Hoi,

Ik ben nog niet zo heel lang bezig met elektronica, dus vergeef me als ik hier een domme vraag stel..

Ik ben van plan om binnenkort zelf een audio-versterker te bouwen rond de TDA2050-opamp of de LM3886, ik ben er nog niet helemaal uit. Ik heb al behoorlijk wat ontwerpen gezvonden op het internet, maar wat me nog niet helemaal duidelijk is, is hoe ik de aardingen best maak. Aard ik alles gewoon in een ster via de aardingspin op de voeding? Of moet ik nog extra maatregelen treffen voor o.a. grondlussen etc...

Is er iemand die me hier mee verder kan helpen?

Groetjes,

Lebowski

Ik weet niet wat je wilt maken, maar het beste gebruik je geen veiligheidsaarding, en maak je er dus een dubbelgeisoleerd apparaat van. Zie verder b.v. het bekende Elektuur-veiligheidsverhaal.

Dat scheelt een hele hoop ellende met aardlussen als je asymetrische verbindingen wilt gebruiken.

Wat betreft het routen van de gnd binnen de schakeling; daar zijn vele topics over volgeschreven. Heel in 't kort; is de boel asymetrisch dan rout je het beste per deelschakeling met korte verbindingen in ster en zorgt dat de signaal- en gnd lijnen tussen de deelschakelingen zo veel mogelijk bij elkaar blijven.
Goed routen begint voor mij bij het goed overtekenen tekenen van het schema, waarbij je laat zien hoe het gerout gaat worden.

Als het over serieuzere audio gaat doe je alles symmetrisch. Daarbij zijn de stroomkringen van het audiosignaal gescheiden van de overige stroomkringen en wordt het gemakkelijker het echt goed te krijgen.