Even een inleiding:

Mijn zoontje (bijna 3) heeft moeite met inslapen door alle "geluidjes" in huis. De kraan, wasmachine, buren etc. houden hem uren na zijn bedtijd wakker.

Wat ik zoek:

Graag zou ik een systeem maken met 1 knop, hij duwt op de knop, 10 minuten muziek (mp3, cd, whatever) en dan de laatste 3 minuten een fade out naar nul en dan het systeem uit. Drukt hij tijdens de fade out opnieuw moet het geluid weer naar max gaan maar niet opnieuw de 10 minuten starten, gewoon de fade out korter. Geluid uit en opnieuw drukken, weer 10 minuten volgens eerder genoemd ritueel. Uiteraard moet de muziek en het volume alleen door mij in te stellen zijn.

Ik heb werkelijk geen idee waar te beginnen. Ik heb een redelijke basis kennis van picbasic, simpel printje bouwen etc. het lijkt me niet onmogelijk, in museum opstellingen etc zie je dit vaker. Hoe kan ik dit het beste aanvliegen?

Hi -

Ik zou ergens een simpele MP3 speler kopen en deze demonteren. En op de plek van de knopjes wat draadjes solderen om deze extern te besturen met bijv een kleine PICmicro. Ik ben zelf bezig om een Arduino compatible MP3 Shield te maken. Als basis gebruik ik een Car MP3 speler van 12 euro. Deze is al voorzien van een IR afstandbediening. Door nu de IR codes over te nemen in PICbasic kan ik hem helemaal besturen. Maar in uw geval voldoet een standaard MP3 speler van 6-8 euro al. Let er wel even op dat de meeste batterij MP3 spelers max 3,3 volt kunnen hebben. Dus bij gebruik van een PICmicro deze ook op 3,3 volt laten werken.

iets wat je daarvoor kunt gebruiken hebben ze wel bij SparkFun.

Op 25 oktober 2010 09:06:24 schreef plano:
Maar in uw geval voldoet een standaard MP3 speler van 6-8 euro al.

Waar koop je dat? Daar ben ik ooit naar op zoek geweest maar ik kon ze niet vinden.

Bol.com heeft iets cheaps voor 16,- , inclusief verzendkosten.

Zonder display heb je bijvoorbeeld deze Sweeeeeex van 16 euro exclusief verzendkosten..

Voor echt cheap zul je op ebay moeten kijken, maar wel uitkijken dat je geen chinacrap krijgt dat niets doet..

Een mp3 speler is meestal bedoeld voor oordopjes. Maar je wou dat kind toch niet laten inslapen met dopjes in zijn oren?
Voor een luidspreker(tje) zal er dan nog een versterker achter moeten.

Als je echt een goedkope mp3 speler wilt moet je gewoon even in je kennissenkring rondvragen.

voor een paar jaar geleden kreeg je ze overal bij. van die dik uitgevallen usb sticks. De meeste liggen weg te rotten in lades en kastjes. Mag je vaak zo hebben.

versterkertje zul je wel nodig hebben. of zo'n heel klein speakertje (niet zo'n computer ding), van die piezo'tjes.

Op 25 oktober 2010 13:35:32 schreef timberleek:
(niet zo'n computer ding),

Of juist wel. Ik heb computerluidsprekers met een ingang voor een mp3 speler.
Nog niet gebruikt, dus ik weet niet of het ook echt werkt.

ja jij bedoeld echt computerspeakers

ik doelde op het error speakertje wat vaak onderin kasten zat (0.5w 8 ohm).

die zijn te zwaar voor een mp3 voor zover ik weet

als je een mp3 spelertje wilt gebruiken moet je daarna een versterker hebben

mss is dit wel iets handig en werkt ook op +3 tot +9 V!
http://www.eleccircuit.com/super-small-amp-12w-by-ic-tda7052/

En waarom niet gewoon een wekkerradio? De meeste hebben een snooze-functie. Standaard spelen deze een uur, maar ik kan mijn toestel instellen dat hij bvb 10 minuten speelt.
Er is wel geen optie dat deze stiller gaat na een tijd...

@ flagada,

Ik had hem rechtreeks gekocht bij de distri voor 8 euro ex btw. Maar ik zag dat Plenty Parts (een onderdelen huis) hem ook had voor rond de 12,50 incl btw. En omdat het een Car MP3 is, heeft het ding ook nog een ingebouwde FM transmitter. (KT0803) naast de USB, card slot, IR remote en display met track en ID3. Voor dat geld koop je geen VLSI MP3 chip :-)

Deze iss okk heel goedkoop: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35199

Heb je ook gelijk een versterker! :)