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dan had je die MOSFET's maar in dit topic moeten houden. In dat geval zou er meteen advies gekomen zijn om de aansturing mee te vervangen en nog eens goed rond te meten.
Ja, was stom van me. Wou in eerste instantie alleen het verschil weten.
Had er niet verder over nagedacht en zeker niet verwacht dat het zo zou lopen.
Ik denk dat dit project binnenkort tot een end zal lopen.
Vandaaag een 9830 met eveneens foutcode 12.
Gewoon de trafo,s in de voeding goed los.
Zo maar fets plaatsen, tja
Ik kon verder geen fouten vinden, alleen die fet's.
Toen ik ze met elkaar verwisseld had reageerde de tv heel anders.
Vandaar dat ik de fets heb vervangen.
Voor mij de meest logische reden, voor een echte monteur misschien niet.
Maar dat is het verschil tussen een monteur en een amateur 
Ik zit anders op een dood spoor.
Techno Turk
DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
Op 7 september 2010 18:06:00 schreef AlexxelA:
dit kon volgens de electronica medewerker.
Zeker een electronica medewerker die de fets verkoopt
Die verder weinig van repareren af weet
Op 7 september 2010 18:06:00 schreef AlexxelA:
Stekker er in en FLITS! zekering eruit.
Je mag hopen dat je niks anders kapot hebt gemaakt... Zet de oude fets eens trug en kijk of je nogsteeds de zelfde klacht hebt,
Zo ja dan heb je geluk 
Tja, je mag toch wel verwachten dat als je een vervangende onderdeel krijgt, dat hij ook te gebruiken is al vervanger?
Ik ben nog aan het meten geweest, ik meet dikke sluiting op de grote gelijkrichter. Op de + en -.
Heb deze verwijderd, maar zit ergens anders in de print.
Heb ook die grote elco er uit gehaald, hier meette ik ook sluiting.
Zit ook hier nog steeds in de print. De gelijk richter en elco zijn goed. Nu heb ik dus een duidelijke fout om op te zoeken.
Edit: Goede hoop! Kan hem niet verder testen maar de sluiting is er uit! Ik heb de 2 printen ( main en standby/audio aan elkaar gekoppeld en hij gaat aan en valt niet in de foutprotectie!
Vanavond alles inelkaar zetten.
Ik heb weer heel wat belangrijks geleerd!
Deze vervangende mosfets hadden dus een metalen rug. En deze zaten vrolijk tegen een metalen koellichaam. je raad het al... niet lachen!
Ik wist niet dat er ook stroom doorheen liep, dacht dat het alleen koeling was.
Kortom een hele wijze les voor mij!
Vanavond laat ik weten of de tv het weer doet!
[Bericht gewijzigd door Dynamo op (38%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik waarschuwde in je FET-topic nog wel voor het verschil tussen de uitvoering met en zonder isolatie. Al was dat toegespitst op 2 types, dat gaat dus algemeen op zoals je gemerkt hebt 
Maargoed dan is de kans dat je geluk hebt gehad. Don kan je waarschijnlijk wel een indicatie geven van wat je bij een dergelijke voeding na het plaatsen van passende FET's mee moet vervangen voor de zekerheid. Mijn vuistregel is in elk geval de driver, en verder onderdelen die verdacht doormeten of waarvan bekend is dat ze stuk kunnen gaan. Vaak zit de driver in het regel-IC. Loop ook slechte solderingen na en vergeet bij het meten niet de gelijkrichters aan de secundaire kant.
Bedankt voor de tip, en je had gelijk. Ik had je aanvulling over het hoofd gezien.
De gelijkrichters op de secundaire kant zijn goed.
Over de driver: Ik kan dat verder niet meten.
Het zit zoals ik begrijp in de chip die er bij zit?
Vervangen ook als hij nu werkt? Ik vraag me af waar ik zo'n ding eventueel vandaan moet halen.
MC34067P bij farnell kost bijna niks. Maar ik kan daar niet kopen.
Haha, ik had te veel hoop.
Tuurlijk doet hij het niet!
Ik krijg ook geen foutmelding meer.
Alleenmaar het klik aan en 3sec later klik uit van de relai's
Zou het een gevalletje bliksem kunnen zijn?
maartenbakker
Golden Member
Ja dat kan, maar als hij nu nog minder doet dan eerst, zal je wel ergens een tweede zekering of zekeringweerstand hebben opgeblazen. Dat wordt toch weer ouderwets foutzoeken. Was de SMPS-faq op www.repairfaq.org al eens genoemd? Inmiddels vast een beetje verouderd maar geen slechte basis. Als ik trouwens kijk naar het schema van een FJ3.0E chassis, dan staan daar vergelijkbare voedingen op wel inclusief compleet schema (geloof dat het bij de BJ3.1E een black box was?). Misschien dat je daar wat mee kan.
Bedankt voor de link, bevat zeer veel informatie.
Ik meet geen spanning op de fet ( op de S en de D ) van de Low side drive.
Op de High side drive meet ik op de fet netjes 300V ( op s en d )
Wat voor spanning moet ik meten op dat kleine trafo'tje waarvan de 2 outputs richting de fet's gaat? Ook 300v?
En hoe meet je zo'n zekerings weerstand? zelfde als een gewone?
Met zij "bracht rozen op gerard's graf bij...."?
En wat bedoel je met black box?
@ Tv :Ik geef me nog niet gewonnen!
Edit: met dit project is mijn kennis/ervaring flink verbeterd!
Met een black box bedoelen we in dit geval dat er geen schema van zo'n voeding beschikbaar is. Komt helaas erg vaak voor tegenwoordig.
[Bericht gewijzigd door bjokal op (28%)]
Ok, ik heb gelukkig wel een schema van deze tv.
Alleen is het voor mij natuurlijk een flinke kluif, aangezien ik geen prof ben.
Hoe meet je die "spoeltjes" eigenlijk door? Ze zijn ongv het formaat van een koolfilm weerstand en zijn zwart met een groen gegoten kopje.
Op het schema staat er bijvoorbeeld 80R bij.
[Bericht gewijzigd door Dynamo op (42%)]
maartenbakker
Golden Member
OH, dan had ik een ander geval voor, waar het schema wel black-box was. Dan heb je daar geluk mee.
300V op de bovenste FET betekent in elk geval dat er geen zekering of zekeringweerstand (grijs weerstandje met paarse band) geklapt is. Aan het gatecircuit van FET's meet je niet met ingeschakeld toestel, dat kan brokken geven. Wel kan je meten of de aansturing netjes voeding krijgt, vaak ook aan 1 pen van het trafo'tje, zie schema. Een scope zou ook handig zijn, als er wel voeding is maar geen aansturing.
Bedoel je met bovenste de High site drive?
Ik meet op alle 2 de fets 60V op de G poot.
Dit is toch de aansturing? En is deze spanning correct? Volgens PDF van deze fet is de Vgss +/- 30V. Dat zou wel vreemd zijn.
maartenbakker
Golden Member
Op 8 september 2010 21:18:01 schreef AlexxelA:
Bedoel je met bovenste de High site drive?Ik meet op alle 2 de fets 60V op de G poot.
Dit is toch de aansturing? En is deze spanning correct? Volgens PDF van deze fet is de Vgss +/- 30V. Dat zou wel vreemd zijn.
Ik gok dat je ten opzichte van massa meet, en doordat de aansturing zweeft zegt je meting niet zo heel veel. Ik zal trouwens mezelf nog even quoten hieronder 
Aan het gatecircuit van FET's meet je niet met ingeschakeld toestel, dat kan brokken geven. Wel kan je meten of de aansturing netjes voeding krijgt, vaak ook aan 1 pen van het trafo'tje, zie schema.
Die laatste zin blijkt in dit geval niet te kloppen, maar het blijft dat ik het niet echt heel handig vind om in de gatecircuits te meten. Het aan- en afschakelen van de FET's komt vrij nauwkeurig, dus dat wil je niet verstoren met wat extra capaciteit of zelfs een uitgeschoten meetpen...
Na het ongeisoleerd monteren van de FET's zou ik wel alle onderdelen tussen het trafo'tje en de FET's zelf ook nog een keer opnieuw controleren. Toen ik adviseerde de driver mee te vervangen had ik het schema nog niet gezien. In dit geval reken ik de genoemde onderdelen tussen trafo'tje en gates ook onder het drivercircuit.
Ja, het vreemde is dat de tekening niet klopt...
de BC857BW locatie 7007 en nog 1 op locatie 7008 zijn niet aanwezig op de print.
maartenbakker
Golden Member
Ik heb Don om hulp gevraagd.
Ik wil erg graag weten wat er nou defect is.
Uiteraard als er een antwoord is post ik het hierzo.