Ik ben net begonnen met de overstap van eagle naar altium. Nu zal dit een hoop bloed, zweet en tranen kosten, maar ik hoop dat ik uiteindelijk beter af ben. (als ik hier op het forum rond lees over de positieve ervaringen van altium)

Nu wil ik graag een smd condensator 0805 plaatsen, ik kan deze alleen niet vinden (grr)

Ik kom tot de volgende mogelijkheden
http://www.uploadarchief.net/files/download/cap.png

Hier staat geen 0805 bij, weet iemand waar ik deze kan vinden.

Altium gebruikt voor dat soort packages geen inches maar mM of 10e daarvan.
Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Surface-mount_technology#Package_sizes

Voor 0805 moet je dus op zoek naar 2012 ;)

Edit: Eventueel kan je ook nog de footprint wijzigen onder tools->footprint manager.

[Bericht gewijzigd door ElektronThomas op (18%)]

Cap semi zijn semiconductor caps van sanyo geloof ik... je vist in de verkeerde categorie.

kijk eens onder cap poly.

er is 1 ding waar je goed rekening moet mee houden : in altium is het de bedoeling dat je een symbool aanmaakt met daar achter alle info. je gaat dus enorm veel symbolen voor caps vinden allemaal voor een ander type. die kunnen zelf uitgesplitst zijn per fabrikant en per type.

ik doe het als volgt :ik hebh een '0805c-generic' in mijn library. dat wijst naar niks behalve de footprint 0805'

ik heb ook 0805c-100n-25v in mijn bibliotheek. daar kleeft ik dan een referentie aan naar digikey met een partnummer
zo heb ik ook 0805c-100n-50v en nog een ganse bak anderen..
voor weerstanden heb ik via een script alles gegenereerd van 1 ohm tot 10 Mohm in 0603 en 0805.

ik zal je mijn intlib posten ( integrated library ) .
je kan die intlib exploderen en daar heel veel uithalen.

ik gooi die vanavond op mijn server en post een link hier in dit topic( is 16 megabyte )

iedereen die ze wil grabbelen is welkom. die lib wordt constant geupdated. als er upodates zijn hoef je alleen de file te overschrijven.

ga niet zelf in mijn library dingen toevoegen : maak je eigen intlib project aan en zwik daar jouw dingen in. de reden is simpel : als je de mijne overschrijft ben je jouw toevoegingen kwijt.

je kan heel snel componenten kopieren. pak vast (shift click) ctrl-c (copy) , ga naar je library en doe paste. huppekee. alles komt over. als je dan dubbelklikt kan je alle instellingen voor dat component wijzigen.

Aha, weer wat duidelijker.

In eagle gebruikte ik voor de bestelnummers een standaard script van eagle (bom.ulp). Met deze kon ik een bestel lijst maken.

Wanneer ik bij een pcb een condensator plaats en deze een bestelnummer geef, wordt het opgeslagen in een tekst file met een referentie voor de package, naam en value. Wanneer ik deze condensator weer in een andere print plaats wordt deze automatisch herkend door het script, met het goede bestelnummer.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je in eagle niet een extra library hoeft te maken om een goede bom file te genereren. Zoals ik het begrijp moet dat dus wel met altium. Dat is weer even wennen.

[edit] ik heb de condensator gevonden in de library van kemet

@free

Heb je die library al op je server ?

Op 12 september 2010 17:45:35 schreef shizzle dizzle:
tekst file ,referentie, script

het punt is dat je in altium niet ligt te modderen met externe tekst files, scripts , referenties en andere frullerij waar je zelf weer veel tijd moet insteken.

het systeem beheert alles zonder dat je ooit de omgeving moet verlaten.

hou er rekening mee dat altium mikt op high end prodcutie. daar is het zo dat je een inkoopafdeling hebt die uitvlooit wat er waar gekocht wordt. dat wordt in de centrale library gezet en voor de designer is de kous af. als de designer van het circuit dat component pakt is dat automatisch up to date.

je kan als designer overriden, maar dat wordt voor grote projecten niet gedaan om op het einde van de rit niet voor verassingen te komen staan dat de helft niet beschikbaar is of veel te duur.

ik zet de file vanavond on-line. tis te druk geweest de afgelopen dagen.

Nog een vraag:

Stel ik zoek een crystal, maar die staat net in een library die niet geinstalleerd is. Nu wil ik dus alle library's installeren om het zoeken gemakkelijker te maken. Hoe kan ik dit het gemakkelijkst doen ? Ik kan ze tot nu toe maar een voor een installeren.

@free Het is zeker heel druk bij jou :)

Ah ja de database libraries dus. Inderdaad handig voor grote bedrijven met verschillende afdelingen die moeten samenwerken. Voor mij zijn de Integrated Libraries dan weer het handigst.

Ik zou niet alle libraries die er bij zitten installeren. Volgens mij gaat dat massa's ruimte op uw harde schijf innemen.

Ik haalde vroeger ook symbolen uit de library van Altium zelf. Het zijn hele mooie en uitgebreide libraries. Maar die wijzig je best zelf niet, of je krijgt vroeg of laat misere als je een update of een nieuwe versie van Altium Designer installeert.

Nu doe ik het anders. Ik heb zelf een folder met mijn eigen libraries. Telkens ik een component nodig heb, kopiëer ik 'm naar mijn eigen libary gesorteerd volgens componentsoort en bij specialere componenten op fabrikant. Zowel het schema symbool als de footprints.
Daarna vervang ik het standaard 3D body door een echt .STEP model die ik download op http://www.3dcontentcentral.com/. Dat is een pak mooier en gedetaileerder dan de al mooi ogende 3D bodies.
Vanuit mijn eigen library plaats ik dan de component op mijn schema.

Uiteraard wil ik de library's van altium niet zelf veranderen. Ik heb bijvoorbeeld de at90us646 van het Atmel zelf het schema getekend en de footprint uit de library van atmel gehaald. Dus het symbool in mijn eigen library en de footprint van de fabrikant.

Dus voor mij is duidelijk dat je een eigen library hebt voor je symbool, maar waarom de footprint ook in je eigen library importeren ? die blijven immers (meestal) steeds hetzelfde. Of doe je dit omdat je een eigen 3d model toevoegt ?

Maar voordat ik iets kan kopieeren moet ik het eerst wel vinden kunnen. Ik heb net op de site van altium een zoek programma gevonden.
http://www2.altium.com/forms/libraries/designer6/PcbLib_search_ad06.as…
Maar dit kan vast ook met het programma (hoop ik) ?

@ Free,

Ik heb ook interesse in je library :). Overigens schrijf je dat je deze dmv een script hebt aangemaakt. Heb je hier misschien wat meer info over? Lijkt me erg interessant.

Ik ben druk aan het schema tekenen in altium. Ik heb nog een paar vragen.

@peterclaus
Je gebruikt dus uitsluitend je eigen library's ? en niet meer die van altium ?

Als ik een component met shift kopiereer van een component die ik genummerd heb gaat het nummer met een omhoog. Maar dit nummer kan al bezet zijn. Heeft altium ook de mogelijkheid om het eerstvolgende beschikbare nummer aan het component te geven ?

Ik heb weerstanden geplaatst uit het standaard library van altium. Deze heb ik in het schema verandert naar een 0805 behuizing. Soms pakt altium voor deze weerstanden weer de conventionele behuizing. Weet iemand hoe dit kan?

Ook gebruik ik dus componenten uit de altium library. Kan ik aan deze componenten 3d modellen toevoegen zonder deze library te veranderen ? of moet ik de footprint dan in mijn eigen library importeren ?(Dit heeft weer te maken met de vraag aan peter claus)

Ik zie tot nu toe geen echte grote voordelen t.o.v eagle, maar wel kleinigheden die gemakkelijker werken:

Je hoeft niet meer expliciet een pin in het schema aan een pad in de footprint te koppelen, dit gaat automatisch.

In de footprint editor worden pads automatisch in het midden gepakt. (handig als je soms met een raster van 0.01 mm werkt) ook worden lijnen automatisch in het midden gepakt.

ik neem aan dat je bedoelde componenten op je schema copieren?

Ik heb als tip gekregen om gewoon alles als een ? te laten staan.
Dan in het menu boven in:
- Tools
- Annotate Schematic (Quietly)

Dit zorgt er voor dat elk component een uniek nummer krijgt (U1, U2, U3 enz) dit doet hij ook meteen voor sub-schema's

Reset Schematic Designators zet alles weer op ?

Ik maak in sommige gevallen gebruik van de vendor-libs (zoals van microchip. Indien de chip die ik wil er niet bij zit, copieren ik een bestaande chip welke er veel op lijkt naar mijn eigen lib en verander ik daar de pin names)

Mocht je hele erge specifieke vragen hebben. Ik heb nu toevallig een collega welke bij Altium gewerkt heeft. En een andere kennis van mij (persoon die bij mijn dansschool lesgeeft nota bene) werkt ook bij altium, dus ik zou hem wellicht ook iets kunnen vragen indien F_E het niet weet (alhoewel ik dat betwijfel :P)

morgen eens ene lang weekend. dan post ik morgenvroeg de library.

scripts : vanuit vb. altium heeft een ascii library (protel ascii format) je kan dat zo genereren. import de file en altium compileert het. de syntax is heel eenvoudig. ik heb dat lang geleden gedaan om libs te maken met alle 1206 0805 en 0603 weerstanden.

over het kopieren van componenten shift -drag maakt inderdaad een kopie aan en hoogt nummer met 1 op. als het nummer al in gebruik is komt er een wavy line naast of onder te staan. zet het op ? en draai achteraf een annotate.

er is in altium geen enkel probleem om nummers van componenten te wijzigen ook niet als ze al op pcb staan. de koppeling tussen een schmasymbool instance en een pcb instance gebeurt NIET op designator maar op een magic nummer in de project database. je mag dus rustig designators veranderen midden in een design : altium geraakt niet in de war.

als je midden parts placement zit ( er hangt een symbool aan je muiscursor en je hoeft enkele nog te klikken om te plaatsen ) en je wilt iets anders : ga met je muis over een reeds geplaats component staan en druk op de <ins> toets. altium maakt een kloon aan.
je dat ook met netnamen. zo voorkom je tikvauten.

tijdens placement : spatiebalk = roteren. x : spiegel rond x as y: spiegel rond y as.
je kan dat ook met groepen en wires.

@shizzle : dat updaten naar ene andere footprint is waarschijnlijk omdat je 'update from library' gedraaid hebt.
in princiepe doe je dat zo niet.
je maakt een library aan met een uniek symbool dat verwijst naar 1 unieke footprint , 1 model etc.

als je compnenten hebt met andere footprints dan moet je een VARIANT aanmaken van je schema. daarin kan je dan footprints wijzigen. altium houdt bij wat er gebeurt in die variant en zal de footprint niet restten als je een schemasymbool updated.
altium gebruikt een andere filosofie voor library dan wat je gewend bent uit al de 'kleuterschoolprogramma's' .
je moet er rekening mee houden dat dit voor het grote werk is. men probeert zoveel mogelijk info in de library te stoppen zodat bij in productie gaan diverse afdelingen direct alle data kunnen trekken die nodig is. je hebt geen idee wat er komt kijken bij het productieklaar maken van een schema. daar is bergen werk aan om correcte bill of materials, assemblage lijsten , variantenlijsten etc te malken. altium verlicht dat werk geweldig maar dat vereist een klein beetje meer werk bij het aanmaken van een nieuw symbooltje of footprint. het kost je 1 keer 2 minuten meer werk maar spaart je geweldig veel tijd achteraf.

je kan makkelijk met copy en paste van de ene lib naar de andere kopieren. ik heb een grote masterlib die ik altijd laad. daarnaast zet ik per project een kleine projectlib op. daar maak ik nieuw spul aan. als het project af is merge ik de kleine locale lib met de materlib en delete ik de local lib. zo groei je heel snel een grote bibiliotheek van symbolen die je continue gebruikt.

alleen voor exotische parts delf ik eens in de aangeleverde libs ( dingen met 448 poten ga ik niet zelf maken. het risico op fouten is te groot ) ik kopieer die in de local lib : araangeer en herschik de pinnen tot ze naar mijn smaak goed staan , geef het ding een nieuwe naam en vooruit.

nog iets : je kan alternates aanmaken voor schemasymbolen.
stel je hebt een 20 poter pic gemaakt met de poten in volgorde.
je kan zoveel alternates toevoegen ( tot 99 geloof ik ) en daarin de pinnen herschikken naargelang je ze nodig hebt. zo kan je bijvoorbeeld voor een weerstand het europese symbool zetten en een alternate met het amerikaanse symbool maken. in je schema doe je dan een select all op weerstand en applied alternate 1 en huppekee je schema staat in amerikaanse symbolen.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Als de print klaar is dan post ik hem hier.

Ik heb ook al contact gehad met transfer om altium te kopen. Ook hebben ze cursussen.

Ik ben misschien van plan om zo'n cursus te doen, maar is vrij kostbaar.

Nu werk ik zelf bij een constructie bedrijf waar ze met pro engineer tekenen (3d cad programma) Dit is vergelijkbaar met altium met onderhouds contract enzo. Hiervoor hebben ze dan ook cursussen. Maar onze tekenaar zegt dat de mensen die deze cursus geven zelf niet dagelijks met pro engineer werken, hij vond die cursussen dan ook niet zo nuttig.

Hoe zit dat met de cursus van altium ? Is die zijn geld waard ?

@peter claus, goede site die 3d content central

naast 3dcontentcentral kan je ook op sirtes van phoenix contact , molex tyco samtec en vele andere direct step modellen gaan halen.

selecteer ALTIJd AP214 als er de keuze is. (ap214 bevat shading informatie :kleur) terwijl AP201 alleen shape informatie bevat.
een ap201 komt als een grijs wit object in altium binnen. ap214 krijg je in full color ( in altium 10 zit een step editor waarmee je kleueren van objecten kan aanpassen, je kan niet tekenen )

als ze bij jouw pro-e gebruiken dan kunnen ze direct step exporteren en ook binnenpakken. je kan je ganse pcb saven als step file. zo kan je cad tekenaar direct zien waar montagegaten , hoogte van componenten etc.. allemaal vallen.

als je een koelplaat nodig hebt : laat de tekenaar die maken -> export to step en jij pakt dat binnen.

@shizzle : stuur me even een pm ...

danku F_E, enne, erg mooie vakantie foto's
nog een leuke reden om van elektronica je beroep te maken, geld voor dat soort vakanties :)

Op 23 september 2010 22:45:12 schreef shizzle dizzle:
Ik ben druk aan het schema tekenen in altium. Ik heb nog een paar vragen.

@peterclaus
Je gebruikt dus uitsluitend je eigen library's ? en niet meer die van altium ?

Ik leid die af van de standaard libraries van Altium. Ik kopiëer het schemasymbool. Je kan gewoon in een SCH of PCB library op een component rechts klikken, copy en paste in uw eigen library, achteraf de naam veranderen in een gewenste naam.

Als ik een component met shift kopiereer van een component die ik genummerd heb gaat het nummer met een omhoog. Maar dit nummer kan al bezet zijn. Heeft altium ook de mogelijkheid om het eerstvolgende beschikbare nummer aan het component te geven ?

Ik vind het handiger om annoteren aan Altium over te laten. Je kan de annotatie sturen daar waar nodig.

Ik heb weerstanden geplaatst uit het standaard library van altium. Deze heb ik in het schema verandert naar een 0805 behuizing. Soms pakt altium voor deze weerstanden weer de conventionele behuizing. Weet iemand hoe dit kan?

Als je "Update from libaries" doet, dan neemt hij de component opnieuw uit het libary, met de footprint die er aan hing. Voordat een update uitgevoerd word geeft Altium in een lijst wat er allemaal zal gewijzigd worden, een wijziging die je niet wil, vink je uit.

Ook gebruik ik dus componenten uit de altium library. Kan ik aan deze componenten 3d modellen toevoegen zonder deze library te veranderen ? of moet ik de footprint dan in mijn eigen library importeren ?(Dit heeft weer te maken met de vraag aan peter claus)

Liefst niet. Ik denk zelfs dat dit niet goed gaat. Een 3D model toevoegen is eigenlijk de footprint wijzigen op een mechanical layer.

Ik zie tot nu toe geen echte grote voordelen t.o.v eagle, maar wel kleinigheden die gemakkelijker werken:

Je hoeft niet meer expliciet een pin in het schema aan een pad in de footprint te koppelen, dit gaat automatisch.

In de footprint editor worden pads automatisch in het midden gepakt. (handig als je soms met een raster van 0.01 mm werkt) ook worden lijnen automatisch in het midden gepakt.

Die naadloze geïntegreerde omgeving is zeer knap bedacht.

@F_E Nog bedankt voor de library

Ik heb nog een (hoop ik) laatste vraag voordat ik de schema af teken i.v.m. bom lijsten genereren.

In eagle was het zo dat als ik dezelfde weerstanden plaats met 2 verschillende waardes, dan pakt het bom programma 2 verschillende bestel nummers doordat de waarde's van de weerstand anders zijn. (maar de 2 weerstanden zijn hetzelfde library device).

Mijn vraag is: Kan dit ook in altium, of moet ik voor elk waarde een ander symbool hebben, om verschillende bestelnummers toe te voegen.

[edit] Als ik de print in 3d zie, dan zie ik alleen de componenten van free in de juiste kleur. De step modellen die ik zelf toegevoegd heb zie ik in de library editor wel in de goed kleur maar niet op de print zelf. Deze componenten zijn groen getekenend. ik heb al in de preference gezien om hier een instelling voor te vinden, maar niet gevonden. Weet iemand hoe ik de juiste kleuren krijg in 3d in de pcb editor ?

[Bericht gewijzigd door Gatze op (28%)]

groen betekent dat ze niet voldoen aan de design rules. moet je tools -> reset error markers klikken, dan gaan ze naar de gewone kleur.

Op 25 september 2010 17:56:04 schreef shizzle dizzle:
@F_E Nog bedankt voor de library

Ik heb nog een (hoop ik) laatste vraag voordat ik de schema af teken i.v.m. bom lijsten genereren.

In eagle was het zo dat als ik dezelfde weerstanden plaats met 2 verschillende waardes, dan pakt het bom programma 2 verschillende bestel nummers doordat de waarde's van de weerstand anders zijn. (maar de 2 weerstanden zijn hetzelfde library device).

altium zal die uitsplitsen maar er geen bestelnummer aan toevoegen.
bestelnummers worden toegevoegd in de library. je kan bij de bom sorteren op eendert welke index. als je 'comment' kiest dan breekt hij uit zoals jij wilt.

in de bom generator zit een addertje .. de bom generator heeft 3 panels. twee links en 1 groot rechts. linksonder staan de zoekvelden. linksboven staan de groepeervelden en in het grote paneel staat je ganse bom. linksboven kan je elementen aanvinken en afvinken. de meesten houden het daar bij omdat ze niet weten dat je die groepeervelden kan verslepen ! trek ze voor de grap eens weg en drop ze in de zoekvelden ( dus vastpakken in het kader linksboven en verslepen naar het kader rechtsonder )

je kan daarmee je bom op allerhande manieren partitioneren. manuele assemblage mensen hebben hem graag gegroepeerd per waarde, anderen per designator weer andere zus en zo. als je onderaan nog 'include pcb parameters aanvinkt' krijg je er ook nog de x=y coordinaten bij voor je pick en place machine. het kan niet op.

Als ik de print in 3d zie, dan zie ik alleen de componenten van free in de juiste kleur. De step modellen die ik zelf toegevoegd heb zie ik in de library editor wel in de goed kleur maar niet op de print zelf.

dit betekent dat er een probleem is . meestal komt het doordat het model de pcb snijdt. je moet het model altijd 1 mil boven de pcb paatsen. altium kan ook overweg met cavitys in de pcb en de 3d checker verifieert dat je componenten dan niet te hoog is voor de diepte. alsn je dus je element plaatst zodat het het oppervlak doorbreekt krijg je dat soort warnings. geef ook altijd op of je het element top of bottom plaatst. ( bijvoorbeeld een connector met en gedeelte boven de print en een gedeelte onder. ) ga nooit een element tekenen wat door de print steekt. in de library viewer wordt uitgegeaan van een pcb van 31 mils dikte. als je dergelijk ding in je echte ontwerp plaatst gaat altium naar je layerstack kijken en de echte dikte uitrekenen. als je dan weer snijdt is het weer groen. als je opgegeven hebt wat boven en onder is dan zal de checker die elementen onderen mee verschuiven met de juiste laagdikte. zo kan je meteen zien of een vijs voor een socket of een montageklauw wel lang genoeg zijn om nog door het bord heen te komen.

Ik weet al waarom de componenten groen werden. Ze voldeden niet aan de room definition. Ik moest nog een vierkant om alle componenten tekenen.

@free
In jou library staan de middelpunten van de footprints van de condensators en weerstanden niet in het midden (0805) Ik krijg dan het volgende verschijnsel:

http://www.uploadarchief.net/files/download/verschoven.jpg

Ik kan de componenten waarbij het middel punten van de footprints zeg maar gespiegeld zijn, niet exact uitgelijnd krijgen. Heb je hier een reden voor ?

[edit] Zou het misschien kunnen doordat ik een mm raster gebruik en jij een mil raster?

Verder zie ik nog meer verbeteringen ten opzichte van eagle:

Interactive routing : realtime update van het spoor, rekening houdend met de drc regels.

Net namen verschijnen op de pinnen en sporen wanneer je ver inzoomt.

Allemaal van die kleine dingetjes die je leven wat gemakkelijker maken :)

mijn centerpunt staat altijd exact in het midden van pin 1.
pak dat component vast spatie - spatie ( roteer 2x 90 graden ) en nu kan je hem wel uitlijnen.

Daar was ik ook al achter, alleen dan zijn de pads niet meer logisch volgens het net raster geplaatst. Dat is wel op te lossen door in het schematic de betreffende condensator 180 graden te draaien. Als het middelpunt van het component ook zeg maar het zwaarte punt is dan heb je hier geen last van. Of zit ik er nu helemaal naast als beginnend altium gebruiker?