Hallo forumleden.
Ik bezit sind kort een SA-DX930 receiver die in surroundmode zo heet wordt dat de speakers uitschakelen.
In stereomode wordt die ook heet maar blijft nog net doorspelen.
Schakel je dan over naar surround, valt de boel weer uit.
Na enig zoekwerk op internet kwam ik erachter dat dit vaker voorkomt bij deze serie. Enige remedie is een externe extra koeler onder het koelblok monteren, maar die schakelt dan niet aan en uit samen met de versterker omdat je daar een losse voeding voor gebruikt.
Ik zou het graag intern willen monteren en dan geschakeld over de versterker. Weet iemand een simpele oplossing?
Wat heb ik zelf gedaan:
Alle solderingen opnieuw gedaan, zowel voeding,aansturing en eindtrap.
Alle relais gecheckt, alsmede connectoren en andere verbindingen.
Uiteraard ook de ingebouwde fan gecheckt en de aansturing daarvan.Werkt allemaal goed, bij 50% volume draait de fan, daaronder niet. (de fan draait dus alleen bij hogere belasting)
Aangezien ik geen schema van deze versterker heb kan ik geen aansluitpunten voor een tweede fan vinden.
Graag jullie deskundige mening hierover, ik ben slechts een hobbyist.
Vriendelijke groetjes Ronnie.
Op 10 september 2010 20:22:35 schreef RonnieTRS:
Ik zou het graag intern willen monteren en dan geschakeld over de versterker. Weet iemand een simpele oplossing?
Gebruik de voeding van de versterker, die moet niet moeilijk te vinden zijn. Te hoge spanning verlagen met een stabilisator en een toerentalregeling ahv de temperatuur is ook handig.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
is je speakeropzet altijd al zo geweest en werkte ? zo niet dan kan de impedantie van de boxen te laag zijn waardoor de versterker heet wordt door de hogere stroom . als er achterop de versterker staat max 8 ohm dan zijn 6ohmse speakers een zwaardere last voor de versterker.
ook is de versterker op 240v zetten een verbetering voor de oververhitting , als dit mogelijk is daar dit niet altijd kan .
@ Henry S. : De voedingstrafo is niet geschakeld en AC. De spanning zal ik moeten meten maar ik weet niet wat de common is.(als dit iets uitmaakt op de trafo)
Op het hulpvoedingsprintje zit volgens mij wel een geschakelde DC uitgang, die zal ik moeten meten als die aanstaat. Ik weet alleen niet of het storing geeft in het geluid wanneer daar een fan aankomt omdat die naar het ingangenpaneel leidt.
Een stabilisator heb ik nog geen ervaring mee, ik stam nog uit de tijd van de potmeters! Een TDR is geen probleem maar hoe die te schakelen? (nog) geen idee. Wel de beste oplossing!
@Testman: Mijn speakeropzet is geweest volgens de specs van de versterker: Frontspeakers Kef 304 8 ohm, en surroundspeakers/center van 8 en 16 ohm. Op de versterker kun je de impedantie voor de frontspeakers op LOW zetten voor 4 ohm speakers maar dit maakt niets uit. (denk ik)
Er zit geen mogelijkheid op voor 240v in te stellen, volgens mij kan deze amp 240V gewoon doen.
Anyway, superbedankt voor jullie suggesties, ik ga morgen eerst ff meten op de secundaire voedingsprint en zal daar verslag van geven. Ook kan ik alvast even kijken wat de benodigde onderdelen kosten.
Zoals ik al zei, ik ben hobbyist en weet een boel nog niet maar vindt het wel erg leuk!
Dus als ik er volkomen naast zit met mijn visie hoor ik het heel graag.
Groetjes, Ronnie.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als het een bekend oververhittingsprobleem is dan kun je de pootjes hoger maken van de versterker en evt apparaten die erbovenop staan ook hoger zetten of de versterker bovenop zetten voor betere koeling .
zorg voor voldoende ventilatie boven en onder,anders is hij zo overleden.dit soort versterkers(surround) is niet bedoeld om een flink volume continu te produceren.die bekrompen eindtrapjes worden veel te heet,dus een flinke blower erin op de juiste plaats.hand warm is warm genoeg.alles wat heet word gaat onherroepelijk vroeg of laat kapot.
Hoi luitjes,
Heb inmiddels het een en ander geprobeerd.
De versterker staat nu op verhoogde voetjes bovenop een equalizer die niet warm wordt, maar geen verschil.
Heb met de impedantieschakeling op de versterker gespeeld, na een half uur op de 4Ohm-stand slaat die alsnog af.
Ook het volume maakt niet uit, al zet je hem op 0 na een half uur slaat die af.
Vreemd genoeg slaat hij alleen af in surround mode en niet op stereo met alleen de KEF speakers.
In de versterker zitten 2 hybride eindblokken, links voor surround(3CH) en rechts voor stereo(2CH).
De koelplaat van het surroundblok wordt dus ook heet. Die van de 2kanaals net iets warmer dan mijn handen. Je zou dan zeggen, het probleem zit in de surroundkant.
Maar het speelt verder prima en ook de speakersetup is conform de voorgeschreven impedantie.
Conclusie nogmaals: onderbemeten koeling. Haal ik de bovenkap eraf is er dan ook niets aan de hand, speelt gewoon door ondanks de opwarming.
Heb al even op de secundaire voeding gemeten, 4.8V DC geschakeld. En op de primaire 8,8 V DC bij inschakeling en 1,5V bij standby. Koelertjes heb ik wel, kleine HDkoelertjes van 12V 0,1A.
Zoe het kwaad kunnen om deze te monteren op de 8,8V uitgang? Er blijf immers een kleine spanning op staan in standby. (zou handig zijn als ik iets meer thuis was in zelf schakelingen bouwen)
Afijn, ik hoor graag jullie visie hierover.
Heb wel in de gaten dat de (technics) techniek van vroeger beter was.
Maar zou hem toch graag goed hebben want het is een leuke versterker met genoeg vermogen.
(5x 100w RMS)
Alvast bedankt, groetjes Ronnie.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Ik weet niet hoe die surround eindtrappen worden in- en uitgeschakeld, maar indien je verstand van zaken hebt bekijk en vergelijk de ruststroom van de eindversterkers eens want als je het mij vraagt is er wel degelijk iets mis! Daarnaast is oscillatie in de voorversterker of de eindversterkers ook mogelijk.
Een blower plaatsen zal niet alleen de surround eindtrappen afkoelen, maar ook die van de stereo uitgangen. Wanneer deze niet opwarmen KAN dit ten kosten gaan van de geluidskwaliteit.