(Ik heb gezocht en veel gelezen, maar mijn situatie niet gevonden)

De koelkast slaat aan, maar niet af, waardoor de temperatuur te laag wordt. De hele koelkast wordt te koud, ook de dingen die in de deur staan, rubbers zijn nog in goede staat.

Als ik de thermostaat op 0 zet slaat hij af, als ik hem dan op 1 zet gaat hij na 20 minuten aan en blijft weer draaien. Ik heb een thermostaat uit een andere koelkast aangesloten, maar dan doet ie precies hetzelfde!
Op de originele thermostaat zit trouwens een klein metalen lipje (steekt 2mm uit), als ik die naar boven duw, slaat de koelkast uit (maar na een tijdje ook weer aan).

De voeler zit zo ver mogelijk (die gaat in het plafond, ik kan niet zien waarheen).

Het gaat om een koel/vries-combinatie van Beko CA5411FFX (Engels model) van een jaar of 3 (schat ik, tweedehands gekocht).

Enig idee? Zou ik die voeler moeten kunnen zien als ik de bovenkant eraf haal?

Hoe zit het met de temperatuur in het vriesvak?
Is het een electronische temperatuurregelaar?

je hebt de combi in de onverwarmde schuur staan ? want dat geeft ook problemen met combi's beneden de 8 graden .

check maar eens waar je capilair leiding vanaf de thermostaat naartoe gaat , zit deze 2cm van de juiste plek tegen de verdamper dan slaat de koeler nooit af . de thermostaat schakelt bij een -25 graden .

Bedankt voor de reacties!
Het vriesvak is heel koud, dus vriezen doet ie (ik heb jammer genoeg geen thermometer om te zien hoe koud). De kast staat in mijn keuken, niet in een schuur.

Het is een mechanische thermostaat (draaiknop 0-5), die zit in het plafond van het koel-gedeelte, waar ook de capilair leiding in verdwijnt. Het vriesvak zit onderaan en heeft geen aparte thermostaat.

Ik zal vandaag de bovenkant er eens af halen om te zien of ik die leiding zie lopen.

Op 25 november 2010 23:28:05 schreef testman:
je hebt de combi in de onverwarmde schuur staan ? want dat geeft ook problemen met combi's beneden de 8 graden .

check maar eens waar je capilair leiding vanaf de thermostaat naartoe gaat , zit deze 2cm van de juiste plek tegen de verdamper dan slaat de koeler nooit af . de thermostaat schakelt bij een -25 graden .

Als een combikast te koud staat ontdooit het vries gedeelte. Hij slaat af bij - zoveelgraad en pas weer aan bij ca +5graden ; als het nu erg koud is waar hij staat zal hij niet of nauwelijks aanslaan, gevolg is dat de compressor niet draait en het vriesgedeelte ontdooit. Hier slaat hij niet af dus dat is wat anders

Ik krijg de bovenkant er niet af zonder hem te verbuigen (zit blijkbaar vastgelijmd), dus ik denk dat ik toch maar een andere thermostaat ga kopen in de hoop dat dat helpt...

Ik denk dat daarmee (nieuwe thermostaat) het probleem is opgelost.

je hebt toch niet de motor bij de 2e thermostaat op de lampaansluiting aangesloten ? die heeft continu spanning zolang de knop niet op 0 staat . ook hebben sommige thermostaten een maak en rustcontact wat verwisseld kan zijn .

Op 26 november 2010 20:09:37 schreef ohm pi:
Ik denk dat daarmee (nieuwe thermostaat) het probleem is opgelost.

Dat denk ik ook.

vandaag eindelijk de nieuwe thermostaat ontvangen en aangesloten, en ja hoor; hij sloeg net al af!

Wat wel jammer is, is dat er aan deze thermostaat maar 3 contactjes zitten, op de originele zaten er 4, daardoor doet het lampje het nu niet... heeft er iemand zo een idee of ik dat eenvoudig kan oplossen?

Ik heb (aangesloten):
-groen/geel (aarde)
-bruin (stroom?)
-zwart (schakeldraad?)

en:
-lichtpaars, die zit nu nergens aan... dat zijn 2 draadjes waarvan er een rechtstreeks naar het lampje gaat. Enig idee wat ik daarmee moet/kan? De schakelaar van het lampje zit trouwens niet in de buurt van de thermostaat.
bedankt!

lichtpaars bij de bruine zetten , dan gaat de lamp altijd aan , anders gaat deze alleen aan met een lopende motor . ik denk dat de 2e draad van de vriezerdeurverwarming is .