HELP!! Ik kom er niet uit.... zoekmachine levert ook niks op, weet gewoon niet wat / waar ik moet zoeken!

Ik heb de HUMAX iHDR-5050c (decoder) en ook de LG HB950SA (home cinema set). Nou hebben die allebei een optische uitgang voor digitaal geluid, maar er blijken twee varianten te zijn: glasvezel en koper. Ik wil de apparaten graag met elkaar verbinden om opgenomen films met dolby-geluid ook zo af te kunnen spelen. Welke kabel moet ik nou hebben!? Kan iemand er chocola van maken?

Alvast bedankt,
Felix

Optisch is nooit koper, dat laat namelijk niet zo veel licht door. SP/DIF op optisch maakt gebruik van TOSlink kabels, meestal van plastic gemaakt. De maximale lengte is overigens iets van 10 meter. Er zijn omzetters verkrijgbaar van Optisch naar Coaxiaal (koper) SP/DIF.

Zoiets dus:

http://jochemsmit.nl/cable_images/CONV-COAXOPT.JPG

Ze zijn er 2 kanten uit.

Ik weet niet of dit nog enige vertraging introduceert, denk dat het wel mee zal vallen.

Chocola kan ik er niet van maken denk ik maar ik kan je wel zeggen dat ik uit ervaring geen Vezel meer wil, Ik zou voor Coax gaan want mijn radio staat gewoon stil op een kast die gewoon stil staat in een huis wat nooit beweegt en die vezeldraad is steeds uit positie.. Elke beweging kan hem zorgen dat hij niet meer goed richt en een Coax bestaat nog gewoon uit 2 ijzeren pinnen en dat is altijd goed gegaan :P

Puur mijn ervaring hoor..

Zelfs met instapkwaliteit toslink nog geen last gehad van wat je nu zegt.

Maar voor TS is het verder ook niet van belang, want hij heeft twee apparaten met verschillende S/PDIF aansluitingen die hij wil verbinden.

Meestal zit er in die omzetters iets van een buffer of inverter uit de 74 serie, de vertraging zal wel meevallen (lees: nanoseconden).

Dennis: Mijn TOSlink kabels zitten altijd degelijk in de connectors hoor. Het wordt zelfs professioneel gebruikt (ADAT lightpipe). Het is wel zo dat optisch kwetsbaarder is, de kabel kan niet zo goed tegen een knik, maar aan de andere kant totaal ongevoeling voor elektromagnetische storingen. Je zal maar op een aardstraal wonen...

Balansbandje om je kabel, heb je van die aardstralen vast geen last meer :)

@DP: misschien was het wat anders, ongemerkt een knikje in de kabel dat keer op keer problemen veroorzaakte, of een probleem met de aansluiting op het apparaat zelf?

Dank voor jullie reacties zover. Ik vond het ook al vreemd, koper i.c.m. optisch... Maar goed, er zitten wel twee verschillende plug-ingangen in de twee apparaten. Of klopt dat ook, dat dus die TOSlink kabels twee verschillende connectors hebben (en dus maar in één richting aangesloten kunnen worden)? Dûhh... als dat zo is ben ik meteen klaar natuurlijk....

De HUMAX iHDR-5050c heeft een optische S/PDIF uitgang.
De LG HB954SA (LG kent de 940SA niet) heeft een optische en coax S/PDIF ingang.
Gewoon een optische toslink kabel gebruiken.

@DennisPochenk, mijn huis staat ook stil en ik gebruik al jaren meerdere optische toslink kabels en geen van hen is ooit losgekomen.
Muizen misschien?

S/PDIF is geen kabel maar een standaard voor digitale audio.
Een toslink kabel is of optisch of coax, er is geen mix van beide zonder een converter toe te passen

[Bericht gewijzigd door VanDee op (20%)]

Ehh, ja, dat had ik er inderdaad verkeerd ingezet. Ik heb de LG HB905SA. Maar goed, ik moet dus gewoon een TOSlink kabel halen en dan is het goed? Klopt dus dat er dan twee verschillende connectors aan zitten?

Bedankt voor de hulp!

Op 19 september 2010 15:09:47 schreef Felix1975:
Klopt dus dat er dan twee verschillende connectors aan zitten?
Bedankt voor de hulp!

Nee, het zijn twee dezelfde connectors.

Waarschijnlijk bedoelt hij die LG, die zal dus gewoon wel een optische EN een coaxiale ingang hebben. Zeker niet ongewoon dat een versterker meerdere ingangen heeft, hoewel de uitleg in de startpost niet helemaal duidelijk was.

Maar beide apparaten hebben dus sowieso optisch. Toslinkje ertussen en klaar. Die coax laat je lekker ongemoeid.

Bovendien introduceert een optische kabel ook geen aardlussen.
Mac.

Lekker makkelijk i.c.m. een computer op de versterker, ook geen opgeblazen ingangsselectors door allerei "zwevende" massa's en meer van dat soort ongein ;)