hallo,
Ik heb een versterker die niet meer in zijn geheel werkt.
Het gaat om een Philips FA 920.
Hier een gebruikershandleiding: FA920
ik sloot een tulp stekker aan naar mijn computer(jack plug).
Toen begon hij te zoemen. ik dacht dat dit kwam omdat het andere einde nog niet aangesloten was. Toen stopte ik de andere kant er in en werd het stil. Toen ik geluid afspeelde hoorde ik niets. Toen heb ik maar de oude situatie geprobeerd (heeft altijd gewerkt). Dit werkte toen ook niet meer. Als ik hem aan zet. Geeft hij geen tik meer, wat hij eerst wel deed.
Dus wat is er nu stuk en kan dat makkelijk/goedkoop gerepareerd worden?
Alvast bedankt,
Wesley
p.s. Hebben jullie meer informatie nodig? vraag het gerust. 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het brommen heeft wrs je eindtrappen opgestookt . zeker als de aangesloten boxen al een te lage impedantie hadden is een lange harde brom met een koude versterker niet goed.
je kunt eens kijken of er de zekeringen uitliggen op de hoofdprint , een stel 3,15amp zekeringen zitten dan diect na de uitgang van de traf naar de grote print.
Bedankt voor het snelle antwoorden. Ik zal eens zoeken naar de zekeringen. Wel raar dat de knoppen dan wel werken. Kun je misschien ook uitleggen wat. Die eindtrap is enzo? Ik heb niet zo heel veel verstand van versterkers. En ook hoe dat eruit ziet? Foto misschieen? Alvast bedankt weer.
Als ik moest raden is de ingangskeuze schakelaar (LC7821) defect geraakt.
Je zet al snel de halve netspanning op een ingang als je apparatuur aansluit met de spanning er op (b.v. door een ongeaarde PC, of via de CAI) en daar kan het niet tegen. Sluit bij consumentenrommel eerst alles aan, en zet dan pas de netspanning op de installatie.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de lc schakelkeuze ic's ,die zijn vaker stuk idd . probeer dan eens of er nog ingangen zijn die nog wel werken , vaak zitten er 2 van deze ic's in omdat er meerdere ingangen op de versterker zitten en 1 ic niet alles aankan .
deze zitten vlakbij de ingangen op de hoofdprint of de opstaande print rechts .
[Bericht gewijzigd door testman op (16%)]
Hallo,
Bedankt weer voor de reactie, Ik ben er nu mee bezig. er is maar 1 zekering te vinden en die is voor alles. Die is ook in orde. ook heb ik wat dingen gemeten. even voor de duidelijkheid. Normaal kreeg je een klik van een relais als je schakelde van kanaal en aan zette enzo. maar dat is er nu ook niet meer. ik zal nog even die ic bekijken.
Bedankt allemaal voor jullie hulp weer.
Ik ben er klaar mee, denk dat ie weg gaat. Hij had trouwens geen dubbele ic en die andere heb ik doorgemeten.Leek goed te zijn.
Toch bedankt voor alle hulp. Ik ga maar gewoon een nieuwe kopen en zie dit als een wijze les.
Hebben jullie dan nog tips voor een goed merk/type?
Niet al te duur graag
.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Sorry maar je geeft het wel erg snel op
geen uitdaging voor je ?
had er een 2 jaar liggen en onlangs me er ff in verdiept
doet het weer prima na de zekeringen en eindtorren vernieuwd
Op 27 november 2010 23:19:51 schreef gassie123:
... Hij had trouwens geen dubbele ic en die andere heb ik doorgemeten.Leek goed te zijn....
IC's doormeten? Wouw...... hoe doe je dat.
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/sanyo/ds_pdf_e/LC7821.pdf
Okee blijk dat ik er geen verstand van heb.
Ik heb het zo geintrepeteerd, heb gevraagd aan iemand die verstand heeft van elektronica. Hij bedoelde dan wat anders wss. ik heb een andere gedoneerd gekregen. Deze zou goed moeten zijn. Net even snel aangesloten. Krijg alleen beetje geluid als ik hem vol aan zet. Misschien doe ik wel wat fout.
Franssel
Je hebt gelijk die waren niet aanwezig. Die heb ik van die kapotte er in gedaan en nu is alles goed. Hebben jullie nog tips zodat ik deze heel houd?
Sjoerd Kreyns
Golden Member
SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Versterker uitzetten voordat je de aansluitingen maakt/veranderd. Goed op de impedantie van de speakers letten en niet alles te hard zetten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Computer aarden wil ook wel eens helpen......
Overigens heel erg zonde om een Philips-bak uit de 9 serie om een opgeblazen input-IC'tje af te schrijven. Zet hem desnoods gratis op vraag en aanbod hier op de site.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (65%)]
Franssel
Helemaal met maarten eens
overigens zitten er wel meerdere zekeringen in (op de print gesoldeerd)
maar denk dat de eindtorren defect zijn omdat het luidspreker relais niet inschakeld