Beste lezers,
Mijn Vox AD15VT-XL Valvetronix gaat na het bedienen van "APM"-knop omhoog in volume. Nadat de "gain"-knop wordt aangeraakt zakt het volume weer naar het vooraf ingestelde volume. Ik heb alle potmeters (treble, bass, volume, gain, enz.) al ingespoten met contactspray. Deze lopen nu weer soepel en geven geen verstoring van het geluid.
Is er iemand die bekend is met dit probleem of hier iedeeën over heeft? Graag zou ik een schema willen hebben van dit type versterker. Als iemand mij daaraan kan helpen, stel ik dat zeer op prijs.
Link naar versterker,
http://www.voxshowroom.com/uk/amp/ad15xl.html
Groet,
Hendrik
mr flip
Je hebt werkpaarden en je hebt luxepaarden, maar ik ben een luipaard
probeer hem eerst eens te resseten, staat ergens in het manual, bepaalde knoppen combinatie met aanzetten.
ook de volume standen kun je mee programeren
suc6
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Spuit niet zomaar contactspray in een potmeter. Soms geleid dat goedje te goed en doet je potmeter niets meer. Ik heb dat bij éen ontvanger gehad. Geen enkele reactie op de volumeknop. Bij openmaken bleek hij vol contactspray te zitten. Bij een cry baby wah wah van een vriend, het zelfde. Een van de bandleden zou het wel oplossen. Na de dosering spray kraakte hij niet meer maar het effect was ook grotendeels weg. Na reinigen van de potmeter was het weer ok. Sommige sprays zijn ook erg agressief en moeten ma reinigen weggespoeld worden.
Als je dit probleem al had voor je de potmeters inspoot, en ze daarvoor nooit hebt ingespoten zal het iets anders zijn maar anders zou ik eerst die spray verwijderen.
Beste Fred,
Toen de kontactvloeistof uit de onderkant van de versterker stroomde en de spuitbus van een liter bijna leeg was....
De gebruiksaanwijzing van de kontactspray heb ik gevolgd. Spuiten, weken en het apparaat niet inschakelen voordat de vloeistof droog is. Het probleem is niet onstaan na het reinigen van de potmeters.
De volgende keer zal ik voorzichtig zijn. Bedankt voor de tip.
Groet,
Hendrik
Extra problemen kunnen nu optreden omdat de spray de potmeters aantast. Er is ook geen smering meer, gebruik een beetje K61 voordat het te laat is.
"APM"-knop ??
Heb zelf een AD50VT voxje, maar het lijkt erop wat mr Flip zei dat dat er standen zijn geprogrammeerd.
Met apm bedoel je dan de volume knop?
Bij die van mij kan ik twee channels programmeren met hun eigen volume en EQ instelling.
Zodra ik aan één van die knoppen ga draaien zal het de ingeprogammeerde stand loslaten.
Met de versterker op manual zal het 'probleem' zich niet voordoen, de Eq instelling is dan zoals de knoppen werkelijk staan.
K60 smeert ook, maar het achterblijvende spul kan problemen veroorzaken. Bij mij lieten sommige potmeters helemaal geen signaal meer door na een jaar na gebruik van k60.
Uitspoelen met ipa, en dan weer ergens mee smeren. Ik weet zelf nog niet wat het beste smeermiddel voor potmeters enz. is.
Hallo,
Een deze dagen Kontakt 61 aanschaffen (60 heb ik gebruikt) en de gebruiksaanwijzing van de versterker goed doornemen. Er is nogal wat mogelijk met de versterker. Met de "AMP-knop" bedoel ik de meest linkse op het bedieningspaneel (zie link in openingsbericht).
Groet,
Hendrik
mr flip
Zorg idd maar dat je de potmeters schoon maakt, wat ik altijd doe als ik geen tijd heb om ze van de print af te solderen en schoon te maken, met een contactspray die schoon maakt en smeert in sprayen, en dan de troep er uit blazen met de compressor anders heeft het nog geen nut.
Je kunt waarschijnlijk hele boeken schrijven over het gebruik van contact spray, ik gebruik altijd akemi contactspray, deze komt uit de auto brance, cleant goed, maar etst geen laagje weg, en verdrijft water, smeert goed, en tast geen kool of metaal aan.
(als je het maar eruit blaast)
en dan dit:
RESTORING THE FACTORY SETTINGS
Here's how you can restore the factory settings.
NOTE: If you do this, the programs you saved in the channels will be completely erased,
and will be reset to the factory settings.
NOTE: Effect and noise reduction settings made in the Manual mode will also be erased.
1. Turn the power off.
2. While holding down both the CH and WRITE buttons, turn the power on.
When the CH1 and CH2 LEDs begin blinking, release these two buttons.
HINT: If you decide to abort this operation, press the TAP switch at this point.
3. When you press the WRITE switch, the CH1 and CH2 LEDs will change from
blinking to lit. Initialization will be completed in a few seconds, and the amp
will switch to Preset mode.
NOTE: Never turn off the power while initialization is taking place.
Als het goed is moet hij dan weer precies het zelfde doen als toen je hem kocht.
suc6
Mr Flip,
Volgens het voorschrift heb ik de versterker gereset, maar geen resultaat. Ik moet een juist smeermiddel kopen voor de potmeters en deze daarmee smeren. Als dat geen verbetering oplevert moet ik verder zoeken. Nog even voor een goede beeldvorming; Wanneer ik de "AMP-knop" van "glass" naar "funked" draai levert dit geen problemen op. De volgende stap van "funked" naar "buzzsaw" geeft een enorme toename van het volume dat direct weer afneemt als ik de "gain-knop" bedien.
Groet,
Hendrik
Ik heb nog steeds het vermoeden dat het met de AMP presets te maken heeft.
Elke preset heeft zijn eigen volume/gain/eq stand, ongeacht hoe de potmeters staan.
Zodra ik aan één van die potmeters ga draaien zal die de geprogrammerde stand loslaten en de stand aannemen waar de potmeter staat.
Ik kan me voorstellen dat de glass en Funked een clean geluid hebben en vanaf de buzzsaw meer distortion(gain) met ook meer volume.
Kijk eens wat er gebeurt als je voortijds de standen van volume en gain eens volopen zet en dan de versterker aan.
Daarna met de preset van funked naar buzzsaw en dan weer even een beetje aan de gain potmeter draaien om te zien wat die doet.
Vraag me af of het effect alleen bij de gain optreed of ook met de volumepot.
mr flip
Vreemd, meestal als het apparaat gereset is levert dit geen problemen meer op.
Controleer de reset procedure, programeer bijvoorbeeld een stand waarbij alle knoppen links om staan, gain treble mid bas volume.
als deze opgeslagen is, voor dan nog eens de reset procedure uit.
Als deze goed word uitgevoerd, en hij reset goed. dan kun je uit sluiten dat de reset procedure niet correct gegaan is.
of....
programeer het volume of gain gewoon naar beneden.
(het blijft dan een vaag verhaal dat hij niet terug gaat naar factory presets, maar is wel weer functioneel).
Ik ben erg benieuwd
suc6
Ik wil hier inhaken met een Vox NT 15 H welke gelijksoortige problemen heeft maar niet is te resetten. Dit is een instap (China made) Vox amp welke een klant ter reparatie heeft aangeboden.
Als je het volume opendraait lijkt het geluid toe te nemen, tot over de helft van de volume instelling, dan lijkt het geluid in te zakken en verstoring op te treden. Met andere woorden: het volume neemt niet toe en het geluid wordt alleen maar onzuiver.
Als je met de Gain bijdraaid gebeurd het zelfde. Tot een bepaald moment wordt het onzuiver.
Zet je de Volume potmeter half open dan is het geluid zuiver, ook met 100% bijdraaien van de Gain.
De klant meldde de amp over te hebben genomen van iemand die er heel zuinig op was. De buizen waren recentelijk door de verkoper vervangen en de amp heeft het na aanschaf dan ook langere tijd prima gedaan.
Ik heb de Volume en Gain potmeters doorgemeten en de Volume potmeter lijkt niet geheel stabiel. De 1MOhm komt niet hoger dan 0,8M en het weerstandverloop naar 0 lijkt zeer logaritmische waarden te geven.
Mijn idee is om eerst de Volume en Gain potmeters te vervangen, want voor die paar Euro kan dit geen kwaad. Zeker omdat deze amp al even in gebruik is geweest.
Zijn er verder nog zaken die de aandacht behoeven met deze klachtomscnrijving?
En oh ja, welke online shop is geadviseerd voor de metalen draaipotmeters met geribbelde as, voor de orignele Vox draaiknoppen? Tot op heden kan ik alleen de 1M makkelijk vinden: http://www.elektronica-online.nl/?content=15386
mr flip
Dit is wel een hele andere versterker.....
Waar het in het begin over ging, was een digitale dsp gestuurde amp met een voorbuisje, waarvan de instellingen niet onthouden werden.
Uw versterker is na mijn weten een vol buizen ampje.
De gain is ook daadwerklijk bedoel om vervorming te veroorzaken indien gewenst.
De master zou dit niet mogen doen, tenzij je eindbuis vervorming wilt creeren.
afin dit zou mooi moeten klinken.
Toongenerator, dummy load, multie meter scope.
Check of die nabij de 15 wat haalt, en wat de vervorming is.
(controleer voeding spanningen, en afregeling)
suc 6