Ik ben vandaag in het bezit gekomen van een Technics SA-600a http://www.vintagetechnics.info/receivers/sa600.htm
Het is een mooie steoreo versterker. maar heeft wel een mankement. namelijk dan de tuner het wel goed doet, de luidsprekers links en recht doen het daarbij. maar bij de input aux,phono,tape1,tape2 doet alleen kanaal links het. ook als ik de tulp stekkers wissel. nu heb ik hem open gehaald en word niet direct veel wijzer.
iemand misschien een idee waaraan dit zal liggen? slechte switches/potmeters ? of een ground probleem van input kanaal rechts ?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
losse soldering , of vuile schakelaar is een mogelijkheid .
ook de tulpaansluitingen achterop zitten vaak los in de soldeer op de print.
zo op het oog zie ik niet zo veel, zal de contacten even nasolderen. en wat contact spray in de potmeter spuiten. weet iemand een maniertje om die stof schoon te maken? met de stofzuiger helpt niet.
VanDee
I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
Natuurlijk helpt een stofzuiger wel, je moet alleen een kwast/borstel erbij gebruiken.
Contact spray niet gebruiken voor potmeters, wordt alleen maar erger nadien.
Tuner spray (bv Kontakt chemie 600).
Heb wat borstel gepakt en zal zo wel proberen maar kan het niet kwaad met die potmeters die op de print zit? en heb op het moment alleen wd40 en siliconen spray in huis dat kan ik dus niet gebruiken ?
VanDee
Nee, niet doen.
Het gaat in eerste instantie goed maar je verziekt je potmeters ermee.
Kan natuurlijk wel gebruiken (buiten die siliconen) voor de ingang selector schakelaars.
Mooie receiver trouwens.
Met de borstels gaat het nu een stuk beter maar kon niet overal bij en moet voorzichtig zijn voor de condensators. dus misschien is het handig om hem verder te demonteren?
VanDee
Demonteren wat zonder risico mogelijk is.
Ik gebruik meestal wat kleine harde kwasten (bij iedere bouwmarkt).
Even de goede tuner spray aanschaffen want het zal zonde zijn als je het verpest.
heb hem voor nu zo goed mogenlijk schoon gemaakt en de tulp ingangen allemaal nagesoldeert. maar nu zet ik hem aan het wil die niet uit protect komen. terwijl ik niks zie wat kapot is...
testman
protect kan misschien niet werken door een losse elco of ander component wat de beveiliging schakelt . ook kan een draad zijn los gekomen zijn met afstoffen .
nu is het touwtje ook nog is los geraakt van de tuner en weet niet hoe die bij het grote wiel+ weerstanden) erop moet. ook keek ik net zo gauw de draadjes en condersator langs, maar zag niks los zitten
na 2 uur klooien heb ik eindelijk het touwtje erop gekregen. maar nu ben ik aan het zoeken geweest waarom die niet uit protect wil maar kan niks vinden wat los zit en kapot is, ook heb ik sommige stukken ook al opnieuw gesoldeert. iemand enig idee wat het meer kan zijn?
testman
protect is ook een inschakelvertraging , rondom het relais zitten componenten die de inschakeltijd bepalen , als een elco verlopen is dan kan inschakelen een half uur duren . een fohn laten verwarmen bij dat relais kan hem wel doen inschakelen . werkt dit dan is er een elco stuk .
een los contact is ook nog een kans , ook staande weerstanden die door het poetsen tegen elkaar zijn gekomen kunnen dit veroorzaken .
Na grondig zoeken kwam ik erachter dat 2 staande weerstanden net niet/net wel elkaar raakte, en heb deze van elkaar af geduwt. daarna weer geprobeerd en niks. toen maar is verder zoeken en kwam er achter dat 1 zekering kapot is, nu is dit een zekering van 125V 1,6A op de zekering zelf staat : SOC 1,6A meer niet. is de SOC de type zekering?
testman
het is een fast type of traag type , dat staat vaak op de zekering voor de stroom , 250v f1,6a .
125v zit erin omdat het land van herkomst maar 110v heeft primair en dus gebruiken ze die ook voor lage spanningen . als je ze hier haalt bij de elektroboer daan zijn het 250v zekeringen.
eventjes wat foto's
wat betreft de zekering staat er niet op of het een fast of traag is, er staat op : SOC ( driehoekje met een aarde teken) 1,6 A op de print staat 125v 1,6A
kan het ook aan deze zekering liggen dat ie het niet doet? aangezien de protect het is wel deed maar na het schoonmaken niet meer.
testman
zet de spanningscaroucel ook maar vast voor deze ergens tegenaan komt . wel alleen zekeringen vervangen die er al zaten want soms zijn deze om een andere netspanning te zekeren . dat bruine buisje is ook een zekering , is die ook nog goed ? de 1,6 is te licht voor de eindversterker dus zal een stuurspanning zijn , die kan eruit zijn gegaan door de weerstanden die elkaar raakten , zeker als deze al meteen in de voeding zitten voor de sturing .
heb de spanningcaruocel vast gezet en staat ingesteld op 240V ( dat is toch de schijf waar je de spanning in kan stellen?)
even alle zekering op een rij:
F1 = 250V 5A
F2 = 250V 2.5A ( bruine buisje, is zekering met plastic dr omheen)
F3 = 125V 1A
F4 = 125V 1,6A ( deze is kapot )
En dit waren de weerstanden die tegen elkaar zaten :
Boven die blauwe elco staat MAIN AMP
vandaag bij de elektroboer geweest voor de zekering en nog wat lampjes, alleen had die de 1,6A zekering helaas niet op voorraad, wel 2A maar dat is te veel. nu is de juiste zekering besteld en is pas dinsdag/woensdag binnen. nu wou ik toch nog even testen en dacht ik zet er een multimeter tussen op Ampère stand en dan kan ik meteen kijken of er nog sluiting inzit en of ie het doet, kan dit zomaar? de kans is natuurlijk dat als er nog sluiting in zit wel veel mee ampère er doorheen kan gaan..?
testman
een iets lichtere zekering is voor de test ook goed , dat zou 1,25amp zijn , pak dan traag . pas bij hoog uitgangsvermogen loopt er de max stroom voor de zekering , dus voor testen is dat prima .
met de multimeter is beter van niet daar deze vaak 10amp is afgezekerd , meet eerst eens ohms naar massa of er nog een laagohmige sluiting is vanaf de houder gemeten .
het ding is uit 86 , en was erg degelijk met echt ijzer erin verwerkt , maar heb je al gekeken aan de onderkant voor slechte solderingen ? die weerstanden maken wrs een aparte spanning en de pootjes hebben achter de brugcel sluiting gemaakt dus is een evt defecte brugcel niet direct te meten via de zekering , dat kan miss via de weerstand moeten .
solderingen heb ik nagekeken en hele stukken opnieuw gesoldeert.
1,25 had ik mee kunnen nemen, maar nu ben ik al uit de stad...
waartussen moet ik dat meten voor die sluiting? want als ik op de pinnen zelf meet geen ie geen ohms aan. en 1 pin en massa ( behuizing pak ik dan of zwarte draad van de voedings spanning) heb meerdere multimeters, en bij eentje is de A afgezekerd op 10A en de mA afgezekerd op 1A kan ik die niet gebruiken of zal dat weer te ligt zijn?
EDIT:
De volgende torren zitten er in
2x B645
2x D665
ik kan nergens meer datasheet vinden dus denk dat ze ondertussen wel vernieuwt zijn. is het nog aantrekkelijk om deze te vervangen voor nieuwe? zo ja kan ik er dan ook zwaardere inzetten want de SA-600 heb je ook nog in zwaardere uitvoeringen onder andere de SA-800 en de SA-1000, deze heeft 2x 320Watt per kanaal.
[Bericht gewijzigd door gforse op (29%)]
testman
nou , je hebt de versterker op 240v gezet dus de stroom over de zekering is nu ook lager als op 220v door de dissipatie voor de spanningen die ook lager is gevoed nu . je kunt de multimeter proberen met de 1amp zekering , als deze stuk gaat dan kun je die meteen meenemen . heb je overigens geen lampdimmer in huis waar zo'n zekering reserve inzit ?
Op 9 september 2010 17:14:19 schreef gforse:
De volgende torren zitten er in2x B645
2x D665
2SB645 en 2SD665.
Heb de multimeter er tussen gezet, en hij schakelt weer in, en trekt strak 860mA dus dat is mooi. nu weet ik dat ik alleen de zekering hoef te vervangen en dat gefixt is. Nu heb ik alle contacten aan de achter kant opnieuw gesoldeert en ook die van de pot meters. nu wou ik dus testen of kanaal Rechts het daardoor weer deed maar helaas nog steeds geen leven daar in, maar het gekke is dat bij phono ( kraakt ook erg) en tape 1/2 het ook zo is. waar zal dit aan liggen?
Bedankt voor de vervangings naam van de torren! is het waar om ze te vervangen ?
testman
de tuner zit in het apparaat , dus is het rechterkanaal onderbroken op het bord waar de bronkeuze naar de voorversterker gaat , heb je de monoknop eens geprobeerd ? dan kan er wel rechts komen . de tuner heeft een ander signaalpad omdat hij intern is , dus zit er in de externe aansluitingen wat extra filtering . het kan een elco zijn die stuk is of gewoon op , meestal een 10uf of 22uf elco'tje .