Droger stopt na 5 minuten.

Ik heb deze week een droger onder handen gehad die na 5 minuten stopte. Zanussi TCE7114.

Tot mij grote verwondering maakte de koolborstel (eigenlijk een koper borstel) geen contact meer met de trommel.
Na reiniging van de trommelrand en wat moeten afschuren van de borstel heb ik weer contact maar nog steeds na 5 min is het over, einde programma geeft ie aan.

Ik heb een weerstand van 100K over de borstel gehangen naar het chassis. Maar nog steeds einde bij 5 min.

Kun je dit zo controleren of is de stuurprint gewoon overleden?

Heeft iemand een idee wat zoiets kost of is het dan nagenoeg T.L.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

als de droger een vochtmeting heeft is die verdacht maar ook de koeling van het verwarmingselement kan het veroorzaken , dus het element wordt dan te heet door een vuile filter of koelschoep die los zit . als er een vaste tijdsinstelling opzit probeer die ook eens , dat kan uitsluiten of het de vochtmeting is . vocht is overigens moeilijk te meten in syntetische kleren en kan ook problemen geven .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De hele droger is schoongemaakt inclusief element (twee spiralen 1400+1000W).
Voor mijn gevoel wordt ie wel erg heet, de NTC is goed (vervangen).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Luchtvochtigheidssensor controleren....

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Volgens mij zit die er niet in!
De geleiding van de twee trommelhelften door vochtige was wordt volgens mij gebruikt.
Zo nee hoe dan wel?

Zitten er geen twee RVS strips (electroden) in de buurt van het pluizenfilter?

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Weet ik niet, zou ik morgen even moeten checken.
Daar kom ik op terug.

Diamon

Golden Member

Dit is toevallig, wij hebben ook deze TCE7114 droger en hebben soms hetzelfde probleem.
Bij ons gebeurd het zo nu en dan, dat de droger stopt met het programma en je het programma weer moet starten.

Hou dit topic in de gaten.

heeft het verhaal in een ader topic hier ook geen toepassing voor , nl dat de relais slecht worden of los in de soldeer zitten ?

Trommel zeker eens uitkuisen (binnenin) met vodje met azijn. Laagje wasverzachter kan de meting verstoren. Je test toch met vochtige was in (of een ander soort overbrugging?).
Nameten of je goed contact hebt naar de aansluitingen op de programmaprint: één deel vd trommel hangt aan de massa (= aarding), meet na dat dit effectief ook zo is.

Desnoods: erg kleine weerstand over die contacten zetten, neem gerust iets in de grootte van 100 Ohm. Als het toestel dan nog te snel stilvalt, kan het met de programmator te maken hebben.

Hai,

Zelfde probleem hier.

TCE 7114 uit 2004. P542254

De was droogt wel, maar om de 3 á 4 minuten valt de droger uit.
Weer op 0 en dan weer op droogprogramma. Kan je erbij zitten en een boekje lezen.

Het is een autoreverse apparaat.

Wanneer de droger stopt om de andere kant op te gaan, komt de storing op, binnen 1 seconde. Piep, piep. 3e lampje van boven uit gaat langzaam uit en aan.

Ik heb de printplaat eruit gehaald, maar zie geen opgezette condensatoren, de soldeerpunten zitten niet los en ook niet zwart.

De TCE 7114 heeft een structureel probleem. 2 dagen aan het Googlen geweest.

Het relais van de autoreverse is brak volgens velen. Ik kan de boel helaas niet doormeten, geen kennis daarvan. Het zou gaan om het relais waar 'VIS' op staat.

http://i52.tinypic.com/2hf1hua.jpg

Voor de rest:
Alle waaiers, schoepen, zeefjes, filters, vlotter, metalen sensor, metalen condensatorzeef schoongemaakt.

Jawel dit zijn dezelfde stuurprinten als bij AEG.

De NAIS relais zijn niet volledig vochtdicht en gaan na een aantal jaar vonken trekken over de contacten waardoor die verbranden.

Tevens hebben deze printen last van slechte solderingen van de programma schakelaar. Je ziet ze niet direct maar een geoefend monteur haalt ze er gegarandeerd uit.

Vervang ALLE 3 DE RELAIS voor Finder's of Omron's. Kost je misschien 10 euro, een nieuwe printplaat kost rond de 300 euro. Soldeer de programma schakelaar even na en dan met name de vermogens contacten. Grote kans dat je problemen dan opgelost zijn.

Kun je het niet zelf repareren zet dan even je woonplaats in je profiel, misschien wil iemand in de buurt het even voor je doen.

Dominic

Voor zover ik kan bekijken er er geen andere sensor.

De trommel is gereinigd met azijn, weestand van 47K over het trommel contact gezet, nog steeds hetzelfde.
Sleepcontacten zijn 100% in orde.
Echt alles zit er goed uit en volledig ontstoft.

Ik geloof niet dat de relais het zijn want de motor loopt perfect.

Eerder een probleem in de stuurprint, waarschijnlijk een probleem rondom de opamp bij het plugje waar de sleepcontacten aan zitten.
(midden onderin, links van de twee fastons)
Ik heb de print hier nu thuis.

Wanneer de droger stopt om de andere kant op te gaan, komt de storing op. Piep, piep. 3e lampje van boven gaat aan = einde programma.

De eigenaar van die machine heeft het opgegeven en vandaag een nieuwe gekocht (voor <300euro). Dus machine is sloop.
Een nieuwe stuurprint is veel te duur.

Misschien dat hier iemand op het forum de machine wil hebben voor spares want hij gaat anders naar de milieustraat.

Op 2 oktober 2010 17:29:28 schreef henri62:

Eerder een probleem in de stuurprint, waarschijnlijk een probleem rondom de opamp bij het plugje waar de sleepcontacten aan zitten.
(midden onderin, links van de twee fastons)
Ik heb de print hier nu thuis.

Bedoel je dat blauw dingetje waar C38 staat?

Is de print hetzelfde als de mijne, zie foto?

Ik heb de print niet verder onderzocht want de eigenaar heeft een nieuwe condens droger gekocht, vandaar.
De print ligt nog hier ik zou moeten onderzoeken of ik er iets aan kan nakijken, een beetje lastig als ik de machine niet hier heb.

De print is volgens mij precies hetzelfde, maar kan dat nu even niet checken want ik moet nu weg. Ik heb wel de eigenaar gevraagd de machine niet meteen te scrappen omdat er hier misschien nog liefhebbers voor de onderdelen zijn.

@Henri62
Zou jij dan in ieder geval de NAIS relais willen vervangen?
Dus het advies van Dominic kunnen opvolgen?

Alles weer inbouwen en kijken of de droger het dan weer doet?

Kunnen jullie toch mooi de droger voor een € 150 verkopen, als het positief uitpakt...

Op 2 oktober 2010 17:29:28 schreef henri62:

Pak een stanley mes en snij de rechter zijkant en bovenkant van het relais kapje eraf dan zul je het zien. Ik heb die krengen regelmatig onder handen gehad.

Foto van dezelfde printrelais als die jij liet zien staat hieronder. Was een AEG met dezelfde klachten als jij hebt.

http://img338.imageshack.us/img338/9597/aeglavatherm1.jpg

Bovenste relais is van de pomp sturing de anderen van de verwarming en motor.

Dominic

de motor trekt niet zo veel stroom , maar is wel inductief met schakelen en dan nekt een relais sneller . 1 op de zoveel keer is door het laatste schakelen het contact vervuild en dan gaat de droger plat , dit zal een link zijn met de spanning naar de motor anders is het element snel oververhit omdat ook de fan niet draait dan .

Dan zou het relais van het element moeten plakken en de machine op overtemperatuur eruit gaan. Ik zal ze eens open maken.
Wel debiel dat zo'n machine dan geen storing geeft, weer van dat software broddelwerk.
Edit: Ook de relais zijn 125VAC/10A ook weer een ontwerp fout!!

De relais zijn het niet, ik heb ze er allemaal afgehaald en open gemaakt. Ze zien er bijna nieuw uit, eerlijk gezegd niet verwacht want een beetje inbranding is er altijd wel.

Ook geen los contact in de programma schakelaar.

laatst ook een tijd zitten kloten met een droger met een dergelijk probleem. (was een whirlpool, maar volgens mij zijn veel merken van binnen ongeveer hetzelfde) Deze stopte ook met drogen na een periode van ongeveer 5 minuten, en begon dan periodiek een piepje te laten horen.

Van alles doorgemeten, uitblaastemperatuur clixxon vervangen. Deze droger had 1 printplaat met alle relais en waar de sensor ingangen binnen kwamen. Alles leek correct te werken op die print. vervolgens met een stukje bandkabel naar een print met de microcontroler. hier heb ik het opgegeven.

die 5 minuten zijn een kritiek iets blijkbaar , ik weet dat de mijne ( een bosch maxx uit 2004 ) elke zoveel tijd even stopt en dan weer verder gaat , zou het kunnen dat de vochtmeting aleen gebeurt tijdens stilstand en de eerste meting pas na 5 minuten gebeurt . die meting is dan niet goed of zegt dat de was al droog is waardoor het apparaat stopt .

op m'n bosch zit een aantal leds die de vochtigheidsgraad aangeven van de was , die veranderen pas bij een korte stop .

de ts zei dat de borstels geen contact meer maakten , zou een verschuiving van de droger het frame torderen en doordoor niet meer werken ? tenslotte is een droger vrij gammel kwa opbouw tov een wasmachine .

Ik heb de weerstand gemeten tijdens het draaien tussen de trommel en borstel (met losgenomen draad van de borstel naar de stuurprint).
En die maakt na alles schoonmaken gewoon goed contact.
Ook de borstel op de achterkant naar het chassis.

Voordat ik eraan begon was het een paar M Ohm nu enkele tientallen Ohm.

(P.S.: Het is een autoreverse machine stopt even en draait dan weer verder) Het zou dus kunnen dat de meting in die pauze zit.

Maar zelfs met 50K over de borstels is het einde oefening. Heeft dus niks met eventueel een gammel frame te maken.

@Dominic,

Kun jij me helpen met bestellen van de relais?
Dus welke ik precies moet hebben, en bij welke webshop.

Alvast bedankt.

Ik ga op zoek naar iemand die kan solderen (regio ASD/ A'veen)

Vrijwel iedere leverancier heeft die relais. Is een van de meest voorkomende footprints van deze print relais.
Wel even op de juiste steek van de pinnen letten.

Edit:
De steek is 12x12mm.
Voorbeeld: Conrad 502296-89 euro: 1.11
Die voldoet.

Edit:
Heeft iemand een bedradings-schema van deze machine?
Dan kan ik de print eens los aansluiten en er wat aan meten.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 4 oktober 2010 19:32:21 (20%)