Hallo,

Ik heb het net al afgespeurd maar vindt niet wat ik zoek.

De rotary encoder van de volumeregeling van mijn Marantz SR6200 Surround receiver is defekt. Ik heb de Service manual, dus ook alle onderdeel nummers, maar ik vindt de rotaty nergens op het web. Marantz geeft als type nr: EC16B24T01D4-ZZZ. Ik vind wel deze: http://www.alldatasheet.com/view.jsp?Searchword=EC16B24

Mijn vragen, welke rotary zou ik als vervanger kunnen gebruiken, en kan je twee rotary's parallel schakelen, bij wijze van afstandsbediening?

Dank,
Hans

rotary encoders zijn er in electronische vorm en in electromechanische uitvoering,dit zijn gewoon schakelaartjes.De electronische zijn er met hall efect of met LED-fototransistor.Als het niet zo'n dure receiver is,dan heb je meer dan waarschijnlijk een electromechanische, en dan zijn er afgezien van de afmetingen en de manier waarop de gaatjes in de print moeten zitten nog eens linkse en rechts draaiende.
Ik zou zeggen post eens een goede scherpe foto,mischien dat iemand het ding herkent en afkomt met een typenummer wat je ergens kunt bestellen.
Je kunt ook google zoeken op "rotary encoder" en dan afbeeldingen kiezen,aardige kans dat je hem ertussen ziet staan.
Paralell schakelen kan eigenlijk niet,3 van de 4 schakelstanden zouden de andere encoder blokkeren

Oke, dank voor je reaktie.
Ik heb het apparaat nog niet open, maar zal daar van de week eens aan beginnen. Ik ben niet zo een pro, maar als ik het schema bekijk, is hij maar op drie punten aangesloten. Massa, links en rechts. Doet mij vermoeden dat het de eenvoudige versie is.

Op 12 december 2010 19:37:02 schreef Hanssie:
Massa, links en rechts. Doet mij vermoeden dat het de eenvoudige versie is.

Da's standaard voor een mechanische (simpele) versie. Ik verkoop
http://www.voti.nl/winkel/p/SW-ROT-01.html
(maar die is nu even op)
bij Pollin hebben ze er ook een aantal, bv
http://www.pollin.de/shop/dt/Njg2OTU3OTk-/Bauelemente/Passive_Baueleme…
en
http://www.pollin.de/shop/dt/NjE2OTU3OTk-/Bauelemente/Passive_Baueleme…
je kan ook kijken bij de rfarnell, digikey, mouser, etc.

Dank je Wouter. Is uit het stuk-nummer van Marantz te halen of het 16 0f 24 pulsen zijn. Dit was het nummer.

Enfin, ik zit nog niet zo lang op posten......
Dit was het nummer dus EC16B24T01D4-ZZZ

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]

Op 12 december 2010 23:01:26 schreef Hanssie:
Dank je Wouter. Is uit het stuk-nummer van Marantz te halen of het 16 0f 24 pulsen zijn.

Is dat erg belangrijk? Als je het verkeerde aantal hebt dan gaat het veranderen wat langzamer of juist sneller. Belangrijker is dat je een model zoekt dat fysiek past.

Op 12 december 2010 23:01:26 schreef Hanssie:
Dank je Wouter. Is uit het stuk-nummer van Marantz te halen of het 16 0f 24 pulsen zijn.

De door jou aangehaalde datasheet heeft het in ieder geval over 24 pulsen. Gezien de grote overeenkomst met het partnummer van Marantz zal het ofwel om deze fabrikant gaan, of is dit een kloon van het fabrikaat wat Marantz gebruikt. In beide gevallen is het waarschijnlijk dat het dus inderdaad 24 pulsen zijn.

Maar wat Wouter zegt is natuurlijk waar: beter iets dat goed past en wat vaker moeten slingeren dan andersom.

Heb je al geprobeerd om hem gewoon schoon te maken?
Nee, want je hebt het apparaat niet open gemaakt.
Ik zou dat eerst eens proberen. Grote kans dat hij het weer doet als je stof en vuil er uit blaast met perslucht o.i.d.

Oke, helemaal goed.
Zal hem in ieder geval eruit solderen, en proberen schoon te maken. Ik ga de Marantz gebruiken als volumeregeling voor een surround opstelling in mijn studio. Ik gebruik hiervoor alleen de voorversterker, aangezien ik full range speakers heb. Omdat de (voor)versterker verder weg in een rack zit, wil ik de volume regeling met een kabel verlengen. vandaar dat ik een losse rotary zoek, om een en ander uit te proberen.

Krijg je de rotary's weer binnen Wouter?

Op 13 december 2010 12:20:47 schreef Hanssie:
Krijg je de rotary's weer binnen Wouter?

Ja, maar dat duurt nog wel een paar weken. Maar je kan rot-02 nemen, en de schakelaar gewoon niet aansluiten. Of kijk bij http://www.vandijkenelektronica.nl/ , die heeft ze nog liggen (koopt ze in bij mij :) )

Encoder uit de print solderden, open maken.
Dan voorzichtig het vet van de contacten en de 'rotary' verwijderen met bijv. contactcleaner 390.
Als hij weer helemaal goed schoon is, spuit ik er nog een dun laagje 390 op, geheel weer in elkaar zetten en het blijft weer jarenlang goed.

Heb de rotary schoon gemaakt, en hij doet het weer als vanouds. Weet iemand of je zo een rotary met een lange kabel(20 meter) buiten het apparaat kan brengen? Bij wijze van afstandsbediening.

Zelfs al zou het werken,kan ik het niet aanraden.Dit zijn signalen die binnen in het toestel behoren te blijven.De inputs van de chip die dat moet verwerken zijn niet voldoende beveiligd tegen ESD.Het kan een tijd goedgaan en dan sneuvelen.

Dat is dan toch weer een beetje jammer. Zou er dan toch niet een schakelingetje zijn om die chip te beschermen-lees esd tegen te houden-

Een schakeling? het ding werkt gewoon met een AB.

Doe niet zo moeilijk.

Doe niet zo moeilijk????

Je maakt het jezelf al iets makkelijker door goed te lezen. Ik had al geschreven dat de receiver een rack verderop staat. Niet te bereiken met de AB dus. Verder gebruik ik hem als volumeregelaar voor full range surround speakers in mijn studio. Ik weet niet hoeveel studio-ervaring jij hebt, maar ik heb nog geen studio gezien waar ze het volume van hun afluistering met een AB regelen. Dus mij lijkt het niet zo gek,- en ik probeer zeker niet moeilijk te doen-, om de volumeregelaar buiten de receiver te brengen.

Toch bedankt voor je input, nijhuisr!

Op 20 december 2010 09:15:54 schreef Hanssie:
Doe niet zo moeilijk????

Je maakt het jezelf al iets makkelijker door goed te lezen. Ik had al geschreven dat de receiver een rack verderop staat. Niet te bereiken met de AB dus.

AB repeater

Ik weet niet hoeveel studio-ervaring jij hebt, maar ik heb nog geen studio gezien waar ze het volume van hun afluistering met een AB regelen.

Wordt met oa motorfaders gedaan.