Ik ben bezig met een speelgoed auto aan te sturen via wifi, maar stuit op een probleem.
Ik was alles aan het testen en alles ging goed tot hij niet meer reed. Oorzaak: De DC motor.

Ik heb deze eruit gehaald en aangesloten op 5V DC. Niets.
Wanneer de as echter een tikje geef met mijn hand draait de motor.
Als ik deze dan weer vasthoud tot hij stilstaat, schiet deze niet weer vanzelf in gang.

Ik moet wel zeggen dat het kan zijn dat de motor te zwaar belast is geweest.
Het type is: RC-260R * 3060 (* is niet leesbaar meer)
Het dichtste dat ik vind van gegevens is http://www.mabuchi-motor.co.jp/en_US/cat_files/rc_260ra.pdf dit maar echt veel hulp heb ik er ook niet aan.

Dus iemand tips wat er eventueel kapot kan zijn?

een paar wikkelingen doorgebrand?

Wat ook kan: iets met lagering. Bij zulke kleine motortjes wordt dat niet gedaan met lagers maar met busjes.
Er kan ook speling op de as zitten in de langsrichting, dat normaal met veertjes weggeduwd wordt, maar wat blijft haperen. Ze hebben niet veel koppel, en als er wat tegenwringt voor ze draaien, geraken ze niet weg.

- - big bang - -

De rotor van dit soort motortjes bestaat in het algemeen uit drie spoelen en twee koolborstels (de koolborstels kan ook van metaal zijn). De winding van één van de drie spoelen is onderbroken. Als de motor stil staat en de rotor is zodanig gepositioneerd dat deze spoel aan de beurt is om bekrachtigd te worden, dan zal dat niet lukken. De motor blijft stilstaan. Draai je aan het asje van de motor, dan zal de volgende spoel aan de beurt komen om bekrachtingd te worden. Deze laat wel stroom door. Het motortje begint te draaien. De volgende spoel is goed en de motor draait verder. Dan is weer de defecte spoel aan de beurt. Door de massatraagheid draait het motortje toch door ondanks de defecte spoel. De goede twee komen dan weer aan de beurt en deze twee (samen met de massatraagheid van de rotor van het motortje) zorgen ervoor dat het motortje blijven draaien.
TIP
Sloop voorzichtig het motortje en kijk hoe de boel inwendig in elkaar zit. Als je geluk hebt kan je 'm misschien maken.

ok, daar vreesde ik voor en het probleem is dat de as wel vrij lang is (ongeveer 3cm) en er zit een "speciaal" tandwiel in die hoogstwaarschijnlijk vastgelijmd zijn. Dus een nieuwe kopen is een moeilijke optie.

Ik zal proberen de motor te openen maar ik denk niet dat het zal lukken want het tandwiel is al breder dan het gat van het omhulsel.

aangezien je het hebt over mogelijke overbelasting zou ik ook een kapotte wikkeling vermoeden.

hij heeft dan de kracht niet om zelf op te starten, maar als je hem even helpt 'hinkt' hij wel over die kapotte wikkeling heen.

kun je niet met een multimeter de wikkelingen uitmeten? kijken of je ergens een oneindige weerstand meet?

Je zult niet zo gauw een oneindige weerstand meten. De wikkelingen zijn in een kring geschakeld, dus als er één onderbroken is heb je via de andere weg toch een verbinding.

Het beste kun je meten tussen twee naast elkaar gelegen segmenten van de collector, en dat voor alle combinaties. Dan moet je steeds ongeveer dezelfde waarde krijgen. Krijg je ergens een waarde die twee keer zo groot of nog groter is, dan weet je dat de wikkeling tussen die segmenten onderbroken is.

Als je een scoop hebt kun je nog iets anders doen. Zet een weerstand van een paar ohm in serie met de motor, laat de motor draaien en bekijk de spanning over de weerstand. Die is een indicatie van het stroomverloop. Bij een gezonde motor zie je een regelmatig golfverloop, bij een defect zit er steeds om de zoveel golven een afwijkende tussen.