Op 12 december 2010 13:55:57 schreef LED-Maniak:
Pfhoe, voor zulke wensen kom je al bijna niet meer onder een microcontroller uit. Misschien is het een leuke uitdaging om eerst wat eenvoudigere robotjes te bouwen zoals BEAM bots?
Lijkt mij een perfect idee, heb je enkele voorstellen?
Waar kan ik de nodige informatie vinden om hem samen te stellen?
Op 12 december 2010 13:58:36 schreef dj-ra:
Beste,Ik ben zelf bezig met een wifibot, dit is een rc auto aangestuurd d.m.v. een router die je aanstuurt via je pc...
Je kan hier dan camera's aanhangen etc en dit volgen op je pc..
De router is niet zo zeer moeilijk, is heel goed als beginnende elektronicus..
http://www.jbprojects.net/articles/wrt54gl_mods/
Daar staat de ombouw van de router beschreven..Aan onderdelen, gewoon de max232A halen (ik heb de max232N is ook goed..) en er 5 Condensator's van 0.1µF aanhangen, maar het staat volledig beschreven..
Voor vragen stel ze gerust, ik moet de mijne enkel nog programmeren en de geheugenkaart er in solderen..
Mvg
Ik ga toch ineens voor het volledige zelfbouwwerk,
heb net het boek mechatronica en robotica gekocht en staan wel enkele nuttige info in moet ik zeggen.
arduino-begin12
homepage > superpelican-online.tk
Hallo,
Als je gaat voor een zelfbouwproject met microcontrollers is een Arduino misschien wel wat voor je! Een Arduino is een goedkoop opensource Microcontrollerbord. Met de populaire Atmel AVR microcontrollers. De basis borden zijn voor slechts 25 euro verkrijgbaar! De software is gratis te downloaden van de website en is geschikt voor de Mac, Linux en Windows. De website is www.arduino.cc .
Een goeie goedkope webshop om een bord te kopen www.freeduino.eu
Bij deze webshop heb ik zelf ook besteld en ik ben er zeer te vreden over.
Op 12 december 2010 13:58:36 schreef dj-ra:
Beste,Ik ben zelf bezig met een wifibot, dit is een rc auto aangestuurd d.m.v. een router die je aanstuurt via je pc..............
Dat is natuurlijk wel een leuk project, maar niet voor een beginner.
@ Jonathan.
Als je met robots wil beginnen zou ik eerst een bouwpaketje kopen, dan kan je zien of het iets is voor je. En als je het zeker weet of dat het iets voor je is kan je overstappen op controllers, want daar kom je niet onderuit met wat jij wil.
Er zijn legio controllers op de markt, weet niet of je al iets programmeer ervaring hebt, zoniet verdiep je daar eens in en zoek een taal die jou aanstaat. Er is op internet genoeg over te vinden.
Zelf werk ik altijd met pic - controlers, maar al het andere is ook goed. Zoek iets wat bij jou past.
Het lijkt me ineens erg hoog gegrepen.. maar het is wel een uitdaging.
Zelf ben ik begonnen met een Microcontroller van Atmel, de ATmega32. Dit is een erg leuke MCU (Arduino is hierop gebaseerd), ook is het makkelijk op te bouwen zonder dat je een development boardje aan hoeft te schaffen. Tevens zijn de programmer's (Bijvoorbeeld MKII) niet duur.
Maar de vraag is even of je al veel ervaring hebt met programmeren (in C)?
mvg Rein
Ik ga eerst de mechanische constructie maken, deze staat perfect uitgelegd in een van de boeken die ik heb.
Daarna ga ik mij wat verdiepen op het programmeerwerk.
Het enige punt waar ik mij wat zorgen over maak zijn de elektrische schema's.
Ik heb wel op school de basis gehad van schema's, sensoren, actuatoren etc maar dat is 3 jaar geleden, en basis is ook maar basis,
maar denk wel dat ik hier met mijn vragen terecht kan.
Iedereen alvast bedankt voor de hulp, ik hou jullie zeker op de hoogte!
Jonathan
Ik zou persoonlijk niet met de body beginnen zonder te weten welke elektronica je er in gaat verwerken. Ik weet niet of je er aan gaat lassen, maar het lijkt mij lastig als je bv. een gaatje nodig hebt voor een camera dat je dan alles moet gaan aanpassen en dan gaan liggen slijpen en lassen.
Dus ik zou beginnen met wat ideeën op papier te zetten en wat tekeningen te maken, maak misschien een lijst met functies, zo weet je wat er allemaal in moet komen.
Het is maar een tip,dus doe er mee wat je wilt.
Nog veel succes!
Op 14 december 2010 16:58:25 schreef Lambiek:
[...]Dat is natuurlijk wel een leuk project, maar niet voor een beginner.
@ Jonathan.
Als je met robots wil beginnen zou ik eerst een bouwpaketje kopen, dan kan je zien of het iets is voor je. En als je het zeker weet of dat het iets voor je is kan je overstappen op controllers, want daar kom je niet onderuit met wat jij wil.Er zijn legio controllers op de markt, weet niet of je al iets programmeer ervaring hebt, zoniet verdiep je daar eens in en zoek een taal die jou aanstaat. Er is op internet genoeg over te vinden.
Zelf werk ik altijd met pic - controlers, maar al het andere is ook goed. Zoek iets wat bij jou past.
Ik ben zelf ook nog een beginner hoor..
Wat je niet weet moet je vragen en zo lukt het wel..
Op 14 december 2010 19:52:52 schreef LEDfan:
Ik zou persoonlijk niet met de body beginnen zonder te weten welke elektronica je er in gaat verwerken. Ik weet niet of je er aan gaat lassen, maar het lijkt mij lastig als je bv. een gaatje nodig hebt voor een camera dat je dan alles moet gaan aanpassen en dan gaan liggen slijpen en lassen.
Dus ik zou beginnen met wat ideeën op papier te zetten en wat tekeningen te maken, maak misschien een lijst met functies, zo weet je wat er allemaal in moet komen.
Het is maar een tip,dus doe er mee wat je wilt.
Nog veel succes!
Ja, daar heb je wel een punt.
Eerst en vooral ga ik mijn basis elektronica nog even opfrissen,
komt trouwens altijd goed van pas.
Heb net iets ontdekt, weet niet of jullie ervaring hebben met dit programma, crocodile technology 3d
Je kan er elektrische schakelingen maken, alsook het mechanische gedeelte van de robot met wielen, tandwielen etc, en dan deze 2 nog eens samenkoppelen! super programma gewoon, je kan alles vooraf uittesten vooraleer in het echt te proberen en vuurwerk te maken!
Ik zou zeggen test het even uit, ben benieuwd naar jullie reacties!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (22%)]
Ik ben hem aan het downloaden maar gaat hier super traag.
Al wel een plus punt dat het gratis is.
Even op google afbeeldingen kijken, en ik zie op het eerste zicht redelijk moeilijke tekeningen.
Hopelijk is het zo makkelijk als sketchup. Daar ben ik mee gewent te tekenen maar heeft niet veel mogelijkheden.
Straks een update!
P.s.nog een linkje met wat info; http://www.aertia.com/productos.asp?pid=332
[Bericht gewijzigd door LEDfan op (17%)]
Jeffke
Bam!
Op 14 december 2010 18:19:59 schreef Michaelke:
Als je interesse hebt, ik heb Robot building for beginners op de laptop staan in pdf vorm ...
kan je die mij doormailen?
Op 15 december 2010 15:06:26 schreef Jeffke:
[...]
kan je die mij doormailen?
Ik heb deze ook staan.
net nieuwe uitdaging gevonden, namelijk een beam-bot
http://makeprojects.com/Project/Solarroller-BEAM-Race-Car/102/1
wie ziet het zitten om hem ook te proberen?
Ik ga hem niet direct maken, maar als je dit als eerste 'project' wilt, denk er dan wel aan dat je dan ook moet uitzoeken wat die transisotrs,weerstanden en condensators doen, anders ga je er niets van leren en ga je alleen beter kunnen solderen. Dit is geen kritiek op jouw of het robotje maar gewoon een tip om er iets meer mee te doen.
Besef dan ook dat er niet veel info op het net staat om een robot te bouwen zoals je hem voorstelt.
Voor de besturing (voor/achter/links/rechts) met een PIC kan ik je (niet draadloos) volgende week misschien mee helpen, ik heb hier al een code staan, maar moet die eerst uittesten.
Denk ook goed na over het body en de motors, als je gaat lassen of met metaal werken zal hij veel zwaarder worden dan als je met systreen of zelf gegoten plastic werkt. Dus zorg dat de motoren en assen sterk genoeg zijn.
Extra snufjes betekent natuurlijk ook extra veel moeite om draadloos alles aan en uit te schakelen. Dus hou daar ook rekening mee.(Ik ga eerste met draad en dan hopelijk evalueren naar draadloos)
Hou er ook rekening mee dat je eerste moet kruipen, dan stappen, en dan pas lopen. Als je direct gaat lopen ga je struikelen.
Daar bedoel ik dus mee dat je eerst de basis principes van de elektronica onder de knie moet hebben voor je echt kan beginnen met programeren/bouwen.
Veel succes!
P.s. nogmaals beschouw de (misschien) kritiek als tips om te slagen!
Hou mij in elk geval op de hoogte als je die code hebt uitgeprobeerd.
Ik ben al een tijdje bezig met info op te zoeken over sensoren, transistoren, dioden,... en vooral ook hun werking en de verschillende soorten.
Ik heb ergens nog een oude printer staan, die ga ik binnenkort slopen en al wat ik kan gebruiken eruit solderen, om later opnieuw in mijn projecten te kunnen gebruiken.
Ps, als je een schakeling, project maakt, en je bent niet 100% zeker of ze zal werken, of je wilt er ergens een fout uithalen die je niet direct vindt, maak ze dan eerst eens met crocodile technology, een robot kan je daar zowel mechanisch als schematisch maken.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (54%)]
Heb je aandelen bij crownhill?
Ik zou niet onnodig citeren dat vinden de moderatoren niet zo leuk.
Ik zal je op de hoogt houden als de code defenitief af is. Maar moet eerst de wisp 648 in elkaar solderen. Ook ga ik niet alle updates van de code hier posten, om dat het dan crosposten wordt, kijk in mijn topic(eerste robot project).
Veel succes!
P.s. hou er rekening mee dat er in de printer nog wat inkt kan zitten. Dat kan er dan wel eens uitkomen...
EDIT:Ik moet nog wel zeggen dat ik heel veel hulp van kareltje heb gekregen.
De meningen over µ controllers zijn hier best wel verdeeld, maar het komt er toch op aan waar ze zelf mee wilt werken.
Elke µC heeft zijn voordelen en nadelen.
Ikzelf ben een jaartje geleden helemaal van nul af begonnen.
Eerst met flowchart (waar naar mijn mening te weinig info te vinden is op internet), daarna met picbasic.
Dit laatste beviel mij prima en heb dan ook de cursus van http://www.picbasic.nlgoed bestudeerd en de feedback op dit forum is enorm.
Ikzelf heb met Johnny6 erg hoog gegrepen en ben er nu zowat een jaar mee bezig.
Als je met sensoren wilt experimenteren op basis van picbasic zou je op dat topic eens kunnen rondneuzen.
Diverse sensoren met bijbehorende picbasic codes zijn daar uitvoerig besproken en begrijpbaar voor een leek, want ik ben daar ook als leek mee begonnen.
Ik had voorheen nog nooit een letter geprogrammeerd, dus echt van nul af begonnen.
Als basis voor een platform zou ik in jou geval beginnen met een plaatje perspex waarop een eurokaart pas, en waarop je makkelijk wielen en sensoren kunt schroeven.
Ook een stukje MDF of triplex kan.
Als je dan het een en ander werkend hebt kan je verder met een mooiere behuizing en stap voor stap jou robot verder uitbreiden.
Als afstandbesturing heb (nu nog) een pic16F630 gebruikt met het programma van Frits Kieftenbelt (dank ervoor)
Hiermee kan ik met een afstandbediening van een tv mijn robot besturen.
Hopelijk zitten hier voor jou wat intressante ideeen bij.
Groetjes Karel
Beste Jonathan,
Ik ben zelf ook net bezig met een robot bouwen.
Het moet een autonoom werkende robot worden.
Ik heb gekozen voor een rond ontwerp, dan kan hij zichzelf moeilijker vast rijden.
Op de diameterlijn staan 2 onafhankelijk van elkaar draaiende motoren, dan kan hij om zijn vertikale as draaien.
Om hem in evenwicht te laten blijven heeft hij midden achter een zwenkwieltje.
Eveneens om hem in evenwicht telaten blijven rust de accu achter het midden, richting zwenkwieltje.
Basis plaat is MDF 30 cm rond, had ik nog staan.
zwenkwieltje van Karwei of Gamma.
voor motoren kijk eens bij VOTI, Conrad, of pas een paar servos aan, zie http://letsmakerobots.com/ hoe je dat moet doen.
Mijn motoren zitten vast met een paar stukjes aluminium hoekprofiel.
Als je robots wilt bouwen vanuit het niets, dus geen bouwpakket, dan moet je creatief zijn of worden, maar dat gaat vanzelf als je veel googeld en doorzet.
Besturing d.m.v. een PIC controller, omdat daar de gratis taal JAL voor beschikbaar is.
Als programmer gebruik ik de WISP648 (Voti.nl) maar op internet zijn vele schemas te vinden.
mijn basis boeken zijn PIC microcontrollers van Bert v Dam isbn978-90-5381-210-5
en Kunstmatige intelligentie van Bert van Dam isbn 978-90-5381-221-1
Dit zijn wel vrij prijzige boeken, maar ik heb er veel aan.
De eerst om PIC microcontrollers te leren kennen en de taal JAL
De tweede handelt een groot gedeelte over een gelijksoortige robot als boven.
Om de elektronica op te bouwen gebruik ik een steekbord, daar kun je je onderdelen makkelijk in prikken. (zie boeken)
Later kan ik dan altijd nog printen gaan etsen om een en ander definitief op te bouwen.
kijk ook eens op http://wiki.robotmc.org/index.php?title=Hoofdpagina
of op http://www.leerict.nl/
of op http://www.societyofrobots.com/
Google op:
Robot
Robot bouwen
Robot DIY
Robotica
Veel succes.
Groet,
B@rt
Ik heb een vraagje, zou 5,4V voldoende zijn om een gemiddeld doorsnee robot van ongeveer 2kg aan te drijven en alles van stroom te voorzien?
Ik gebruik oplaadbare accu's van 1,2v en 2450mAh omdat ik de 9volt batterijtjes komen op langere termijn veel duurder uit.
Iemand nog een voorstel voor welke 2 motortjes best gebruikt worden voor de aandrijving?
Voor je accu's zou ik toch naar de 6 of 12VDC gaan, je moet eerst kijken wat je motorspanning gaat worden en daar je voltage op aanpassen. De voeding voor je controller kan je dan weer met een spanningsregelaar naar 3.3VDC of 5VDC brengen. Persoonlijk zou ik daar 5VDC voor nemen, dan kom je ook iets gemakkelijker weg met je sensoren en de in en uitganggen van je contoller.
Je kan bv twee RB35 motoren van conrad gebruiken, of een ander type.
Kijk even op de site bij hun, er staat genoeg.
Ik zou dan 8 van die batterijen gebruiken. En dan 2keer 4batterijen in serie schakelen en die dan weer parallel. Als we dan even rekenen komen we op een spanning van 4.8V uit en 4.9Ah. Dat betekent dat je één uur 4.9A kan gebruiken een half uur 9.8A kan verbruiken enzovoort. Zoals je in mijn Topic kan lezen ga ik voor tamiya motoren gaan. Kijk op deze pagina voor motoren en wielen. Als je wilt kan je als voorwiel een zwenkwieltje gebruiken of (ook bij die winkel) een soort kogellager. Dat is een metalen/plasticen bolletje in een soort behuizing. Die zijn daar vrij goedkoop. Hou dan wel rekening met het lawaai. (want als plastic of metaal over hout gaat maakt dat altijd veel lawaai)
Hoeveel volt gebruiken je motoren? En hoeveel stroom trekken ze?
Ik ben sinds kort begonnen met PICbasic en de wisp648. Een uitgebreide en gratis cursus vind je op www.PICbaisc.nl. De code is klaar, maar moet hem nog testen, dit kan nog even duren omdat ik daarvoor een l293D voor nodig heb en deze nog niet heb. Heb dus nog even geduld.
Veel succes en bouw plezier!
EDIT: Reactie van Lambiek bijgekomen, 12V is idd een handig voltage. Zeker als je daar achter een (paar) voltage regulators zet zoals een 7805 voor de logica en een 7806(of een ander voltage) voor de motoren.
P.s.Hou er rekening mee dat de l283D ook 5V wilt hebben. En ik weet niet zeker of een PIC 4.8V slikt. Dus kan je beter lambiek zijn advies opvolgen. Maar dan zou ik toch 2 keer 12 V parallel schakelen, zo kan je meer stroom verbruiken.
5.4V (hoe kom je er eigenlijk aan?) is wel erg weinig om alles, en vooral de motoren, draaiende te krijgen, en te houden.
Zoals Lambiek al aangaf, ben je met 12V veel flexiebeler.
Je zou kunnen kijken naar een 2de hands motor accu, of uit een stepje of een noodverlichting. mogelijkheden genoeg.
Ook heeft hier iemand (Lucky-Luke) een DC-DC step-up converter gebruikt om 4 AA's op te waarderen naar 12V
Wat de motoren betreft, sluit ik mij ook bij Lambiek aan (RB-35)
Op 19 januari 2011 19:00:44 schreef Kareltje:
5.4V (hoe kom je er eigenlijk aan?) is wel erg weinig om alles, en vooral de motoren, draaiende te krijgen, en te houden.
Zoals Lambiek al aangaf, ben je met 12V veel flexiebeler.Je zou kunnen kijken naar een 2de hands motor accu, of uit een stepje of een noodverlichting. mogelijkheden genoeg.
Ook heeft hier iemand (Lucky-Luke) een DC-DC step-up converter gebruikt om 4 AA's op te waarderen naar 12V
Wat de motoren betreft, sluit ik mij ook bij Lambiek aan (RB-35)
Ik heb na wat zoekwerk de LT1301 gevonden, iemand ervaringen mee?
Denk dat het met deze wel zou moeten lukken.
Weet niet of dat een goed idee is, als je twee RB35 motoren neemt dan kom je stroom te kort. Bij blokkeren van twee motoren komt er 4A te lopen, en dat kan de LT1301 lang niet leveren. Denk dat je bij gewoon rijden al te kort komt.
Wat is er mis met een accu van 12VDC, als je een robot gaat bouwen zorg dan voor een goed onderstel, een goede aandrijving en een goede stroom voorziening. Als dat in orde is heb je een goede basis.