scheidingsfilter voor zelfbouwluidsprekers

Beste mensen op dit forum,

Ik ben nieuw hier en heb hulp nodig.

Ik wil een drieweg luidspreker bouwen en zat te denken aan een 3weg 2de orde filter parallel.

Nu heb ik enkele vragen hierover en hoop dat jullie mij hierbij kunnen/willen helpen.

- Ik heb een boek met formules en op internet wat calculators
gevonden om het filter te berekenen. Hierbij moet je de weerstandswaarden en de overgangsfrequentie invoeren, maar nu is mijn vraag, moet ik hier de nominale impedantie invoeren (alle 3 de luidsprekers 8 ohm) of de weerstandswaarde van de luidsprekers zelf (bass 6.1 ohm, mid 6.7 ohm, hoog 6.9 ohm)?

- Ik wil graag over de basluidspreker een zobel netwerkje zetten. Ik heb een basluidspreker met een re van 6.1 ohm en een inductie van 3.76 mH. Nu komt daar bij berekening via zo’n calculator een waarde uit van 64.67 microfarad bij 7.63ohm. Nu staat bij een 2de orde filter al een condensator parallel over de basluidspreker, kan ik dit netwerkje ook ongestraft parallel over de basluidspreker heen zetten of moet ik dit met die andere condensator berekenen? En moet bij het zobelnetwerkje de weerstand eerst en dan de condensator, of maakt dit niks uit?

- Mijn bassluidspreker heeft een sensitivity van 86.5 DB en de middentoner en tweeter allebei van 90DB, deze zal ik dus beide moeten verzwakken. Nu heb ik gelezen dat dit, (zonder dat je het filter veranderd), kan doormiddel van een serie weerstand voor de betreffende sectie van het filter, of na het filter met een netwerkje van een serie weerstand met daarachter een parallelle weerstand. Wat heeft de voorkeur, wat is het beste? En kan dit ook bij de middentoner? Als ik van die witte cementweerstanden gebruik moeten deze dan 5watt of 10watt zijn?

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen!

Ik zal jullie zeer dankbaar zijn.
Met vriendelijke groet
Jeroen

Het bouwen van een filter is geen sinecure, de manier waarop jij dat wil doen zal geen goed resultaat gaan geven helaas. De keus van een bepaalde flanksteilheid, kantelpunten, filterorde etc. kan je eigenlijk alleen goed bepalen met wat meetsoftware zoals Arta en een redelijke meet microfoon.
Lees eens wat op www.zelfbouwaudio.nl daar zit veel kennis wat dat betreft.
Rob.

Beste 12v HiFi,

Bedankt voor de reactie terug.

Ik weet dat het niet het beste resultaat zal opleveren, maar omdat het mijn eerste project is, wil ik eerst eens berekenen via de formules in het boek, en dan eens zien wat voor geluid er uit komt.
Om verder te kunnen moet ik weten of ik nu die nominale impedantie 8 ohm moet invullen of de inwendige weerstand van de luidsprekers.

Met vriendelijke groet Jeroen

Het geluid kan ik je zo wel voorspellen, dat lijkt nergens op met alleen berekende filters. :-)
Je kan de impedantiekarakteristiek van de luidspreker wat vlakker krijgen met een zobel, maar of dat wat helpt in het totale plaatje..nou nee. Verder kan je uitgaan van de Rdc of Re van de speakers, niet van de nominale impedantie ("4 of 8 ohm"). Deze kan je dus meten met je multimeter.
Rob.

Het beste resultaat zonder allerlei praktijktests te hoeven uitvoeren en een hele hoop condensatoren en spoelen te moeten aanschaffen is een simulatie maken van een filter met een vlak spanningsverloop. Niet met ohmse weestanden voor de speakers, maar met een equivalent netwerk. Hoe je zo'n equivalent berekent aan de hand van de Thiele/Small parameters van de chassis, staat in de betere boeken (Vance Dickason, Joseph D'Appolito) beschreven. Tripje naar een technisch onderlegde bibliotheek dus.

Dit is echt de moeite waard. Ik spreek uit ervaring. Een "ohms" ontworpen filter gaf zo'n belabberde weergave dat ik bijna de konus van m'n middentoner lancheerde wanwege resonantie van het filter. Toen een simulatie gemaakt, en ik heb bijna alle waarden moeten aanpassen. Alleen de hoogdoorlaat was het zelfde gebleven, maar wel met een impedantiecorrectie.

Beste fuzzbass,

bedankt voor de tip!

ik heb hier het boek van Vance Dickason voor me liggen dus daar maar eens even mee aan de slag!

Mvg Jeroen