testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
hoedanook zijn de laatste serie philips gloeilampen , allen helder van glas . ook word een heldere lamp van bijv 60watt minder heet als een matt lamp van 60watt , dus wel degelijk verlies.
bij feestlampen van 15watt gaan de blauwe ook eerder stuk door de donkere coating .
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Matglas heeft geen coating, maar sommig melkglas en flameglas wel. Blauwe coating is een extreem voorbeeld omdat dat ontworpen is om alle langere golflengtes (waaronder dus ook een stukje warmte!) zoveel mogelijk tegen te houden.
Ik heb hier nog een stuk of 27 40watt buizen liggen met kleur 33, 34 en 27. Daar moet ik toch wel een tijdje mee vooruit kunnen. Evenals met mijn oude alu-starters van Philips...
Overigens gebruik ik al een tijdje van die bolspaarlampen van IKEA, deze doen het al enkele maanden prima.Van die goedkope was er van de 6 al één stuk...
Verder heb ik nog twee dozen vol met wat oudere gloeilampen: Classictone, softone, etc serie. Altijd goede ervaring mee gehad.
testman
mja.... het tijdperk van de lampbranduren die te kort waren is voorbij . nu is het de evsa of trafo die eerder stuk gaat als de lichtbron .
vooral de leds hebben hier last van met trafo's de grootte van 4 suikerklonten die ineens klappen door rotte elco's .
maar er zijn nu eindelijk ledspots die ook echt licht geven als een 20 watt halogeenlampje , de afgelopen jaren waren er nog niet echt vervangers voor het vergelijkbare wattage aan gloeilampen .
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Sine, maar niet op m'n boek, krant, (elektronica)blad..... 
Overigens kun je voor zacht licht beter voor Argenta® of Softtone® kiezen
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (38%)]
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
@6502:
Dan nog iets anders: bij twee lampen heb ik al gehad dat de elektronica uitgefikt is met rook, stank en dat soort dingen. Is dat gebruikelijk? Wat dat betreft is de failure-mode van een gloeilamp een stuk veiliger...
Zou een spaarlamp dan brand kunnen veroorzaken als die kapot gaat?
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Op 10 december 2010 21:38:51 schreef dawmast:
@6502:
[...]Zou een spaarlamp dan brand kunnen veroorzaken als die kapot gaat?
Meh, kan, ja, maar wat zou er voldoende lang voldoende veel vermogen kunnen dissiperen om brand te veroorzaken in een EVSAtje? Het lijkt me weinig waarschijnlijk.
Een falende gloeilamp die bij zijn zwanenzang een vlamboog trekt kan eveneens behoorlijke vonken veroorzaken, en niet alleen in de lamphouder.
Dus stel dat de brugceldiodes, of de schakeltransistoren in doorslag gaan, dan heb je een kortsluiting die de bonddraden moet verdampen. Vergeleken met een vlamboog met verdampt wolfraam is dat niks..
De schakeltransistoren zouden eventueel heet maar nog niet destruktief heet kunnen worden, maar dan nog denk ik dat de transistor het loodje legt vooraleer bijvoorbeeld het plastic ontbrandt.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb ook een uitgefikte spaarlamp gehad. De bol was zelfs van de fitting geklapt en de electronica zwart geblakerd. Gelukkig hing hij in een metalen kap. Dat gaf mijn vertrouwen toch wel een deuk.
Buiten heb ik een jaar of 7 geleden 3 6 of 8 Watt spaarlampen gehangen. Die branden nog steeds iedere avond en vaak ook overdag omdat ik ze vergeet.
In de keuken ging hij na 3 jaar defect en de opvolger hangt er nu een jaar of 4.
Ik had er een op mijn hobbykamer maar als ik die aan deed steeg de QRM hoorbaar. Ik heb hem nog gebruikt om een noise canseler te testen. Lamp aan en draad aan het armatuur als antenne.
Verder nog geen defecte gehad.
testman
bij spaarlampen heb ik ook al gezien dat een weerstand doorbrandde met de aansluitdraden ipv de koolbaan . en evsa's gaan helemaal ver soms , dan zorgt een defecte lamp voor een knetterscenario in de evsa . maar de grotere natrium of kwiklampen kunnen spontaan klappen als deze ouder worden . ik krijg vaker collega's in het magazijn die een lamp moesten vervangen die gewoon is geklapt in het armatuur bij de klant .
@fred , de spaarlampen in de tuin bij jou die staan in de kou , waar de lamp in de keuken zeker hing met de spaarlamp fitting omhoog ?
Buiten heb ik GU10, omdat ik 6x 35W toch teveel vond heb ik deze eens vervangen door spaarlampen van de GA***, het huismerk. Deze hebben ongeveer een week gebrand, eerste was na 2 dagen kapot, de laatste na 8 dagen.
Nu 3W ledspots, branden sinds een 6 maanden en qua licht ook prima. Wel iets witter dan de standaard halogeenlampen.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik heb nu al jaren 2 Mazda spaarlampen van 15 Watt in m'n kamer hangen.
Zijn een jaartje of 14 geleden gebruikt bij de verbouwing van m'n pa's werk, en hebben toen een maand of 2 (of nog langer, ik weet het niet precies meer) als alternatieve verlichting gewerkt: elke dag inschakelen en branden voor een uur of 8-9.
Daarna zijn ze in een doos verdwenen en stonden ze klaar om weggegooid te worden: m'n pa heeft ze gered en thuis op de zolder opgeslagen. Ze hangen nu al zo'n 10 jaar in m'n kamer... en lijken werkelijk onverwoestbaar.
Ook de andere types van Mazda die we hebben (een spaarlamp met sierbol eromheen) houden het nog steeds prima uit: die van de keukentafel, die toch vaak gestart wordt en lang brand, houdt het vaak 4 tot 5 jaar uit.
Er is er maar 1 geweest die na 2 weken de geest gaf: een vrij dikke elco was bol gaan staan en had wat inhoud gemorst: met een nieuwe elco deed hij het weer prima (met als mindere bijkomstigheid dat de lamp alleen te openen was door het plastic volledig te mollen)
De nieuwste spaarlampen zijn van de Hema, en zitten nu in m'n knik-arm lamp: starten heel prima, en zijn snel op sterkte (ongeveer anderhalve minuut)
Het enige is dat ik denk dat 'ie sneller overlijdt omdat 'ie nu eenmaal nogal opgesloten zit.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Mazda kan een Philipsmerk geweest zijn. Wijst de typeopdruk daar ook op? (fabriekstekentje naast datumcode van 2 tekens) 14 jaar geleden denk ik dat die buisjes in dat geval ook de bekende dode uiteinden (H-vorm) aan de bovenkant gehad moeten hebben.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (35%)]
testman
tot nu toe is alleen megaman niet van een philips fabriek afkomstig .
op m'n werk staat een stelling van 6 meter met zo'n beetje alle gangbare lamptypen ( en antieke varianten ). sommige al 30 jaar oud , maar er komt erg veel van philips af . ook een aantal osram lamptypen .
mazda is net als aristona en erres een submerk van philips , wat goedkoper is als de echte philips lampen.
maartenbakker
Golden Member
Ook een aantal Osram lamptypen? Nu wordt het interessant! Kan je daar eens wat meer van laten zien of informatie over geven?
Mazda = Philips. Deze merknaam zie je veel in Belgie en Frankrijk. Er is (was) ook een Mazda merknaam in Engeland en de VS maar die had niets van doen met Philips.
Osram heeft een aantal jaren gedurende de jaren 90 SL Prisma, SL Opaal en SL Decor (die met die mooie ronde melkwitte bol) lampen laten maken met Osram stempel bij Philips.
Voorbeeld:
http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=229&…
http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=229&…
En Philips had en heeft meer b-merknamen zoals Attralux, Gamma, HEMA enz.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
testman
dat wordt meer gedaan , omdat een productielicentie duurder is als de lampen laten produceren onder een andere naam .
maartenbakker
Golden Member
Ik ben er ook van overtuigd dat de spaarlampen die nu al jaren in gebruik zijn,hun duurzaamheid tot nu toe bewijzen. Ik vraag mij echter af of de huidige die NU geïnstalleerd worden, het ook zo lang zullen uitzingen, vandaar de vraag om de installatiedatum met een marker ergens op de voet te schrijven 
Groeten,
Marc
[Bericht gewijzigd door Tele@ReVision op (23%)]
testman
de huidige lampen zijn niet zo degelijk , heb er onlangs een paar defecte globe spaarlampen van osram meegenomen van t werk , die hadden nog goede buisjes en gloeidraden , maar hadden last van vele losse solderingen op de print in de lampen . het blijkt te komen doordat er wel met rohs is gesoldeerd , maar niet alle componenten zijn vertind met rohs af fabriek , dus hecht de soldeer niet op de pootjes van weerstanden ed.
dit probleem is vaker aan de hand bij electronica en gaat pas weg als alle componenten rohs zijn vertind .
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Even een oude koe uit de sloot halen omdat ik hier ineens twee spaarlampen er tegelijk het bijltje bij zag neerleggen.
Toegegeven, het waren niet dimbare CCFLs die, uiteraard, op een dimmercircuit zijn aangesloten. Het is een huurhuis met domotica, en ik kon de x10 module nog niet eens vinden, laat staan vervangen, dus heb ik het maar op goed geluk geprobeerd. Werkte goed, hoewel als de kinderen of mijn vrouw het licht bedienden, gebeurde het wel meer dan eens dat de dimmer niet op 100% stond (te merken aan het afkeurende gezoem van de lampen).
Ze draaien véle uren per dag (keuken, in de winter meestal van 07:00 tot 23:00 of zo, zomer heel wat minder).
En ineens was er geflikker. Lamp opengebroken:
Wat een chaos... En dan zullen we het maar niet hebben over het aroma dat eruit kwam. Foutzoeken stelde niet veel voor, dus dan maar een paar nieuwe elco's besteld. De elco's kosten het driedubbele van een complete lamp, maar ik ben ecologisch, dus ik kocht de elco's van een eBay verkoper in Shenzen, en op 2 minuten was de klus geklaard:
En we zijn weer goed voor een jaar of drie "dimmermisbruik".
Trouwens, ik kan niet geloven dat men 26W door die kleine "audio" transformatortjes jaagt...
maartenbakker
Golden Member
Als de frequentie maar hoog genoeg is.
Overigens zou ik elco's uit Shenzhen sowieso wantrouwen, zelfs als er een echt merk op staat.
Ik heb ook een kapotte spaarlamp opengemaakt, een Sorbo 15W:
Helaas reikt mijn kennis niet ver. Ik ben niet verder gekomen dan het doormeten van alle dioden, die gaven allemaal zo'n 540. Behalve 3 stuks, waarvan ééntje helemaal niets doet en twee andere kortsluiting geven.
Er is helaas niets dat er kapot uitziet en ook de solderingen op de printplaat ziet er m.i. goed uit.
Verder dan dit kom ik helaas niet.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Hmm, eigenlijk moet je ze uitsolderen voor je meet, maar volledig onderbroken kan niet veroorzaakt worden door een onderdeel wat eraan parallel staat. Dus tenzij je meetpen geen contact maakte, is die diode inderdaad stuk.
Die volledig kortgesloten hoeft niet per se de diode te zijn, die moet je buiten circuit meten.
En dan nog is het de vraag of de andere onderdelen nog goed zijn, volgens mij zijn diodes behoorlijk robuust...
testman