Voor anker liggende schepen moeten zuinig zijn op hun stroom. Gelukkig biedt een LED ankerlicht in combinatie met de SCHEMERSCHAKELAAR uit de rubriek "diversen"de ideale oplossing. Alleen: mijn schip is uitgerust met een 24 volt installatie en de schemerschakelaar gaat tot 12 volt.

Wie kan het SCHEMERSCHAKELAAR schema zo omwerken zodat hij werkt tot maximaal 30 volt? De (rondom schijnende) LEDs zijn al geschikt voor deze voedingsspanning. Hun stroomverbruik is ca. 3 Watt.

Ik zou een klein Step Down convertertje nemen. Deze heeft het beste rendement. En door de LED middels een kleine PIC te pulseren (aan / uit) schakelen, kun je de "AAN" tijd van de led regelen. En kun je misschien nog meer stroom besparen.

Ik denk dat het ding gewoon moet kunnen werken op 12V, maar je kunt er ook een 7812 voor zetten. Het lijkt me een beetje zinloos om daar een schakelende step-down regelaar voor te gebruiken. Ik denk niet dat de TS maalt om een milliwatt meer of minder, als de LEDs al 3W verbruiken.

We hebben toch zeker geen computer nodig om een LED te laten knipperen?!? Dat kan ook gewoon met een 555je of zo hoor, als je de LEDs steeds kort wilt laten oplichten