Show your projects! Part 20

Dit topic is gesloten

Pff onderschat die PICs niet zo. Kun jij het balletje uberhaupt 100x per seconde rond zijn as laten tollen? No way dude, en een PIC op 8MHz interne clock heeft bij 100 samples per sec nog tijd over om een potje schaak tegen zichzelf te spelen..

Echt een tof project joh! Je kunt er enorm leuke dingen mee als het eenmaal een werkend geheel is! :)

[Bericht gewijzigd door mr.stijntje op dinsdag 28 december 2010 10:02:53 (11%)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Dat wordt volgens mij een mooi projectje! niet vergeten filmpjes te posten he. Je zou inderdaad je gegevens kunnen opslaan in het (EEP-)ROM, en daarna via UART doorsturen naar de pc. (gebruike een externe max232, dan moet die niet bij in de jongleerbal)
van waar komt dat breakout board van d accelerometer?

Enige overeenkomst tussen wat hierboven staat en de werkelijkheid berust op puur toeval

Het werkt allemaal perfect, de software is al klaar. Maar nu bewezen is dat het werkt, kan ik beginnen spelen en er leuke dingen mee doen.

Het is een AVR microcontroller (atmega168), en die is snel genoeg om alles te berekenen. De mijne werkt nu op het interne cristal van 8MHz, en ik heb nog massa's tijd over om andere zaken te doen in de tussentijd. (Als informaticus ben ik wel behoorlijk vlot met C ;) )

Kijk, als we de Z-as beschouwen. De analoge input is tussen 0 en 255, maar die twee uitersten bereik je normaal nooit tenzij je de maximale kracht uit de specificatie zou uitoefenen (dan heb je 'clipping'). Z-as naar beneden meet ik 94, Z-as naar boven meet ik 140. Als de Z-as horizontaal is, of in vrij val dan gaat die waarde volledig centraal liggen, 128 in theorie, mijn Z-as had een lichte afwijking en kwam op 120 te liggen.

Dus vanaf dat een jongleerbal je hand verlaat, begint de paraboolvlucht, vanaf dan zullen de ingelezen waardes in de drie dimensies rond de 128 liggen. Wanneer je die terug vangt krijg je ergens weer een of meerdere dimensies die behoorlijk veel van het centrum afwijken.

De lengte van de vlucht meten is ook niet moeilijk met een timer, en je plaats de laatste 3 vluchten ofzo in een circulair array, waar je dan het gemiddelde van neemt om de lengte van de volgende vlucht mee te voorspellen. (Om te weten waar het hoogste punt licht.)

Misschien dat ik ook nog een kleine RF ontvangen in alle balletjes ga plaatsen, ik ben er nog niet helemaal uit.

Op 28 december 2010 10:25:21 schreef Gamesbond:
Dat wordt volgens mij een mooi projectje! niet vergeten filmpjes te posten he. Je zou inderdaad je gegevens kunnen opslaan in het (EEP-)ROM, en daarna via UART doorsturen naar de pc. (gebruike een externe max232, dan moet die niet bij in de jongleerbal)
van waar komt dat breakout board?

Als het klaar is komen er zeker nog filmpjes.

Dat bordje? Geen idee van waar het komt, dat lag hier thuis nog ergens.

Ohja, en ik heb de helft van de tijd al een ft232 aangesloten om alles te debuggen. :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 28 december 2010 18:54:07 (17%)

Ja, zo had ik het nog niet bekeken, zo kan dat natuurlijk ook ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

van waar komt dat breakout board van d accelerometer?

Oh, sorry, ik dacht je naar het prototype board vroeg. Die accellerometer komt van Sparkfun, maar ik heb gezien dat ze deze niet meer verkopen, wel een opvolger er van.

@jonathan_s: er zijn ook acc's waar een vrije val detectie zit ingebouwd. Zit het gewoon op een pinnetje. Verder kan je inderdaad de gewone signalen gebruiken. Heb ook eens aan zoiets zitten denken maar dan met een 3kleurenled. Voor iedere as een eigen kleur(xyz) en dan pwmen. Volgensmij is er een demoflmpje van freescale waarin ze hetzelfde doen in een balletje.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

raare vraag meschien maar hoe heten die blauwe dingetjes eigenlijk met dat schroefje?http://www.afbeeldingenuploaden.nl/viewer.php?id=118794iets.jpghttp://afbeeldingenuploaden.nl/uploads/118794iets.jpg

[Bericht gewijzigd door Jaron Wolbers op dinsdag 28 december 2010 17:35:22 (17%)

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Oeh overflow ...

We zijn alweer ruim over de 30 pagina's zelfbouw heen ... Tijd voor een nieuw topic.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 28 december 2010 21:04:23 (21%)

Dit topic is gesloten