Beste medeformers,
Er is mij gevraagd om iets te maken om 8 koptelefoons op 1 uitgang van een mengpaneel te maken. Echter heb ik nog niet zo gek veel ervaring met audio, maar ken wel enkele belangrijke begrippen.
De audio uitgang komt dus van een mengpaneel. Ik veronderstel dat deze niet genoeg vermogen heeft om 8 koptelefoons aan te drijven. Dus er moet iets tussen. Maar wat en hoe?
Moet ik nu voor elke uitgang 2 opampjes pakken om zowel links als rechts te bufferen.
Of is het voldoende om voor het links en rechts kanaal telkens 1 zware opamp te pakken en met deze opamp alle 8 de oortelefoons aan te sturen.
Het voordeel hiervan is dat ik maar 2 opamps moet pakken i.p.v 16. Maar als iemand zijn oortelefoon dan uittrekt, gaat het volume voor de andere dan ineens veranderen?
Moet ik ook rekening houden met de ingangs impedantie van de schakeling?
alvast bedankt
Ojeke
Dat kan best nog wel eens lastig zijn. Er is een grote diversiteit van koptelefoon impedanties. 32 of 16 ohm is niet eens zo ongebruikelijk voor koptelefoons, en als je er daar 8 van parrallel zet, reken maar uit. Als je koptelefoons met verschillende impedanties hebt wordt het helemaal spannend als b.v. er 1 van 800 ohm en 1 van 32 ohm aangesloten zit, en de persoon met de 32 ohm koptelefoon zijn koptelefoon er uit trekt. Dan gaat de 800 ohms eigenaar gillen.
De meeste opamp hebben een uitgangsweerstand geintegreerd, die wordt wel weg geregeld door de feedbackloop maar zal wel invloed hebben op dynamisch bereik. M.a.w. zaakje kan snel gaan clippen.
Een opamp gaat het dus niet (goed) doen. Je zult minimaal een power opamp of een kleine audio-amp moeten pakken zoals b.v. TDA2030.
Als je het leuk vind moet je het zeker doen, maar economisch kan het niet uit. Als je b.v. bij behringer kijkt (b.v. de AMP800) die +/-55 euro kost en 4 individuele uitgangen heeft, daar kun je niet tegen aanbouwen. En die dingen zijn voor het geld, let wel voor het geld, best wel goed.
succes
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!