Hallo allen! Ik zit met een vraagje betreffende de herstelling van een (oud) keyboard. Het gaat om een Technics SX-K200.
Vastegestelde probleem: Wanneer je de voeding aanlegt (zowel via de 12VDC als 230VAC ingang), kan je pas na 5 minuten spelen.
Tijdens die eerste 5 minuten hoor je in het begin helemaal niets en zo vanaf de 4e minuut hoor je een zacht *POP* geluid.
Aangezien het toestel toch al redelijk oud is (zo'n 25 jaar) dacht ik dat het al zeker geen kwaad kon om de voedingselco's een vervangbeurt te geven.
Verder weet ik eigenlijk helemaal niets af van het herstellen van audio apparatuur dus van hieraf doe ik graag beroep op jullie expertise.
Een nieuw toestel kopen zit er eigenlijk niet in. Het is het toestel van mijn nonkel en voor hem van grote (emotionele) waarde. Vandaar dat ik toch liever een poging doe tot het herstellen ervan, dan meteen te zeggen dat hij beter een nieuw koopt.
Er zal vast wel iemand van jullie al een gelijkaardig probleem tegengekomen hebben...
Alvast bedankt!
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Begin eens met het nameten van de voedingsspanningen. Elco's vervangen kan inderdaad al geen kwaad om mee te beginnen.
Spanning na transfo: 12V
Spanning na gelijkrichter: 15,53V
Ik moet wel zeggen dat er daar precies een relatief hoge stroom door gegaan moet zijn want het ziet er een beetje zwarter uit (ook het plaatje dat eronder zat ziet ter hoogte van de gelijkrichter zwart).
Die gelijkrichter heb ik doorgemeten en die werkt nog perfect. De zekeringen zijn ook allemaal in orde.
Met het vervangen van elco's, dan enkel die uit de voeding (al gebeurd) of ook de andere? Die andere zijn van die kleintjes zo... Zitten er wel een 40-tal in.
/edit: Oh ja en tijdens het spelen zit er ruis op het geluid.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als je de boel warmstookt met een haardroger en de opwarmtijd wordt korter, dan is de kans zeer groot dat er ook kleine elco's rot zijn. Eventueel kan je dan nog met koudespray testen welke delen je weer af moet koelen om uitval te veroorzaken, maar de kans is sowieso groot dat het om elco's gaat en dat de paar die nog goed zijn het ook wel een keer gaan begeven.
Een klacht als ruis komt minder vaak uit elco's, maar is typisch voor slechte transistoren, tantaalcondensatoren of eventueel weerstanden. Dat zou dus wel een argument zijn om toch nog even te zoeken voordat je alle elco's vervangt.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
En de rest van het keyboard werkt op 15,53V? Er wordt toch nog wel ergens iets met die voeding gedaan? Zitten er een paar herkenbare IC's in waar je op de voeding kan meten? En meet ook eens met een scoop ipv een multimeter.
Als ik het me goed herinner zit er een inschakelvertraging in voor de ingebouwde speakers. Een relais wat na 1 a 2 secs omslaat na het aanzetten.
Misschien dat er in dat vertragings circuit wat fout zit.