Ten eerste hoop ik van harte dat ik dit op de goede sectie van het forum plaats.... zo niet, mijn excuses hiervoor!
Ok, dit is mijn probleem:
Ik ben in het bezit van een Lite Puter A 408 lichtcomputer. Er is iets mis, maar ik weet niet precies wat (heb wel een vermoeden). Op de lichtcomputer (4 kanaals) zitten 4 tiptoetsen. Druk ik deze in, dan gaat de lamp op dat kanaal branden (zo ook de led op de lichtcomputer).
Zet ik de dimmer van de lichtcomputer omhoog, dan is het de bedoeling dat de lichtcomputer "iets" (programma) gaat doen. Dit gebeurt echter niet.
Bekijk ik het PCB van de lichtcomputer dan zie ik dat er 3 IC's opzitten. Eén van deze IC's zit in een voetje, de andere 2 zijn vastgesoldeerd.
Trek ik het IC uit zijn voetje en schakel ik het apparaat in, dan is de werking precies hetzelfde.
Conclusie: het IC wordt niet aangesproken of werkt gewoon niet. (ik weet niet of deze conclusie juist is, maar het ligt voor de hand).
Eventjes een nieuw IC kopen kan echter niet. Het IC heeft namelijk geen opschrift (meer?)!!
Het enige wat ik weet, is dat het een 18 pins IC is.. en er zat een stickertje op, waar met pen "FFCO" opgeschreven was.
Wie-o-wie kan me hiermee helpen? Op enige manier dan ook 
sven
pointers don't kill programs, programmers kill programs
Eventjes een nieuw IC kopen kan echter niet. Het IC heeft namelijk geen opschrift (meer?)!!
Het enige wat ik weet, is dat het een 18 pins IC is.. en er zat een stickertje op, waar met pen "FFCO" opgeschreven was.
[/quote]
volgens mij een eprom of microcontroller (met rom onboard)
Bevat de software / voert de software uit.
Zonder meer info denk ik ni dat ik je meer info kan geven
Op zo 05-05-2002 21:38:15 schreef sven:
[...]
volgens mij een eprom of microcontroller (met rom onboard)
Bevat de software / voert de software uit.Zonder meer info denk ik ni dat ik je meer info kan geven
Wat voor info heb je nodig? Iets waarvan ik je kan voorzien?
Op zo 05-05-2002 21:40:32 schreef dn_dn_dn:
[...]
Wat voor info heb je nodig? Iets waarvan ik je kan voorzien?
let op met statische electricieteit (ESD)
als de IC nog niet defect is kan kan als nog door ESD
Kun je iets op de IC zien code of merk
want dan kunnen wij achter komen wat het is en hoe het aangestuurd moet worden
en dan kun je ook aan meten.
Op di 07-05-2002 16:33:58 schreef d.demirel:
[...]
let op met statische electricieteit (ESD)
als de IC nog niet defect is kan kan als nog door ESDKun je iets op de IC zien code of merk
want dan kunnen wij achter komen wat het is en hoe het aangestuurd moet worden
en dan kun je ook aan meten.
Helaas is er op dit IC niets, maar dan ook niets te lezen! Het is gewoon zwart!
Ik denk dat ik edcht op zoek moet naar iemand die het gelijke apparaat heeft en dit voor me wilt openschroeven, in de hoop dat hij/zij dit IC ook erin heeft...
Tevens hoop ik dat ik ongelijk heb!
Ik verwacht dat in de EPROM de 16 meegeleverde "lichtpatronen" opgeslagen zijn. Worden er geen programma's aangeboden, dan valt er natuurlijk niets uit te voeren..!
Althans, dat is mijn redenatie als leek..!