levensduur spaarlampen: 18.000 uur of 18.000 minuten...

Ik heb hier net spotjes voorzien met 3x 11W GU10 spaarlampen. Gelukkig branden ze niet zo vaak. Zodra ze even opgewarmd zijn verspreiden ze een heerlijke geur van verwarmd plastic/lijm.

Hopelijk is het nieuwigheid want anders gaat er gewoon weer hallogeen in.

Spanning staat en stroom gaat!
maartenbakker

Golden Member

Op 2 april 2013 09:04:33 schreef GJ_:
[...]Dat is ook de enige met wie de consument te maken heeft. Bij de fabrikant heeft deze niets te zoeken. Probleem is alleen dat de detailhandel gewoon de mogelijkheden niet heeft om aan de wettelijke eisen te voldoen.

Dat zou toch een mooie gelegenheid zijn om een systeem in te voeren waar de detailhandel wel aan kan voldoen?

Maar goed, terug naar de lampen.

Als winkelier nam mijn vader ook plichtsgetrouw defecte lampen in en gaf er een nieuwe voor indien ze te snel gesneuveld waren. Een paar weken later lag die lamp dan bij de groothandel, die ook niet moeilijk deed en mijn vaders voorraad weer aanvulde. Misschien dat de probleemlampen zelfs ooit nog een keer bij de fabrikant terecht kwamen....

Zoiets is toch van de gekke? De detailhandelaar mag dan wel verantwoordelijk zijn voor de klanttevredenheid, maar heeft in dit geval totaal geen technische verantwoordelijkheid voor het product zelf. Leg die daar dan ook voor dat gedeelte niet, maar laat hem over de klanttevredenheid gaan en over de diensten en producten waar hij wel rechtstreeks voor verantwoordelijk is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

kapotte lampen kwamen wel bij de fabrikant terecht bij mijn weten, op m'n vorige werk werden oa pallets met lampen waar productiefouten inzaten uitgepakt. af en toe zat er een krat bij met allerlei schadespul. van nieuwe doosjes die plat waren gedrukt tot lichtbronnen waar met de hand opgeschreven stond stuk. ook opvallend veel van die nieuwe s10 starters, sinds er geen kwik meer inzit is er meer uitval nieuw uit doos al..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Net halogeenlampen 12V 20W gekocht bij de Action. Goedkoop, inderdaad. Maar: de lichtbundel is groen? Slechte spiegel?

GJ_

Moderator

Op 1 april 2013 21:27:20 schreef Hoeben:
Ik ben het niet eens met de suggestie dat iets duurders goed is.

Op 2 april 2013 20:26:56 schreef Hoeben:
...Goedkoop... Maar: ... Slechte spiegel?

Duurder is niet per definitie goed, maar in veel gevallen toch beter? ;-) :-)
sorry, kon het echt niet laten

Deze keer heb ik de bon bewaard...

Als een lamp niet goed is, dit geldt voor elk product, moet dit worden aangegeven. De prijs maakt hier helemaal niets op uit. Je mag van een duurder product misschien wat meer verwachten als extra luxe, maar een goedkoop product moet wel werken en aan normale eisen voldoen. Dat is gewoon de wet. Ter vergelijking: Een goedkope auto mag niet onveilig zijn. Een goedkope auto moet het wel doen.

maartenbakker

Golden Member

Precies. Daarom juist ook mijn pleidooi om hier consequenter en nauwkeuriger in te zijn. Conformiteit via een indirect coulancestelsel waarbij de fabrikant in elk geval op papier geen enkele verplichting heeft om waar te maken wat hij (en niemand anders) over zijn spullen claimt of waarin hij de producteigenschappen gewoon kan verzwijgen, is wat mij betreft nog steeds een farce. Nou weet ik ook wel dat handelaren wel enige feedback naar de fabrikant kunnen geven (in het uiterste geval door met de portemonnaie te stemmen), maar om dan van enige zekerheid of consequent beleid te spreken... Vandaar dat de fabrikant in mijn ogen moet aangeven wat de consument kan verwachten, en dit ook zèlf waar moet maken en niet indirect en onverplicht.

Let wel, dit betekent voor sommige producten eigenlijk zelfs dat er minder eisen aan gesteld zullen worden. Een spaarlamp van de action van 2,99 hoeft maar 1 jaar (bij 1000 maal schakelen en 3000 branduren) mee te gaan bijvoorbeeld, terwijl een duurdere Osram of Philips 10.000 inschakelingen en 10.000 branduren in 5 jaar mag hebben. Op dit moment kan je van de action eisen dat ook hun goedkope lor 5 jaar meegaat. Dat resulteert in een onnodige afvalberg en geeft ook een verkeerd signaal af aan de kopers, die werkelijk geloven dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Ja ik weet het, een hoog stokpaardjesgehalte maar ik probeer het wel bij de levensduur van spaarlampen te houden.

Overigens realiseer ik me dat een dergelijke wetgeving op punten bij de communisten af is, maar ik denk niet dat het de consument, handelaar of fabrikant in enig grondrecht beperkt (wellicht is het gloeilampenverbod veel perverser en beperkender, net als zoveel nationale wetgeving de laatste jaren). Eigenlijk is het gewoon een verlengde of zo je wilt een consequentie van het principe dat je in reclame geen overdreven claims mag doen.

@testman: ik wil die keuzevrijheid ook niet wegnemen, maar als het goedkope troep is moet het verschil in de specificaties gewoon duidelijk naar voren komen zodat er weloverwogen voor troep gekozen kan worden (recycling is inderdaad een groot goed, maar langer meegaan in veel gevallen beter - maar als je iets zoekt dat simpelweg niet lang mee hoeft te gaan is het zonde om iets beters te kopen). In een maatschappij waarin wordt voorgesteld om sigarettenpakjes grauw en generiek te maken, mag een nog wat specifieker milieulabel op een lampendoosje toch geen probleem zijn.

@hoeben: Enige standaardisatie (minimaal x keer schakelen, minimaal y jaar bij 24/24 inschakelduur, minimaal z jaar bij 8/24 inschakelduur bijvoorbeeld) is wel noodzakelijk als je er wettelijke consequenties aan wilt verbinden. Ik verwacht dat fabrikanten wel een beetje in dezelfde hoek zitten met hoe ze het nu vermelden - voorzover, maar zeker op goedkoop spul verwacht ik ook erg geflatteerde cijfers. Dat kan dan niet meer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het woord afvalberg is ook niet van deze tijd meer, zo'n lamp is ook voor 90% recyclebaar. evengoed als alle lampen maar in 1 prijsklasse te koop waren zou het ook niet goed zijn. er moet keuze (teveel) zijn in een markteconomie. iedereen claimt ook teveel die garantie op zo'n doosje van 6000 branduren, de brandpositie en groote van het armatuur spelen een grote rol. als iedereen ging muggeziften over 1000 branduren minder dan kwamen de kleine letters ook op het doosje te staan( "branduren gemeten continu brandend in een open fitting, geen garantie voor specifieke omgeving".

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In de praktijk gaat die lamp gewoon in de kliko. En die 6000 uren zijn bij sommige lampen maar 1000. Is er geen norm voor hoe je het aantal uren meet?

Philips Softone "bol" spaarlamp. 23W , 1320 lumen. Aankoopdatum 08/01/2014, gisteren na een 10-tal seconden knipperen met een roze gloed gedoofd met de bijhorende tik.

Was gemonteerd in de keuken, in een ruime armatuur. Weinig schakelingen per dag, dus ideale omstandigheden. Rekening houdend met de maximaal mogelijke branduren op basis van aanwezigheid in deze locatie, kom ik op een 4.000 à 4.500 branduren.

Enerzijds...
Als de gemiddelde levensduur gewoon inderdaad 50000 uur is, kan het best zo zijn dat zeg 5% na 5000 uur kapot gaat. Jij hebt de pech om in die 5% te vallen, terwijl de 19 anderen niets van zich laten horen.

Anderzijds, heb ik het gevoel dat er een kloof zit tussen de geclaimde levensduur en de werkelijkheid. Ik denk niet dat fabrikanten daar makkelijk ronduit over kunnen liegen. Ik denk dat
de fabrikanten onbedoeld veel gunstigere omstandigheden testen dan bij de consumenten thuis. Dus... laat het ze weten dat ie voortijdig kapot is gegaan: Ga terug naar de winkel om hem op garantie om te ruilen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dat is ook zo, bij philips op de site staan bij de gasontladingslampen gewoon cijfers erbij. uitval 5% bij 5000 uur, uitval 15% bij 10.000 uur, om bij 30.000 uur op 50% uitval te komen bij bepaalde gasontlading lampen. dit dan wel zonder ingebouwde evsa erin zoals spaarlampen dat hebben.

op t werk is in 2009 het kantoordeel verbouwd, alle verlichting vervangen. nu ben ik al jaren lampen aan het vervangen, 8x 2x plc-26w in eenzelfde armatuur met evenveel branduren en toch zit er wel 3 jaar tussen de eerste en de laatste lamp die het begaf. nu zitten ze op ongeveer 13.500 branduren en toch zijn er nog wel 12v 50W halogeenlampen die nog steeds werken en 1/3 van de gasontlading lampen hebben overleefd. de reden, 2 meter 0,75mm2 per lamp op het plafond :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 september 2015 08:26:37 schreef rew:
Dus... laat het ze weten dat ie voortijdig kapot is gegaan: Ga terug naar de winkel om hem op garantie om te ruilen....

Vanwege een "gezond" wantrouwen tegenover een spaarlamp van (toen) 21,00 euro had ik inderdaad de originele doos, bestelbon van 04/01/'14 en kassaticket van 08/01/'14 goed bewaard. Zo makkelijk komen ze er dus niet vanaf.

Huidige adviesprijs van Philips voor deze lamp is 15,99 euro.

de softtone globelamp 23W heeft volgens de gegevens 10.000 branduren. zo te horen is de elco in de voeding overleden of de schakelfets zijn overleden, al dan niet veroorzaakt door een doorgeslagen condensator tussen de gloeidraden van de lamp in, deze krijgt ruim 1KV op zijn donder met ontsteken. het nadeel is hier de bol waar de warmte in blijft hangen en temperatuur gevoelige onderdelen nekt op den duur, elco's voornamelijk..

hier staan het garantiebeleid..

http://www.lighting.philips.nl/pwc_li/nl_nl/connect/Assets/downloads/V…

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik koop altijd de 'goedkope' rommel.
in mijn keuken hangt zo een goedkope spaarlamp (carrefour actie, 6lampen voor 10tal euro. merk Caming). die in de keuken brand redelijk veel.
-1hangt in de werkplaats
-1zit in mijn looplamp voor auto te herstellen (zal nog geen 5uur gebrand hebben)
-1 zit in de badkamer en brand ongelooflijk veel.
-3stuks hangen in de traphal en pc kamer (samen geschakeld wegens verbouwing nog bezig).

al die lampen zitten er al een jaar of 3-4 in en nog geenenkele kapot.

mijn ledlampen zijn allemaal goedkope uit china. in het begin die ledspots met 20x 5mm leds. daarvan brand er ene aan de deur naar de tuin (brand 24/24 al 4-5jaar aan een stuk zodat de hond de weg naar buiten weet).
die begint precies wel veel lichtsterkte te verliezen.
2 andere hangen boven het werkblad in de keuken als spots.
2 andere hangen als spot boven de biljardtafel.
die 5lampen heb ik een goeie 8jaar geleden voor 2,5€/stuk gekocht op ebay. HEEEEEEEEEEEL tevreden van.
nu heb ik van die kaarsledlampen waar 3/4 1W leds inzitten. daar heb ik er al 2 moeten herstellen wegens doorgebrande led (slecht tegen koelplaat gemonteerd). bij de ene stak ik een andere, bij de 2de lamp heb ik dat ene ledjes overbrugd met een draadje (voeding is een 1-4W stroombron)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb hier 5 GU9 lampen waarvan er eentje ruim 3 weken geleden gesneuveld is, binnen de 2 jaar garantie. Het type wat erin zit is niet meer leverbaar.
(zal zo'n kleine 3000h gebrand hebben)

Email gestuurd naar de webshop of ze er misschien toch nog ergens een hebben liggen of dat ik ze dan alle 5 zou moeten vervangen. En dat deze nog binnen garantie valt (3 maanden voortijdig).
Niks meer van gehoord....nada noppes antwoord. -edit- net de email nog meer eens geforward, kijken of ik nu wel antwoord krijg.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

van de week 1 philips r111 10W ledspot gescoord welke in de vuilbak ging. dingen van 40 euro die in 1,5 jaar al begonnen te knipperen. eenmaal open bleek dat ze in de fabriek nooit de print met de leds aan de voeding print hadden gesoldeerd, zat er koud in. het knipperen was de converter die aan zijn max vermogen zat. na het solderen van die verbinding trok het ding ipv 1,03A bij 12V nog maar 820mA weg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gisteren antwoord gehad (email was ergens gestrand), krijg een nieuw lampje onder garantie (iets ander type). Dus alsnog goed gekomen!

Heb het defecte lampje even open gemaakt: Geen leds defect, moet dus in de electronica zitten. Is een miniscuul geschakeld voedinkje met ferrite trafotje. Optisch geen defecte/ontplofte onderdelen te zien trouwens.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 13 september 2015 10:37:36 schreef Caesar2:
[...]

Vanwege een "gezond" wantrouwen tegenover een spaarlamp van (toen) 21,00 euro had ik inderdaad de originele doos, bestelbon van 04/01/'14 en kassaticket van 08/01/'14 goed bewaard. Zo makkelijk komen ze er dus niet vanaf.

Huidige adviesprijs van Philips voor deze lamp is 15,99 euro.

Even terugkoppelen met het resultaat. De winkel wou/kon geen garantie geven, met als argument dat de lamp niet meer verkrijgbaar was. Hen erop wijzen dat de lamp wel nog op de Philips website geadverteerd was... dit had geen resultaat. Niet meer verkrijgbaar volgens de winkel.

Uiteindelijk Philips zelf gecontacteerd. Na het beantwoorden van een vragenlijst heeft Philips een lamp opgestuurd. Weliswaar de 20W-versie en niet de originele 23W-versie, maar ik kan mij ernaar schikken.

Die winkel is consumenten-recht-technisch wel erg fout bezig. Ze dienen garantie te geven. Als die lamp niet meer verkrijgbaar is voor hun, mogen ze je oude lamp repareren (kunnen ze niet), of je een vergelijkbaar apparaat aanbieden (Dat heeft Philips dus gedaan).

P.S. Ik vermoed dat die winkel met "niet verkrijgbaar" gelijk heeft: Ook philips had kennelijk niet meer dat andere ding beschikbaar. Soms is men langzaam met het van de site afhalen van dingen die niet meer verkrijgbaar zijn. Zolang het niet verkocht wordt, komt niemand daar achter.
PPS: het kan dat die 20W lamp vergelijkbaarder is dan je denkt: Misschien is het rendement iets opgeschroeft sinds dat je 23W lamp gekocht had. Daarom is het eigenlijk ook beter om in lumens of luxen te praten (ik weet niet uit m'n hoofd welke).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 oktober 2015 20:01:45 schreef Caesar2:
[...]

Even terugkoppelen met het resultaat. De winkel wou/kon geen garantie geven, met als argument dat de lamp niet meer verkrijgbaar was. Hen erop wijzen dat de lamp wel nog op de Philips website geadverteerd was... dit had geen resultaat. Niet meer verkrijgbaar volgens de winkel.

Uiteindelijk Philips zelf gecontacteerd. Na het beantwoorden van een vragenlijst heeft Philips een lamp opgestuurd. Weliswaar de 20W-versie en niet de originele 23W-versie, maar ik kan mij ernaar schikken.

Vanmorgen is ook de vervangende spaarlamp na een 6-tal maanden defect, zachtjes gedoofd tijdens het branden. Had al enkele dagen gedurende een paar seconden een roze kleur bij het opstarten.

Als vervanger zullen we toch eens een LED-alternatief proberen te vinden. Met dit type spaarlamp heb ik duidelijk geen betrouwbare oplossing.

maartenbakker

Golden Member

Een roze kleur zal meestal wijzen op een versleten buisje, of eventueel op electronica die de brandspanning niet meer kan opbrengen. Dat klinkt wel echt als een fabrieksfout tenzij je hem op een extreem koude plaats hebt zitten (dan is LED sowieso de enige langlevende spaarlamptechniek).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

roze kleur is ofwel vocht in de buis, binnengelekt door de gloeidraden, maar vaak is de reden dat de buis amper emissie nog heeft. opstarten duurt steeds langer en de buiseinden zijn dan erg zwart al. het uitvallen tijdens branden is vaak de gloeidraad welke opbrand. in een oude tlbak gaat de buis dan knipperen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Wat de exacte oorzaak is, durf ik niet te zeggen. Water klinkt niet zo waarschijnlijk, emissie klinkt waarschijnlijker.

De faalmodus van een roze brandende buis en een knipperende ouderwetse TL is waarschijnlijk dezelfde: de brandspanning loopt te hoog op. Roze branden is een teken van een te lage lampstroom omdat de EVSA niet voldoende spanning kan leveren terwijl knipperen een teken is van een te hoge brandspanning waardoor de starter blijft ontsteken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

rose licht afgeven bij het starten is zelfs bij nieuwe buizen normaal, zeker in koude omgevingen. ze nemen vocht op door de glasdoorvoeren van de gloeidraden. tl's blijven een paar minuten rose om langzaam van buiten naar binnen de juiste kleur licht te gaan geven, het heeft zeker met het gebrek aan kwik te maken, maar ook de nieuwere soorten poeder welke het uv licht omzetten naar zichtbaar licht.

bij een spaarlamp is dat echter veel sneller weer weg, doorgaans is de ontsteking slecht of de buis op. de manier van ontsteken scheelt ook wel, warme start laat buizen ouder worden als de koude start met een paar Kv ontsteken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer