Advies over micro ohm meter

fred101

Golden Member

Ik ga eens kijken wat het bereik van mijn philips DC uV meter is. Die kan in ieder geval tot 0,01nA meten en heeft ook een weerstandsbereik dat in ieder geval richting Terra ohms gaat. Enige kleinigheidje is dat hij nogal defect is. Maar ik heb ondertussen het manual in huis ( en morgen komt via Tidak er een tweede DC uV meter van Philips alleen werkt doe wel)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
pax

Golden Member

Op 10 december 2010 00:44:48 schreef free_electron:
ik ga proberen het design van de milliohmmeter dit weekend af te ronden.

Zijn jullie ook benieuwd naar het resultaat van free? (hint! hint!)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Die kan in ieder geval tot 0,01nA meten

Wow.. 62 ½ elektronen per microseconde...

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Gaaf, dan kan ik electronen tellen. Hoe bereken je dat en als we toch bezig zijn, hoe snel verpaatsen ze zich ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

10-6 × 0.01×10-9 × 1C/1e = 62.4 (ruwweg 62½ )

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Als we gaan rekenen met femto ampere en atto ampere kan je echt elektronen gaan tellen (zoals Free al aangaf).
1pA = 1000fA = 1000 000aA.

Dus een stroom van 1 aA(attoampere) = 6.2 electronen per seconde.

Geen wonder dat met geen benamingen geeft aan nog kleinere stromen, we zitten op de grenzen van de fysica.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
fred101

Golden Member

Als we dat kunnen weet ik nog wel een leuk experiment. Net als dat 2 spleten experiment van young. De stroomdraad splitsen in twee en dan tellen hoeveel electronen er door elke afsplitsing gaan.

Nu ik er over denk (even filosofisch)wordt dat natuurlijk door de weerstand bepaald, die krijg je niet gelijk maar hoe zou dat bij dat twee spleten experiment zijn geweest. De Spleten zijn op fotoon nivo niet precies even groot en wie weet waar die fotonen nog meer weerstand van ondervinden. Is het zo, dat zo'n spleet op deeltjes nivo geen weerstand vormt voor de doorgaande deeltjes, maar voor de totale lichthoeveelheid wel een weerstand vormt en is dat voor electronen ook zo. Ondervindt elk electron dat een weerstand passeert evenveel weerstand of ondergaan de doorgaande uitverkorene geen weerstand maar de totale populatie "statistisch" wel.

(fred met een beetje foute interesse in quantum mechanica want dat is veel te hoog gegrepen qua wiskunde maar het fylosofische aspect is erg interessant.)

Ik weet dat kicken niet geapprecieerd wordt. Maar ik vind het een interessant concept. Heeft iemand de plannen van Free_electron ooit gehad en heeft deze nog toevallig?