Beste techneuten,

Mijn Zanussi ZTE170 condensdroger is plotseling gestopt met draaien. Hij wordt nog wel warm. Heet zelfs. De laatste keer met een merkwaardig brandluchtje.. Maar de trommel beweegt niet.
Aangezien de droger net buiten garantie is en er geen noodzaak voor een nieuwe is, wil ik dit als klusprojectje op me nemen. Ik moet eerlijk zijn, ik heb hier weinig kaas van gegeten, dus ik vertrouw volledig op uw expertise :)

Al het gereedschap staat klaar, leid me..

groet Clif

Kijk eerst of de aandrijfsnaar nog goed is.

Gr.
Peter.

Bedankt voor de tip.

Ik neem aan dat ik daarbij kom als ik de gehele achterplaat losmaak. In het midden van de achterplaat zit een "blokje" met in het midden een verzinkte 8.8 bout die meedraait als je de trommel beweegt. Moet die ook los?

gr Clif

Ik ben niet goed bekent met dit type, maar meestal kan je de bovendeksel makkelijk verwijderen om een blik te werpen.
bij de meesten is ook de bodemplaat te verwijderen als je hem op zijn kant legt. (denk om de condensbak).

gr.
Peter.

Voor zover ik van consumenten electro op de hoogte ben dacht ik dat de trommel van een droger aangedreven wordt met een riem om de trommel heen.

Dan zou ik denken als bvb deze riem afgebroken is, dat je de motor nog moet kunnen horen draaien tenzij dat allemaal met sensoren bewaakt wordt natuurlijk.

De ventilator is, dacht ik, gekoppeld aan de trommel, als de trommel niet draait, draait de ventilator niet en valt daarmee de luchtstroom en warmte afvoer stil, en waarschijnlijk dan overmatige warmte ontwikkeling in het toestel zelf.

Ik herhaal, ik ben niet op de hoogte van die toestellen, het is enkel maar een hypothese in de hoop u op weg te helpen.

Condensator bij de motor is defect.
Veel voorkomende fout.

om te testen zonder open te schroeven:
- doe de deur open en draai met de hand even aan de trommel. Voelt dit erg gemakkelijk aan? => riem
- als de trommel toch een beetje "tegenwerkt": druk het deurslotje in met een schroevendraaier o.i.d. en start het toestel met de deur open. Geef de trommel een fikse zwaai met de hand (ondertussen het slotje nog steeds blokkeren!). Draait de trommel nu? => condensator.

Dank u allen voor de antwoorden! Grote klasse. Ik zit een beetje krap in me tijd vandaag dus heb niet veel kunnen doen. Ik heb hem nog wel opengemaakt(via de zijkant) en het volgende geconcludeerd: De riem is sowieso kapot. die lag op de bodem. Is het eenvoudig deze te vervangen?

Wat mij ook opviel is dat er volgens mij iets niet in orde is met de motor. Wat ik begrijp nu ik de machine heb geopend is dat aan de rechterkant van de motor een wiel vast zit, waar de band om hoort te zitten en dan rond om de trommel. Je zet hem aan en de motor draait, het wiel en de band draaien waardoor de trommel draait...denk ik(leek). Echter wanneer ik hem aanzet zou ik het dan logisch vinden dat, ook zonder riem, het wielletje aan de motor zou moeten draaien. Dat doet hij niet. Ligt dit dan aan die condensator?

Nogmaals dank.

Groet Clif

Ik denk dat je de spanrol bedoeld en nee die draait niet.
Je hebt de motor met poelie, deze moet draaien.
En je hebt je spanrol die ervoor zorgt dat je snaar gespannen blijft staan.

Ik weet niet hoever je kennis rijkt maar ik zou bij dit project foto's maken en/of opschrijven wat je loshaald.
Voor het vervangen van de snaar moet je de trommel vaak compleet los halen en in sommige gevallen moet deze er zelfs helemaal uit.

Succes met de reparatie