Hallo allemaal,

Candy Activa Smart 12
N. 31105 9830 3603
Type FCE1

Heeft 3/4 jaar stilgestaan. Ik ging wassen, na 10 minuten knal uit de machine en aardlek eruit.

Aardlek weer ingeschakeld, wasmachine gaf weer knal - 16 A automaat eruit.

Machine uitgezet, stroom erop - omdat ie nog vol water stond geprobeerd af te pompen met ander programma, na 1 minuut knal en aardlek eruit.

T rare is dat de aardlek en 16A automaat er om en om uitvliegen.

Herkent iemand dit probleem en in welke richting zou ik moet zoeken?

Vr groet, Ronald.

Nee, en ook geen brandlucht.

Lekkage tijdens het stilstaan (waardoor er nu iets sluiting maakt?)
Muizen? (kabelwerk aangevreten)
Condensator van de motor die het loodje heeft gelegd?

weerstand ( verwarmingselement ) stuk? gaatje in?

netfilters willen ook wel eens overtuigend ploffen.

omdat er steeds een knal komt na 1 minuut lijkt het of het deurslot inkomt en daarna iets wordt geschakeld waar sluiting inzit . gezien de aardlek en automaat om en om gaan en je pas het programma kunt resetten als de machine aangaat , gok ik op het element wat ongeveer na 10 minuten inkomt als je de machine aanzet .

Ik zeg: papiercondensator (netfilter). Die ploffen ook graag meerdere malen.

P.S. In dat geval is voelen absoluut niet nodig (in andere gevallen ook niet trouwens): zo'n condensator is altijd zichtbaar defect.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (47%)]

Het is in ieder geval iets dat even tijd nodig heeft, zeer waarschijnlijk om warm te worden, en dan doorslaat. Voelen dus maar! Condensatoren zijn altijd de eerste verdachten.

En als je dan gaat voelen, doe dat dan direct na een 'plof' en trek vooraf even de stekker eruit :)

Trek eens de 2 draden van je verwarmings element los en probeer het nog eens.

Verwarmingselement zal het niet zijn omdat deze nergens kortsluiting kan maken zonder dat de aardlek aanspreekt.
Immers is het gewoon een spiraal die of onderbroken is of een aardlek maakt.
Dus het moet een onderdeel zijn die kan ploffen en aarde heeft en 16 ampere kan kortsluiten.
Ontstoorcondensator lijkt me.

heb vaak zat gehad dat een 230v gebruiker de aardlek en de 16a zekering liet trippen , hing er van af hoe snel de aardlek was .

overigens is het element minder verdacht als er geen water meer in de kuip staat , dan schakelt het element ook niet in . als je de stekker omdraait gaat de zekering / aardlek dan meteen uit ?

heeft de wasmachine trouwens in de 4 jaar in een onverwarmde schuur gestaan ? dan kan er in de afgelopen winters met de strenge vorst ook het pomphuis stukgevroren zijn door restwater in de pomp ,door lekkage uit het pompje met vollopen gaat de zekering / aardlek eruit . nu na 1 minuut als het deurcontact inschakelt gaat het fout door de geschakelde draad aan de fase , draai je de stekker om zou het meteen al fout kunnen gaan .

Hartelijk dank voor alle reacties! Ik heb nog niet veel tijd gehad er aan te werken.

De machine heeft 9 maanden stilgestaan in een droge verwarmde ruimte. Geen lekkages, geen brandlucht.

Ik heb met mn zaklampje in de motor gekeken, en het LIJKT alsof de isolatie van de veldwikkeling op een plekje gesmolten is, maar kan t niet zo goed zien.

Wat ik vandeweek ga doen is de motor afkoppelen en kijken of de kortsluiting dan weg blijft.

Ik zal ook de condensatoren bekijken.

Ik hou jullie uiteraard op de hoogte!

vr Groet, Ronald.

Even ter afsluiting:

De machine is bij het afval gegaan.

Hoogstwaarschijnlijk sluiting in de draaiveldwikkeling, isolatie zag er gesmolten uit.

Maar ik kreeg een bijna nieuwe wasmachine van een vriend en besloot geen tijd (en geld, motor kost 170 euro bij aswo) meer in de Candy te stoppen.

Dank voor alle reacties en tot de volgende keer!

vr gr Ronald

Candy is toch zo'n goedkoop vogeltjesmerk met een slechtere kwaliteit dan bijv. Miele, Zanussie, of ÆG?

Kwalitatief een gemiddelde Italiaan, niet slecht maar ook geen uitzonderlijk topproduct. Voor zover mijn ervaringen dan strekken.

In onze eigen wasdroger tot nu toe alleen een ontstoorcondensator hoeven vervangen, vandaar dat ik daar meteen aan dacht. Maar helaas was de schade hier dus groter...