Op 3 maart 2004 23:04:29 schreef kingjotte:
ik heb dat ook gehad, maar waar dat aan lag weet ik even niet uit mijn hoofd kijk eens naar de volgende dingen:

- driver (welk besturingssysteem gebruik je)
- kabel (zijn alle pennen doorverbonden?)
- welke ledjes knipperen en wanneer
- als je looplicht doet doet ie het dan.

Ik kan het jammergenoeg nu zelf niet testten, de k8000 ligt aan de marklin gekoppeld en die pc heeft op het moment geen monitor (staat aan die van mij, want mijn eigen monitor is stuk)

- Ik heb het programma gebruik wat op de site van velleman stond voor windows XP
- Wat betreft die pennen kan ik dat niet zeggen, daar kijk ik morgenvroeg dan naar.
- Wanneer ik op de knop "Set all" klik gaan ze alle 16 aan en blijven dan branden. Al het andere doet het niet. Tevens zie ik LD17, LD18 en LD19 lichtjes knipperen als ik het programma aanzet.
- Nee het looplicht doet het ook niet. Je bedoelt dus de output test.

Ps. ik heb deze software gebruikt

Edit: als ik de optie "Card Number" op A1 & A0 zet en dan het looplicht draai doet hij het wel. Zo ook als ik ze apart aanklik. Radio buttons staan allemaal dan op 0. Betekend dit dat hij goed werkt?

Kan iemand bevestigen of dit goed is.

Ik heb inmiddels de relais kaart binnen. Om precies te zijn de K2633. Nu moet ik daar een Rx weerstand op plaatsen. In de handleiding is nix te vinden over de weerstand die nodig is bij de K8000. Weet iemand anders hier misschien de waarde van?

Ik weet denk ik al wat jouw probleem is.
Je hebt de jumpers verkeerd staan, waardoor de kaart niet herkend wordt voor bijv het looplicht, alles aan zal een ander signaal zijn.

Kijk ff hoe die jumpers staan, ze moeten allebei op 0 voor de 1e kaart.

Op 9 maart 2004 17:22:17 schreef kingjotte:
Ik weet denk ik al wat jouw probleem is.
Je hebt de jumpers verkeerd staan, waardoor de kaart niet herkend wordt voor bijv het looplicht, alles aan zal een ander signaal zijn.

Kijk ff hoe die jumpers staan, ze moeten allebei op 0 voor de 1e kaart.

Ik zie wel 2 schakelaars, en daar staat toevallig ;) ook A1 en A0 bij. Dus die heb ik om gezet en nu werkt het wel direct. Maar waar zijn die schakelaartjes voor?

Op 9 maart 2004 17:47:50 schreef Vulpecula:

[...]

Ik zie wel 2 schakelaars, en daar staat toevallig ;) ook A1 en A0 bij. Dus die heb ik om gezet en nu werkt het wel direct. Maar waar zijn die schakelaartjes voor?

Ik snap hem al, zo kun je 4 kaarten aan elkaar koppelen.

Oke, ik ben inmiddels verder. Ik heb nu de k2633 aangesloten op K8000. Misschien dat ik nog iets moet doen aan de weerstand Rx, ik heb nu de waarde 560 ohm gepakt. En de voedingsspanning moet iets meer zijn dan 9 volt, +/- 9,2 volt, en dan schakelt het relais. Het programmeren begint ook al goed te gaan. Aankomende woensdag komt een andere kit van velleman binnen, nl de K7614-16. Dat is een universele relaiskaart met 16 kanalen.

Binnenkort gaan we inventariseren wat er allemaal geregeld moet gaan worden in het zwembad. In iedergeval is al bekend dat we aan 1x K8000 niet genoeg hebben. Bij het zwembad zit een verdeler van 10 aansluitingen. Waarop alle een kraan hebben zitten die dus, hoe raad je het al, gestuurd moeten worden met stappenmotors.

En verder zijn er 2 dakramen die open en dicht gemaakt moeten worden. De verlichting moet tevens geregeld kunnen worden, in het zwembad is overal gebruik gemaakt van halogeen lampen. Deze moeten de mogelijkheid hebben om gedimt te kunnen worden.

velleman heeft een stapmotorsturing die je op je k8000 kan koppelen via die "schakelaartjes" waarover je een paar posts terug sprak, je kan er wel maar max 3 aan hangen dacht ik 1 K8000 + 3 K??? (die stapmotor)
dus als je er tien nodig hebt nie echt een oplossing, maar ik wil je maar informeren

[Bericht gewijzigd door Jonathan op ]

neen je kan er 4 x k8000 gebruiken en dan nog een s 15 verschillende stappenmotors deze worden dan wel verbonden via de i2c bus op u k8000 deze stappenmotorskaart (k8005 ) kan je wel niet combineren met een stand alone (k8001)

a zo zit het
wist ik niet sorry

Hoeveel stappenmotors kan ik erop aansluiten? Ik heb net nl op de site van velleman gekeken en daar wordt de K8005 met de SCL, SDA en GND verbonden. En die kan ik maar 1x op de K8000 terug vinden.

gewoon parallel hier op deze bus zetten en dan ieder stappenmoterkaart een ander adres geven via de dipswitchen op deze kaart

gebruik wel nog een aparte voeding om deze kaart de voeden want anders ga je u k8000 kaart overbelasten.

en als je een 2de kaart wil bij verbinden mag je niet alle componenten solderen maar dat staat in de instructies van de k8000.

Heb weer even een vraagje. Ik heb enkele motoren voor het openen van kranen. Dit zijn geen stappen motoren, maar dat is niet belangrijk. Er zitten 3 aders aan de motor. Een is de massa, een is er voor links om te laten draaien en de andere voor rechts om. Ik wil deze motor dus gaan besturen via de k8000. Wanneer hij het maximum heeft bereikt valt hij vanzelf af. Hoe kan ik dit het beste aansluiten met het gebruik van zo min mogelijk poorten op de k8000. Het zijn er namelijk 8. en zie het niet zo zitten om voor elke motor 4 aansluitingen te gebruiken. Dus heeft er iemand een tip of een schema!!

Ps. een uitgebreidt verslag van mijn project kun je vinden op deze pagina

je hebt maar twee uitgangen nodig en je gebruikt de eerste om de voeding te schakelen en de tweede om de richting te kiezen.

MOTOR

| | |
LINKSE RECHTS GROUND
| |
| |
IO \ WISSEL-
1 \ CONTACT
|
|
IO \ AAN OF
2 \ UIT
|
|
V++

Op 18 maart 2004 19:52:15 schreef jvc:
je hebt maar twee uitgangen nodig en je gebruikt de eerste om de voeding te schakelen en de tweede om de richting te kiezen.

MOTOR

| | |
LINKSE RECHTS GROUND
| |
| |
IO \ WISSEL-
1 \ CONTACT
|
|
IO \ AAN OF
2 \ UIT
|
|
V++

Dus ik moet voor elke motor 2 I/O poorten gebruiken. Dus dit wil zeggen dat ik voor de 8 motoren al een K8000 kaart nodig heb?

Volgens mij moet het ook met 1 IO poort kunnen.

Je zou dan de massa standaard kunnen verbinden, en op een opschakelende flank de ene kant op draaien, op neergaande flank de andere kant op.
Dit kan met een paar C-tjes en 2 relaitjes.

Je krijgt dan wel een getimede bewerking, dus bijvoorbeeld voor linksom standaard 4 seconden draaien, of iig bekrachtigen.

Ik bedenk net, volgens jou schakelt de motor na een tijdje vanzelf uit, dan is het toch helemaal geen probleem meer:

laat je massa altijd verbonden, en laat 1 enkele uitgang 1 relaitje sturen, maar dan wel een relais met een wisselcontact. Dan ben je er toch al vanaf?

Op 18 maart 2004 22:30:28 schreef kingjotte:
Volgens mij moet het ook met 1 IO poort kunnen.

Je zou dan de massa standaard kunnen verbinden, en op een opschakelende flank de ene kant op draaien, op neergaande flank de andere kant op.
Dit kan met een paar C-tjes en 2 relaitjes.

Je krijgt dan wel een getimede bewerking, dus bijvoorbeeld voor linksom standaard 4 seconden draaien, of iig bekrachtigen.

Ik bedenk net, volgens jou schakelt de motor na een tijdje vanzelf uit, dan is het toch helemaal geen probleem meer:

laat je massa altijd verbonden, en laat 1 enkele uitgang 1 relaitje sturen, maar dan wel een relais met een wisselcontact. Dan ben je er toch al vanaf?

Maar dan kan ik de kraan nooit half open zetten.