Op 10 december 2011 14:50:46 schreef Sine:
Zeker dat het kooldraad is ?Die zijn namelijk zo ongeveer energie klasse Z-- en hebben een grote meestal gespiraliseerde gloeidraad.
Zo ja zou ik toch maar eens wat anders er in draaien
da's beter voor je energie rekening
Gamma verkocht ze als kooldraad lampen, in mijn optiek zijn het gewoone heldere gloeilampen. En zoals gzegd: 60 W is 60W en genoeg licht is genoeg licht.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het voordeel is: als het stiekum wolfraamlampen zijn die een beetje rossig branden, dat ze wel eens érg lang mee zouden kunnen gaan als je ze trillingsvrij ophangt.
P.S. 60W is dan absoluut geen 60W. Waar een gewone gloeilamp met 60W al gauw 750lm produceert kan het zomaar zijn dat er hier 500lm uitkomt. Zoals gezegd, als ik de situatie goed inschat, is dat best gunstig voor de levensduur.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (41%)]
Op 11 december 2011 14:17:27 schreef maartenbakker:
Het voordeel is: als het stiekum wolfraamlampen zijn die een beetje rossig branden, dat ze wel eens érg lang mee zouden kunnen gaan als je ze trillingsvrij ophangt.P.S. 60W is dan absoluut geen 60W. Waar een gewone gloeilamp met 60W al gauw 750lm produceert kan het zomaar zijn dat er hier 500lm uitkomt. Zoals gezegd, als ik de situatie goed inschat, is dat best gunstig voor de levensduur.
ik bedoelde dus te zeggen: 60 W is 60 W in verbruik, ik mag aannemen dat ze daar neit over liegen.. Dus qua stroom verbruik weet je waar je aan begint.
Op 10 december 2011 08:36:29 schreef Caesar2:
[...]Ook de volgende Philips Genie 18W is vertrokken naar de eeuwige jachtvelden, nu een 2,5 jaar oud. Was gemonteerd in de hall op de verdieping. +- 4 à 5 schakelcycli per dag, maximum 1u per dag (heel ruim gerekend). Komt daarmee op nog geen 1.000 branduren.
Ik dien mijn excuses te maken : deze spaarlamp heeft zijn vermelde levensduur bijna perfect behaald! Philips meldt in hun technische fiche een 5.000-tal schakelcycli.
Tel eens even mee?
+- 150 schakelcycli per maand @ 32 maanden = 4.800 schakelcycli
Grmbl.
mijn spaarlampen in de hal gingen 2 a 3 dagen mee, sinds een jaar of 5 laat ik ze continu branden en moet ik nauwelijks nog lampen vervangen.
Vele soorten getest, bracht niks op. Ik heb een 3 x 220v leiding rechtstreeks van de transfo aan de overkant van de straat.
Verbruikt wat meer, maar tja...
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ja, kooldraad valt er buiten, omdat die ook als warmtelamp worden gebruikt en daar zijn ze nu juist erg goed in 
@ Testman, ik geloof dat HMH niet de lamp bedoelde maar dat z'n ega de oorzaak was. Die was volgens HMH aan het breakdancen alsof ze teveel Duracellen had geslikt. Heb ik wel eens bij de "Vieze Man" (Kees van Koten) waargenomen; die stak ze in zijn rectum.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (14%)]
Anoniem
Op 11 december 2011 20:40:41 schreef kombucha:
mijn spaarlampen in de hal gingen 2 a 3 dagen mee, sinds een jaar of 5 laat ik ze continu branden en moet ik nauwelijks nog lampen vervangen.
Vele soorten getest, bracht niks op. Ik heb een 3 x 220v leiding rechtstreeks van de transfo aan de overkant van de straat.
Verbruikt wat meer, maar tja...
Besparingsdrang als een kip zonder kop leidt tot Kafa toestanden.
Enkele jaren geleden pas werden veel privé opritten de ganse nacht verlicht door meerdere 500W halogeenarmaturen. Vandaag hangt men op het toilet en in de muurkast spaarlampen, wat al even onzinnig is.
Wat helemaal gek is, tenzij je een ontuchthuis uitbaat, is spaarlampen in de gang plaatsen met de bedoelng te sparen en ze dan dag en nacht aanlaten. Weet dat elke Watt die permanent opstaat 8,7 kWh/jaar consumeert.
Ik snap je post niet GD. De spaarlampen op het toilet kunnen dan onzin zijn maar als deze bespaardrang voor zowel deze (onzinnige) lampen heeft gezorgd als voor het verdwijnen van die 500W lampen is het per saldo toch een enorme besparing.
En als men in de hal normale lampen de hele dag aanhad en deze nu vervangt voor spaarlampen is dat ook een besparing.
Dat er verbetering mogelijk is en dat er wat weeffoutjes in het hele plan zitten maakt dan niet uit, dat geeft hoop voor de toekomst, toch?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GD doelt waarschijnlijk op een spaarlamp die nu 24 uur brandt waar hij voorheen alleen brandde als het donker of nodig was.
Uitgaande van een factor 5 vermogensverschil, ligt het break-evenpoint tussen de oude en de nieuwe situatie dus bij 4,8 uur per dag de oude lamp aan. Brandde die langer, dan loont het qua verbruik om een spaarlamp continu te laten branden. Financieel ligt het omslagpunt nog iets verder, laten we zeggen bij een uur of 5.
@GJ hieronder: Dat snap ik, en als je je gloeilamp voorheen meer dan 5 uur per dag liet branden, bespaar je wel degelijk door het gebruik van een spaarlamp. Verder zijn er natuurlijk situaties waarin 24 uur licht wel handig uitpakt en vergeet niet dat spaarlampen ook nog iets minder goed tegen een koude start kunnen dan gloeilampen. Een half uurtje tussendoor laten branden is dus ook niet per definitie verspillend.
Overigens ben ik wel van mening dat er veelteveel gehyped wordt en te weinig nagedacht over het juiste licht op de juiste plaats. Dan krijg je dus inderdaad excessen.
Je gebruikt een spaarlamp om te besparen. Ik kan me niet indenken dat er mensen zo dom zijn om te willen besparen en dan die lamp 24 uur per dag te laten branden.
maartenbakker
Golden Member
De productie inspecteren? Zien of je jezelf en het sanitair schoon achterlaat? Enz. enz.
Op 26 december 2011 10:45:43 schreef rew:
Ik had een 60W gloei lamp op de WC. Werkt prima. Die is deze week kapot gegaan. 3W led lamp er in. VEEL te weinig licht. 12W 600lm (zou moeten overeenkomen met 60W) CFL er in. nog steeds veel te weinig om te lezen. Nu een 1200lm 20W exemplaar er in. Dat ding verrast me steeds: "hey het licht is kapot" omdat ie een tijd er over doet voordat ie aangaat. En dan geeft ie een minuut lang nog steeds veel te weinig licht om bij te lezen. Kutzooi.Het enige voordeel is dat je 's ochtends langzaam aan het licht kan wennen.
Dan heb je naar mijn idee zowel met die 12W als met die 20W een CFL die warm moet worden. Ik hing juist ergens een Philips Tornado op, en die vertrekt naar mijn gevoel wel meteen op volle windkracht. Dat je met een 3W LED nergens bent, dat klopt. Die zal ook minstens 12W moeten zijn om iets te bereiken, tenzij je hem precies op je doel richt.
Overigens heb ik het nog niet lonend gevonden om op de wc een spaarlamp te hangen.
Patrick de Zeester
Golden Member
Op 26 december 2011 10:45:43 schreef rew:
Ik had een 60W gloei lamp op de WC. Werkt prima. Die is deze week kapot gegaan. 3W led lamp er in. VEEL te weinig licht. 12W 600lm (zou moeten overeenkomen met 60W) CFL er in. nog steeds veel te weinig om te lezen.
Een WC heb je om te schijten, en hoeveel licht heb je nu echt om te voorkomen dat je je anale kunstwerkje naast de pot deponeert?
Maar goed, mij ervaring is dat je bij een spaarlamp ongeveer een factor 4 minder Watts toe kan voor dezelfde hoeveelheid licht als een gloeilamp. En dat pas als ze op temperatuur zijn; tegen die tijd heb ik mijn darmen echt wel leeggeperst. Veel fabrikanten rekenen met een factor 5 en ronden dat naar boven af naar een gangbaar wattage van een gloeilamp; ik moet de eerste spaarlamp nog tegenkomen die dat ook echt waar maakt. Bij LED lampen zijn de claims qua lichtopbrengst per wat vaak helemaal van de pot gerukt; goede LED lampen leveren per Watt ongeveer evenveel licht als zo'n opgevouwen TL buisje.
Qua levensduur heb ik met een aantal conventionele spaarlampen zeer slechte ervaringen gehad (hooguit een paar honderd uur), zodat de spaarlampen qua gemiddelde gebruiksduur in mijn huishouden het niet beter doen dan de gloeilampen. In alle gevallen van voortijdig overlijden lag het aan de elektronica.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Jongens, daar zijn die "eco" halogeentjes nu voor!
Veel eco is er niet aan (Hoewel, 42W ipv 60 of 28 ipv 40 scheelt toch, al haalt het het niet bij een ccfl-spaarlamp), maar ze geven wél direct licht en passen in elk armatuur. (En zo lang brand zo'n lamp niet, dus dat er 42W hangt ipv 11 is ook niet zo'n punt)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die halogeentjes zijn wel minder met een houten plafond waar deze aan hangen , dan knippert het licht steeds met het bewegen van de vloer erboven 
op t werk hingen de voorgangers van 60 watt maar toen deze eenmaal stuk gingen en er de 42 watt halogeen vervangers voor terug kwamen , moesten deze eruit ivm dat constante wiebelen van de gloeidraad. er zijn toen de allerlaatste 60 watt lampen die nog bij de tu lagen ingekomen 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 24 december 2011 17:40:23 schreef GJ_:
Je gebruikt een spaarlamp om te besparen. Ik kan me niet indenken dat er mensen zo dom zijn om te willen besparen en dan die lamp 24 uur per dag te laten branden.
Even een verlate reactie.... Nee, ik gebruik niet een spaarlamp omdat ik WIL besparen. Ik gebruik een spaarlamp omdat ik de ouderwetse lampen niet meer mag kopen van de regering.
Afgelopen weken zijn er binnen het jaar twee van de drie spaarlampjes
in mijn tuinverlichting overleden. De slachtoffers waren van het Karwei huismerk. De Philips-lamp van hetzelfde wattage ,in het zelfde soort armatuur en een meter verderop heeft nu twee keer zoveel branduren.
Bij mij gaan de meeste spaarlampen defect in de wintermaanden. Zou het iets te maken hebben met een (te) koude start?
maartenbakker
Golden Member
Ja, koude starts zijn vaak erg slecht. Een merk als Philips heeft tientallen jaren van research achter het ontwerp staan dus hun wat duurdere model zal uiteindelijk vaak beter presteren dan een goedkoop bouwmarktlampje. Maar dan nog is koud starten wel een levensduurverkortende factor.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (77%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
voor buiten zijn de serie's met de glazen pot over de fluor buizen , die kunnen beter tegen opstarten in de kou. dat is de exterieur serie van philips .deze bijv http://www.philips.nl/c/-/exterieur-8w-40w-normale-fitting-warm-wit-87…
de lampen met open buizen krijgen door het afkoelen van de lamp en armatuur ook wel last van condenswater wat tussen de buisjes in de kap lekt en ze de print om zeep helpt.
dit is een leuke (spaar) lamp
een osram hbo van 3500 watt , je zou zeggen een hogedruk kwiklamp , maar het is een 23 volt 148 amp lampje 
http://www.sylvania.com/BusinessProducts/MarketsWeServe/DisplayOpticLi… het zijn lampen voor de productie van lcd's , chips en dergelijke..
helaas kon deze zo de onderstaande bak in , gezien hij is gescheurd rechts.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Philips lampen starten altijd langzaam op. Daardoor hebben ze niet zoveel slijtage als een lamp die meteen voluit gaat. Maar zijn ze op de WC minder geschikt (alhoewel ze daar wel weer langer meegaan).
Patrick de Zeester
Golden Member
Op 27 december 2011 16:20:57 schreef testman:
dit is een leuke (spaar) lamp
een osram hbo van 3500 watt , je zou zeggen een hogedruk kwiklamp , maar het is een 23 volt 148 amp lampje
Het zou nog een aardige uitdaging zijn om hier een voedinkje voor te maken 
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Komt die lamp uit een litho machine of wat? 3,5kW UV licht?
Ik heb al ooit een 2kW HID gezien (Da's alles wat ze hier voor gebruiken - wel een hele batterij ervan).
En dat roept toch wat ontzag op. Maar 3.5kW is nog indrukwekkender 
Aan 10% van het vermogen gaat die inderdaad niet veel doen, je krijgt de zouten niet warm. Dat gezegd zijnde, kleine HID lampjes (<100W) zijn niet zo kieskeurig - met een TL-lamp ballast krijg je ze al wakker. Zo lang ze geen ontsteker nodig hebben en de netspanning volstaat, that is. Na het ontsteken van de boog blijken die dingen op minder dan 100V te draaien.
Maar... is dit niet de gedroomde toepassing voor dat oude lasapparaat dat je ergens uit een rivier gevist hebt? Spanning en stroom zitten goed 
Tidak Ada
Een Röntgenbuis zit voornamelijk wolfram in (de anode) en koper voor hitte geleiding.
Mogelijk nog een kleine dosis Thorium voor de gloeidraad om de emissie te verhogen, verder geen rotzooi.
Die HDI lampen moet je voorzichtig zijn vanwege het explosiegevaar door de hoge inwendige druk (ook in koude toestand, zoals de bijsluiter zegt).
Daarom zei ik al, dat hij uit voorzorg altijd in die polycarbonaat beschermhuls moet zitten tijdens transport en opslag en in een geëigend armatuur tijdens gebruik.
@pros
Wel droogbloemen in de winter nemen pros, want al dat kasgoed vreet energie

Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Ik heb een 400W HID lamp naar de eeuwige jachtvelden geholpen, koude start -> BANG. En dat knalt inderdaad hard, dus die 3-en-half kilowatter wil je niet in je kleren krijgen. Mijn 400W lamp zat in een normaal glazen omhulsel, en hoewel het kwartsbuisje verbrijzeld was en de zouten in het rond gespetterd waren, had het glazen omhulsel zelf het overleefd.
Ik heb nooit begrepen hoe die schokgolf niet-destructief door die glazen kolf voortgeplant wordt.
Maar goed ook, want toen we ons huis aan het bouwen waren, had ik zo'n open groeilamp setje op eBay gekocht, de sodium lamp eruit gekeild, en vervangen door een sodium-ballast-compatibele-HID met natuurlijk spectrum. Een HQI-T als ik me niet vergis. Dat werkt zoveel prettiger dan looplampen, 500W halogeen schijnwerpers, LED en CFL werklampen, zaklampen-op-makita-lithium-cellen, en alle andere halve oplossingen.
Met suizende oren heb ik dan maar een glazen plaat uit de werfkoelkast gesloopt en die over de groeilamp gemonteerd, om bij de volgende HID harakiri wat minder blootgesteld te zijn.
Betreffende de levensduur - om het maar enigszins OT te houden - die HID lampen blijken onverwoestbaar indien je ze niet martelt als bouwlamp. Mijn broer heeft een winkel die hij acht jaar geleden geopend heeft. Hij is zes dagen van de 7 open, en heeft nog geen enkele 70W HQI vervangen die er sinds dag 1 van 's morgens tot 's avonds branden. En in lumens per watt zijn ze bij de besten.