Hallo,

Heb vandaag een Philips 32PFL 7332/10 gekregen.
Zou leuk zijn voor op de slaapkamer.

Het probleem is, als ik hem aanzet klikt de relai's en na enkele seconden gaat het rode standby ledje rood branden gevolgd door 2x korte knipper. Dit herhaald zich continu.
Ik hoor wel dat trafo piept (op de groene print).

Ik heb zitten zoeken in service manual, en zover begrijp ik dat het met de 12v voeding te maken heeft.

Heeft iemand nog tips waar en wat?

Edit:
Ik ben aan het meten geweest en kan nog niks vreemds ontdekken.
Ook heb ik op de voeding print een 50 tal solderingen hersoldeerd.
Wat me opviel was dat 1 kleine trafo (2x1cm) was voorzien van klodders( met gaten) tin, die net wel net niet sluiting onderling maakten.Deze heb ik hersteld.

Ik weet niet of de foutcodes van philips tv's allemaal het zelfde zijn. Maar ik dacht dat de foutcode 2 stond voor +12V protection error. 12V missing or "low".
Maar dit is voor een LC7.2E Chassis.
Heeft deze chassis ( volgens mij BJ3 ) de zelfde foutcode's?

[Bericht gewijzigd door Dynamo op (38%)]

Hallo.

De voedingen in het BJ chassis met een plasma scherm zijn een drama om te repareren. In dit geval is het een BJ3.1E AA chassis. Dat is er alleen met een LCD panel. Niet echt simpel maar wel te doen als je goede kennis van deze voeding hebt.

Groeten, Ron.

Hmmm, ik kan me wel aardig redden.
Maar niet zoals jullie ervaren monteurs doen.
Verschil moet er wezen he?!

Wat ik nog moet proberen is ( volgens service manual ) "Disconnect CN 1M02 To Audio part" dit zal ik vanavond proberen.
Volgens de service manual moet dit uitsluitsel geven over welke board kapot is. De SSB of de Audio print.

Ron: Zou het dan nog evengoed de voeding kunnen zijn?
En wat is drama? Ic's vervangen etc?

Dat is nu precies het "drama", er zijn volgens mij geen gerepareerde ruilmodules meer van de BJ3.1ELA.

Als je een ander SSB board wilt kopen, kijk dan goed uit. Ze zijn niet zomaar uit te wisselen.
Het kan zomaar zijn dat je aansluitingen van kabels mist, of dat de voeding naar het LCD panel 12V is ipv 5V (of andersom natuurlijk).

Het zou dan een SSB moeten worden uit EXACT hetzelfde type toestel in EXACT dezelfde productie uitvoering.
Van de 32PFL7332/10 zijn er 3 versies, 2 met een LG LCD-panel en 1 met een CMO LCD-panel.

Er is nog een kabel die je los kan halen, de LVDS kabel naar het LCD-panel. Ik heb wel eens sluiting gehad in het TCON boardje van het LCD-panel, dan kan ook de 12V plat gaan.

Op het SSB staat een 12 cijferig artikelnummer op een stickertje. Het lijkt me dat als dat overeenkomt, het zal passen. Maar zelfs dan zou de software nog ander kunnen zijn. Gelukkig weinig ervaring met deze toestellen.

Het zal dus toch (ook) nog in de voeding zitten. Dat betekent niet dat de andere printplaten niet meer verdacht zijn, helaas... Was het adresje waar je bent geweest in Utrecht?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]

Jep! bekende van je?
Hij zou nog verder voor me kijken ergens bij Philips op de site of er nog meer gevallen zijn met dit type tv en dezelfde klachten.

Ik heb vanmiddag een nieuwe multimeter gekocht, had per ongeluk die 320v DC gemeten met meter op AC.... Ik wist niet dat er licht uit een multimeter kon komen... :)

Zit op dit moment flink te meten, maar alles is zo punt gaaf.
Kan helemaal niks geks vinden op de printen, geen verkleuringen of wat dan ook.
En ook meet tot nu toe alles naar behoren.
Ik kan niet alles meten, maar ga toch ergens denken dat er misschien een software probleem zit. Aan de andere kant... Hij kan toch niet zomaar kapot gaan?

[Bericht gewijzigd door Dynamo op (96%)]

Je platvorm voeding (5 V) piept.
Hoe hoog is deze spanning?
Schakelt het relais van de main voeding nog wel in?
Dit gebeurt via de ssb naar de platvorm voeding waar een lijntje het relais inschakelt.
Zo nee verbind de relais even door.
ALs je de steker al los hebt genomen , meeste rechts en de voeding draait dan , dan is de kans groot dat de SSB defect is.
MAAR je 5 v piept, dat kan duiden op een te hoge belasting van de SSB.
Controleer of de controle leds in de module branden!
Nee , ga de module extern voeden met een stevige voeding en controleer stuk voor stuk de dc/dc convertors welke dikwijls defect waren (sluiting SMD condensatoren van ik meen 10 uf)
Zo ga je verder, de hdmi ic kan bijvoorbeeld al oorzaak zijn als die in volle sluiting ligt.
In deze genoemde gevalen en nog wel meer is de SSB te herstellen.
Viper en andere IC zijn niet te bestellen en derhalve niet te vervangen.
Module is zeker nog leverbaar, is alleen een retour artikel

Hallo Don,

Het zit namelijk zo:
De onderdelen kwamen uit een nieuwe defecte tv.
Deze was zo hard gevallen o.i.d. dat het scherm was gebarsten en de main voeding in meerdere stukken was gebroken.
Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat de SSB en de Standby/audio printen nog goed waren.
We hebben ze wel alle 2 er in gezet en de stdby trafo piepte ook.( beide tv's waren LCD en hadden de zelfde optie code (046)
En ook de rest was precies hetzelfde als voor de wissel van printen,
de zelfde error.
Helaas...

Verder:
Ik zie geen led branden op de SSB.
Het relais op de main voeding schakeld al in als ik de stekker in het stopcontact doe. Dan brand er een blauwe led voor ca. 3 seconden.
Dan schakeld het relai's weer uit, en vervolgens gaat de rode led 1x langzaam en 2x snel knipperen. Dit gaat continu. Als ik op de power knop ( zijkant tv ) drukt begint het weer van voor af aan.
Moet wel 2x op aan drukken, maar dat is zeker dat kwaaltje van de knoppen waar ik wel is over gelezen heb? ( software matig aangepast )

Mijn stndby trafo heb ik nog niet gemeten, weet niet precies welke van de 5 poten.
Ook moet ik nog uitzoeken waar precies de 12v voeding zit, en waar ik moet meten. Heb de schema's maar is voor mij wat puzzelwerk.
Die smd meten bij de DC to DC op SSB, wat is dit klein zeg.
Heb nog niks kunnen vinden...

Don, doe jij ook in je eigen tijd reparaties?

Even update:

Ik had zover ik kon meten een defect mosfet pfv218n50, hier zitten er 2 van naast elkaar en meten onderling verschillen ( uit de print )

Heb deze vervangen door 2 zwaardere jongens van 25 Ampere, dit kon volgens de electronica medewerker.

Dus, alles netjes er in gezet. Stekker er in en FLITS! zekering eruit.
Achter elkaar, heb alle kabels los. Behalve van de Audio/standby board. Zodra ik dus de zwart en rode draad ( 300vdc ) en de 3 aderige kabel die dus deze spanning inschakeld aansluit dan klapt de zekering weer.

Zie ik wat over het hoofd? Kan er nog meer defect zijn rondom de mosfet's?

Dan had je die MOSFET's maar in dit topic moeten houden. In dat geval zou er meteen advies gekomen zijn om de aansturing mee te vervangen en nog eens goed rond te meten.

Tja, je mag toch wel verwachten dat als je een vervangende onderdeel krijgt, dat hij ook te gebruiken is al vervanger?

Ik ben nog aan het meten geweest, ik meet dikke sluiting op de grote gelijkrichter. Op de + en -.

Heb deze verwijderd, maar zit ergens anders in de print.
Heb ook die grote elco er uit gehaald, hier meette ik ook sluiting.
Zit ook hier nog steeds in de print. De gelijk richter en elco zijn goed. Nu heb ik dus een duidelijke fout om op te zoeken.

Edit: Goede hoop! Kan hem niet verder testen maar de sluiting is er uit! Ik heb de 2 printen ( main en standby/audio aan elkaar gekoppeld en hij gaat aan en valt niet in de foutprotectie!
Vanavond alles inelkaar zetten.

Ik heb weer heel wat belangrijks geleerd!
Deze vervangende mosfets hadden dus een metalen rug. En deze zaten vrolijk tegen een metalen koellichaam. je raad het al... niet lachen!

Ik wist niet dat er ook stroom doorheen liep, dacht dat het alleen koeling was.
Kortom een hele wijze les voor mij!

Vanavond laat ik weten of de tv het weer doet!

[Bericht gewijzigd door Dynamo op (38%)]

Bedankt voor de tip, en je had gelijk. Ik had je aanvulling over het hoofd gezien.

De gelijkrichters op de secundaire kant zijn goed.

Over de driver: Ik kan dat verder niet meten.
Het zit zoals ik begrijp in de chip die er bij zit?
Vervangen ook als hij nu werkt? Ik vraag me af waar ik zo'n ding eventueel vandaan moet halen.
MC34067P bij farnell kost bijna niks. Maar ik kan daar niet kopen.

Haha, ik had te veel hoop.
Tuurlijk doet hij het niet!
Ik krijg ook geen foutmelding meer.
Alleenmaar het klik aan en 3sec later klik uit van de relai's

Zou het een gevalletje bliksem kunnen zijn?

Bedankt voor de link, bevat zeer veel informatie.

Ik meet geen spanning op de fet ( op de S en de D ) van de Low side drive.

Op de High side drive meet ik op de fet netjes 300V ( op s en d )
Wat voor spanning moet ik meten op dat kleine trafo'tje waarvan de 2 outputs richting de fet's gaat? Ook 300v?

En hoe meet je zo'n zekerings weerstand? zelfde als een gewone?
Met zij "bracht rozen op gerard's graf bij...."?

En wat bedoel je met black box?

@ Tv :Ik geef me nog niet gewonnen!

Edit: met dit project is mijn kennis/ervaring flink verbeterd!

Ok, ik heb gelukkig wel een schema van deze tv.
Alleen is het voor mij natuurlijk een flinke kluif, aangezien ik geen prof ben.

Hoe meet je die "spoeltjes" eigenlijk door? Ze zijn ongv het formaat van een koolfilm weerstand en zijn zwart met een groen gegoten kopje.
Op het schema staat er bijvoorbeeld 80R bij.

[Bericht gewijzigd door Dynamo op (42%)]

OH, dan had ik een ander geval voor, waar het schema wel black-box was. Dan heb je daar geluk mee.

300V op de bovenste FET betekent in elk geval dat er geen zekering of zekeringweerstand (grijs weerstandje met paarse band) geklapt is. Aan het gatecircuit van FET's meet je niet met ingeschakeld toestel, dat kan brokken geven. Wel kan je meten of de aansturing netjes voeding krijgt, vaak ook aan 1 pen van het trafo'tje, zie schema. Een scope zou ook handig zijn, als er wel voeding is maar geen aansturing.

Bedoel je met bovenste de High site drive?

Ik meet op alle 2 de fets 60V op de G poot.
Dit is toch de aansturing? En is deze spanning correct? Volgens PDF van deze fet is de Vgss +/- 30V. Dat zou wel vreemd zijn.

Op 8 september 2010 21:18:01 schreef AlexxelA:
Bedoel je met bovenste de High site drive?

Ik meet op alle 2 de fets 60V op de G poot.
Dit is toch de aansturing? En is deze spanning correct? Volgens PDF van deze fet is de Vgss +/- 30V. Dat zou wel vreemd zijn.

Ik gok dat je ten opzichte van massa meet, en doordat de aansturing zweeft zegt je meting niet zo heel veel. Ik zal trouwens mezelf nog even quoten hieronder ;-)

Aan het gatecircuit van FET's meet je niet met ingeschakeld toestel, dat kan brokken geven. Wel kan je meten of de aansturing netjes voeding krijgt, vaak ook aan 1 pen van het trafo'tje, zie schema.

Die laatste zin blijkt in dit geval niet te kloppen, maar het blijft dat ik het niet echt heel handig vind om in de gatecircuits te meten. Het aan- en afschakelen van de FET's komt vrij nauwkeurig, dus dat wil je niet verstoren met wat extra capaciteit of zelfs een uitgeschoten meetpen...

Na het ongeisoleerd monteren van de FET's zou ik wel alle onderdelen tussen het trafo'tje en de FET's zelf ook nog een keer opnieuw controleren. Toen ik adviseerde de driver mee te vervangen had ik het schema nog niet gezien. In dit geval reken ik de genoemde onderdelen tussen trafo'tje en gates ook onder het drivercircuit.

Ja, het vreemde is dat de tekening niet klopt...
de BC857BW locatie 7007 en nog 1 op locatie 7008 zijn niet aanwezig op de print.

Ook leuk. Daar zal dan wel een service bulletin over zijn, maar die heb ik dan weer niet.