Hallo,
Sinds heel recent maakt mijn wasmachine (Ignis AWP061) enorm lawaai:
- een heel hard geluid alsof er bijv. een steen rondslingert
- dit geluid duurt maar heel kort, misschien een (halve) minuut
- het komt voor als de machine op zijn hardst aan het centrifugeren is (als hij in een soort 'overdrive' gaat), verder niet (dus alleen maar die minuut per heel programma)
- verder wast de machine gewoon
N.a.v. tips op o.a. dit forum heb ik de achter- en bovenplaten verwijderd:
- de schokbrekers lijken in orde
- het trommelkruis en de aandrijving ook
- de trommel kan enorm ver naar voren en achter bewogen worden, naar onder en boven nauwelijks
- ik heb de machine meerder keren laten draaien terwijl hij open was (dus zonder de boven- en achterplaat) om te kijken of ik iets kon zien
- de laatste keer heb ik tijdens die vervelende herrie op het gewicht boven de trommel gedrukt en ik geloof dat dat hielp.
- het stoffilter heb ik schoongemaakt. gezien het soort geluid en dat het maar zo kort voorkomt, kan ik me bijna niet voorstellen dat het veroorzaakt wordt door een voorwerp ergens tussen trommel en ...
Overigens zit er een barst in dat gewicht maar dat lijkt geen probleem te zijn?
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Moet ik aan de lagers denken of zou het ook een motorisch probleem kunnen zijn? Of ...?
Lijkt het de moeite te zijn hier een witgoedreparateur voor te laten komen om het probleem vast te stellen en zo mogelijk te verhelpen? Of is de kans groot dat de machine moet worden afgeschreven?
Bij voorbaat dank voor een reactie!
Vr. gr. B. Oot
Athoom
Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?
In je openings-post geef je al aan de meeste dingen gecontroleerd te hebben.
Wat overblijft is het checken of je bouten of spieen van het gewicht nog goed vast zitten en of de rubbers onder die bouten niet weg of versleten zijn.
Het klinkt namelijk of je gewicht los licht.(rammelt)
Gr.
Peter.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de trommel mag niet ver naar voor en achter kunnen schuiven , dan komt het aandrijfsnaarwiel tegen het kruis aan , kijk eens of dat nog vastzit .
je hebt ook geen roest onder de lager aan de aandijving op de achterzijde ?
alrik
de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
Heeft deze wasmachine een plastiek kuip en een rood contra gewicht?
zoals een Robino?
Dan zit er (als je achter de machine staat) Links onder een dikke slang die van de kuip af komt. Aan die dikke slang zit weer een luchtkamertje vlak tegen de kuip. En daar vanaf gaat een klein slangetje naar de Pressostaat.
Nu was bij mij het luchtkamertje het probleem, Deze sloeg tijdens het centrifugeren tegen de kuip aan omdat deze los zat. ik heb hem opnieuw vastgezet en en er tegelijk een stukje schuimrubber tussen gedaan.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Die van mij heeft zich gisteren uit zn lager geschroefd.. 
Nou werd tijd na 32 jaar..
Miele (toen) was er geen betere 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
al stuk na 32 jaar , dat was echt een maandagochtendapparaat , ik zou dat claimen bij miele .
had onlangs een atlas copco compressor stuk na 48 jaar , ook al zo'n maandagochtendding 
maarja nu mag je dat meteen inhalen door er 3 machines door te halen in 20 jaar ,anders is er geen miele meer over 4 decennia 
ivar92
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren... © grolsch
rafelende V snaar?
bij meer toeren, slaan die rafels meer naar buiten toe, zodat ze ergens tegen aan slaan.
Je zegt dat er in het gewicht een barst zit, dat kan wel degelijk gaan rammelen hoor. Ik denk dat je daarnaar moet kijken.
Zitten de schokdempers vast met plastic pinnetjes? Die gaan ook wel eens uitslijten. Als je de schokdempers dan een beetje tegenhoudt met de hand dan betert het lawaai.
Wel goed het onderscheid maken tussen trommel en kuip: de trommel zit in de kuip. De trommel mag je tegenover de kuip nauwelijks kunnen bewegen. De kuip als geheel kan wel degelijk vrij ver van voor naar achter bewegen.
Bedankt voor alle reacties 
In een poging naar aanleiding van alle tips nog iets verder te gaan kijken (zo technisch ben ik nou ook weer niet) wilde ik het gewicht boven de kuip losschroeven en toen merkte ik dat de bout niet goed vast zat. Ik heb de bouten flink aangedraaid en de machine daarna weer laten draaien en het probleem lijkt verholpen te zijn! 
Dit is overigens het gewicht met de scheuren erin.
Ik hoop dat de machine er nog een tijdje tegen kan!